waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    bij 200W maximaal 2seconden.
    balanceren moet je met elke cel, zelfs als je een gematched pakket hebt als mijn MiMnPo pakket, maar dan elke 30-40 vluchten. Een A123 pakket is geen gematched pakket en als je ze soldeerd krijg je toch variatie. Zelfs bij mijn 13s2p pakket is er variatie op mijn 14s balancer en deze is gepuntlast (dus een beter pakket als dit kan je niet zelf maken)

    De mazzel bij jouw clubtrainer is wss dat je ze dus ook als een clubtrainer ontlaadt, dus wss 7-10C belasting.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou nee hoor,

    we belasten andere cellen met 60-70A, zonder te balansen, geen problemen.
    Interne weerstanden en dergelijke, balans tussen de cellen, allemaal perfect.

    Voor exacte gegevens kan je bij Gerben terecht, die heeft regelmatig mijn lader thuis om de cellen te controleren.


    GJ
     
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Dacht eerst ook dat dat kom, maar na 4 maanden was 1 cel van een 6s pakket toch leeg. Is met balansen toch nog goed gekomen ;)
    ieder zijn ding.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    We vliegen nu bijna 6 maanden met deze cellen, en ook flink mishandelen, zonder balansen.
    En als de fabrikant en de leverancier zeggen dat het niet hoeft, dat je ze gewoon eens in de zoveel tijd langzaam moet laden.. dan doen we dat.
    En de leverancier weet ook dat we ze zwaar belasten met laden en ontladen.

    Maar inderdaad, ieder zijn ding, en eigen ervaringen.

    GJ
     
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    specsenglisch
    Quote:
    The voltage drift in a pack of cells is very low. We recommend to balance the pack every 10 charge/discharge cycles or charge with an equalizer.

    Dat zegt mijn leverancier en mijn praktijk toont dit ook aan. Gewoon in het weekend de eerste keer balansen en dan lekker vliegen ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  6. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Wie heeft heel recent nog LiFePo4 packs besteld en ontvangen.
    Graag ook waar ze vandaan komen.
    Alvast bedankt
    Ton
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Heb je een link waar dat beschreven wordt?

    Een gedachtegang:
    nicads ¨vol¨formeren:
    Voor de gewone mensen werd aangeraden om regelmatig langzaam te laden, want dan waren alle nicads weer 100% vol. Bij langzaam laden geen probeem met overladen. Je cellen worden er wel tijdelijk lui van want alleen na snelladen werken ze goed voor hoge stroom. Ook opletten dat je ze niet helemaal leegtrekt, want een zwakke cel was ook 100% vol, maar wel 100% van een kleinere capaciteit, dus eerder leeg.

    nicads ¨leeg¨formeren:
    Waar ik aan denk is hoe we vroeger nicads ¨balanceerde¨. Het kwam neer op alle cellen gelijkwaardig leeg trekken (soms met weerstand tot nul volt). Bij het laden ging er in elke cel even veel energie en bij het ontladen waren ze altijd op het zelfde moment laag.
    Een probleem met capaciteitsverschillen werd duidelijk bij het laden.
    Vaak kon de zwakste cel een delta-piek einde voor de lader veroorzaken. Zwakste cel 100% vol, rest mischien 95% of minder, maar dus niets overladen en alles in mAh even vol.
    Geen luie cellen en helemaal leeg te trekken zonder gevaar voor ompoling.

    lipoś:
    Wat we nu met lipoś doen is zorgen dat ze ze na het laden dezelfde spanning hebben, Sommige moeten daarvoor iets meer lading hebben en dat regelt je balancer.
    Alles 100% vol. Als er capaciteits verschillen zijn, dan merk je dat pas bij diep-ontladen. Zolang er een veilige restcapaciteit overblijft is er niets aan de hand. Zou best kunnen dat de ene cel 20% overheeft en de ander 15%.
    Bij laden heeft elke cel nu even veel ernergie nodig om vol te worden.
    De zwakste cel was wel leger bij aanvang van de lading, maar door te zorgen dat je nooit meer capaciteit gebruikt dan de zwakste cel ontstaat er geen probleem.

    A123:
    Kenmerkend is de grotere toleratie voor de laadeindspanning. Bovendien heb ik zelf gezien dat een capaciteits verschil van een paar mAh een behoorlijk groot spanningsverschil kan geven.
    Als ik een pack laad zonder balancer tot 3.8V gemiddeld per cel, dan kan het voorkomen dat je een spanningverschil ziet van 0.3V. Geef je even 5 seconden volgas, dan is dat vershil totaal verdwenen.
    De opvallende spanningsstijging ontstaat in het laatste beetje van de lading.
    Een cel met 3.6V en 3.9V schelen nauwelijks in capaciteit (99% en 100%). De grote stijging is voldoende om het laden door CV op tijd te laten stoppen (lader of constant voltage voeding). Geen overladen dus en zonder balancer hebben alle cellen dezelfde lading gekregen.

    Nu het idee:
    Als je zorgt dat alle A123 cellen even leeg zijn bij het begin van de lading, door bijvoorbeeld een leeg pakket standalone aan de balancer te hangen, dan heb je een ¨gelijkwaardig leeg¨ situatie biij begin van de lading.
    Dan laden zonder balancer tot CV 3.6V per cel. Zodra het pakket dit bereikt, kan het zijn dat de ene cel wat meer voltage heeft dan de ander, echter er is evenveel mAh in elke cel gegaan. Bij het gebruik zullen ze dus gelijktijdig leeg zijn, ook bij diepontladen

    Dus wat werkt:
    1. Zorgen dat alle cellen even leeg zijn (stand alone balancer) en dan zonder balancer laden.
    2. OF af en toe balanceren, maar dan wel met timer vliegen.
    3. OF regelmatig controleren dat all je cellen nog hetzelfde werken en helemaal niet balanceren en met timer vliegen.

    Methode 3 gebruik ik het meest nu. Ik laad rechtstreeks op een dikke voeding (14.4V voor 4S = 3.6V per cel CV) Ik schakel meestal met de hand af op het moment dat de spanningsverschillen gaan oplopen. Dit controleer ik met zoń handig robbe metertje. Ik laad in 6 minuten, dus het is lader aansuiten, koffie inschenken en dan af schakelen. Daar kkan je op wachten. 0.001 volt spannings verschil na laden. Vergeet ik af te schakelen, dan soms 0.15 volt verschil, maar nog geen probleem.

    Ik ben benieuwd wat het effect is van langzaam laden volgens de fabrikant.
    In het beste geval is het vergelijkbaar met langzaamladen bij nicads, dus alle cellen 100% vol, maar mogelijk wel capaciteits verschillen.
    Vliegen met timer dan nodig.
    Afgezien van een balanceerkabeltje heeft het geen voordelen t.o.v. gewoon balanceren. Duurt echter wel langer.

    Volgens mij is methode 1 het best.
    Als je met timer vliegt (altijd goed), dan zijn de andere methoden ook prima.
    Wat onzinnig is, is het altijd balanceren. Daar gaat zoveel tijd in zitten, dat het snellaad voordeel verdwijnt.
     
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Logo 16 op A123 LifePo

    Mijn Logo 16 op A123 LifePo 2 x 3S1P 2300mAh
    i.p.v. 2x8 cellen Nicad 2400mAh.
    Op mijn Nicads hooverde mijn heli 6 min
    en op de A123 lukt dat nu 8:30 min.
    Een leuke tijdwinst met een voor mij veilige accu.
    Bij het hooveren hangt de heli een stuk rustiger in de lucht het schommelen en dansen is stukken minder geworden.
    Dit is vooral te danken aan het grote gewichtsverschil.
    2x 8 cellen Nicad= 970 gram
    2x 3S1P A123= 500 gram.
    Opmerkelijk is de snelle spanningsdaling op het eind, dat gaat erg snel nog sneller als bij Nicad.
    Met laag hooveren lukt het nog om hem neer te zetten, vliegend moet je wel een tijd instellen op de zender.
    Na het hooveren het ik de packs ontladen en weer geladen.
    Ontladen ca 30 mAh
    laden ca 2200 mAh
    Mijn overstap is geslaagd.
    Ik vind het prima zo.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2009
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Weer een tevreden A123 gebruiker!!!
     
  10. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799

    Gefeliciteert met je ombouw!
    Voordeel is ook dat ze weer lekker snel vol zijn hé dus je kan ze lekker laten zitten.

    Voor meerdere modellen ga ik nu telemetry inbouwen. Dat had ik al met mijn 13s2p A123 pakket maar wil dit nu overal in gaan doen. Die kan oa alarm voor mAh verbruik laten gaan maar ook voor de spanning. De Spanning is dan een hogere waarde als de LVC van je regelaar. Mocht de capaciteit van je akku minder worden dan kan het mAh alarm je alsnog verassen dus de spanningsalarm is dan eerder. Dan weet je dat je pakket versleten raakt.
    Voor elektro vind ik dit geen overbodige luxe meer na enige malen flink verrast te zijn. Scheelt je wellicht een hele dure noodlanding.


    groetjes!
    Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    heren,

    ik zit te denken om een big jim te bouwen electro.
    maar met deze motor er in.

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-B 130Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) $149.95)
    en deze regelaar

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Monster-2000 200A 4-12S Brushless ESC $189.99

    maar mijn gevoel zegt dat de regelaar niet goed is voor de A123.
    welke is dat wel?
    en hoeveel cellen en hoeveel Parallel?
    want 2300 is zo leeg dan zou ik eerder naar 14S2P moeten gaan denk ik?
    maar wat voor regelaar moet er dan ongeveer in en hoeveel cellen om die 12s lipo te kunnen overtreven?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou niet weten waarom die regelaar niet geschikt is voor LiFePo.
    Afslagspanning?
    Die kan je afstellen.

    Maar ik zie al helemaal het voordeel niet van LiFePo voor dit soort modellen.
    Bij ons vliegen veel mensen met LiFePo en ook een grote sleper, op 12S lifepo of anders op 10S lipo.
    Er zijn nu lipo's die ook makkelijk met 3-5C geladen kunnen worden, en die hebben een hogere capaciteit bij een lichter gewicht.
    1 lifepo 2300 cell weegt 70 gram
    dus 14S2P zou , met kabels, 2000 gram zijn.
    Als ik dan een 5000 mAh lipo neem.. dan zit ik op 1500 gram voor 12S, incl kabels.

    Dus ik zie hier geen voordeel van de LiFePo.

    GJ
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het is meer omdat het wat meer te mishandelen is,, en ik de lipo niet veel sneller kan laden,,
    lipo word ook duurder..
     
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    20 september 2009 ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Enige voordeel is inderdaad dat A123 meer te mishandelen is.

    En over laden gesproken... ik ben nog geen lader tegengekomen die 28 A123 cellen met 5C of meer kan laden (1400 Watt).

    En over prijs.. een LiFePo is minimaal 10 euro, dus 280 Euro.. en dan had ik ze nog heel goedkoop omdat ik er 100 tegelijk gekocht heb.
    Ik weet zeker dat Lipo goedkoper is.

    GJ

    @ Erik...
    Ik weet niet wat je met die posting bedoelt.
    Misschien dat ik mijn mening veranderd heb?

    Ik schrijf ook in dit topic

    ""Maar ik zie al helemaal het voordeel niet van LiFePo voor dit soort modellen.""

    In een trainertje, tot een cel of 6 heeft lifepo wel wat voordelen omdat je veel kan vliegen omdat je heel snel kan laden.
    Maar in grote modellen heeft het helemaal geen zin, gewichtstoename ten opzichte van lipo is enorm en je bent ook je laadsnelheid kwijt omdat er geen laders zijn die dit aankunnen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2009
  16. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    100148 / 40 – 66 V / 0,3 – 18 A/1200 W / 11 – 18 S life/ 10 – 15 S lipo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  17. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Hoe staat je vleugelbelasting van grote modellen tov kleine modellen?
    Als je pakket een stuk zwaarder is, maar je oppervlak veel groter dan zal dat best meevallen.

    9s1p in een calmato40/2.5kilo geeft 1200W/4kilo/11 minuten afwisselend vliegen+hoveren 1/3gas. in 8 minuten weer vol. Waarom zou ik Lipo erin moeten zetten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, dus als je vleugeloppervlak groter is dan moet je er maar onnodig gewicht in gaan hangen?
    Tja, dat is ook een opvatting.
    Ooit wel eens bedacht dat je vliegsnelheid dan ook omhoog moet, dus ook je landing- en startsnelheid hoger word, iets wat je niet wilt in een sleper?

    Een Calmato kan prima vliegen op Lifepo, dat zeg ik ook.
    Maar met de huidige lipo's zijn de lifepo's alweer achterhaald.

    Je kan 9S nog wel aan met 2 laders, of 1 hele grote.
    Maar 14S2P gaat echt niet.
    Gewoon 4 6S lipo packs kopen van 4 of 5000 mAh, is handiger en veel goedkoper.
    Geloof dat Gerben voor zijn sleper 2 5S packs gekocht heeft voor 80 euro.
    Dus dan zullen 2 6S packs 100 euro zijn.

    Maar Raymond, als je een keer wilt zien wat het verschil is, kom naar de sleepmeeting in Wijk en Aalburg, ik geloof dat Gerben ook op 12S LiFePo gaat slepen.
    En op 10S lipo.

    Oh ja.. wij hebben 4 laders in gebruik...

    GJ
     
  19. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Als je liever 2200mah lipos in een sportkist of sleper wilt zetten voor vergelijkbaar capaciteit ga je gang.

    14s2p laden met 25A is geen probleem.
    Als ik een calmato40 of 60 binnen 2 meter lostrek en stapvoets land dan kan dat ook met een sleper. Een turbinetrainer met 13s2p binnen 5 meter los en zonder remkleppen normaal landen is ook geen probleem.

    Je doet net of A123 een onmogelijke uitvinding is. Mischien heb je gelijk en moet ik eens overwegen om 7 vliegtuigen op Lipo terug te zetten ;).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee, ik zie hier ook geen voordeel van lifepo... Enkel mishandelen, tja timer op je gas (voor lifepo ook verstandig, wil je nog een 2e landingspoging willen kunnen doen) en gebalanceerd laden en je bent klaar.

    Waarom de regelaar niet lifepo zou kunnen is mij totaal onduidelijk.:?

    En ik zie ook totaal geen reden van die regelaar voor een 2p lifepo pakket. Zoon cell wil je liever niet boven de 45A ontladen, of 60 piek (of meer voor erg korte piekjes maar dat is totaal niet van toepassing op zoon kist)
    Bij 2p zit je dus met een max rond de 90A, dan is een dit voldoende
    En dat vermogen kun je ook kwijt in een veel kleinere motor...

    Wil je nut van die motor en regelaar moet je minstens naar 3P dan zit je al op 3Kg voor je accu. (Ik heb geen idee wat er in je vliegtuig moet, niet naar gekeken(wil ik wel doen), maar je verhouding motor/regelaar/accu klopt niet, veel te kleine accu met 14s2p, of een te grote motor en regelaar)

    Koop voor die motor en regelaar lekker een hyperion G3 VX 12S1P 5000(1,3Kg) - 6500mah(2Kg)
    Kost ongeveer hetzelfde per pakket, ~460 voor de 14s3p (11€/cell gerekend) of 400 - 500€ voor de hyperion's (hyperinoshop.eu, ACW zou inc douane nog iets goedkooper zijn)

    Sneller te laden, gaan ook lang mee, veel minder gewicht, ik gok een hogere spanning en hoger maximaal vermogen.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2009

Deel Deze Pagina