In het hoge Noorden organiseert de vliegclub van Appingedam indoor-evenementen in een sporthal in Delfzijl. Die waren altijd in eerste instantie bedoeld voor RC omdat iedereen in die club RC vliegt. De clubleden daar hebben echter genoeg interesse in andere dingen.
Ik kwam daar al wel vaker met vrije vlucht rubbermodellen en omdat ik de leden van die club wel ken kreeg ik dan de gelegenheid om daar zo nu en dan ook mee te vliegen. Het RC gebeuren werd dan stilgelegd. Meerdere leden vonden het erg leuk, maar ja het bouwen hè, heel anders dan een RC-model.
Tegelijk met de opkomst van de X-twins introduceerde wij daarom de ARF indoor rubber modellen van Ikara uit Tsjechie, met name de Butterfly (balsa met tissue). Omdat we er een stel tegelijk besteld hebben kosten ze nu ongeveer 12 euro per stuk. Uit de doos halen, rubber uit zakje halen, in drieen knippen en van het eerste stuk een motortje knopen (ik laat even zien welke knoop te gebruiken). Even smeren (ik heb dan smeersel bij me) en winden op het 1:15 (of 1:10) windertje dat ik op een stukje hout heb geschroefd dat met een lijmklem aan een tafel zit. stiekje aan de achterkant loshalen, om het haakje van het windertje, met de linkerhand toestel van de winder bewegen (= rubber uitrekken), ongeveer 300 toeren er op (20 of 30 windingen) en de eerste keer even laten zien hoe je lanceert (dus horizontaal loslaten, niet weggooien), en de Butterfly vliegt meestal meteen meerdere tientallen seconden: RC-vlieger helemaal enthousiast!
Meestal pompt het model wat, of stijgt hij juist niet, even laten zien hoe je de instelhoek een klein beetje verandert, dan 10 windingen van het molentje er bij en het model vliegt weer een stuk beter. Gevolg: hele horden RC-vliegers (én vaak hun partners!) met veel plezier in de weer met VV-rubbermodellen, zo veel dat er geregeld (bijvoorbeeld elk uur een kwartier) voor rubbermodellen wordt ingeruimd.
Ikara heeft ook nog andere leuke ARF modellen, de Colibri, met vleugels van heel dun depron, minder kwetsbaar en minder gevoelig voor vocht, maar wel sneller en iets minder prestatie dan de Butterfly, de Hangar Rat (balsa en tissue) groter en minder lange vluchten, maar wel heel gemakkelijk en langzaam, en de Bulldog, een soort Easy B (balsa en tissue) of de Super Dog (Bulldog met hele dunne plastic bekleding), waarmee je vluchten van meerdere minuten kunt maken.
Wel jammer dat de RC-vliegers niet zelf initiatief nemen (zelf winders, smeersel, rubber kopen, laat staan zelf (andere) modellen bouwen) maar ze vinden het erg leuk, en als we het lang genoeg volhouden (het 3e seizoen begint nu) gaan ze misschien toch eens die kant op.
Ik heb hetzelfde geprobeerd met de club in Veendam, alleen de organisatie daar wil blijkbaar niet apart ruimte voor ons inruimen.
Als je lid bent van een (voornamelijk) RC-club die RC-indoor evenementen organiseert kun dus eens een demonstratie geven. Laat dan NIET een model en een vlucht op WK niveau zien, maar laat juist iets zien dat ook zij kunnen, dus een simpel model dat zonder veel problemen te bouwen en vliegen is met redelijke prestaties. 40 - 60 seconden vinden ze al geweldig en veel langer hoeft ook niet, want dat gaat ze vervelen.