Waar houdt electrisch op en begint brandstof?

Iedere keer kippevel bij die ghost...
Ik dacht alleen dat deze versie het niet had gered?

Die 400cc 4 cilinder lijn was een testmotor van kolm, en ik dacht ergens een filmpje te hebben gezien dat de krukas achter de prop brak.
Slechte landing in het mais
 
Eerlijk gezegd vind ik het geknetter van die kleine benzinemotortjes niet interessant.
Valt reuze mee hoor:



Is ook benzine....

Vliegtuig is zo duur als je het zelf maakt natuurlijk, maar de gehele aandrijving (motor, ontsteking, tank etc) zat ruim onder de 250 Euro, en gewoon in Europa gekocht, géén Chinese webshop met dumpprijzen of zo.

Zit wél wat "eigen werk" aan...
 
Op electro..
Is sterker qua aandrijving, in de basis. Constructie van het toestel kan lichter. Minder poetsen. Minder afstellen of op mankerende onderdelen letten.
In huis heb ik het niet over, als je in huis last hebt van brandstof, ga je er op het veld niet goed mee om.

, weinig poetsen, moet je electro pakken.


Zelf verzinnen.. jouw mening is hier wat de doorslag geeft.

Ik persoonlijk zet op alles wat groot genoeg is, een brandstofmotor.
Maar dat is mijn overtuiging:D

Dat weinige poetsen doe me aan het grootste voordeel van brandstof denken:
Je poetst je model elke vliegdag.

Electro modellen zijn vaak smeriger van gras, een beetje aarde hier en daar omdat de meeste mensen ze niet poetsen (ik overigens ook niet).

Bijkomend voordeel van schoonmaken is dat je het vliegtuig ook gelijk van alle kanten bekijkt en inspecteert dus ben je problemen vaker voor.

Tuurlijk zijn er mensen die dit ook met electro kisten doen maar je ziet het niet heel veel tenzij het of grotere modellen of mooi schaalmodellen zijn.
 
Valt reuze mee hoor:



Is ook benzine....

Vliegtuig is zo duur als je het zelf maakt natuurlijk, maar de gehele aandrijving (motor, ontsteking, tank etc) zat ruim onder de 250 Euro, en gewoon in Europa gekocht, géén Chinese webshop met dumpprijzen of zo.

Zit wél wat "eigen werk" aan...

Klinkt een 4-takt voller dan een 2-takt?
 
Een OS Max GF40 is misschien in de toekomst nog wel haalbaar. Een paar duizend euro voor een motor zeker niet.
In welk toestel van +/- 200cm zou deze motor goed uitkomen?
 
Denk dat een GF40 wel een iets grotere kist nodig heeft, tenzij je wilt gaan 3D vliegen....
 
ff voor het idee.
Ik ben aan het orienteren voor een extreme flight edge 540, 74". Oftewel, richting de 1,80 m.
Dat is een 3d toestel, aan de prop hangen op iets meer dan half gas.
Gewicht zou tussen de 5 en 6 kilo moeten gaan liggen.

Daar gaat een 30 of 35cc benzinemotor op. let wel, dat is voor 3d prestaties..

In onze club vliegt er ook een 2 m kist rond, op 15 cc nitro motor.
Ik heb zelf een 5,5 kilo dubbeldekker, die vroeger op 15cc tweetakt vloog. vloog an sich best.
nu op 20 cc 4 takt (nitro), en nu nog beter.

Kortweg, in jouw maat kun je makkelijk naar 20cc benzine. bijvoorbeeld.
Ik weet bijvoorbeeld dat de corsair van top flight (de .60 versie) op de vleugel 1,60 meter is, en dat daar zeer regelmatig een 20cc benzine op wordt gezet.
en dat men spreekt over ruim voldoende vermogen..

Dat weinige poetsen doe me aan het grootste voordeel van brandstof denken:
Je poetst je model elke vliegdag.

Electro modellen zijn vaak smeriger van gras, een beetje aarde hier en daar omdat de meeste mensen ze niet poetsen (ik overigens ook niet).

Bijkomend voordeel van schoonmaken is dat je het vliegtuig ook gelijk van alle kanten bekijkt en inspecteert dus ben je problemen vaker voor.

Tuurlijk zijn er mensen die dit ook met electro kisten doen maar je ziet het niet heel veel tenzij het of grotere modellen of mooi schaalmodellen zijn.

wel de zaken een beetje in perspectief houden ;-)
ook ik heb een hekel aan veel poetsen.
Daarom draai ik de motor een beetje, en richt de uitlaat zodanig dat e rerg weinig op het toestel terecht komt.
Ik heb er 2 waarbij ik totaal niet hoef te poetsen..
en eentje waarbij ik een klein stukje vleugel schoon moet maken.

Doorgaans een halve tel werk.
EN je hebt het toestel een keer goed vast, wat me al wat vaker tot onplezierige ontdekkingen heeft geleid.
maar liever tijdens poetsen, dan tijdens de volgende vlucht..
 
De beperkende factor is bij electro je portemonnee.
Er zijn al accu's in produktie die beter presteren en sneller te laden zijn dan lipo's of lifepo's.
Alleen zijn de laders die je daar voor nodig hebt (nog) niet geschikt om mobiel te gebruiken.
Plus dat de spanningen wat hoger liggen dan de door modelvliegers gebruikte spanning.
Wat geluid betreft kan je hele mooie soundmodules kopen, dat klinkt in sommige gevallen mooier dan de Kolm, die in de Galloping Ghost zit.
Trouwens, in het echt klinkt die helemaal niet zo geweldig, dan klinkt een Moki stermotor 100x mooier.

Ik las net ook dat bij electro het gewoon is, aanzetten en niet meer naar omkijken.
Daar ben ik het niet mee eens.
Electro is veel gevaarlijker dan brandstof in de omgang en gaat, als je gewoon zomaar aan het klooien gaat, ook eerder stuk (de bekende magic smoke).

GJ
 
Er staat ook nergens "aanzetten en niet meer naar omkijken". Er staat: aansluiten en direct gebruiksklaar. Dus geen start/opwarmprocedure, wat elektro (op het veld) gebruiksvriendelijker maakt.
Dat elektro wat dat betreft gevaarlijker kan zijn dan een verbrandingsmotor zal helemaal niemand betwisten....
 
Feit is inderdaad wel dat electro altijd werkt.
Tenzij het niet werkt, dan heb je meestal een uitdaging/leuk zoekplaatje..

Brandstof is daarin niet anders, je hebt alleen meer onderdelen en factoren die het starten en draaien beinvloeden.
maar dat is ook een beetje de lol.. vind ik.
kapot gaan ze echt niet zomaar, tenzij je zelf wat fout doet.

Ik vraag me af hoe het tegenwoordig zit qua kosten..

Er is ooit eens een keer berekend en gemeten door iemand dat een echte veelpleger financieel voordeel heeft bij electro..
maar dat je daar nog best aardig voor door moet vliegen.
In de basis is electro gewoon duurder.
Dan komen de accu's, die ook nog aardig wat budget opmaken. en die accu's stoppen na x aantal jaar..
laden van de accu's is daarentegen weer goedkoop

Brandstof is de aandrijving relatief goedkoop, alleen de brandstof is duur, verhoudingsgewijs.
 
Ruikt je auto, na korte tijd, naar benzine? (bij normaal gebruik natuurlijk) Lekt er altijd wel wat?
Bij mij niet. Een 2-takt benzinemotor is vergelijkbaar met een kettingzaag die op benzine draait (zelfde soort motortjes, zelfde soort tankinstallatie). En die nemen ook genoeg mensen gewoon in de auto mee, en als je die binnen bewaart stinkt ook je hele huis er niet naar. En een brommer of scooter kun je ook prima in de gang stallen zonder dat je hele huis naar de benzine stinkt, is hetzelfde verhaal.
Sommige mensen gebruiken Aspen omdat je dat helemaal niet ruikt maar het is flink duurder dan euro95. Ik gebruik euro95 met Castrol 2-taktolie gemengd, en heb mijn vliegtuigen gewoon op zolder staan waar ook de was hangt. Ik heb nog nooit klachten gekregen of in huis iets geroken.
Nitromotoren is wel anders; die ruik je wat meer, ook omdat er daarbij vaak meer brandstof/olieresten op het toestel achterblijven.
 
Mijn MPX Gemini ruikt na 2 jaar nog altijd een beetje naar ampères sinds een afgebrande regelaar.:bye:

Verder weet ik het niet want sinds 1973 heb ik nooit meer brandstof gevlogen.
 
grappig, vaak hoor je juist dat de benzine kisten meer "stinken" dan de methanol stokers..
Ik heb bij mij tot nu toe alleen methanol gestookte spullen, hangen ook op zolder (bij de was), en eigenlijk ruik ik ze niet.
Mijn wederhelft ook niet, en die is een stuk fijngevoeliger.

Alleen wel een doek om de uitlaat/inlaat, er loopt wel eens een druppel olie uit...
Maar that's it.

degene die je wel een haartje ruikt na een vliegdag, is mijn heli (trex 600, os 55hz)
Sinds hij op vonken vliegt met methanol, heeft hij een tijdje een vrij specifiek luchtje bij zich.
vervliegt doorgaans vlot..


En inderdaad, op mn werk hebben we een stevige voorraad benzinegestookte kleine apparaten. die ruik je ook niet.
tenzij de tank echt lekt. maar normaal niet..
 
Back
Top