VSB Scania met haakarm systeem

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marko, 21 nov 2007.

  1. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Daar zit ik nu ook aan te denken alleen voor dit ledje is dat niet nodig deze mogen best fel zijn. Maar wou bv ook het starten van de xenon lampen emuleren. Maar door de MFU die er weer voor zit krijg ik nog geen goede stroom voorziening naar de chip 5volt. Ga het in de volgende truck totaal anders aan pakken en ga ik gelijk in de basis al werken met mijn eigen chips en dat aanvullen door eventueel een sound module.
     
  2. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik gebruik een aparte voeding lm7805 en lees de ontvanger rechtstreeks uit. Ik programmeer dus ook de decoder. Verder gebruik ik pic's maar dat maakt niet zoveel uit.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marko,

    Goed bezig ! :thumbsup:
     
  4. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis

    Ik heb die WS78L05 er tussen zitten om de stroom om laag te krijgen van de attiny. Maar ik zal mij er eens veder op gaan inlezen. Ben nog een beginner als het gaat om de electra.
     
  5. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Marko,
    Gebruik je wel een ULN2803 als buffer tussen je microchip en je led's? 1 of 2 ledjes gaat zonder ook wel goed maar 10 ledjes gaat niet goed dan trek je teveel stroom uit je processor. Ik was ze in eerste instantie ook vergeten en ben nu een nieuwe print aan het maken met 40 uitgangen dan kan ik iedere led apart aansturen. De remlichten/achterlichten zet ik op een PWM zodat ik de felheid kan regelen. Alle overige ledsterktes regel ik door de keuze van de voorschakelweerstand.
     
    Marko vindt dit leuk.
  6. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Nee ik ken de ULN2803 niet ik heb nu een volt regulator er voor zitten die de attiny verzorgd van 5 volt max 100mA dat zou voldoend de moeten zijn voor 4 ledjes (hoop ik)
     
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Marko,
    Dit betekend dat je voeding 100mA kan leveren, 4 ledjes a 20 mA en de chip ook een 20mA? is dus best veel en dan zal deze best je regulator best warm of heet kunnen worden. Echter of je processor ook 4x 20mA kan leveren weet ik niet.

    Overigens, kun je beter een regulator van 5V 1A of 1,5 A nemen die kost nauwelijks meer en wordt amper warm. Een hete regulator kan je plastic van de cabine doen smelten.

    Die 2803 is bedoeld om de uitgang van je processor te beschermen tegen over belasting.
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @Marko

    Lekker bezig zo te zien :koud:

    Ter info:
    Een Attiny85 kan maximaal 40mA schakelen en met alle pinnen tezamen, mag dit maximaal 200mA zijn. (zie onderstaand tabel, welke je in de datasheet terug kunt vinden)
    De Attiny85 gebruikt zelf maximaal 8mA (afhankelijk van de kloksnelheid)

    Attiny85_Max_Electical_Ratings.jpg

    Daar de LED's van Marko knipperen en dus niet constant aanstaan, verwacht ik vooralsnog geen problemen.
     
  9. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi project!
     
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    88mA moet dus kunnen maar houdt wel de temperatuur van de regulator in de gaten.
     
  11. Da Gum

    Da Gum

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Marko,

    Waar heb jij de achterlichten van je truck vandaan als ik vragen mag?
     
  12. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Dit zijn de standaard achterlichten van de Tamiya Scania set.
     
  13. Da Gum

    Da Gum

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Als ik in de manual van de Scania kijk lijkt het of de achterlichten vast zitten aan een groter deel (R4) en op jouw truck lijken het losse achterlichten.
     
  14. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Ja nu weet ik het weer. Het is al weer een paar jaar geleden. Ik heb ze met een dremel los gesneden van het achterspatbord.
     
  15. Da Gum

    Da Gum

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Top, dankjewel. Daar kan ik iets mee.....nu op zoek naar Scania achterlichten/achterspatborden.....
     
  16. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Lekker in de kerst vakantie aan de haakarm kunnen werken. Alles moest nog geplamuurd worden en het miste nog wat details.
    Toen er nog tijd over was in de vakantie , ook gelijk alles in de lak gezet. Vandaag kon ik hem voor het eerst weer in elkaar zetten.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En op de achtergrond zie je nog de kleine details die ook gespoten zijn. Deze ga ik de komende weken plaatsen.[​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750, bram1324 en Vonk vinden dit leuk.
  17. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Ziet er mooi uit marko.
     
  18. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Vandaag een heel eind opgeschoten. De achterkant is nu af. En ik heb gehoord dat mijn airbrush tekening ook af is :banana:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Cor, VOLVO FH 16 750, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    We zijn er weer een klein jaartje veder. Het is weer winter dus ik kan weer gaan modelbouwen :) Hij moet toch een keer af zijn.
    Hoop dat ik de komende paar maanden lekker kan op schieten als de nieuwe hobby er maar niet teveel tussen door komt.
    Na 12 jaar mijn Volvo verkocht en er een Corvette uit 2009 voor teruggehaald als hobby project. Hier kan ik de komende jaren weer lekker mee aan de slag.
    [​IMG]


    Maar nu weer veder met de truck. Ik heb vandaag de Airbrush tekening in de blanke lak gezet. Nu is de cabine af en kan alles weer terug in elkaar worden gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. janbont

    janbont

    Lid geworden:
    27 nov 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    nederland zwolle
    hoe bevalt de afzuig? ik zag henm almte koop voor 69 euro
     

Deel Deze Pagina