waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Alleen gaat het met de BEC niet goed :mad:.
Volgens ACW is ook 4S A123 teveel spanning voor de BEC.
Dus dat zou dan een ESC met een geschakelde BEC moeten worden,
die weer $35 duurder is...

Dit soort zaken heb ik me niet voldoende gerealiseerd, Erik heeft dus zeker gelijk als hij zegt dat de omschakeling naar LiFePo vergelijkbaar is als de omschakeling van NiXX naar LiPo.

Dit soort zaken heb ik me niet voldoende gerealiseerd, Erik heeft dus zeker gelijk als hij zegt dat de omschakeling naar LiFePo vergelijkbaar is als de omschakeling van NiXX naar LiPo.

Heb ook wel eens beweerd dat het vergelijkbaar is als brandstof naar elektro ;-P

Daarom is het zaak ook goede onderdelen aan te schaffen die je kan updaten en naar believen wijzigen. De Hyperion heeft na de LiFePo weer zijn beperkingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom een BEC-systeem??? A123 cellen worden meestal gebruikt in grotere toestellen waarvoor het gewicht van een ontvangeraccu geen enkel bezwaar is. Een ontvangeraccu biedt veel extra veiligheid v.w.b. een zekere stroomtoevoer voor ontvanger en servo's. Verder is er veel minder kans op storingen vanuit de regelaar naar de ontvanger.

@Nico,
In mijn geval gaat het om de setup voor een YAK-23 Flora, een kistje van 1m spanwijdte. Waar het gewicht (en de beschikbare ruimte) zeker een rol speelt. Daarnaast denk ik dat EDF in het algemeen hoge spanning i.c.m. BEC vraagt.

@Nando,
Hmmz, een losse geschakelde BEC voor $7 lijkt me ook wel wat, waar koop je die?

Kleine correktie.

Als een BEC standaard in de regelaar zit mag je aannemen dat de BEC en regelgedeelte goed op elkaar zijn afgestemd zodat tussen deze twee elkaar niet nadelig beinvloeden. Ook is de ruis die van de regelaar afkomt ook beter afgeschermd zodat je ontvanger minder kans op storingen heeft. Werken met verschillende merken regelaars en BEC zou een bron van storingen op kunnen leveren.

Een ander goede reden om een regelaar met BEC te preferen is dat er bij een regelaar veelal een grotere koelplaat op zit waar de BEC gedeelte ook van meeprofiteert. Een kleine BEC heeft een klein koelplaatje (of niet) en loop je de kans op een thermische afslag als die tegen zijn limiet moet gaan leveren. En dat is lastig, vooral op 2.4gHz.

Het is nog altijd een setup te prefereren met zo min mogelijk onderdelen en stekkers.

$7 voor een BEC in een groot model klinkt zeer discutabel.

Ik gebruik alleen een losse BEC als de regelaar dit niet heeft. Bij regelaars die een werkspanning van 50V aankunnen is het niet mogelijk om de ontvangerspanning terug te schroeven naar 6V en dan moet je wel. Het is dan ook zeer aan te bevelen een apart hoofdpakket en ontvangerpakket te hebben. Je zal door de hoge stromen je hoofdpakket eens vernielen. Heb je toch een probleem met landen.

@Nico,
In mijn geval gaat het om de setup voor een YAK-23 Flora, een kistje van 1m spanwijdte. Waar het gewicht (en de beschikbare ruimte) zeker een rol speelt. Daarnaast denk ik dat EDF in het algemeen hoge spanning i.c.m. BEC vraagt.

@Nando,
Hmmz, een losse geschakelde BEC voor $7 lijkt me ook wel wat, waar koop je die?

4s A123 is ongeveer 3s lipo. Je bent hier letterlijk tegen de minimale werkspanning voor edf aan het hobbyen.

Een ander goede reden om een regelaar met BEC te preferen is dat er bij een regelaar veelal een grotere koelplaat op zit waar de BEC gedeelte ook van meeprofiteert. Een kleine BEC heeft een klein koelplaatje (of niet) en loop je de kans op een thermische afslag als die tegen zijn limiet moet gaan leveren.
We hebben het hier over een externe geschakelde BEC, dus de warmteontwikkeling is minimaal in zo'n Geschakelde BEC. Ik heb er dan ook nog nooit een gezien met koelplaatje.

Ik gebruik alleen een losse BEC als de regelaar dit niet heeft. Bij regelaars die een werkspanning van 50V aankunnen is het niet mogelijk om de ontvangerspanning terug te schroeven naar 6V en dan moet je wel. Het is dan ook zeer aan te bevelen een apart hoofdpakket en ontvangerpakket te hebben. Je zal door de hoge stromen je hoofdpakket eens vernielen. Heb je toch een probleem met landen.
Het terugbrengen van hoge spanningen met een geschakelde BEC is helemaal niet zo moeilijk hoor. De hoofdreden dat het niet gebruikt wordt voor zware regelaars is dat er voor de veiligheid een gescheiden circuit gemaakt wordt tussen besturing en aandrijving. Dit wordt gedaan met een optocoupler en daarom heten deze ESC's ook vaak "opto". Met een geschakelde BEC heb je geen galvanische scheiding meer.

Een paar pagina's geleden werd er over laders gesproken nu heeft First-Product erg goede laders. Maar ik kwam op een ander forum deze tegen zou dit wat zijn ? Home

Grt,
Jan-Willem

Specs zien er niet verkeerd uit voor een lader tot 12s1p. Je moet er wel even de kosten voor een 45A voeding bij op tellen. Bij First-products werken die laders op 220V. Je hebt dan wel de beperking dat de zwaarste lader 9s-13s (of vroegere afslag voor 14s) aankan maar dan 2p met 12A per zijde. Eigenlijk is dat een lader die 2x zo zwaar is als die jij laat zien en dat geeft net weer de beperkingen voor kleinere modellen.

Kostentechnisch zou ik als iemand naar A123 over zou willen stappen de Dapter willen adviseren (heb er zelf geen ervaring mee) zodat je antieke lader en voeding nog mooi van pas komen: Dapter
Kan je mooi de kleinere paketten mee laden en dan een hele zware lader ernaast. Je weet maar nooit wat voor projekten je in de toekomst gaat beginnen. Je 12A lader valt er precies tussenin wat kwa investeren niet gunstig kan zijn.

grtz! Erik

Een ander nadeel van de 12s lader is dat je auto akku 45-50A moet leveren en daardoor zeer zwaar belast wordt. Na een klein urtje laden is die dan ook helemaal leeg. Dit is sloopwerk. met mijn shulze 636+ (8A) lader was een loodakku ook na een paar weken opgeofferd.

Bedankt voor de nuttige informatie zowel hier als op rcgroups.:D

Maar bijna iedereen die ''grote'' A123 pakketen vliegt gebruiken toch een aggegaat ben zelf van plan er wel 1 te halen deze om precies te zijn. ToolPlus.nl - Gereedschappen, Machines en Werkplaatsuitrusting
Zijn al mensen hier op het forum die een Kipor hebben en zijn er erg tevreden over volgens mij.

Deze ''Dapter'' gaat dus tussen lader en accu pakket ? de lader laat dan via NiCad als ik het goed heb . Ik heb zelf 1x een Thunderpower 1010C deze moet een 8 cellen A123 vol kunnen laden in 20Min. Spoedig komt er een 2e aan en al ik groter zou willen dan komt deze er voor het veld laden.
60136 deze komt bij First-Products vandaan.
30 – 49,5 V
0,2 – 12 A
600 W
9 – 13 S A123
8 – 11 S Lipo

Voorlopig blijven het toch alleen maar 1p pakketen
ook ga ik van de week 2 of 3 4sA123 bestellen van de week was er als het goed is 10% korting om dat hun 1 jaar bestaan en omdat je daar aan mee geholpen hebt door er te bestellen :eek::D.

Grt,
Jan-Willem

Hoe klein was die loodaccu dan wel niet, Erik?
Maar er is inderdaad wel iets voor te zeggen om laders met meer vermogen dan 300Watt alleen vanaf het net te voeden.
De voedingen van 30A of meer zijn vrijwel altijd geschakeld tegenwoordig. En de boost-converter in zo'n lader werkt ook weer geschakeld. Dit kan wel eens problemen opleveren aangezien veel voedingen niet zo'n nette uitgang meer hebben bij grote stromen. Vooral met een chinees exemplaar(en dat zijn er nogal wat), en dan al helemaal als je nog op de grens zit van de maximale stroom. Ik zelf heb hier waarschijnlijk ook last van gehad met mijn powercube op bijna 300Watt en met een graupner voeding van 13,8V 30A. Het gaf de meeste vreemde verschijnselen....

De Chargebug waar Jan-Willem mee komt ziet er wel redelijk goed uit. Deze gaat echter maar tot 44V (10s Lipo of 12s LiFePO4)

Laatst bewerkt:
De 12V kan maar 8,3A leveren. Dus je zal zeker gebruik moeten maken van de 230V aansluiting. Die kan ook 1600Watt leveren :D
Dus een voeding moet daar nog achter. En de meeste voedingen hebben volgens mij helemaal niet zo stabiele voeding nodig. De (meeste) geschakelde voedingen kunnen zelfs met DC gevoed worden.

Ik gebruik ook zo'n Kipor (de 1300tc) , Graupner 20 Ampere voeding eraan en dan laden heen, gaat prima. Die 1300tc is lichter in gewicht dan mijn dikke loodaccu dus je pakt 'm makkelijk mee.

Ik gebruik ook zo'n Kipor (de 1300tc) , Graupner 20 Ampere voeding eraan en dan laden heen, gaat prima.

Ik dacht dat de bedoeling was de 60136 lader van First-Products rechtstreeks aan de generator te hangen. Dan zit er geen voeding meer tussen, de 60136 moet dus 230V generator spanning(en?) en stroom slikken. Ik vroeg mij af of dit een probleem zou kunnen vormen.

http://www.a123racing.com/SpecSheets/MD10002-00-RCDevKit.pdf

Thx voor je genot LOL!!

In de specs van A123systems staat bij 10C ontladen : OVER 1000 cycles.
Laat het er 600 zijn als je het erg ongunstig bekijkt en dan ben je in vergelijking met Lipo nog 6x beter uit als je van 100 cycles uitgaat.

10A laden, 16A is standaard in de praktijk, 20A gaat ook met aangepaste parameters.

grtz, Erik

Btw, het grof geweld van de Horten 13 en Lift-off bij de schaalmeeting in Oss was een pakket van een jaar oud.

Back