vrijevlucht!?!?!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 17 mrt 2004.

  1. Richard-F1B-

    Richard-F1B- Guest

    Hallo pp,

    ik bedoelde het niet als "vrijevlucht is beter" maar als een grap. maar volgens mij was deze discussie niet echt de bedoeling van kevin. volgens mij wou hij weten wat mensen ervan vonden dat vv vliegen en daar ben ik ook benieuwd naar

    duzz

    nog een keer de vraag: wat vinden buitenstaanders eigenlijk van vv vliegers en het vv vliegen? (niet om de discussie af te kappen, die mag wat mij betreft wel doorgaan, niet dat we er veel mee opschieten maar toch)
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    OK wat vinden RC-vliegers van vrije vlucht?

    a. er zijn ontzettende veel radiovliegers die niet weten dat vrije vlucht bestaat, sterker nog, die glashard zeggen dat ze niet geloven dat een modelvliegtuig zonder besturing kán vliegen!

    b. daarentegen zijn er veel radiovliegers die zelf wel met een Kleine UHU of zo begonnen zijn en die voor hun kinderen wel eens een zwevertje of simpel rubberding hebben gebouwd. Voor de meesten van hen is dat vrije vlucht. A2, wakefield of indoor kennen ze helemaal niet.

    c. heel veel RC-vliegers vinden VV erg leuk als ze het te zien krijgen (bijvoorbeeld een kleiner rubbermodel op ons veld, of als we met rubbermodellen vliegen tijdens het RC-indoor, maar het gebeurt maar hoogst zelden dat een van hen het leuker vindt dan RC, of maar de moeite waard om zelf ook eens iets VV te bouwen.

    d. Helaas vinden de meeste RC-vliegers die wel weten dat VV bestaat dat iets voor kinderen en beginners.

    e. Áls ze VV modellen zien vliegen hebben ze daar wel vaak bewondering voor, maar helaas zijn er maar heel weinig mogelijkheden voor RC-vliegers om 'per ongeluk' met VV in aanraking te komen.

    f. Wat ik het meeste hoor als ik een VV model aan een RC-vlieger laat zien is 'wat een leuk model, waarom bouw je er geen besturing in'. Kortom, ze snappen de lol van VV niet. Voor hen is niet het 'laten vliegen' van het model het doel, maar het iets besturen. Ik zie vaak VV-vliegers bewonderend naar het vliegen van hun eigen model staan te kijken. Dat gebeurt nooit met RC-vliegers, die zijn altijd geconcentreerd bezig te sturen (of niet te crashen).

    Conclusie: Veel RC-vliegers weten niets van VV, als ze wel iets weten is dat weinig en op basis daarvan vinden ze dat het modelvliegen voor kinderen en beginners is. Hoewel veel RC-vliegers er niet snel mee in aanraking komen vinden ze VV wel interessant, maar niet genoeg om het zelf te gaan doen, omdat het niet overeenkomt met hun doel van modelvliegen: het besturen van een modelvliegtuig.
     
  3. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    dan word het tijd dat we daar iets aan gaan goed.

    misschien een filmpje maken van een minuut of 10 waarin de meeste VV klasses snel worden besproken en waarin te zien is wat iedere klasse inhoudt (hoe het vliegt enzo)

    keb alleen geen filmcamera.

    gr kevin
     
  4. Richard-F1B-

    Richard-F1B- Guest

    ik wel maaruh waar wil je naartoe met dat filmpje?
     
  5. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    nou hier neerzetten zodat iedereen kan zien wat onze sport is.
     
  6. Richard-F1B-

    Richard-F1B- Guest

    wat dacht je ervan om eens naar bladen zoals "kijk" en "zo zit dat" te schrijven om een artikel over vv te plaatsen?
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    kijk, dat vind ik nou een goed idee, ik zal eens overleggen met de pr commissie van onze club 8)

    Het is natuurlijk wel een onderwerpvoor dat soort bladen, je hebt ook nog het blad quest, das een zelfde soort blad.

    gr kevin
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Bij deze gelezen door een deel van de pr comm. van de NLC (ondertussen ook geen strikte VV club meer met al die (4) DLG-ers)
    Soms is vol bewondering genietend onder je model (F1B in mijn geval) te wandelen temidden van helemaal niks het mooiste dat er maar is.
    Mits je timer keurig na 3 minuten je stabilo laat opklappen natuurlijk ;)
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou kevin f1b en de rest van de vrijvluchters.
    ik vind vrij vlucht heel mooi zou het ook echt wel gedaan hebben als de situwatie anders was.
    wil ook nog steeds een keer naar de indoors in enschede.
    by the way jongens waarom niet eens overleggen met de rc indoor vliegers om samen een zaal te delen.
     
  10. Richard-F1B-

    Richard-F1B- Guest

    Hey marco,

    weetje wat het probleem is met een zaal delen, indoor en rc? indoor mensen zitten er niet op te wachten om van die rondscheurende rc-vliegtuigen langs hun 1,zoveel gram wegende modellen te zien vliegen . dan zal je de dag moeten opdelen in 2 delen en dan wordt het weer zoon gescheiden gebeuren dus ik denk niet echt dat het wat zal worden, toch is zoiets wel leuk, alleen al om rc kennis te laten maken met vv en andersom.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En de Ned. kampioen 2006 F2D in jullie gelederen dan? Hoe lang is die al niet lid? :lol:
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    In het hoge Noorden organiseert de vliegclub van Appingedam indoor-evenementen in een sporthal in Delfzijl. Die waren altijd in eerste instantie bedoeld voor RC omdat iedereen in die club RC vliegt. De clubleden daar hebben echter genoeg interesse in andere dingen.

    Ik kwam daar al wel vaker met vrije vlucht rubbermodellen en omdat ik de leden van die club wel ken kreeg ik dan de gelegenheid om daar zo nu en dan ook mee te vliegen. Het RC gebeuren werd dan stilgelegd. Meerdere leden vonden het erg leuk, maar ja het bouwen hè, heel anders dan een RC-model.

    Tegelijk met de opkomst van de X-twins introduceerde wij daarom de ARF indoor rubber modellen van Ikara uit Tsjechie, met name de Butterfly (balsa met tissue). Omdat we er een stel tegelijk besteld hebben kosten ze nu ongeveer 12 euro per stuk. Uit de doos halen, rubber uit zakje halen, in drieen knippen en van het eerste stuk een motortje knopen (ik laat even zien welke knoop te gebruiken). Even smeren (ik heb dan smeersel bij me) en winden op het 1:15 (of 1:10) windertje dat ik op een stukje hout heb geschroefd dat met een lijmklem aan een tafel zit. stiekje aan de achterkant loshalen, om het haakje van het windertje, met de linkerhand toestel van de winder bewegen (= rubber uitrekken), ongeveer 300 toeren er op (20 of 30 windingen) en de eerste keer even laten zien hoe je lanceert (dus horizontaal loslaten, niet weggooien), en de Butterfly vliegt meestal meteen meerdere tientallen seconden: RC-vlieger helemaal enthousiast!

    Meestal pompt het model wat, of stijgt hij juist niet, even laten zien hoe je de instelhoek een klein beetje verandert, dan 10 windingen van het molentje er bij en het model vliegt weer een stuk beter. Gevolg: hele horden RC-vliegers (én vaak hun partners!) met veel plezier in de weer met VV-rubbermodellen, zo veel dat er geregeld (bijvoorbeeld elk uur een kwartier) voor rubbermodellen wordt ingeruimd.

    Ikara heeft ook nog andere leuke ARF modellen, de Colibri, met vleugels van heel dun depron, minder kwetsbaar en minder gevoelig voor vocht, maar wel sneller en iets minder prestatie dan de Butterfly, de Hangar Rat (balsa en tissue) groter en minder lange vluchten, maar wel heel gemakkelijk en langzaam, en de Bulldog, een soort Easy B (balsa en tissue) of de Super Dog (Bulldog met hele dunne plastic bekleding), waarmee je vluchten van meerdere minuten kunt maken.

    Wel jammer dat de RC-vliegers niet zelf initiatief nemen (zelf winders, smeersel, rubber kopen, laat staan zelf (andere) modellen bouwen) maar ze vinden het erg leuk, en als we het lang genoeg volhouden (het 3e seizoen begint nu) gaan ze misschien toch eens die kant op.

    Ik heb hetzelfde geprobeerd met de club in Veendam, alleen de organisatie daar wil blijkbaar niet apart ruimte voor ons inruimen.

    Als je lid bent van een (voornamelijk) RC-club die RC-indoor evenementen organiseert kun dus eens een demonstratie geven. Laat dan NIET een model en een vlucht op WK niveau zien, maar laat juist iets zien dat ook zij kunnen, dus een simpel model dat zonder veel problemen te bouwen en vliegen is met redelijke prestaties. 40 - 60 seconden vinden ze al geweldig en veel langer hoeft ook niet, want dat gaat ze vervelen.
     
  13. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    als je de dag in tweeen deelt heeft het sowieso geen zin, want je betaald meestal tog per uur, dan kun je dus net zogoed apart huren.
    maar voor de gezeligheid zou het cker de moeite waard kunnen zijn.

    kevin
     
  14. MatthijsNL

    MatthijsNL Guest

    Vliegt?
    Of gewoon heel langzaam valt :)

    Geef mij maar iets wat rookt stinkt en jankt ;)
     
  15. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    duidelijk de mening van iemand die nog nooit een vrije vlucht model heeft zien vliegen.
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    kevin f1m
    op zich heeft matthijsnl wel gelijk. maar hij vergeet dat alles wat omhoog gaat ook weer moet vallen.
    dat geld dus voor zo wel vrijvlucht als rc als 1:1
     
  17. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    dan valt dus eigelijk iederwillekeurig vliegtuig uit de lucht, zelfs het vliegtuig waarmee je in de zomer op vakantie gaat.
    op zich wel een leuke discussie: wanneer valt iets, met andere woorden wat moet de hoek zijn tussen vooruit komen en naar beneden komen om het geen vallen te kunnen noemen... :D

    kevin
     
  18. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    landen is niets anders dan gecontroleerd vallen.
    en een object begint te vallen als de energie benodigt om op hoogte te blijfen verdwijnt
     
  19. MatthijsNL

    MatthijsNL Guest

    Dat is waar!
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heel dapper om daar zo voor uit te komen :thumbsup: :wink: .
    Komend seizoen genoeg tijd om wat aan dit gebrek in je opvoeding te doen... :wink: Kijk in de VV en LB wedstrijdkalender, spreek dan wat af met een (of meer) van de ter zake kundige forummers, dan kun je je kennisachterstand binnen een jaar helemaal wegwerken..... :D

    Zodra de info beschikbaar is, verschijnt deze hier: http://www.modelvliegsport.nl/wedstrijden/index.htm
     

Deel Deze Pagina