Waar liggen kansen voor Heli fabrikanten?

Eigenlijk begrijp ik het niet helemaal. Nagenoeg ieder merk heli welke je hier noemt kan je standaard uit de doos vliegen. Hij gaat niet stuk, MITS je de heli gebruikt waarvoor hij bedoeld is! Gevalletje RTFM, en blijf binnen de specs die worden aangegeven, gebruik de aanbevolen spullen en je hebt een prima machine.

Even je puntjes aanhalen:

Heb je ooit een ingeslagen hoofd of staartas gezien? Blijkbaar is een perspassing absoluut niet nodig.

Iemand moet zelf weten of je moet aarden of niet. Dit is ook afhankelijk van je gebruikte setup/ontvanger systeem. Zoiets hoort bij parate kennis, je bouwt niet een rc-beginners elektroauto. Het gaat om een grote elektro heli, ik mag aannemen dat dit niet de beginners zijn op modelbouwgebied!
Bovendien staat e.e.a. uitgebreid in vele handleidingen!

Heet dat niet een schuifmaat? Moeten ze die er ook los bijleveren? Moet alles worden voorgekauwd? Eigenlijk vind ik de handleidingen al in behoorlijke Jip en Janneke taal geschreven.

Als je de heli gebruikt binnen de aangegeven specs dan is dat absoluut niet nodig. Ga je voorbij de bijvoorbeeld aanbevolen Headspeed, miep dan niet dat er onderdelen stuk gaan.

Heet dat niet een forum? Die is er in het Nederlands, Duits en ook nog Engels. Wat wil je nog meer.

Leef je nog in de steentijd? Een handleiding op papier? Het is gewoon zonde dat ze daar papier voor gebruiken... Als je niet een pc kan bedienen, alsjeblieft begin dan niet aan een 700 size e-heli.

Niet persoonlijk tegen je bedoeld hoor Danny, je ziet dat er verschillend over word gedacht, ik deel niet je mening ;) .
Laat maar komen die grote heli's, liever nog groter :yes: .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Paar dingen aldert.

Ik zie wel degelijk ingesleten assen door walsen dus hier was een perspassing zeker op zijn plaats geweest.

Met pinned bedoelde ik de staartbuis borgen zodat deze niet verdraaid of uitgeworpen wordt (was een groot probleem bij de 700N en bijvoorbeeld Outrage Fusion)

Ik weet heus wel hoe ik met een schuifmaat om moet gaan. Het ging mij om meerdere posts op MBF, en HF die moeite hadden met de staart. En ik moet zeggen dat er bij mij ook wel veel spacers nodig waren om het netjes te krijgen.

Waarom zijn er zoveel buildvideos, build tips, problemen, upgrades en fixes nodig bij een hoop helis als ze volgens jou uit de doos goed vliegen?

Ik heb niks gezegd over papieren versies ... Het gaat mij om de inhoud van de handleidingen. Zoals eerder gezegd waarom zijn er zoveel build videos en dergelijke nodig voor een hoop mensen als de handleidingen zo goed zijn volgens jou?

Misschien verschillen we van mening, maar ik denk dat je het gewoon verkeerd hebt opgevat wat mijn punt is.

Ik vind zelf momenteel de betrouwbaarheid en degelijkheid van een hoop helis te wensen over laten.

Wat ik niet snap is, Danny neemt het op voor de consument maar iedereen valt hem aan?

Natuurlijk hoort bouwen en fixen erbij maar toch, ervanuit kunnen gaan dat iets deugt omdat het niet is afgeraffeld is toch een pre? Ik ben best bereid om iets meer te betalen daarvoor.

Ik ben zelf een noob en heb natuurlijk niet de expertise maar ik snap Danny wel?

Die middelste zin zegt voor mij een hoop.
Misschien moet ik dan een voodoo kopen of een henseleit. Maar wat zei kunnen moeten andere fabrikanten toch ook kunnen?

Het is toch van de zotte dat als je nu een heli koopt dat je bij voorbaat al weet waar je de handleiding niet moet volgen of waar je modificaties moet uitvoeren of waar je upgrades voor nodig (denkt te) hebben.
Waarom voeren die fabrikanten dat niet door...

Misschien ben ik gewoon te idealistisch. Maar ik werk op een plek waar juist (ongeveer) dit soort dingen van groot belang zijn.

een Hirobo heb ik nog nooit gezien, behalve int museum ;-) (niet slecht bedoeld he)

Ghehe en dan ben ik bezig om een Schluter junior 50 II vliegklaar te maken.. bouwjaar 1992! :yes:Vliegend museum haha :rolleyes: Hirobo heb ik gehad: 7.5cc Lama. Vliegt fantastisch!

Laatst bewerkt:
Met "iedere idioot" bedoel ik niet dat zomaar iedere noob een 700E RTF heli moet kunnen kopen. Ik ben juist tot op zekere hoogte tegen RTF helis. Maar dat terzijde.
Zijn alle problemen die je op internet leest met bepaalde modellen dan allemaal user error of lagen hier kansen voor de fabrikant om hun product te verbeteren?

Sommige fabrikanten zeggen (niet letterlijk) in hun manual "components pre-assembled for quality control, doe het zelf nog een keer opnieuw want we nemen het niet zo nauw" Lekkere quality control heb je dan... of vat ik dat verkeerd op?

Een RC heli vergelijken met Windows of autos is geen goede vergelijking. Een massa product als een auto waar hele teams jarenlang aan werken. En een complex product als windows dat continu evolueert.

Mooi recent voorbeeld van een fabrikant die een steek laat vallen
http://www.modelbouwforum.nl/threads/hij-huis-de-nieuwe-trex-600e-pro-2011-a-10.135827#post2168934

Om nu maar de 7HV als voorbeeld te nemen. Tot nog toe is er alleen met prototypes gevlogen en de eerste batch gaat meteen naar de klanten?
Zou je niet liever eerst 50 stuks (oid) naar geselecteerde klanten,distributeurs,winkels sturen om van hun degelijke feedback te krijgen en dan kunnen de echte betalende klanten tenminste een afgerond product krijgen ipv een beta versie???

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een pre-order neemt ben je zoiezo een test-piloot.
Dus in feite is het er al, dat hele test gebeuren.

maar je krijgt geen korting of updated components. Dus dan ben je een redelijk genaaide testpiloot...

Laat ik het anders proberen te stellen,
Op wat voor manier denken jullie dat een fabrikant zijn product/merk kan verbeteren?
Voor mij ligt dat dus overduidelijk bij quality control, degelijk mechanisch ontwerp en betrouwbaarheid.

Laatst bewerkt:
maar je krijgt geen korting of updated components.

Bij de blade MCPX kreeg je wel nieuwe rotors, en de DX8i werd ook voor je gefixt,
dat merk zit wel goed dacht ik zo, ook al is het verspilde moeite voor de klant,
neem dan geen pre-order, of eerste versie.

Je zou iets tot in de oneindigheid kunnen perfectioniseren, alleen de laatste toevoegingen blijven het beste, omdat het geheel verbetert word.

Laatst bewerkt:
Ik snap wel redelijk goed wat je bedoeld.
Er zouden met dezelfde kosten veel minder fouten gemaakt kunnen worden, betere montage oplossingen, etc..
Uitleveren aan het selecte groepje wordt al min of meer toegepast in veel gevallen, echter noemen ze je dan tester of teampilot....
Het nadeel daarvan is dat deze jongens (net als jij en ik) al redelijk wat hebben gesleuteld en veel zaken voor gewoon aannemen en dus waarschijnlijk niet voldoende terugkoppelen.
Handleidingen wordt erg weinig waarde aan gehecht in de meeste gevallen.
Sommigen zullen het zelfs fijn vinden dat er nog wat "kunde" bij komt kijken om het voor elkaar te krijgen zeg maar.
Ik weet dat jij hem uiteindelijk ook wel bouwt zonder handleiding, maar snap je argument.

Persoonlijk zie ik ook veel verbeter punten in de manier hoe er nu RCHeli's worden uitgebracht.
In de industrie waar ik werk hoef je d'r ook op deze manier zeker niet mee aan te komen.

En dat we in het begin allemaal naar Bob White (Finless) kijken geeft inderdaad aan dat de info beperkt is en je veel zelf moet uitzoeken.
Echter zou dat, los van alle randzaken en evt. verdere setup, niet nodig moeten zijn voor de heli zelf.

Laatst bewerkt:
Trex 250 staart, altijd slecht gebleven.
Trex450 servo installatie van binnenuit, wat is dat voor ongemak.
Zal ik nog even doorgaan ?, ik kan over veel meer dingen een punt maken, komt wel erg negatief over.
Ik heb begrepen dat de Gaui X5 de servos pas erin kunnen, als de motor eruit is??? niet zo handig.
Het zal vast een hele uitdaging zijn om een perfecte heli te ontwerpen.

Voor mij ligt dat dus overduidelijk bij quality control, degelijk mechanisch ontwerp en betrouwbaarheid.
Als ik fabrikant zou zijn zou ik me met name op "fit for purpose". Het begint allereerst bij het kennen van de wensen van je klant: wat mag de prijs zijn, in hoeverre is de klant in staat en bereid om de heli te bouwen, hoe degelijk moet de heli zijn? Het onderkennen van klantsegmenten is m.i. de eerste stap.

De volgende stap is een goed design. Waarom quality control als je beter in één keer ontwerp en fabricage goed kunt doen? De japanners zijn hier bijvoorbeeld heel erg sterk in. Het vraagt wel veel opleiding en kennis van je medewerkers, wat je product duurder maakt. Uiteindelijk loont het vermoed ik.

Ten derde: de klant duidelijk maken wat hij kan en mag verwachten van z'n aankoop. Een RTF heli van € 150,- is duidelijk iets anders dan een setup van € 2000,-, waar je heel andere verwachtingen van en zult hebben. De laatste zou je eigenlijk "built to order" samen moeten kunnen stellen terwijl de eerste een kant en klaar beginnerspakket is waar een duidelijke handleiding en zelfs les/vlieginstructies standaard zouden moeten zijn. Ook de kwaliteit van de laatste zal en moet op een heel ander niveau liggen. Alle waar is nu eenmaal naar z'n geld.

Ten vierde: de klant een groeipad bieden waardoor hij/zij gebonden blijft aan het merk. Dat kan bijvoorbeeld door onderdelen uitwisselbaar en upgradeble te maken. Zo kan de klant doorgroeien van een simpel beginnersmodel naar een geavanceerd model zonder steeds weer een nieuwe heli te hoeven kopen.

Kortom, hoe kunnen ze het beter doen: niet uitgaan van wat de fabrikant zelf denkt dat goed is, maar zich afvragen wat de consument wil. 't is zo simpel, maar toch doen maar heel weinig kwaliteitsfabrikanten het, waardoor de kloonmakers ze uit de markt drukken. Een flink stuk arrogantie speelt mogelijk ook mee bij de kwaliteitsfabrikanten. Kwaliteit verkoopt niet zonder meer, dat is een illusie die veel fabrikanten aanhangen.

Uitleveren aan het selecte groepje wordt al min of meer toegepast in veel gevallen, echter noemen ze je dan tester of teampilot....
Het nadeel daarvan is dat deze jongens (net als jij en ik) al redelijk wat hebben gesleuteld en veel zaken voor gewoon aannemen en dus waarschijnlijk niet voldoende terugkoppelen.

En dat we in het begin allemaal naar Bob White (Finless) kijken geeft inderdaad aan dat de info beperkt is en je veel zelf moet uitzoeken.
Echter zou dat, los van alle randzaken en evt. verdere setup, niet nodig moeten zijn voor de heli zelf.

Kijk maar naar de Trex600Pro, wordt getest door Szabo en goed bevonden. Achteraf blijkt hij op 100% gas te vliegen om bepaalde problemen (al dan niet onbewust) te verdoezelen.

Zo ook nu bij de Mikado Exxtreme. Voor zover mij bekend vliegt alleen Kyle Dahl er mee. Op die manier komen niet alle problemen aan het licht die de normale sterveling ermee zou kunnen hebben. Je bewijst alleen dat dat model van Kyle het goed doet, niet dat het product als geheel goed is.

Idd, Eric zoals je zegt. Als de producten/handleidingen zo goed zijn dan waarom zoveel problemen.

En een voorbeeld wat Molen aangeeft, waarom zijn er geen redesigns gemaakt van de 250 staart of 450 servo montage...

Ok, ok, het gaat nu veel op frustraties lijken :) maar zo bedoel ik het niet.
Ik vraag me echt af hoe een heli meer aan mijn/de eisen kan voldoen en waar verbeterpunten liggen. En waarom fabrikanten hier niet op inspringen....

De volgende stap is een goed design. Waarom quality control als je beter in één keer ontwerp en fabricage goed kunt doen? De japanners zijn hier bijvoorbeeld heel erg sterk in. Het vraagt wel veel opleiding en kennis van je medewerkers, wat je product duurder maakt. Uiteindelijk loont het vermoed ik.

Ik weet niet of het waar is, maar volgens mij heeft Bobby Watts of een vergelijkbaar iemand weleens gezegd dat een Merk naar de fabriek ging met alleen 3d modellen, dus geen uitgewerkte tekeningen met toleranties en dergelijke.
Ja nominaal zal alles passen maar zodra je overal +/-0,1 bij gaat zetten wordt het een heel ander verhaal.
Dus ongeveer wat jij zegt ja AJH, zorg dat je product in het ontwerp al degelijk is en dat als de toleranties nageleefd worden dat het product dan altijd goed werkt.

Voor wat betreft de staart van de 250, als deze het doet, werkt het geweldig
Snel, en strak als een huis

Maar, omdat de 250 relatief zwaar is en alles natuurlijk zo ontzettend klein, is een beetje speling in de eindafbouw snel gebeurt...
Hij draait ten gevolge van het gewicht een gigantisch toerental, waardoor ook de koppelwisselingen voor de staart weer relatief best groot zijn.

Het gaat soms maar over fracties van milimeters die afwijken..

ik heb mijn probleem in de staart (steeds blijven slaan, niet strak te krijgen) geprobeerd op te lossen met een compleet andere staartassembly waar goede verhalen over terugkwamen, het resultaat was nog steeds ruk (ook lichte speling)

Mijn punt, met een align (ik noem ff align, je snapt hem wel) koop je een massaproduct. In totaal tientallen/honderden onderdelen die van elkaar afhankelijk zijn om als geheel goed te werken.
De onderdelen worden allemaal binnen marges gemaakt, dus punt bij paal is niet dus 100% perfect
Alleen bij producenten waar de QC erg hoog in het vaandel staat zal alles gewoon goed uit de werkplaats komen
Maar met grote aantallen komen ook grotere marges..

Zeker in een onderdeel waar preciesie en 0 speling het belangrijkste is, komt dit als eerste omhoog (de staart)
De meeste klachten bij align en vele andere heli's komen hier vandaan (even de standaard vragen over meer of minder gain weggelaten)

Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook de reden zijn dat niet iedere align heli met gelijke setup de gains zomaar uit kunnen wisselen

Persoonlijk denk ik dat de producenten hun klanten aardig hebben ingeschat..
Maar schat de consument de producent ook goed in?
Align is gewoon goed voor beginner tot zeer gevorderd vlieger. Maar zo'n brede doelgroep is niet tevreden te krijgen met 1 heli... Dus moeten en concessies gedaan worden, waardoor een beginner iets aan zal moeten passen, en waarschijnlijk de hardcore vlieger ook

We hebben hier een anti Align groepje :mrgreen:
Deze zijn dus het Align stadium lang geleden al gepasseerd, en hebben de meerkosten voor een kwalitatief beter merk er voor over
En als iedereen het voor handen zou hebben, zou dan niet iedereen meteen met een henseleit oid beginnen?

Trex 250 staart, altijd slecht gebleven.
Trex450 servo installatie van binnenuit, wat is dat voor ongemak.

1: Grootste onzin ooit. Moet je geen HK kopen maar een align, dan istie goed. en 2: dat is dat bij een paddel/blade strike tegen de tailboom niet je €50 dure staartservo aan stront gaat. briljante zet van Align.

en de DX8i werd ook voor je gefixt,
Helaas je net gemaidende en geprakte 700 die door een ''bugje'' vol de grond in ging niet.

@Danny, Bouw eens een Henseleit of een Shape heli. dan snap je waarom merken het liever op de kwantiteit houden dan op kwaliteit.
Kits zijn 1000, en 1400 euro.. LEEG)

Laatst bewerkt:
Ik snap de punten van jullie allemaal eigenlijk wel goed.

Ik begrijp ook niet waarom de fabrikanten niet direct de nieuwe updates doorvoeren ipv de koper deze later zelf te doen.

Ook snap ik wel dat niet alle fabrikanten voor de insteek van henseleit oid gaan, want dan zijn de heli's inderdaad voor veel mensen veel te duur en wordt het een stuk minder toegankelijk.

Zo is er voor iedereen wat.

Ik vlieg align, weet niet beter dan e-sky en zwalkera en ben er super blij mee:).

Verbeter punten blijven er altijd, zaak zou inderdaad zijn om hier als fabrikant wellicht wat beter mee om te springen.

Veel bekende zaken bij align zijn zaken die met een betere qc op te vangen zijn

Blijkbaar is dit doorvoeren te duur, of er zijn simpelweg teveel kits waarbij het probleem zich niet voordoet
Geen enkel bedrijf zit te wachten op slechte recensies als ze er binnen het gestelde budget iets mee kunnen doen...

Back