Waar liggen kansen voor Heli fabrikanten?

Bijna ieder merk is nu ingesprongen op de elektro hype en de 700E hype. Een zeker merk is zelfs bezig met een 800E heli.
De oude (vertrouwde) merken (waar ik 0,0 ervaring mee heb want is voor mijn tijd) zoals Hirobo, JR, Thunder Tiger, Vario... hoor ik vrij weinig van wat betreft nieuwe (3D) helis.
Merken als Align, Outrage, Compass, MSH, Mikado, Gaui komen regelmatig met nieuwe dingen uit en zijn behoorlijk populair.

MAAR het blijft me verbazen dat er bij bijna alle helis van bovenstaande populaire merken zoveel topics zijn met build tips, upgrades en fixes.
Enige uitzondering lijkt Mikado te zijn maar ook die zijn niet vrij van problemen, die soms simpel te voorkomen zijn.

In plaats van een model uit te brengen, de klant laten debuggen en wat aanpassingen doen zou ik denken dat hier een merk een enorm verschil kan maken.
MSH heeft bijvoorbeeld een upgrade setje te koop voor de oude kits en alle nieuwe kits worden met die upgrades verkocht.

Wanneer komt een fabrikant nou eens met een simpele degelijke functionele no-nonsense heli die door iedere idioot perfect gebouwd kan worden.

Aantal dingen waar ik zelf aan zit te denken.
-lagers op assen persen, zoals hoofdas en staartas. eigenlijk is het compleet fout om een riemaangedreven staartas met een losse passing in de lagers te zetten.

-standaard pinned boom. Moet je bij een aantal helis zelf doen, wordt wel beter opgepakt door fabrikanten

-kwalitatief goede voormontage (loctite, perspassingen...). Waarom alles snel zonder loctice monteren, neem gewoon de moeite om het meteen goed te doen...

-bijgeleverde tools voor afstellen. Bijvoorbeeld de tailcase van mikado bestaat uit 2 losse carbon platen, lever hiervoor een tool waarmee je deze goed parallel kunt monteren.

-breng eigen merk upgrade kits als er fouten in je design blijken te zitten of er gewoonweg verbeteringen mogelijk zijn. Waarom monteert bijna iedereen een QuickUK tail op de 700E of logo 600SE?

-verbeter de maakbaarheid en druk daarmee de kosten. Function over Fashion voor mij.

-maak een degelijk user feedback systeem zodat (batch) problemen aan het licht komen.

-fatsoenlijke handleidingen ipv die exploded view dingen

bedankt voor het delen van je frustratie...misschien is een boot iets voor je? relatief eenvoudige montage..geen exploderende handleidingen...geen bling bling, just GO.. epic winning!

lol :)

kennelijk begrijpen jullie me niet helemaal.
Dirk ziet het kennelijk als frustratie ik zie het als ruimte voor verbetering.
Het zijn zomaar wat dingen die me te binnen schoten of wat ik veel tegenkwam als probleem op verschillende fora.
Ik vroeg me af of anderen ditzelfde potentieel zien of juist graag andere dingen hadden gezien.

bedankt voor het delen van je frustratie...misschien is een boot iets voor je? relatief eenvoudige montage..geen exploderende handleidingen...geen bling bling, just GO.. epic winning!

lol :)
Het enigen wat mij tegen houd, is dat als ik het signaal verlies ik de boot waarschijnlijk nooit meer terug zie :p
EDIT sorry voor de slight off topic....

Laatst bewerkt door een moderator:
@Danny

Ik heb geen ervaring met alle merken en spullen op dit niveau maar ik begrijp je gedachtengang.

En ik ben het met je eens, voorzover ik dat kan of mag beoordelen

Microsoft heeft jarenalng een hele mooie tool in windows gebouwd die automatisch foutmeldingen verstuurd naar de ontwikkelaar. Heb jij een fijne windows zonder foutjes op je pc?
Koop jij je skoda ook met 1000pk, tiptronic, dubbele koppeling en nightvision assistant, met magnesium velgen en carbon stuenbalken?
Alle upgrades zijn niet wenselijk voor de initiele doelgroep. Beter kan altijd. Een space shuttle is gigantisch verouderd voor hij de lucht in gaat, toch laten ze hem vliegen..

Als je een nieuw model gaat ontwerpen probeer je het zo goed mogelijk te doen voor het budget en technische mogelijkheden. Het blijft een visie van iemand of een team binnen de mogelijkheden die hun hebben. Het is van veel factoren afhankelijk. Dat later mensen hún heli van de producent gaan kopen is super. En dat een heel klein percentage van die mensen een aanvulling op het ontwerp hebben is mooi meegenomen. Als het binnen de mogelijkheden valt zou ik die bij een daarop volgend ontwerp zeker proberen mee te nemen.

op 1 punt geef ik je zeker gelijk: de montage! Toch kan het niet handig zijn als alles direct vast zit vanuit de fabriek omdat niet iedereen zijn heli standaard laat. HEt kost vaak minder moeite om hem uiteen te nemen en op te bouwen volgens jou visie en eissen. Als je hem in elkaar gelijmt koopt is het lastig om jou motertje te veranderen of je cable routing erop los te laten.. Toch zou ik ook liever locktigt in de geleverde modellen zien!

Jakko

Ik doe liever zelf loctite erop, dan kan ik ook niet boos worden op iemand anders,
als een schroefje niet meer los wil vanwege te veel loctite.

Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal. Nagenoeg ieder merk heli welke je hier noemt kan je standaard uit de doos vliegen. Hij gaat niet stuk, MITS je de heli gebruikt waarvoor hij bedoeld is! Gevalletje RTFM, en blijf binnen de specs die worden aangegeven, gebruik de aanbevolen spullen en je hebt een prima machine.

Even je puntjes aanhalen:
Aantal dingen waar ik zelf aan zit te denken.
-lagers op assen persen, zoals hoofdas en staartas. eigenlijk is het compleet fout om een riemaangedreven staartas met een losse passing in de lagers te zetten.
Heb je ooit een ingeslagen hoofd of staartas gezien? Blijkbaar is een perspassing absoluut niet nodig.

-standaard pinned boom. Moet je bij een aantal helis zelf doen, wordt wel beter opgepakt door fabrikanten
Iemand moet zelf weten of je moet aarden of niet. Dit is ook afhankelijk van je gebruikte setup/ontvanger systeem. Zoiets hoort bij parate kennis, je bouwt niet een rc-beginners elektroauto. Het gaat om een grote elektro heli, ik mag aannemen dat dit niet de beginners zijn op modelbouwgebied!
Bovendien staat e.e.a. uitgebreid in vele handleidingen!

-kwalitatief goede voormontage (loctite, perspassingen...). Waarom alles snel zonder loctice monteren, neem gewoon de moeite om het meteen goed te doen...
Zie bovenstaand!

-bijgeleverde tools voor afstellen. Bijvoorbeeld de tailcase van mikado bestaat uit 2 losse carbon platen, lever hiervoor een tool waarmee je deze goed parallel kunt monteren.
Heet dat niet een schuifmaat? Moeten ze die er ook los bijleveren? Moet alles worden voorgekauwd? Eigenlijk vind ik de handleidingen al in behoorlijke Jip en Janneke taal geschreven.

-breng eigen merk upgrade kits als er fouten in je design blijken te zitten of er gewoonweg verbeteringen mogelijk zijn. Waarom monteert bijna iedereen een QuickUK tail op de 700E of logo 600SE?
Als je de heli gebruikt binnen de aangegeven specs dan is dat absoluut niet nodig. Ga je voorbij de bijvoorbeeld aanbevolen Headspeed, miep dan niet dat er onderdelen stuk gaan!

-verbeter de maakbaarheid en druk daarmee de kosten. Function over Fashion voor mij.
?

-maak een degelijk user feedback systeem zodat (batch) problemen aan het licht komen.
Heet dat niet een forum? Die is er in het Nederlands, Duits en ook nog Engels. Wat wil je nog meer.

-fatsoenlijke handleidingen ipv die exploded view dingen
Leef je nog in de steentijd? Een handleiding op papier? Het is gewoon zonde dat ze daar papier voor gebruiken... Als je niet een pc kan bedienen, alsjeblieft begin dan niet aan een 700 size e-heli.

Niet persoonlijk tegen je bedoeld hoor Danny, je ziet dat er verschillend over word gedacht, ik deel niet je mening ;) .
Laat maar komen die grote heli's, liever nog groter :yes: .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
wat die loctite betreft.. ook al zijn ze factory loctitited...
het maandag syndroom hebben die mensen ook. als het prebuild binnen komt, dan voel ik ZEKER aan alle vijsjes.. want ze zouden maar eentje vergeten hebben...

Prebuild en alles fixed kan gewoon niet fijn zijn voor de hobby,
bouwen is een deel ervan...

die upgrades, afsteltools etc, voor de ene compleet onnodig en voor de andere een "must"
Vergeet ook niet dat ook onze hobby een commercie is... bling bling, upgrades, verbeteringen etc etc.. alles brengt geld op!

Kijk maar eens naar de mega snelle evolutie die we sinds de komst van bvb Hobbycity meemaakten. Ware het niet door hen, dan vlogen we nog allemaal nitro. Zij maakten de lipos voor velen betaalbaar!
De helis die HK bvb verkoopt, die zorgen voor een boom aan upgrade verkoop van in dit geval meestal Align upgrades of standard parts...

Het voorstel om echte perfecte prebuild helis te leveren zal enkel voor een hoge meerkost zorgen (en voor e mindere verkoop van spares door minder mechanische bouwfouten ;-) )
en wie zou er nou net een prebuild kunnen gebruiken? e beginner!
maar! wie weet nog niet eens als ie het wel leuk zal vinden en heeft e lager budget? idd een beginner....

Laatst bewerkt:
Die heli is er, en heet Voodoo 600. Inderdaad komt die precisie met een prijskaartje. Verwacht een goede setup rond de 2000 2500 euro.

Wat ik niet snap is, Danny neemt het op voor de consument maar iedereen valt hem aan?

Natuurlijk hoort bouwen en fixen erbij maar toch, ervanuit kunnen gaan dat iets deugt omdat het niet is afgeraffeld is toch een pre? Ik ben best bereid om iets meer te betalen daarvoor.

Ik ben zelf een noob en heb natuurlijk niet de expertise maar ik snap Danny wel?

het is geen aanvallen, maar zoals Willow al zegt, de perfectie bestaat, tegen een aardige prijs !!

Het is in auto land net zo, aan elke "goede"auto valt wel iets te verbeteren.

Voor een hpi baja is ook alles aftermarket te vinden. Het is maar hoe ver je dan wilt gaan.

Ik ben het wel met TS eens dat een rtr ook rtr zou moeten zijn, en niet na een rondje vliegen/rijden een upgrade nodig heeft. (zelf slechte ervaringen met de titan12 motortjes van traxxas in een rustler. een paar keer door het zand (het is offroad) en de borstels zijn weg. niet te vervangen dus een nieuwe motor erin, dit is iets wat ik dan niet verwacht. ik verwacht ook geen topprestaties, maar heel blijven moet het wel iets langer doen dan.)

Nu, het valt idd wel op zoals TS zegt, dat de "nieuwe" merken er "wel" nog bij zijn en de oude vertrouwde zoals Raptor (spreek voor mezelf) soms bijna compleet uit de markt zijn.
Je moet eens proberen die uiteindelijk zeer goed vliegende merken 2de hands kwijt te raken.. Persoonlijk heb ik ook e RJX, ook niet zo bekend.. maar zij doen wel mee met de "vernieuwing"... een Hirobo heb ik nog nooit gezien, behalve int museum ;-) (niet slecht bedoeld he)

Ik val hem zeker niet aan, sterker nog ik begrijp hem volkomen. Wat hij omschrijft is ook de rede dat ik geen Align zooi meer wil (kom maar op met de flames :cool:)

Er zijn er meer hoor, voor Outrage heb je ook geen upgrades nodig. Mochten er fouten inzitten komen die gratis in de volgende kits.

Voor compass zou ik niet weten maar dacht het ook niet. Logo heeft trouwens wel een upgrade nodig voor de staart riem ;) maar dat is het dan ook. Nooit begrepen waarom die er niet standaard in zit als zoiets ontdenkt wordt.

het is geen aanvallen, maar zoals Willow al zegt, de perfectie bestaat, tegen een aardige prijs !!

Dat geloof ik ook wel maar een noob zoals mij die graag heli's wil gaan vliegen gaat toch geen 2000 euri uitgeven aan iets wat misschien wel helemaal okee is mechanisch maar totaal niet bruikbaar of zelfs gevaarlijk is in onervaren handen?

Voor iemand zoals mij dus?

Dat de oude merken weinig helis uitbrengen is goed, als het goede helis zijn, waarom een nieuwe uitbrengen.
Ik heb liever dat mijn heli lang meegaat.
Dat is zonde als je geen onderdeeltjes meer kan kopen, omdat ie niet meer in de mode is.
Voor mijn Gaui EP100 zijn de onderdeeltjes nu nog 1 jaartje te krijgen, balen.

En ook al betaal ik 2000 voor een heli, vertrouw ik het nog niet, zonder alle schroefjes te checken, vooral met een 600 size, zou ik me niet lekker voelen.
Hoe lui kun je wezen.

Laatst bewerkt:
Wanneer komt een fabrikant nou eens met een simpele degelijke functionele no-nonsense heli die door iedere idioot perfect gebouwd kan worden.
En hier ben ik het nou juist niet mee eens. Hoe vaak komt het voor dat iemand een CP heli koopt zonder te weten waar hij (of zij natuurlijk) weet waar ie aan begint.
Als er heli's uitgebracht zouden worden die iedere idioot kan perfect kan bouwen, wordt dat aantal alleen maar groter. En dan wil ik het nog niet hebben over het moment dat zo'n idioot ermee gaat vliegen.
Ik heb zelf een Trex250 gebouwd (en ja, daar zat een fatsoenlijke handleiding bij...) en was best onder de indruk van het potentieel van dat ding, zelfs in de standaard setup. Ik zie al iemand met een Trex700E aan de gang...
Door te bouwen leer je je heli ook kennen. En ja, ook ik heb alle schroefjes en boutjes nagelopen om zeker te weten dat alles goed vast zit.

Ik denk dat het met auto's niet anders is. Regelmatig een update om het mechanische deel als ook de buitenkant wat op te frissen. En daar is naar mijn idee niets mis mee. Een fatsoenlijke heli vliegt ook met de standaard onderdelen behoorlijk, zoals een auto standaard ook fatsoenlijk rijdt. Maar als je harder wilt dan standaard, zul je moeten upgraden, zoals de chiptuners weten. Datzelfde geldt ook voor heli's. En daar is volgens mij niets mis mee... Het is een keuze die je maakt.

Willem.

Dat de oude merken weinig helis uitbrengen is goed, als het goede helis zijn, waarom een nieuwe uitbrengen.

Kijk eens 3 jaar geleden? iedereen vloog Raptor... Maar waar staat TT vandaag nog met hun Raptor en populariteit?
Nergens, net OMDAT ze geen nieuwigheden uitbrengen, nieuwe modellen etc...ik spreek enkel over Raptor omdat dat ik er daar 2 50'ers van had...
En rotzooi, tja... moet zeggen, kvlieg 5keer liever met mijn Compass 6hv (no upgrades) dan mijn Trex 600ESP... minder lomp, steviger, lichter sneller etc... idem vr de 700.. enkel het model van de rex500 (heb nu een 500kloon, rex 500 is verkocht) vind ik heel goed vliegen... vr mij geen Align meer..

Laatst bewerkt:
Omdat ik nog maar een beginner ben en niet zo perfect vlieg heb ik misschien minder recht van spreken.

Maaar.....kijk wat betreft ThunderTiger, eens naar de Mini Titan V2, En de Titan X50.

Zijn voor zover ik weet toch wel nieuwe heli's hoor :p.

Zowieso vind ik de merken er wel op vooruit gaan, vooral de clone's van de grote merken

(Dit is absoluut niet bedoeld om iemand aan te vallen)

Back