Waar liggen kansen voor Heli fabrikanten?

@Anko
Mijn 250 is toevallig 100% puur natuur align
En had ook wat gerommel aan de staart nodig om goed te krijgen
Maar misschien had ik een maandagmorgen staart...

Qc is inderdaad kostbaar.
Maar soms liggen zaken gewoon voor de hand, al vanuit het ontwerp of materiaal keuze in de eerste productie batch.
en dat is ook waar de TS op doelt vermoed ik.
Zoals aandrijvings problemen, of zelfs gewoon fouten in de standaard setup, trillingen, slechte passingen, missende onderdelen, etc. etc.
Dat zijn zaken die je vaak bij nieuwe releases gewoon tegenkomt.
Ik denk ook dat je dat soort zaken gewoon voor moet zijn, ongeacht de prijs.
Onze hobby kost best wat geld, mag je dan gewoon verwachten vind ik.

Paar dingen aldert.

Ik zie wel degelijk ingesleten assen door walsen dus hier was een perspassing zeker op zijn plaats geweest.

Met pinned bedoelde ik de staartbuis borgen zodat deze niet verdraaid of uitgeworpen wordt (was een groot probleem bij de 700N en bijvoorbeeld Outrage Fusion)

Ik weet heus wel hoe ik met een schuifmaat om moet gaan. Het ging mij om meerdere posts op MBF, en HF die moeite hadden met de staart. En ik moet zeggen dat er bij mij ook wel veel spacers nodig waren om het netjes te krijgen.

Waarom zijn er zoveel buildvideos, build tips, problemen, upgrades en fixes nodig bij een hoop helis als ze volgens jou uit de doos goed vliegen?

Ik heb niks gezegd over papieren versies ... Het gaat mij om de inhoud van de handleidingen. Zoals eerder gezegd waarom zijn er zoveel build videos en dergelijke nodig voor een hoop mensen als de handleidingen zo goed zijn volgens jou?

Misschien verschillen we van mening, maar ik denk dat je het gewoon verkeerd hebt opgevat wat mijn punt is.

Ik vind zelf momenteel de betrouwbaarheid en degelijkheid van een hoop helis te wensen over laten.

Hallo Danny,

als je het zo bekijkt, heb je idd wel een punt. Maar puur als modelbouwer gekeken, denk ik dat er vooral dingen fout gaan door onkunde (geen of weinig bouwervaring of feeling voor techniek, géén schuifmaat kunnen hanteren ;) ;) ), en misbruik (te veel power voornamelijk). En er is een groep die bewust buiten de specs gaan, maar dan ook geen probleem hebben met de aankoop van af en toe wat onderdelen/upgrades.
Het is een een delicaat evenwicht. "Misbruikbestendig" gaat ook vaak gepaard met "zware heli's". En dat willen we niet.
Zelf heb ik (gelukkig) nog nooit iets van de mankementen ondervonden, maar dat kan ook aan de (rustige) vliegstijl liggen. Toch gebruik ik de heli ook vor dingen waar hij eigenlijk niet voor gemaakt is (redelijk heavy payload mee, tot wel 3Kg of méér).

De planning is nu om een 700 size uit te gaan rusten met 800+ bladen, maar ik ben nu ook al redelijk overtuigd dat dit voor de machine géén/weinig problemen zal geven. Wel een ander merk dan waar ik tot nu toe trouw aan ben gebleven, misschien dus eigenlijk eerst in originele staat gebruiken om vertrouwen op te bouwen.

Verschillende merken heb ik al geprobeerd, en de genoemde problemen heb ik nooit kunnen constateren, zowel bij mij gaat het goed, als in mijn omgeving waar deze machines ook worden gebruikt.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het zal gaan als alle machine niet misbruikt worden, dan mogen er idd géén mankementen optreden.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Heel veel mensen zijn niet bereid een beetje meer te betalen voor echte kwaliteit, dat is het probleem. Er zijn genoeg goede heli's. Nou lijkt het net of die zo goed als nooit gevlogen worden, omdat er minder over gepost word op fora. Waarom zou je ook wat posten als je geen problemen hebt?

Wat ook naar voren kwam, is heli's die op zich prima werken alsnog doorgemodificeerd worden tot het niet meer werkt. Ik ben nu een Logo 600SE aan het bouwen. Natuurlijk kan ik daar 2K op de kop gaan draaien, maar in de handleiding staat dat de standaardversie zoals ze leveren maar geschikt is tot 1900 rpm. Ligt het nou aan mij of aan Mikado als de heli stuk gaat als ik meer draai?

Een Logo is een beetje een verkeerd voorbeeld, is een van de betere,
En zelfs daar zitten er veel onduidelijkheden in de manual en nog steeds onopgelosde zaken waar eigenlijk iedereen over klaagt.
Er zijn schijnbaar ook heli's waarvan de bladen Max 2200 mogen draaien, en de staart pas lekker gaat werken bij 2500 (oftewel 100% throttle) ;)
Dat mag bijv. in mijn ogen dus gewoon niet gebeuren na een release.

Danny is trouwens volgens mij prima in staat om een schuifmaat vast te houden Aldert, dat leren ze ook wel op de TU ;)

Het gaat er niet zozeer om dat zaken misbruikt of buiten de specs worden toegepast.
Dan heb je inderdaad niets te zeggen.
Maar ik vind wel dat er vaak kleine aanpassingen gedaan moeten worden, die technisch gezien gewoon ondervangen hadden kunnen worden, gewoon slordigheid, overhaast gereleased, nalatigheden.
Dus zijn er zeker nog veel verbeterpunten te vinden voor fabrikanten die weinig tot geen extra kosten hoeven op te leveren.

Danny is trouwens volgens mij prima in staat om een schuifmaat vast te houden Aldert, dat leren ...

Dat z'n verstand op de goede plek zit, was me allang duidelijk. En als de post zo overkomt dat Danny moeite heeft met bouwen/meten e.d. dan was het zeker niet zo bedoeld! Deze opmerking(en) zijn bedoeld voor degene die onbewust zelf de mankementen veroorzaken, en daarbij het materiaal als oorzaak aangeven.

Er zijn zoveel voorbeelden te noemen, zoals een schroef/staartpitchslider/hevel enz. die los is gekomen omdat men niet heeft gecontroleerd of deze gelocktite zijn, of dat men het gewoon niet weet dat hier locktite tussen moet, of dat men simpel niet verwacht waartoe de kleine trillingen in een heli in staat zijn "hij zat echt muurvast, die kan toch niet loskomen?" Een scheef gebouwde tailcase, waarbij de lagers onder spanning staan en men vind het vreemd dat ze stuk gaan, of de as inslaat. enz. enz.
En ook dat geeft niet zoveel, maar als iemand dan gewezen word op de oorzaak van het defect, en dat hij zelf dit had kunnen voorkomen, word er soms stellig en herhaaldelijk volgehouden dat het aan het materiaal ligt.

Natuurlijk zijn er wel eens echte fabrieksfouten. Maar dit aantal ligt aanmerkelijk lager dan dat door de gebruiker word aangegeven!
En zoals Laurens en anderen zeggen, wil je perfectie, dan kost dat geld en/of tijd/aandacht/ervaring. Ze zijn er zeker!

Welk deel van de "klachten" kan je dus serieus nemen als zijnde fabrieksfout!

En nogmaals Danny, als het zo lijkt dat ik op jou doel als onkundig, dan is dat zeker niet zo bedoeld. Verontschuldiging daarvoor!
En als je je misschien geroepen voelt om de perfecte kit op de markt te brengen, ben ik iemand om eentje te kopen (graag wil ik GROOT (800mm + bladen) en licht, duurzaam, eenvoudig (low parts count), enorm eigenstabiel, super efficiënt :mrgreen: ).

Vriendelijke groeten,
Aldert

Gewoon met zn allen een open-source helikopter ontwerpen, ieders zn steentje bijdragen,
dan is er vanzelf wel iemand met een hoge presisie CNC frees.
Vrije informatie wat waarom waar hoe zit.

Mooi idee Molen.
Maar best moeilijk gebleken op de forums waar ik hetzelfde initiatief heb gezien.
Meestal bloed dat helaas ergens dood.
Wat wel evt. te doen zou zijn is een database van aandachtspunten per model bijhouden.
Eigenlijk zoiets wat Finless Bob doet, maar dan met zijn allen ;)

Gewoon met zn allen een open-source helikopter ontwerpen, ieders zn steentje bijdragen,
dan is er vanzelf wel iemand met een hoge precisie CNC frees.
Vrije informatie wat waarom waar hoe zit.
Ik zou met alle liefde de CNC willen besturen :yes:
17 jaar ervaring...

linux............

Ik zou met alle liefde de CNC willen besturen :yes:
17 jaar ervaring...

linux............

Toppie, alleen zou ik niet weten waar te beginnen.
Als dat er een mooi programmatje voor is zonder hack en crack, zou een begin wezen.

En database met alle informatie erin zoals Eric zegt, ook een goed plan, dat zal wel iets haalbaarder zijn.

Ik wil er best aan mee werken (open source MBF helikopter), kan alles uitwerken tot aan productie niveau en presentatie als het moet, Danny ook wel denk ik, en wellicht nog meer mensen.
En vele anderen hier hebben ook veel ervaring dus zou het in ieder geval interessant zijn.
Start een mooi topic in bouwverslagen zou ik zeggen, wie weet komt het los :mrgreen:

En als de post zo overkomt dat Danny moeite heeft met bouwen/meten e.d. dan was het zeker niet zo bedoeld! Deze opmerking(en) zijn bedoeld voor degene die onbewust zelf de mankementen veroorzaken, en daarbij het materiaal als oorzaak aangeven.

No problem.

Natuurlijk zijn er wel eens echte fabrieksfouten. Maar dit aantal ligt aanmerkelijk lager dan dat door de gebruiker word aangegeven!
En zoals Laurens en anderen zeggen, wil je perfectie, dan kost dat geld en/of tijd/aandacht/ervaring. Ze zijn er zeker!

Welk deel van de "klachten" kan je dus serieus nemen als zijnde fabrieksfout!

Ik begrijp dat de eindgebruiker een grote invloed heeft. En zelfs ervaren monteurs (of piloten) kunnen fouten maken. En ik zie hier op het forum of bij clubleden (en soms bij mezelf :) ) echt idiote dingen. En ja, in hoevere moet een fabrikant dat af proberen te dekken...
Ik denk dat in dat opzicht betere manuals en evt afsteltools een verbetering kunnen zijn. Of lever bepaalde submodules voorgemonteerd en zorg dat de consument kan vertrouwen op de assemblage.
Niemand gaat toch zelf alle bouten van zijn auto natrekken of alle solderingen van zijn ipod overdoen...
Anderzijds, we hebben het hier maar over simpele helitjes :)

Maar naast fouten van de eindgebruiker denk ik echt dat vanuit het ontwerp bepaalde dingen zeker verbeterd kunnen worden.
Ik blijf bijvoorbeeld van mening dat een perspassing voor de riemaangedreven staartas beter is dan een losse passing. Maar door die perspassing is het niet meer zo gemakkelijk te monteren.

Ga denk ik toch eens wat meer moeite doen om wat concepten op papier te gaan zetten :)

Maar goed, ik maak uit dit topic wel op dat het iig niet erg leeft bij andere piloten. Of ze maken zich liever druk om andere dingen :)
Maar ze lijken dus best tevreden met de huidige ontwerpen van de helis en de betrouwbaarheid en levensduur.

Ik denk dat smaken teveel verschillen om een nette open source heli te maken. Begin bijvoorbeeld maar bij plastic of alu/carbon;-). Na een aantal jaar vliegen weet ik zelf nog niet eens 100% zeker wat mijn voorkeur is.

Ik denk dat smaken teveel verschillen om een nette open source heli te maken.

Mwha, gewoon nieuwe projecten aanmaken, niet bij 1 houden.
Zolang er maar informatie gedeelt word, kan alles later weer samengevoegd worden.
Je moet jezelf niet blokkeren, zo leer je altijd wat.

Het gaat bij de toepassing van materialen niet zozeer om voorkeur of smaak Laurens.
Je hebt te maken met factoren als gewicht, sterkte, buigzaamheid/rek, geleidend niet geleidend, harmonische eigenschappen, etc.etc.
De kunst is juist om de juiste materialen en technische uitvoering te kiezen binnen het totale ontwerp en dus het eindproduct (de complete RC heli).

Daarom zijn ook veel zogenaamde mooi blinkende "upgrades" vaak eerder een "downgrade".

Leuk onderwerp. Ik denk dat de fabrikanten en dan heb ik het over de grotere zoals Align en Compass onderschat worden.
Naar mijn mening worden er gewoon keuzes gemaakt wat vaak te maken heeft met produktiekosten. Natuurlijk kunnen er betere materialen worden gebruikt. Als je kijkt waarvoor bijvoorbeeld een Trex500 wordt aangeboden dan wil je denk ik niet weten wat ze kosten als ze daarvoor allemaal topmaterialen gebruiken.
Dat fabrikanten niet goed naar klanten luisteren is denk ik ook niet waar. Alleen wordt veel meegenomen naar een volgend model. Is weer een goed verkoop punt om mensen het nieuwe model te laten kopen.
De produktie gebeurt voornamelijk in Azie. Hier staat vaak kwantiteit boven kwaliteit. Maar hiervoor geld ook hoe kom je anders aan de verkoopprijs waarvoor de heli's worden aangeboden.
Is denk ik een leuk project om diegenen die denken dat ze het allemaal beter kunnen zelf een heli te laten ontwerpen en te produceren. Weet bijna zeker dat de prijs minimaal 5x zo hoog is en dat er geen vernieuwende ontwerp features in zitten. En een 5x zo hoge prijs heeft maar een klein groepje voor over. Betekent weinig omzet en dus einde.

No problem.

Ik begrijp dat de eindgebruiker een grote invloed heeft. En zelfs ervaren monteurs (of piloten) kunnen fouten maken. En ik zie hier op het forum of bij clubleden (en soms bij mezelf :) ) echt idiote dingen. En ja, in hoevere moet een fabrikant dat af proberen te dekken...
Ik denk dat in dat opzicht betere manuals en evt afsteltools een verbetering kunnen zijn. Of lever bepaalde submodules voorgemonteerd en zorg dat de consument kan vertrouwen op de assemblage.
Niemand gaat toch zelf alle bouten van zijn auto natrekken of alle solderingen van zijn ipod overdoen...
Anderzijds, we hebben het hier maar over simpele helitjes :)

Maar naast fouten van de eindgebruiker denk ik echt dat vanuit het ontwerp bepaalde dingen zeker verbeterd kunnen worden.
Ik blijf bijvoorbeeld van mening dat een perspassing voor de riemaangedreven staartas beter is dan een losse passing. Maar door die perspassing is het niet meer zo gemakkelijk te monteren.

Ga denk ik toch eens wat meer moeite doen om wat concepten op papier te gaan zetten :)

Maar goed, ik maak uit dit topic wel op dat het iig niet erg leeft bij andere piloten. Of ze maken zich liever druk om andere dingen :)
Maar ze lijken dus best tevreden met de huidige ontwerpen van de helis en de betrouwbaarheid en levensduur.

Ow het leeft wel hoor. Maar ja dit is align land. Ik kan blijven herhalen hoe slecht die zijn, enige wat gaat gebeuren is geflame of mensen die er al 10 jaar mee vliegen zonder problemen. Ik zelf vlieg er ook lang mee zonder problemen, maar de eerste align zonder spelling op de kop of staart moet ik nog zien. Als voorbeeld. Outrage heeft dat gewoon niet. Ik kies er dan ook voor wat langer op onderdelen te wachten.

Align blijft leuk om nieuwe 3d moves te proberen. Crashen daarmee is niet zo erg. Onderdelen haal je bij de bakker om de hoek. Maar kwaliteit....nee.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het waarschijnlijk de beste instaphelis zijn ivm parts verkrijgbaarheid en kosten.

Laatst bewerkt:
Back