VV DLG

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door kevin f1m, 16 dec 2006.

  1. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ik denk dat ik een soortgelijk iets maak als de vorige keer maar dan de schroef ook door de romp heen te laten gaan en aan de onderkant ook nog een busje met schroefdraad maken. Dan kan dat niet meer afbreken.
     
  2. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
  3. barthezzo

    barthezzo Guest

    goedemorgen allemaal,
    ik heb vorige week een VV-DLG gemaakt, en gister weer gegooid en het gaat echt heel leuk:D,
    het is ook echt heel verslaafend,

    alleen ik zit met 1 probleem, ik had een rompje van balsa hout gemaakt, zo 1 als je op de foto een paar bladzijde terug zag, maar het is niet sterk genoeg omdat hij nog wel eens neer duikt,

    ik zie wel een dat die rompjes gemaakt worden van glasvezel of carbon matjes ofzo,
    weet iemand hoe ik dat kan doen en of het moelijk is?

    groetjes en bedankt

    Bart(hezzo):p
     
  4. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    Leuk dat je een dlg gebouwd hebt.

    Heb je wel gewoon een koolstof pookje als staartboom?

    Bij mij is de voorkant van balsa maar dat is sterk genoeg (pook loopt no een stuk in het balsa door). Ik ben ook al enkele keren gecrashed maar dat is wel het laatste dat kapot gaat.

    Heb je misschien foto's?

    Kevin
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Door mijn huidige chuck-tijdverdrijf heb ik tijdens het wachten op het ene lijmsel wat scrapbalsa met een beetje profiel aan een balijn van een oude vlieger gelijmt om als probeerseltje te DLG-en en dat werkt verrassend goed. Ik herken veel uit dit draadje na een paar halve uurtjes draaien en ga zeker een grotere versie maken want het is erg grappig! Qua trim kwom ik op hetzelfde uit als een paar pagina's geleden. Ik gooi met rechts, er ontstaat een kleine draai naar links, door de worp, die vlak voor overtrekken overgaat in een glijvlucht waarin hij naar rechts gaat cirkelen.
    Ik heb een beetje twist in 1 vleugel gedraaid die net niet stoort bij starten en net genoeg effect heeft om te gaan draaien bij zweven, richting en hoogte staan bijna neutraal om bij de grote startsnelheid niet meteen een looping te gooien. Ik kom wel op een schrikbarend achterlijk zwaartepunt voor een redelijke glijvlucht....hebben jullie dat ook of moet ik heel wat serieuzer profiel in m'n balsa schuren voor de gewenste vliegeigenschappen?
     
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Als je je zwaartepunt verder naar voren verschuift (meer gewicht voor in) moet je je stabilo meer up schroeven. Bij mij ligt mijn zwaarte punt op zo'n 30% (uit m'n hoofd) (iig. erg ver naar voren). Ik heb veel instelhoek om dit te compenseren wat ten goede komt tijdens de start. (Eerst had ik minder lood voorin en minder instelhoek en dat kwam duidelijk lager uit met het gooien).

    Ik ben nu even de boel aan het fixen want ik heb m'n dlg een beetje gesloopt, maar ik hoop dat ik heb aankomend weekend met het NK VV goed aan het vliegen heb.

    Kevin
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Met het zwaartepunt verder naar voren en een beetje up wordt de glijvlucht wat beter, en vooral ook de finetuning voor de bochtjes zweven en de overgang van stijgen naar dalen wordt nauwkeuriger. Maar kan ik niet zo hard gooien omdat ik dan een looping krijg of vertikaal omhoog ga. Wat doe jij qua ontwerp dan om wel een neutrale loeiharde zwieper te gooien (dat ding suist leuk als ik hem gooi!) en toch niet meteen 1 of 2 loopings te krijgen?
     
  8. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    op het moment draai ik heel erg ver door zodat ik echt rechts van de wind zit (ik ben links) dus niet recht tegen de wind in gooien. Ik wil dit weekend ook gaan experimenteren met extra gewicht op de binnenste tip (tijdens zweven). dan zou hij er ook beter uit moeten rollen waardoor ik hoger zou moeten kunnen gooien.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat doe ik idd ook (andersom door m'n rechtse worp maar goed....) De wind komt 3 a 4 streken van bakboo.....eeehh...van links in op het moment dat ik gooi, de stijgvlucht eindigd dan als het allemaal goed gaat zo'n beetje met de kop in de wind
     
  10. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Maar bij mij is het inderdaad ook vaak het geval dat hij recht omhoog gaat tot hij heen snelheid meer heeft, dan voorover duikt en zich vervolgens de grond in boort.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    whaahaahaaa

    Ik lach me dood zeg......dat maffe DLG dingetje pakte ogenschijnlijk vandaag een klein thermiekbelletje op.
    Ging in drie kleine cirkeltjes ineens als een gek hoogte pakken en vloog vervolgens van m'n veldje af bij een huisje in de achtertuin.
    Ik moest me een roteind lopen om hem weer te halen zeg!!

    echt leuk!!
     
  12. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Als je in termiek komt wordt het inderdaad erg leuk.

    Maar vertel een was over jou model? Afmetingen, gewicht, materiaal?

    Kevin
     
  13. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Weet je ongeveer hoe lang je vliegt op (redelijk) stille lucht?
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb alleen nog maar met wind gevlogen en gisteren uitschieters tot ik denk een seconde of 30/40.
    Ik lach voornamelijk omdat ik er geen 5 minuten over heb gedaan om het ding te maken, vleugels uit 3mm balsa gesneden maar een paar minuutjes schruen voor een ebetje profiel. 40cm spanwijdte met maar 4cm koorde aan de wortel en een ellipsvormige voorlijst. Ze zitten gelijmt aan een 3mm glasvezel zijllatje uit een oude vlieger en ik heb er een kruisstaartje opgezet met iets meer richting aan de boven kant dan aan de onderkant. oh ja..en het gewicht is 10 gram
    (het is het smalle vleugeltje in m'n avatar)
     
  15. barthezzo

    barthezzo Guest

    ik vind het zelf ook heel leuk, dat het gewoon heel goed doet wat je zelf hebt gemaakt, dat geeft echt een kick:p

    @JUSTUS: kan je mischien een fototje plaatsen van jou 5minuten dlgtje:p :D

    weet iemand al hoe ik dat moet doen met dat glasvezel of mischien een andere manier om een rompje te maken, want bals dat breekt gewoon TE snel.

    Bedankt
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    Dit zijn mijn 'gewone' chuck en het dlg-experimentje gebroederlijk op m'n eetkamertafel
     
  17. barthezzo

    barthezzo Guest

    oke bedankt, maar ik bedoelde meer een wat groter plaatje, ik had je avater al gezien hoor:p:D
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    ik dacht dat de foto groter was...ik ben bezig
     
  19. barthezzo

    barthezzo Guest

    ja hij is iets groter, maar ja daar kan ik nog geen details op zien:p
    en ben namelijk wel erg benieuwd:D
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    zo is het beter denk ik
     

Deel Deze Pagina