Hoi WTL,
Kan me even niet je gezicht herinneren LOL! Zie er ook zoveel op meetings.
Geadviseerd wordt dat na een vlucht of 10 gebalanceerd wordt. In het begin dus even na elke vlucht tot de balancer wat rustiger wordt maar kan je wel verklappen dat die altijd wel even knippert. Als je dat met 2 hyperions kan doen is dat wel goed denk ik, anders zou je niet helemaal 100% dezelfde pakketten hebben wat op de lange duur mischien nog problemen kan geven.
Waar ik mijn pakketjes vandaan heb maken ze die precies zoals je wilt met balanceerkables erbij,gepuntlast, arbeidsloon en overig materiaal. Had ze ook in een week hier thuis liggen. en dat voor de prijs waar je een losse cel van kan kopen. Je kan het ook eens proberen:
http://first-products.de/homepageenglisch.htm
de Li-ion Mn cells zijn ook best interessant voor modellen die net te krap zijn voor A123 zoals kleinere sp400 pylonracers enzo.
Een 10A lader voor 7 cellen is een beetje vreemde combo. Vaak worden hoge stromen gebruikt bij grotere Lipopacks als 10s en 12s. 7s A123 is ook net 5s Lipo onder belasting. Onder de 200 Euro zal je mischien niet slagen. Hyperion had toch ook een lader voor A123?
Met mijn 636+ heb ik een 6S pack binnen 15-17 minuten vol als ze echt leeg zijn (2250mAh na de vlucht) en dat is met 8A. Als je ze niet helemaal leegvliegt dan zit je rond de 12-14 minuten.
vergeet ook even niet uit te rekenen wat de laadspanning wordt bij andere laders. Ook mijn lader heeft maar 255W uitgaand vermogen en de volgens mij hebben alle laders maar 250-300W die nu te koop zijn. Voor een 7S pakket zit je dan met 255W/10A=25.5V. 25.5V/3.65V per cel=6.98 en kan dan precies anders zakt je laadstroom in. dus je minimum laadstroom is 255Watt als je 10 A wilt laden.
Als je een lader uitkiest die precies aan je limiet zit dan loop je wel de kans dat mocht je grotere projecten op het oog hebben je zelf flink in je vingers kan snijden door beperkingen. Vergeet ook niet dat de verwachtte levensduur in het meest ongunstigste geval rond de 600 vluchten kan liggen (1000 maal laden lijkt me erg optimistisch hoewel ze hun kwaliteit ook wel hebben bewezen in de hybride wagens vind ik, knock on wood :wink: ) . Het kostenplaatje is ook voor het pakket aanzienlijk goedkoper als voor Lipos waardoor bijvoorbeeld mijn Calmato pakket 6S A123 net over de 100 euro schiet. Reken uit je winst.
Voor 10cc modellen zou je met 6-12 cellen goed mee uit de voeten kunnen komen met een erg redelijk prijskaartje tov lipos.
Daarom heb ik ook een Shulze 8A lader aangeschaft die ik kan updaten en heb er nu nog plezier van met mijn kleinere pakketten (4S en 6S) maar voor 13s2p zit ik dan maar aan 2.9A per zijde.
Mijn 636+ lader ga ik voor mijn 13s2p pakket dus gebruiken om thuis te laden en balanceren want daar is hij perfekt voor met grote pakketten met een 14S balancer. Voor de andere pakketten gaat hij gewoon mee naar het veld. Wil er daar wel mee aangeven dat elke lader die je nu aanschaft voor deze cellen best beperkt is in zijn kunnen en dat je wat verder in de toekomst moet kijken met je investeringen.
Tegenwoordig zijn er ook laders die op 230V lopen en dat scheelt weer een geschakelde voeding.
succes!
Erik
Btw, mijn lader kan elk moment binnenkomen. Hij was maandag met DHL verstuurd