VStabi V4 Video 'Teaser'

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
Zo, net even een eerste vlucht gedaan met de 4.0 update.
Het viel meteen op dat hij wel erg sponzig en vooral fel op de nick reageerde, een poosje gehooverd en het leek wat rustiger te worden dus omhoog ermee.
Staart voelt rustiger aan dan voorheen en geeft geen krimp bij pitchen zoals dat voorheen ook zo was, die staat dus goed.
Even een looping, ging netjes maar bij het uitkomen stuurde ik iets waardoor de heli meteen achterover klapte :confused: even schrikken dus !
Daarna maar wat rustig rongevlogen en wederom leek de heli steeds rustiger te worden.

Kan het zijn dat het "optimize" (wat aanstaat ) dit nog verder verbeterd ?

Trimvlucht heb ik niet gedaan, want dat lijkt niet nodig.

Zo, net even een eerste vlucht gedaan met de 4.0 update.
Het viel meteen op dat hij wel erg sponzig en vooral fel op de nick reageerde, een poosje gehooverd en het leek wat rustiger te worden dus omhoog ermee.
Staart voelt rustiger aan dan voorheen en geeft geen krimp bij pitchen zoals dat voorheen ook zo was, die staat dus goed.
Even een looping, ging netjes maar bij het uitkomen stuurde ik iets waardoor de heli meteen achterover klapte :confused: even schrikken dus !
Daarna maar wat rustig rongevlogen en wederom leek de heli steeds rustiger te worden.

Kan het zijn dat het "optimize" (wat aanstaat ) dit nog verder verbeterd ?

Trimvlucht heb ik niet gedaan, want dat lijkt niet nodig.

Hoezo lijkt jou een trimvlucht niet nodig als Mikado dit met klem aanraad :confused:

Ja die optimizer past zich aan je heli en vliegstijl aan. Bij mij duurt dit ongeveer 4 vluchten, dan staat ie perfect en kan je 'm eventueel afzetten.

Als je de wendbaarheid (agility) wijzigt dan begint de optimizer weer opnieuw. Rollen en flips heeft de optimizer het liefst. In het swash expert menu zie je de optimize waarden. Ze starten met de waarde van de wendbaarheid.

Misschien stond de wendbaarheid (agility) bij u nogal hoog? Post eens je setup file. Met welke heli vlieg je?

Ik ben er al uit (denk ik) Ik heb het model (logo 500) aan de pc gehangen en de waardes bekeken die blijkbaar uit 3,6 stammen, en bleek optimize uit te staan. Daarna heb ik opnieuw de Logo 500 geladen uit het voorgave menu en alle waardes zijn nu flink veranderd ! (dus niet zo`n klein beetje) Dus blijkbaar moet je vanaf 0 beginnen als je de update heb gedaan. De waardes moeten dus aangepast worden aan de nieuwe firmware.

De trimvlucht is wel belangrijk maar niet meteen noodzakelijk als de swash goed is afgesteld, zo heb ik gelezen, en er staat hier een vlagerig windje :p

Ik ga het dus straks opnieuw proberen met de nieuwe pre-set.

Ja, je kan kiezen tussen de 3.6->4.0 upgrade preset en een compleet nieuwe V4 preset.

Indien je met een Mikado heli vliegt zou ik ook het laatste kiezen, want dat zijn natuurlijk zeer goede presets.

Volgens mij is dat eerste dan waardeloos omdat je instelwaardes dus niet meer van toepassing zijn.

Nog een ander probleem....

Ik heb 0 graden op mid-stick, 12 graden op high en 16 graden op low...

Hoe is dit mogelijk indien de collective pitch lineair zou zijn?

Ron

Nog een ander probleem....

Ik heb 0 graden op mid-stick, 12 graden op high en 16 graden op low...

Hoe is dit mogelijk indien de collective pitch lineair zou zijn?

Ron

pitch stel je bij met de pitch curve in de zender. Hoewel 12 en 16 wel een aardig verschil is.

Weer even gevlogen tussen de bedrijven door en :D
Ik heb dus de nieuwe pre-set geladen van de Logo 500 en 0,0 aan de instellingen veranderd. dus ook geen reverse op geen enkele servo.

Wow, ik was al enthousiast over de Ultra modus, maar dit gaat nog veel verder !! nu lijkt het alsof je aan het simmen bent :cool: klinkt misschien vreemd, maar het is net alsof je met een vleugelmodel staat te vliegen ! alles gaat gewoon goed inclusief een langzame roll.

Het is dus zaak dat je alle instellingen, inclusief pre-sets van 3,6 weg moet doen !

Deze jongen slaapt heerlijk vanacht :sleepy:

pitch stel je bij met de pitch curve in de zender. Hoewel 12 en 16 wel een aardig verschil is.

Ok, daar schiet ik dus niets mee op he...
Pitch curve is immers lineair zoals ook wordt aangegeven in de handleiding.
De effectieve pitch is echter niet lineair en hetgeen daartussen zit is de v-stabi.
In de zender calibratie staat alls netjes op 0 mbv de subtrim (op midstick) en ik heb -100/100 waardes op hoog en laag dmv de ATV voor alles. Dat suggereerd wel dat de v-stabi lineair zou moeten zijn.

Ik heb er geen kaas van gegeten dus kan ik misschien beter mijn mond houden ;)...
Maar ik heb de filmpjes gekeken, en zag ergens dat je de stickrange van alle kanalen moet calibreren in de software, oftewel de Vstabi de midpoint en max uitslagen van je stick moet leren.
Neem aan dat je dat gedaan hebt Ron?

Yup, dat heb ik gedaan, en probeerde ik dus in mijn vorige bericht te beschrijven, daarom juist dat het zo vreemd is.

Ok, daar schiet ik dus niets mee op he...
Pitch curve is immers lineair zoals ook wordt aangegeven in de handleiding.
De effectieve pitch is echter niet lineair en hetgeen daartussen zit is de v-stabi.
In de zender calibratie staat alls netjes op 0 mbv de subtrim (op midstick) en ik heb -100/100 waardes op hoog en laag dmv de ATV voor alles. Dat suggereerd wel dat de v-stabi lineair zou moeten zijn.

Als je a sym pitch krijgt verander je puur het eind of begin punt van je lineaire curve. Dacht dat dit ook in de handleiding stond. Je kunt de pitchcurve een beetje zien als de ATV per servo alleen nu voor 3 tegelijk. Ook al is hij uiteindelijk niet meer 100/100 als t goed is maakt dit voor de stabi niet uit.

Bij 3.6 was het sowieso via de pitchcurve of het bij 4.0 anders is weet ik niet zeker.

Nogmaals, als de pitch curve lineair is... dan kun je dus niet uitkomen om -16 +12 als 0 graden in het midden zit! Helaas is het dus niet lineair bij mij om de 1 of andere reden.

Ik heb hem volgens mij aardig voor elkaar nu, het enige wat ik mis bij de tail settings is de optie "Spartan tail" dan gooien ze de 401 tail er maar uit!

Wow, ik was al enthousiast over de Ultra modus, maar dit gaat nog veel verder !! nu lijkt het alsof je aan het simmen bent klinkt misschien vreemd, maar het is net alsof je met een vleugelmodel staat te vliegen ! alles gaat gewoon goed inclusief een langzame roll.

Ja, Ulrich heeft een grote stap vooruit gezet met V4!

Nogmaals, als de pitch curve lineair is... dan kun je dus niet uitkomen om -16 +12 als 0 graden in het midden zit! Helaas is het dus niet lineair bij mij om de 1 of andere reden.

Bij de meeste flybarless helicopters is dit niet 100% symmetrisch (Bij de Quick UK grips is dit wel correct). Dit komt omdat de pitch armen meestal horizontaal staan bij 0 graden en de link naar de swash dus niet loodrecht hierop staat. Nu is 4 graden wel vrij veel dus vermoed ik dat je nog een ander probleem hebt (je meet dit toch wel in het setup menu hé).

Post eens je setup file en eventueel wat foto's in een nieuw draadje, best ook op het VStabi forum.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik meet dat idd in het setup menu, anders lijken mij de waardes niet echt betrouwbaar daar de gyro's dan "aan" staan.

Ik zal vanavond wat foto's maken en de setup file posten.

MrMel is weer aan het experimenteren en het lijkt erop dat de staart toch weer strakker is met torque comp. uit.

Jurrien, heb jij dit nog niet geprobeerd? Of is het bijna onmogelijk om de staart zonder veel getweak strakker te krijgen met de 'standaard' setup?

MrMel is weer aan het experimenteren en het lijkt erop dat de staart toch weer strakker is met torque comp. uit.

Jurrien, heb jij dit nog niet geprobeerd? Of is het bijna onmogelijk om de staart zonder veel getweak strakker te krijgen met de 'standaard' setup?

waar staat dit?

Back