Vrije Vlucht Vliegende Vleugels.

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door bdoets, 18 dec 2021.

  1. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Beste allemaal.
    De 'VliVle 66' ligt in mijn garage op een schap en ik ga er de komende tijd geen tijd voor maken om er een romp voor te bouwen en ermee te vliegen.
    Kan ik er iemand blij mee maken?
     
  2. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
    Lasselliat `85 van Arthur Leeuwangh.

    Heinz Document_20220329_0003 (2).jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Verrassend deze tekening van mijn vliegende vleugel Lasselliat '85. Omdat ik hiermee de "Querdenker:banana: Pokal" bij de 2e Interex had gewonnen gevlogen in Duitsland had FMT mij gevraagd een artikeltje te schrijven. Mooi was ook dat ik de enige vrijevlucht vlieger was te midden van de radiovliegers.
    Met deze vliegende vleugel was ook starten vanaf de grond mogelijk, dus een grondstart? Er moest wel even gezocht worden naar een mooie grote heide pol, de vleugel dan zorgvuldig iets achterover leunend erop positioneren. Ging bijna altijd goed! 198. Vrije vlucht wedstrijd op de Rozendaalse heide.jpg 199. Lasselliat '85 ARN-1861.jpg 200. Lasselliat op Rozendaals heide.jpg
     
    HBZWEEF, MaartenCornelissen en hastf1b vinden dit leuk.
  4. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    En waarom de naam Lasselliat? Voor een vliegende vleugel, uit de categorie bijzondere typen, mag je natuurlijk ook bij de naamgeving "Quer" denken. Lees de naam maar eens van achter na voren, de laatste letters zijn mijn initialen. :weetnie::bye:
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het toestel heeft verticale vlakken op de tips, en ook nog een op de rompstaart... was die laatste echt nodig? Lijkt me dat die hele rompstaart eigenlijk overbodig was?
     
  6. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    In eerste instantie was het model uitgerust met rompje en kielvlak. Mede vanwege de belabberde richting stabiliteit tijdens de hoogtestart (was uitgerust met zwaaihaak en na het zwaaien werd snel een nieuwe bocht ingezet) heb ik op de vleugel dus 2 kielvlakjes extra geplaatst. Een langere romp met groter kielvlak zou beter geweest zijn.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja maar ik vind het altijd een beetje afgang als een staartloos model een staart nodig heeft voor richtingsstabiliteit...
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Bouwtechnisch is de Lasselliat ook een schitterende constructie Arthur.
    Hoe kreeg je de verdraaiing en de gebogen pijlvorm er bij de bouw exact in?
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Nou nou Bart....!
    Je kunt ook zeggen: Bijzonder origineel eigen ontwerp, fraai en complex zelf gebouwd (geen bouwpakket of naar een veilig bestaand voorbeeld/tekening) kom daar tegenwoordig nog eens om!
    :yes:
    Bijna !!!
     
    longflight vindt dit leuk.
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Je hebt gelijk Peter... zeker een bizonder ontwerp en als ik erbij was geweest had ik me er ongetwijfeld overheen gebogen om het eens goed te bekijken!
     
    longflight en Peter Den vinden dit leuk.
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Die zijn er nog steeds hoor ;) Dankzij al het experimentele werk van onze vorige generaties.
    MCRES V2-1 trim.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2022
  12. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Helemaal mee eens, maar de functionaliteit is soms belangrijker. En een vrijevlucht staartloze is veel en veel moeilijker af te stellen. Met radiobesturing kan je bijv. de ligging van het zwaartepunt makkelijk controleren, de richting stabiliteit is ook goed te corrigeren.
    Maar een volgende Lasselliat 2008 zal je waarschijnlijk beter bevallen: 110901-27.jpg 482307-f9e5895e7bd06d2c3308a45098f3d7b5.jpg Wel met aan kort rompje om de aandrijving en ontvanger een plek te geven.
     

Deel Deze Pagina