waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

A123

Na wat gedimdam heb ik dan toch voor A123 gekozen. Ik heb 8 losse cellen waarmee ik een 3s en een 4s pakket wil maken die in serie 7s opleveren. Ik heb dus 1 cel over voor als het vermogen wat tegenvalt of als ik een cel verpruts. Het geheel moet dan een 6s lipo bij 35-40A vervangen.

Nu aan de slag...maar hoe? Er zijn m.i. 3 opties:
- Met een hamerbout gewoon kop-staart verbinden. Een andere configuratie van het pakket maken is dan niet mogelijk en je loopt het risico de cel te beschadigen door de verhitting.
- Met koperen verbindingen de cellen naast elkaar solderen en dan de verbinding ombuigen.
- Een soort van push-pack maken waarbij de cellen kop-staart tegen elkaar worden gedrukt.

Eigenlijk voel ik wel wat voor de laatste optie en volgens mij kan dat ook simpel. Ik heb mij MEC (MEC :: Product Catalog) hiervoor iets gezien maar dat werkt alleen als je 2 rijen met cellen naast elkaar plaatst. Ik wil graag 2 losse sticks, 1 aan iedere kant van het toestel. Het iedee wat ik heb is om aan iedere cel een nokje te lijmen en de cellen dan met een paar sterke rubbers/elastieken met alkaar te verbinden. Een beetje zilverpasta moet dan zorgen voor een goede geleiding.

Zou dit kunnen werken?

Groeten,
Marc
 
Ik kan je hiermee niet helpen want ik gebruik alleen maar gepuntlaste pakketten. Mischien dat anderen je kunnen adviseren maar ik vrees dat je de eerste bent die zich hierover buigt.

succes! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op internet, is als je zoekt op A123, veel informatie over dit onderwerp te vinden, zoals hier:

Dissecting DeWalt 36V Packs (A123 Systems)

Soms spreekt de informatie zich tegen. Normaal soldeer versus aluminiumsoldeer b.v.

Hou er ook rekening mee dat de beker van de cel de + is en het neusje de -. Net andersom als bij Ni-Cd cellen.
Soms wordt een soldeerbout met een vermogen van 150 Watt aangeraden om snel te kunnen solderen. Sterke en/of langdurige verhitting van de cel schijnt negatieve invloeden te hebben om het electrolyt in de cel.

Kortom nog veel onduidelijk in deze nieuwe materie.

Verder lijkt er op het neusje een overdrukventiel te zitten. Hierdoor zou kop-staart solderen met een hamerbout wel eens lastig kunnen zijn. Verder ben ik benieuwd naar je ervaringen.
 
Ik heb mij MEC (MEC :: Product Catalog) hiervoor iets gezien maar dat werkt alleen als je 2 rijen met cellen naast elkaar plaatst. Ik wil graag 2 losse sticks, 1 aan iedere kant van het toestel. Het iedee wat ik heb is om aan iedere cel een nokje te lijmen en de cellen dan met een paar sterke rubbers/elastieken met alkaar te verbinden. Een beetje zilverpasta moet dan zorgen voor een goede geleiding.

Zou dit kunnen werken?

Hou er rekening mee dat bij de hoge ontlaadstromen waarbij A123 cellen meestal worden gebruikt, de geringste overgangsweerstand al kan leiden tot een grote warmte-ontwikkeling. Dat is een zelf versterkend verschijnsel. Een slecht contact leidt tot inbranden wat weer voor extra warmteontwikkeling zorgt. Nee, metalliek contact tussen cellen waarbij druk voor een goede verbinding moet zorgen zou ik nooit toepassen.
 
Het solderen moet op zich wel lukken:

Belangrijk is:
- Zeer licht opschuren / opwrijven. Er zit een nikkel laagje op het aluminium en deze moet intact blijven.
- Een beetje flux erop. Dit zorgt ervoor dat de behuizing niet zo snel oxideert en de soldeer goed hecht. Ik heb hiervoor een flux die ook op printplaten wordt toegepast.
- Snel solderen i.v.m schade aan de cellen.
- Het blauwe oogje is geen afblaas. Deze is om het electroliet tijdens de productie toe te voegen. Je kan dus gewoon kop-staart solderen.
- De cellen moeten natuurlijk wel ontladen zijn tijdens het solderen want kortsluiting bijv. door een druppeltje soldeer is niet uit te sluiten. Mocht dit gebeuren dan is het moeilijk om de soldeer te verwijderen omdat de cellen zo dicht op elkaar zitten.
- Een isolatiering zoals bij Nixx is niet nodig omdat er al een isolatiering op de cel zit.

Het "probleem" is dat er enige onzekerheid is bij deze lijst. Maar daar ligt ook weer een uitdaging :)

Kun je deze cellen nu echt tot 0v (via een weerstand) ontladen zonder enige vorm van schade?
 
Waarom zou je A123 cellen tot 0 Volt willen ontladen?

Om veilig te kunnen solderen zodat de vonken er niet afspringen als er even iets misgaat.
Ik ga hiervoor de NiMh ontlader functie van mijn lader gebruiken, dan blijft er toch nog minimaal 0,7V inzitten.

Ik heb trouwens ook een robbe 12s balancer gekocht met LiPo en LiFe functie. Het leuke is dat ik nu gewoon mijn oude LiPo lader kan gebruiken met ongeveer de juiste eindspanning (iets te veel voor LiFe). De balancer controleert of 1 van de cellen meer dan 3.9V wordt en slaat dan meteen af.
 
Het volledig ontladen vóór het solderen lijkt een goed argument, maar ik zou het niet doen. Diep ontlading van Li-Fe cellen wordt niet aangeraden, hoewel de cellen hiervoor minder gevoelig zijn dan Li-Po's. En tot 0 Volt ontladen is wel heel diep.

Je redenatie voor het laden van Li-Fe cellen met een balancer op de Li-Fe stand en een lader voor Li-Po cellen (of Li-Po programma) gaat niet helemaal op.

Het laden van een Li-** accu kent twee fasen. Eerst wordt geladen met een constante stroom tot een spannnig van 4,2 Volt voor Li-Po of 3,6 Volt voor Li-Fe is bereikt. Daarna blijft de spanning constant en wordt de stroomsterkte langzaam verminderd. In deze fase wordt nog een belangrijk deel van de capaciteit geladen. Wat gebeurd er als een Li-Fe accu wordt geladen met een Li-Po programma. De lader probeert eerst een celspanning van 4,2 Volt te bereiken. De balancer zal, zodra van één cel de spanning een waarde 3,9 Volt bereikt het laadproces onderbreken. Het tweede deel van het laadproces waarbij de spanning gelijk wordt gehouden, naar de stroomsterkte afneemt wordt dus nooit uitgevoerd! Natuurlijk wordt t.o.v. een Li-Fe programma iets extra geladen. De eindspanning is 3,9 Volt i.p.v. 3,6 Volt, maar een volledig geladen Li-Fe accu krijg je niet!
Voor meer informatie:
Spezifikationen
 
Naar mijn weten kunnen LiFe cellen ook makkelijk tot 4V afslagspanning geladen worden zonder problemen. Maar de levensduur van je cel gaat er wel door achteruit. Andersom kan het ook: met hoge stromen laden (zeg 20A) kan je beter de afslagspanning lager instellen en je pakket niet helemaal tot LVC leegvliegen. Dan gaan de cellen ook langer mee.

Cellen ontladen lijkt me niet nodig. Dat deden we met andere celtypen ook niet. Gewoon goed opletten en netjes werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lifepo of ook wel A123 cellen genaamd, hoe zit het,
Ik bedoel bij lipo,s zie je ze mooi gebundeld en gewicht + grote zijn erg goed toepasbaar.

* zijn deze cellen de opvolger van lipo?
* Gaan ze deze cellen ook nog bundelen als pakket ipv zelf solderen?
* 2 van die cellen zijn erg groot, worden deze nog kleiner in de toekomst?
* Hoeveelbeter zijn ze nou tegen lipo.
* Wat is er nu anders bij het laden of je setup in een vliegtuig?
* stel je bundeld 3 van deze samen:Hobbycity Online R/C Hobby Store : A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell $16.50
Met wat voor 11.1V lipo kun je hem dan vergelijken?

Heb straks:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Mega Power Poseidon-860DS 1~6S Lipoly Charger $106.95

6,000mAh and LiFePo4 cells, kan hij aan.

En wil hiermee misschien ook nog eens wat gaan testen.
 
Als je zelf eens wilt zien hoe dit nou allemaal in de praktijk werkt dan zal ik a.s. zaterdag in Boskoop mijn gerei eens mishandelen (en mischien ook de loodakku van een ander, hé Ben ;-P).
Bekend is al wel dat ik aan het einde van de dag helemaal geen zin meer heb om te vliegen.

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boskoop? Daar ga ik ook naar toe. Kom daar al jaren. Alleen vliegen is er niet bij. Mijn twee kleinkinderen vieren die dag hun verjaardag en dat gaat voor. Kom in ieder geval even kijken en ga aan het begin van de middag weer weg.
 
Ik heb wat zitten solderen en op zich gaat het vertinnen prima. Ik durf het niet aan om de als stick pack aan elkaar te monteren want tijdens het vertinnen van de plus staat het plaatje al te "koken" als een deksel op een pan. En dat gebeurt al bij ong. 1 a 2 seconden verhitten met de 80W hamerhoofd. Het tin lijkt ook snel te stollen zodat een stick pack wat mij betreft lastig wordt. Mijn ervaring gaat ook niet verder dan 3 keer een 18 cellen NiCd pakket die ik ooit gemaakt heb maar dit lijkt mij lastiger.

Moet het paper eraf i.v.m. warmteontwikkeling of lekker laten zitten?

***Vroeger*** bij de NiCd's haalde ik het folie eraf en deed Kapton tape op de cellen voor een beter koeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat dat papier maar zitten. Het vormt een goede isolator. Merk zelf dat bij een belasting van rond de 40 Ampere (in een elektrozwever, dus geen continue stroomverbruik) de warmte-ontwikkeling erg meevalt.
 
Papier laten zitten. de plus en min zijn redelijk vlak dus je kan snel kortsluiting maken.

Goed opletten dat je cel niet te heet wordt want dan gaat dus je capaciteit achteruit. Het is niet fijn als je maar 1900mAh overhoud van je "slechts" 2200mAh nuttig te verbruiken capaciteit. Er blijft snel weinig over.

succes!

Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
LEON LIPOFE cellen

Na wat speurwerk op het internet zag ik dat de vrij nieuwe LIPOFE accupacks nog niet zo gemakkelijk verkrijgbaar zijn. In Duitsland zijn ze te koop bij First Products, nu zag ik ze bij RCtechnics ook alleen 2000 Mah, bij Hangar in Kampen van het merk Leon, zijn dit dezelfde cellen en zijn die net zo goed als die jullie gebruiken hier in dit forumdraadje? Het is allemaal nog niet zo duidelijk. Wel lijkt mij deze technologie een goed beter alternatief, ze zijn een stuk lichter dan Nicd, een stuk veiliger dan Lipo's eigenlijk 'the best of both worlds'. Verder kwam ik ook een artikel tegen waarin ze in hybride voertuigen gebruikt worden, dit zegt iets over de levensduur en robustheid.

'By the way' interresante ontwikkelingen allemaal.


mvrgrt,

Aad den Blaauwen.
 
The best of boch worlds? Lipo's hebben meer capaciteit dan LIPOFE anders ;) en zijn kleiner van afmeting.....
 
Back
Top