waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Ik vlieg nu enkele maanden met een 3S pack A132 cellen in een PushCat. Ik heb reeds meer dan 100 vluchten gedaan. Ontlaadstroom 40A, laadstroom telkens 5A (Schulze-lader kan helaas niet meer).

Ik heb ze ook een keer of 5 rechtstreeks aan een loodaccu gehangen. De laadstroom liep toen op tot 24A. Laadtijd: 6 minuten!!!! De cellen waren 35°C voor het laden. Hun temperatuur was slechts met 10°C toegenomen, wat mijns insziens met deze laadstroom belachelijk weinig is. Ik kan deze cellen dan ook aan iedereen aanraden! De kans dat ik nog nieuwe lipo's koop is dan ook zeer klein.

Hopelijk komt er een goedkopere A123 die het mogelijk maakt om grote pakketten (2P) met hoge stromen te laden. Dat 10A hierbij niet genoeg zal zijn, ben ik reeds enige tijd achter. Zelfs voor lipo's is dit volgens mij op relatief korte termijn te weinig! Ik kijk dan ook liever nog wat langer de kat uit de boom i.p.v. een TP1010 of een EOS1210 aan te schaffen. Hoe dit alles hop het veld moet gevoed worden, is een andere vraag natuurlijk.

Groeten, Wim.

Hoi Wim,

Neig dat ook jij het licht hebt gezien :D
Inderdaad, de 10A laadstroom op de specs van A123 zijn eerder aan de conservatieve kant.

Goedkoper? Mischien wel, mischien niet. Je kan er op hopen of wachten en de kat nog een aantal jaren uit de boom kijken. Mischien de moeite waard, mischien niet. Alles kan :?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Erik,

Mijn intresse is gewekt voor de A123 cellen ik zie eigenlijk alleen maar voordelen...........
Maar kun je wat meer vertellen over die 2,20 meter kunstvlucht model (gewicht, motor, regelaar en evetueel foto) die je al een paar keer noemt, Want mijn volgende project voor volgende zomer is ook een vliegtuig van die grootte.
Ik wil de eventueele foto's ook wel via mij site plaatsen als dat makelijker is.

Mvg,

Hoi Wim,

Inderdaad, de 10A laadstroom op de specs van A123 zijn eerder aan de conservatieve kant.

Goedkoper? Mischien wel, mischien niet. Je kan er op hopen of wachten en de kat nog een aantal jaren uit de boom kijken. Mischien de moeite waard, mischien niet. Alles kan :?

nee. Maar tot 3,6V (ietsjes meer mag ook, maar geen 4,2V zoals Lipo)

Sommige laders zijn al ge-update met een nieuw cel-programma. Met de zoekfunctie kan je hierover veel meer vinden.

Lipo is 3,7v per cel hoor?

LiFePo4 is 3,2v en mag je laden op 3,65v.
dus lipo laadprogramma? 3S pakketje gewoon op 3S lipo laden?

Model: YT26650FP
Chemical Makeup: LiFePo4
Weight: 79g
Voltage: 3.2v
Constant Discharge: 15C
Burst Discharge: 25C+
Max charge Current: 5A per cell
Charge Voltage: 3.65v per cell
Discharge End Voltage: 2v
Min Capacity: 2700mAh

Hoi Wim,

Die Pulsar is vrij prijzig. (280,-) http://www.lipoly.de/index.php?main_page=index&cPath=268_554
De Pulsar heeft geen ingebouwde balancer.

Als 5A genoeg is, en er ook nog eens een balancer in moet zitten, ben je bij Lindinger voor 89,- klaar:
http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1335_1358&products_id=65499

In Hong Kong ben je voor $69,- (~€ 50,-) al klaar:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5548

A123, lipo, nicd, nimh, en ingebouwde balancer, tevens max 5A.

De Pulsar is ook een lader in het zwaardere segment en daar betaal je natuurlijk meer voor dan een chineesje. Is dan ook een betere kwaliteit en je kan hem updaten.

'k vrees alleen dat degene die speciaal voor A123 cellen een lader van 5A aanschaft er toch spijt van zal krijgen. 5A is precies de helft van de specs dus ben je 2x18=36 minuten aan het laden, terwijl je weet dat deze cellen in de praktijk 16 A kunnen hebben en je laadtijden maar liefst 4 keer korter kunnen zijn . Daar sta je dan te wachten met je nieuwe gerei :? Dan heb ik noch liever de Gp3300 cellen en dan lekker NiMh pompen met munn ouwe toei.
Of Ik zou ook nog eens 2 of 3 pakketjes A123 willen hebben om ze thuis vast met 5A op te laden. Dan hoeft dat niet op het veld meer gedaan te worden. Helaas heb ik dan wel alle voordelen van A123 cellen de grond ingeboord e ben ik nog duurder uit als de Pulsar lader:?

Om te proberen niks mis mee en als 2e lader erbij best leuk!

grtz!

Heb ik me ineens bedacht LOL!!

met 40 minuten laadtijd zou ik over gaan naar Li-Ion Mn cellen. Die kunnen als Lipos geladen worden in 30 minuten en dan heb je geen andere lader nodig. Ze zijn niet zo snel vol als A123, maar wel veel sneller als Lipos en gaan ook nog langer mee.
Meer info:
http://first-products.de/Manganengl.htm

Zou best wel eens wat zijn voor de sp400 kistjes!

Hoi Sander,

IK vlieg zelf niet met die cellen maar een clubgenoot wel en ik heb er nog geen klachten van gehoord. Zelf lijkt me dit ook een interessante cel voor in de Alfa modellen bijvoorbeeld. Er zijn in ieder geval wel alternatieven als de bekende Lipo. Zou best wel eens een interessant draadje kunnen zijn (HINT!).

grtz! Erik

a123......

Hallo,
Na al een ruime tijd hier de draadjes over a123 cellen in de gaten te hebben gehouden is het nu zo ver...

ik heb mijn eerste packjes besteld en ontvangen !
om zelf te proberen hoe goed de cellen mij bevallen zijn het 2 stickpack's van 3S geworden.
slaagt de proef dan worden het er zeker meer.

het is mij alleen nog niet duidelijk hoe goed de cellen performen in een electrozwever zonder eigen ontvanger pack. de ontlaatcurve van de a123 cellen ziet er zo stijl uit dat ik me afvraag of er nog genoeg sap in het pack zit voor de stuurfuncties als hij zo leeg is dat de motor merkbaar minder vermogen heeft....

iemand met ervaring die het wil delen ???

groeten, jeroen

Hoi Jeroen,

De ontlaadcurve is in het begin zo steil dat je er niet veel van merkt LOL!
De spanning blijft nagenoeg constant bij een 15-20C belasting en dat heb je goed gezien. In de praktijk betekent dit dat in met mijn Mpx twinjet (4s1p) of Calmato (6s1p) nog net zo goed kan klimmen/hoveren met een bijna leeg pakket als met een vol pakket (ook als het net boven het vriespunt is!). meest irritante is dat als ik in de gaten krijg dat mijn spaning begint in te zakken nog even van de ene naar de andere kant kan vliegen om te landen. Aan de grond heb ik dan geen sap meer in het pak om terug te taxien. Met volladen gaat er dan 2250mAh in en 2250/2300x100=96% rendement ;-P. Blijft dus 50mAh over voor je ontvanger. Voor een zwever is dit best spannend en zou een aparte ontvangerpakket een optie zijn.

FF wennen dat de cellen beter zijn dan verwacht.

grtz! Erik

Hoi Erik,

En hoe zit het met de regelaar... Als je een 'dure' regelaar hebt kun je de cut-off spanning instellen. Echter als je een goedkopere regelaar hebt kan dit niet. Herkent de regelaar de cellen dan als nimh?? Wat zijn jouw ervaringen...

Tom

Hoi Tom,

Met het overstappen naar de A123 cellen heb ik ook nieuwe regelaars aangeschaft, en inderdaad, die zijn volledig vrij te programmeren, maar ook uit te lezen na de vlucht!
Errug leerzaam dus en ben ik met een beetje mazzel de komende decenia van dit soort perikelen af waardoor de kosten op langere termijn dus lager uit zullen vallen. Mits alles niet te ruw wordt geparkeerd.
Ik kan je dus niet info geven uit eigen ervaring met Lipo/NiXX/NiXX regelaars.

Heb voor je een stukje Duits gevonden over de Konion x2300 cellen bij een (twijfelachtige) leverancier die ik dan ook maar niet zal noemen. Over niet vrij programmeerbare regelaars is daar wel de beperkingen uitgelicht en hier dan een gedeelte uit die tekst:

... Eine LiPoly-Abschaltung im Steller ist hier nicht brauchbar (Ausnahme: 4s LiPoly bei 5s LiPho), unter Last kann die Zelle bis auf 2V entladen werden, wobei 2,4V als sinnvolle Abschaltung gilt. Sie können i.A. die Ni-Abschaltung verwenden, allerdings nur als Notabschaltung und nur bei vollen Packs!
Außerdem müssen mehr Zellen verwendet werden, um die gleiche Spannungslage zu erzielen. Wenn ein aktueller 3s LiPoly-Pack ersetzt werden soll, brauchen Sie einen 4s Pack der LiPho-Zellen. Andere Packs sind nicht direkt austauschbar, hier muss eine Anpassung der Luftschraube geschehen...

Op ander forums had ik ook wel eens een discussie over de zin en onzin van LVC bij A123 gelezen en er zijn er een paar die beweren dat je gerust zonder LVC kan vliegen, maar persoonlijk vind ik dit erg gewaagd. Je kan erg veel aanbevelingen voor deze cellen ombuigen naar je eigen wens, maar je krijgt daar dan ook een risicofactor bij. Bij mijn huidige bouwprojecten hou ik die het liefst dicht bij de nul.

succes!

Erik

Back