VV DLG

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 16 dec 2006.

  1. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Als je mij de volgende maten opgeeft kan ik wel even voor je rekenen.

    VLEUGEL

    vleugel koorde
    knik 1 koorde
    knik 2 koorde
    tip koorde

    lengte 1e paneel i.e. van het midden naar de 1e knik
    lengte 2e paneel i.e van knik 1 naar 2
    lengte 3e paneel i.e. van knik 2 naar tip

    pijlstelling op knik 1 gemeten vanaf een denkbeeldige rechte voorlijst
    pijlstelling op knik 2
    pijlstelling tip

    STABILO

    koorde in het midden
    koorde aan de tip
    pijlsteling van de tip

    afstand achterlijst vleugel tot voorlijst stabilo

    zie ook bouwdraadje van Leon Wubbe op het HLG/DLG forum

    Cheers

    Bart
     
  2. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ik kom morgen weer bij ons op de club, dan zal ik alles even op meten.
     
  3. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    al gevlogen :?:
     
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    nee ik ben nog steeds met vleugel bevestiging en timer bezig. Door meerdere andere projecten ligt de deathline op een maand.
     
  5. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    de vleugel kan je op de romp plakken .
    zoals dit :

    [​IMG]

    philip
     
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Eric C. had op zijn dlg een mooi systeempje om je vleugel er op te schroeven. Dat maak ik na, want als de vleugel er af kan is dat wel practischer.

    kevin
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Weer een update:

    M'n vleugel bevestiging is af. Een deel zit al in de vleugel gelijmt, ik moet alleen het andere deel nog op de romp lijmen.
    Het neusje is af. Ik heb hiervoor een stuk balsa grof in vorm gezaagd, een gat er in geboord en toen er iets ronds ingestoken. Hierna heb ik de romp met ronde pen in de boormachine gespannen en mooi rond gedraait. Het koste weinig werk maar het resultaat is zeer strak. De voorkant heb ik er afgezaagd waarna ik de neus heb uitgehold, hier komt timer en lood in. De binnen kant is ook bekleed met glas.
    Ik wil morgen de vleugelbevestiging en het neusje afmaken zodat ik er volgende week met de limbocup mee kan vliegen.

    Gr.
    Kevin

    PS. Het op meten van m'n model is er een beetje bij ingeschoten :oops: . Ik zal het morgen even doen.
     
  8. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hier zijn de afmetingen.

    de achterlijsten zijn recht.

    er zit een enkele pijl-stelling in.

    [​IMG]



    Al vast bedankt,

    Kevin
     
  9. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    De 'spanwijdte'van het stabilo ontbreekt nog.
    Ook is het wel handing om de v-stelling op te geven
    Cheers

    Bart
     
  10. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Het stabilo is een V-staart van zo'n 21 a 22 cm spanweidte.

    De v-stelling in de vleugel in totaal is ongeveer 20 cm per kant (misschien minder).

    Ik ben niet meer op de club de ik weet deze afmetingen niet precies.

    Zou jij met deze gegevens al vast een voorlopige berekening kunnen maken dan zal ik vrijdag avond de rest mailen zodat ik nog voor de limocup alles afkrijg.

    al vast bedankt

    kevin.

    ps. de vleugel zit nu op de romp, het rompje aan de voorkant is af (incl timer, hoop dat tie het goed doet). Moet alleen nog dt lijn door de staart proppen.
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Zou je je dan niet eens inschrijven :)
     
  12. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Ik was al begonnen met een voorlopig berekening. Zal hem vanavond afmeken en hier posten.
    Maar het ziet er goed uit, ik denk dat je model zal zeker vliegen
    Cheers

    Bart
     
  13. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    @Bram: Roel zou Gerard Willemsen en mij aanmelden, ik weet je email adres niet. Maar anders meld ik me bij deze aan.

    @Bart: Ontzettend bedankt, ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

    Kevin
     
  14. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Ik zou het zwaartepunt op 67 mm van de vleugel voorlijst leggen.
    Je model heeft dan een Statische Stabilteits Marge van 12.2%
    en het neutrale punt ligt op 47% van de Gem. Aerodynamische Koorde (GAK of MAC)
    De GAK is 127 mm en ligt op 23 mm v/d voorlijst.
    Succes

    Bart
     
  15. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    dat is ver naar voren. had ik niet gedacht. Maar ik zal je advies opvolgen. Kom jij ook naar de limbo cup?

    bedankt,

    kevin
     
  16. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    wat is GAK?
     
  17. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    GAK = Gemiddelde Aerodynamische Koorde wordt ook we
    MAC - Mean Aerodynamic Chord genoemd.

    In de literatuur kan je wel vinden hoe je de GAK / MAC kan berekenen.

    Cheers

    Bart
     
  18. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ik heb de laatste afmetingen.

    Het stabilo heeft een spanweidte van: 22.5 cm
    De v-stelling in het stabilo is 120 graden (om de 120 graden zit er een vlak).
    De v-stelling in de vleugel: allebei de tippen staan 13 cm hoger dan de wortel.

    gr kevin.
     
  19. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hij heeft gevlogen!!!

    Het is flink wennen om op deze manier te gooien. Ik heb nog niet veel gevlogen (slechts een paar vluchtjes tijdens de limbocup). Maar het ziet er allemaal veel belovend uit. Ik ga de volgende keer (over 2 weken clubkamp NLC) langzaam wat harder gooien.
    ivm. snel afbouwen heeft mijn vleugel bevestiging het begeven (m'n eigenschuld want ik heb de staartboom van te voren niet schoongemaakt en opgeruwd). Maar ik heb al bedacht hoe ik dit beter kan doen.
    Verder ben ik er achter gekomen dat het lastig is om een sillyputty timer nauwkeurig te maken dus die wordt binnenkort vervangen voor een snoopytimer. (misschien ook nog met een bunt maar dat is allemaal toekomst praat).
    @Bart: je zwaartepunt berekening is behoorlijk goed, eigenwijs dat ik was had ik hem toch iets verder naar achter geplaatst maar bij het vliegen kwam ik er achter dat hij toch iets naar voren moet.

    Het vliegbeeld:
    Ik ben links dus ik slinger rechtom. Hij gaat dan omhoog en door middel van een linker bocht in het kielvlak gaat hij uiteindelijk linksom zweven. Hij vliegt dus in een soort S. Ik heb ook geprobeerd hem rechtsom te laten zweven maar dat ging niet zo goed als linksom.

    Foto's van lancering en vliegen zal ik over 2 weken maken.

    Kevin
     
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kevin,

    Goed man dat je gevlogen hebt. Ik zelf had ook problemen met mijn vleugelbevestiging in tegenstelling tot een
    A2 wordt de vleugelbevestiging van een DLG vooral zijdelings belast. Peter Aanen heeft het heel eenvoudig opgelost
    door de vleugel gewoon op de romp te lijmen en te versterken met 50g/m2 glasvezel. Ik zit er nog over na te
    denken of ik dat ook ga doen....ook al is het een mini, als je de vleugel vastlijmt op de romp neemt het toch
    wat ruimte in. De constructie van de Taboo vind ik wel slim...

    Voor wat betreft het zwaartepunt, bedankt voor de feedback

    Cheers

    Bart
     

Deel Deze Pagina