interessant! ik heb weleens een plank "geconceptualiseerd", ik dacht aan een 3 meter RES plank met V-stelling, waarbij er in het vleugel middendeel een hoogteroer is, die alleen voor stuur reacties is (ingrijpen bij landing. of bij vinden van thermiek), met een kielvlak met richtingroer aan een romp.
ik had dan het idee, om de hele romp aan enkele carbon profiel staafjes, beweegbaar aan de vleugel te hangen. (beetje lijkend op hoe het stabilo aan een AVA zit, met carbon wipje). en dat met een krachtige servo, de hele romp zo'n 10 cm naar voor en achteren kan bewegen t.o.v. vleugel, voor trimmen. thermiek, snelvlucht, etc.
ik heb er wel vertrouwen in dat het sterk genoeg kan worden, en licht. ik denk dat, omdat ik eens, probeerde het wipje van een kapotte ava romp af te "breken".
ik ben fysiek best capabel denk ik, maar ik kreeg dat wipje er niet af gebroken! zit er nog steeds aan nu. (echt Hnnnnn! voor de borst uit alle macht buigen)
ik dacht aan 2 "armen" verbonden via een asje voor torsie, en een arm achter die meebeweegt. ik zou dan de lengtes zo doen, dat als het zwaartepunt naar voren gaat, tevens de romp neus een beetje omhoog komt (t.o.v. koordelijn van vleugel) en in thermiek, langzaam vlucht, een beetje naar beneden.
ik ga dit ooit een keer bouwen! (als ik een goed bouw lab heb).
@longflight : ik vind het een prachtig systeem, thermiek rem dmv. opklaptips! als ik indenk hoe dat werkt en eruitziet, en hoe dat effect heeft op de (pijl nur vleugel) kist.