waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

prop-er zei:
€ 10,- per stuk, incl verzending.

http://cgi.ebay.nl/DeWALT-36-volt-b...ryZ20794QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

dc9360_1.gif

hoi prop-er

dat zal wel een groot gewicht zijn zeker?.
hoeveel weegt een dergelijke batterij?

groeten
steffe

1 kilo. Maar het gaat uiteraard om de 10 cellen die daarin zitten.

Ter info, een A123 cel weegt ~70 gram.

Erik v. Schaik zei:
Hee nu!

We zijn weer een weekje verder in dit draadje en 952 maal bekeken. Gaat lekker zo!
Tot nu toe nog niet veel ervaringen kunnen waarnemen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik dit seizoen de enige A123 piloot in ons kikkerlandje ben.

FF inschrijven! 8)

Hey Erik,

Nee zeker niet, ik sta ook op het punt over te stappen nadat je me hebt overtuigd op Pampa (25 jarig jubileum)
Ik ga ze dan voorlopig eerst gebruiken voor men Hurricane, maar wil wel 2 x 3S en 2x 4S kopen
zodat ik 7S kan gebruiken op de Hurricane en dan de enkele packs van 4 of3 S in vliegtuigen.

Het enige wat mij nu tegenhoud is dat ik (nog) geen lader heb kennen vinden die de cellen
kan laden anders dan € 200 Plus voor 10A op de 7S

Als er iemand een Tip voor me heeft welke lader ik het beste kan aanschaffen om 7S op het veld
te laden met 10A om ze daadwerkelijk in 15 min vol te "pompen", Hoor ik het graag...

Balanceren doe ik thuis wel met de Hyperion balancers,
maar laden in het veld wil ik gewoon snel gedaan hebben uiteraard.

Hoi WTL,

Kan me even niet je gezicht herinneren LOL! Zie er ook zoveel op meetings.

Geadviseerd wordt dat na een vlucht of 10 gebalanceerd wordt. In het begin dus even na elke vlucht tot de balancer wat rustiger wordt maar kan je wel verklappen dat die altijd wel even knippert. Als je dat met 2 hyperions kan doen is dat wel goed denk ik, anders zou je niet helemaal 100% dezelfde pakketten hebben wat op de lange duur mischien nog problemen kan geven.

Waar ik mijn pakketjes vandaan heb maken ze die precies zoals je wilt met balanceerkables erbij,gepuntlast, arbeidsloon en overig materiaal. Had ze ook in een week hier thuis liggen. en dat voor de prijs waar je een losse cel van kan kopen. Je kan het ook eens proberen:
http://first-products.de/homepageenglisch.htm

de Li-ion Mn cells zijn ook best interessant voor modellen die net te krap zijn voor A123 zoals kleinere sp400 pylonracers enzo.

Een 10A lader voor 7 cellen is een beetje vreemde combo. Vaak worden hoge stromen gebruikt bij grotere Lipopacks als 10s en 12s. 7s A123 is ook net 5s Lipo onder belasting. Onder de 200 Euro zal je mischien niet slagen. Hyperion had toch ook een lader voor A123?

Met mijn 636+ heb ik een 6S pack binnen 15-17 minuten vol als ze echt leeg zijn (2250mAh na de vlucht) en dat is met 8A. Als je ze niet helemaal leegvliegt dan zit je rond de 12-14 minuten.
vergeet ook even niet uit te rekenen wat de laadspanning wordt bij andere laders. Ook mijn lader heeft maar 255W uitgaand vermogen en de volgens mij hebben alle laders maar 250-300W die nu te koop zijn. Voor een 7S pakket zit je dan met 255W/10A=25.5V. 25.5V/3.65V per cel=6.98 en kan dan precies anders zakt je laadstroom in. dus je minimum laadstroom is 255Watt als je 10 A wilt laden.
Als je een lader uitkiest die precies aan je limiet zit dan loop je wel de kans dat mocht je grotere projecten op het oog hebben je zelf flink in je vingers kan snijden door beperkingen. Vergeet ook niet dat de verwachtte levensduur in het meest ongunstigste geval rond de 600 vluchten kan liggen (1000 maal laden lijkt me erg optimistisch hoewel ze hun kwaliteit ook wel hebben bewezen in de hybride wagens vind ik, knock on wood :wink: ) . Het kostenplaatje is ook voor het pakket aanzienlijk goedkoper als voor Lipos waardoor bijvoorbeeld mijn Calmato pakket 6S A123 net over de 100 euro schiet. Reken uit je winst.
Voor 10cc modellen zou je met 6-12 cellen goed mee uit de voeten kunnen komen met een erg redelijk prijskaartje tov lipos.
Daarom heb ik ook een Shulze 8A lader aangeschaft die ik kan updaten en heb er nu nog plezier van met mijn kleinere pakketten (4S en 6S) maar voor 13s2p zit ik dan maar aan 2.9A per zijde.

Mijn 636+ lader ga ik voor mijn 13s2p pakket dus gebruiken om thuis te laden en balanceren want daar is hij perfekt voor met grote pakketten met een 14S balancer. Voor de andere pakketten gaat hij gewoon mee naar het veld. Wil er daar wel mee aangeven dat elke lader die je nu aanschaft voor deze cellen best beperkt is in zijn kunnen en dat je wat verder in de toekomst moet kijken met je investeringen.

Tegenwoordig zijn er ook laders die op 230V lopen en dat scheelt weer een geschakelde voeding.

succes!
Erik

Btw, mijn lader kan elk moment binnenkomen. Hij was maandag met DHL verstuurd :D

Laatst bewerkt door een moderator:
De hyperion 1210I kan overweg met de A123 cellen. Ik heb ook bijpassende balancer gekocht de EOSLBA10. En deze kan ook overweg met de A123 Cellen.
Ik heb de lader net in huis en ben er erg te spreken over icm LIPO's. Gekocht by freakware.de

De pulsar 2 kan ook volgens het boekje maar met 250Watt laden. Ik heb verhalen gehoord dat de 220Watt maar net gehaald werd bij de wat hogere spanningen.

Ik heb daarom een powercube aangeschaft. Nooit meer software updates voor toekomstige exotische Lixx accu's met andere laadspanningen. Bovendien met 10A laden gaat het ook redelijk vlot. 300Watt max.
Die 10A is voor mijn Lipo's nog wel voldoende, bij grote A123 pakketten zal de laadtijd toch ook weer oplopen.

Erik,

(Hehe geeft niet hoor, had ik ook niet verwacht dat je me zou herinneren.)

Dank je voor je uitgebreidde antwoord,

Wat ik er vooral uit begrijp is dat ik bij de 1e 10 vluchten gewoon elke lading balanceer,
en daarna gewoon thuis na een daggie vliegen...

Wat ik ook begrijp is dat ik het beste een lader als de Pulsar 2 kan kopen met het oog op de toekomst
mocht ik meer toestellen o.i.d. willen vliegen op A123...

Verder lijkt mij die Combi EOS 1210i + EOS LBA10 ook erg goed, zou je daar eens voor me naar willen kijken ?
Ik stel jou deskundig advies daarover erg op prijs...

@Michiel B: Powercube, heb je daar een linkje voor welke je precies bedoeld ?

http://www.lomcovak.cz/charger/powercube1.html

Een EOS1210 heeft maar 150-180Watt. De maximale laadstroom is wel 10A, maar 7s A123 zal je rond de 7A kunnen laden maximaal. Ga je ooit naar nog meer cellen, dan wordt de laadtijd nog een stuk langer...

de 4s of 3s A123 kan je wel met 10A laden.
Dus echt veel vermogen heeft de lader niet, maar de lader is ook veel goedkoper dan bv. de pulsar of powercube. Het is wel meer vermogen per Euro! ;)

WTL,

Denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden voor A123 laders hoor. Je combie lijkt niet verkeerd, maar als je vooruit investeert voor de komende 5-10 jaar (want dat is de levensverwachting van deze cellen en zal je dus waarschijnlijk met je pakketje je hele modellengamma op inrichten voor langere perioden) zou ik zeker eens rondinformeren of de lader naar je wens ook geupdated kan worden. Dan heb je voor weinig je eigen lader weer helemaal bij de tijd.

Ik weet dat je bij een powercube veel zelf kan instellen waardoor updates overbodig lijken, maar vergeet niet dat een plug en play lader veel makkelijker is en is ingericht voor een foutloos bedrijf wat de veiligheid en levensduur van je cellen ten goede komt. Je zou maar eens per abuis de afslagwaarde voor je lipos net te hoog hebben ingetoetst.

Ik streef ernaar voor 100% gebruiksgemak en betrouwbaarheid. Daarom ook mijn pakketjes laten maken ipv zelf solderen. een goed balanceerapparaat en een lader die ik alleen maar aan het pakket hoef aan te sluiten. Laden en vliegen als het piepertje afgaat.Sukkelproof.

De pulsar op de link ken ik persoonlijk niet, maar neem aan dat die uitstekend zal zijn en uit de specs kan je zien dat er geupdated software in zit en dan kan het de volgende keer dus ook. Lader en pakketje tegelijk bestellen kan ook en scheelt je dubbel verzendkosten. Als er iets niet goed werkt kan je hem er dan ook persoonlijk direct op aanspreken. Hij is zeer goed in engels schrift. Ben ook zeer te spreken van zijn service. Kennis dicht in de buurt is ook wat waard.

Mijn lader is aangekomen. Ga hem ff ophalen en voorbereiden op de megatest.

Zal eens informeren wat het minimum aantal cellen is wat de nieuwe lader aankan. Hij is niet de goedkoopste maar zeker weten wel de zwaarste lader met 1000Watt uitgaand vermogen (geen voeding dus want daar zit niet vrij programmerbare software in). Kan je daarna nog eens goed alles op een rijtje zetten.

Kan helaas nog niet te veel specs vrijgeven want de lader is nog niet aangekondigd op de site.

Erik,

Doe nou niet zo geheimzinnig, en vertel gewoon over welke lader je het hebt.
Wat kan er gebeuren als jij vertelt over de nieuwste lader van één of andere fabrikant?
Ik snap niet goed wat er nu toch te verbergen valt.

Erik v. Schaik zei:
Ik weet dat je bij een powercube veel zelf kan instellen waardoor updates overbodig lijken, maar vergeet niet dat een plug en play lader veel makkelijker is en is ingericht voor een foutloos bedrijf wat de veiligheid en levensduur van je cellen ten goede komt. Je zou maar eens per abuis de afslagwaarde voor je lipos net te hoog hebben ingetoetst.

Je moet voordat je een accu aansluit even beter nadenken/controleren of het wel goed is allemaal.
Als je iets verkeerd instelt kan het inderdaad goed mis gaan. Dat zelfde gebeurd er als je met je plug&play lader, per ongeluk een Lipo op Nixx laadstand zal zetten.
Dus in beide situaties moet je opletten wat je insteld!
Ik vind het een groot voordeel dat de lader precies doet wat ik wil.

@prop-er:
Dat is een mooie "nieuwe" lader in een oud huisje. 250Watt wordt wel erg leuk, voor zoals we hyperion kennen voor een schappelijke prijs waarschijnlijk.
Ik hoop echter wel dat deze 250Watt ook gehaald kan worden. (ook bij hoge laadspanningen)
Dat deze lader ook vanaf 12-24V gevoed mag worden is een leuke optie. Ik ben nu echter wel weer bang dat die alleen het maximale vermogen kan leveren bij 24V. Maar misschien valt het mee.

Dat je 2 laders aan elkaar kan koppelen, en dus parallel kan laden is wel ideaal. Dan kan je ook nog 2 kleinere pakketten snel opladen. :D

EOS0610iNET.jpg

prop-er zei:
Erik,

Doe nou niet zo geheimzinnig, en vertel gewoon over welke lader je het hebt.
Wat kan er gebeuren als jij vertelt over de nieuwste lader van één of andere fabrikant?
Ik snap niet goed wat er nu toch te verbergen valt.

LOL!
Ik kan er echt niet te veel van los laten want dat heb ik beloofd en onder die voorwaarden heb ik hem nu ook thuis staan. Omdat deze lader op dit moment de zwaarste in zijn soort is (zover ik weet) zijn er natuurlijk ook andere fabrikanten die erg geinteresseerd zijn. Zal in dit forum wel meevallen, maar degenen die me kennen weten dat ik voor 95% op e-zone te vinden ben en daar moet ik echt opletten. Met google advanced zoeken is het anders te makkelijk te achterhalen naar de specificaties van de lader.Neemt niet weg dat je daar nu niet erg veel aan hebt hoor, want met een lege chip erin kom je niet ver. En daar hangt het natuurlijk om :wink:
Daarom beter even wachten tot hij werkelijk besteld kan worden. Heb geen zin om in een heel lastige situatie terecht te komen.
verwacht daar over 1 of 2 weken wat meer over los te mogen laten.

grtz, Erik

Goed, ik vlieg er dan niet mee maar ik gebruik ze in Robotwars omgevingen.

Voor ons zijn ze met name interessant omdat er zo nu en dan wel eens een bijl in een robot verdwijnt en net de accupacks wist te raken, en met onze hawker gel accus is dat weliswaar minder een probleem, maar met LiPo is dat allesbehalve fijn te noemen.

De meer inherente veiligheid tov van LiPo en toch goede gewichts/performance verhoudingen tov NiCad/NiMh, maakt de LiFePo4 (A123 systems) een zeer interessante keuze.

http://www.terrorhurtz.com/a123/

Dit zijn resultaten van een onderzoek dat we hielden met A123 in 100kg gevechtsrobots op 36V, en wat we zoal tegen kwamen tijdens de testen.

Het is goed te merken dat deze accu's voor de modelbouwer nog een nieuw product is. Als je het internet afzoekt naar informatie, dat kom je adviezen tegen die werkelijk 100% tegenstrijdig zijn, zoals:

Solderen kan - Puntlassen! Solderen mag absoluut niet, de warmte tast de inhoud van de cel aan.

Voor solderen is speciaal aluminiumsoldeer nodig - Solderen kan met normaal soldeertin.

Vooral dit laatste is vreemd omdat je leest dat de behuizing van aluminium is (of toch niet???).

Als werkelijk geinteresserde in deze cellen is dit soort informatie heel lastig. Je weet absoluut niet waar je aan toe bent.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Met solderen zit het zo:

Solderen kan maar dan wel kortstondig om de homogeniteit van het pakket te waarborgen. Komt er op neer dat je en 200 Watt soldeerbout nodig hebt en dan 1-1.5 seconden hebt voor een goede verbinding anders dringt de hitte de diep in de cel.
Maar: Op sommige cellen zitten tabs en die zijn wel makkelijk te solderen met normale tin en dan wordt de cel niet heet maar warm. Wel even pech dat er maar aan 1 kant zoon tab zit. Solderen is dan voor mij geen optie aangezien ik een 13s2p pakket heb liggen thuis. 26x roulette is voor mij iets te veel :wink: .
Vaak word er wel gesoldeerd omdat de cellen uit een Dewalt pakket worden gesloopt en dan moet je wel.

Met puntlassen heb je kortstondig veel hitte op alleen de deksels dus intern zal er niks gebeuren. Is ook zo want bij mijn pakketten had elke cel 3.30V vóór de eerste lading. Bij mijn pakketten zijn het er niet vier zoals bij NiCd pakketten nogal eens was maar tussen de 8-12 puntlassen. Is natuurlijk handwerk. Voordeel het laten maken van het pakket is dat de brede tabs je pakket lekker stevig maken en het ziet er netjes verzorgd uit. Als je de paketten zelf wilt samenstellen mag je er best een paar cellen bijbestellen als reserve maar dan ben je natuurlijk wel snel je winstvordeel kwijt.

Zal nog even een paar plaatjes ook hier neerzetten want de reakties zijn nog redelijk louw :wink:
Plaatjes zeggen meer dan linkjes.

Geen vdo ervan want ik was in gesprek met de programmeur tijdens het laden en die info blijft prive.
Voor het ele laadproces kan je alle fotos op de vorige link bekijken.
De laadparameters worden nog veranderd en dan gaat de laadtijd onder de 15 minuten.
Wil nog even opmerken dat dit een pakket van 1.8kilo is

groetjes, Erik

Back