Hoi Tom,
Met het overstappen naar de A123 cellen heb ik ook nieuwe regelaars aangeschaft, en inderdaad, die zijn volledig vrij te programmeren, maar ook uit te lezen na de vlucht!
Errug leerzaam dus en ben ik met een beetje mazzel de komende decenia van dit soort perikelen af waardoor de kosten op langere termijn dus lager uit zullen vallen. Mits alles niet te ruw wordt geparkeerd.
Ik kan je dus niet info geven uit eigen ervaring met Lipo/NiXX/NiXX regelaars.
Heb voor je een stukje Duits gevonden over de Konion x2300 cellen bij een (twijfelachtige) leverancier die ik dan ook maar niet zal noemen. Over niet vrij programmeerbare regelaars is daar wel de beperkingen uitgelicht en hier dan een gedeelte uit die tekst:
... Eine LiPoly-Abschaltung im Steller ist hier nicht brauchbar (Ausnahme: 4s LiPoly bei 5s LiPho), unter Last kann die Zelle bis auf 2V entladen werden, wobei 2,4V als sinnvolle Abschaltung gilt. Sie können i.A. die Ni-Abschaltung verwenden, allerdings nur als Notabschaltung und nur bei vollen Packs!
Außerdem müssen mehr Zellen verwendet werden, um die gleiche Spannungslage zu erzielen. Wenn ein aktueller 3s LiPoly-Pack ersetzt werden soll, brauchen Sie einen 4s Pack der LiPho-Zellen. Andere Packs sind nicht direkt austauschbar, hier muss eine Anpassung der Luftschraube geschehen...
Op ander forums had ik ook wel eens een discussie over de zin en onzin van LVC bij A123 gelezen en er zijn er een paar die beweren dat je gerust zonder LVC kan vliegen, maar persoonlijk vind ik dit erg gewaagd. Je kan erg veel aanbevelingen voor deze cellen ombuigen naar je eigen wens, maar je krijgt daar dan ook een risicofactor bij. Bij mijn huidige bouwprojecten hou ik die het liefst dicht bij de nul.
succes!
Erik