Koeling niet perse
met name afstelling wat de hitte geeft.
is het heel heet, zou het dan kunnen dat je relatief rijk af moet stellen om hem binnen de perken te houden.
Zou kunnen dat je dan een koudere plug nodig hebt.
gaat de ontsteking wat later zitten qua tijd, blijft de temp ook binnen de perken.
Alleen zie zie zelden iemand met zijn gloeiplug spelen als er warmte problemen met warm weer ontstaan
ik vlieg nu 5% nitro, met name omdat ik geen zin heb om 2 typen methanol mee te slepen naar het veld.
die 5% nitro maakt niet zoveel verschil.
Wat wel verschil maakt, is dat nitro zorgt voor meer vermogen (meer zuurstof = betere klap = meer power)
methanol motoren gooien zo'n beetje 25% eruit...
die vloeistof was net opgewarmt in de kamer, dus dat is een vlotte manier van warmte afvoeren
meer nitro = hoger verbruik = ook meer vloeistof wat eruit gaat per minuut looptijd
dus in zoverre ook meer koeling. en een stabiele koeling
maar in de basis, als je op 0% draait moet je ff rekening houden met je ontstekingstijdstip.
zit dat te vroeg, loopt zo'n ding heet.
onnodig heet.
veel helimotoren worden standaard geleverd met shim tussen de kop, die zou bij dat type brandstof er tussenuit moeten.
Misschien een koudere of warmere plug gebruiken.
komt de ontsteking weer op tijd, moet het weer kloppen
loopt ie ook zonder nitro binnen de perken.
qua slijtage: valt ook wel mee.
net als bij een auto motor.
zet je er 4 turbo's op, verwacht je meer vermogen.
die krijg je dan ook. maar het slijt ook eerder.
dat weet je als je voor meer vermogen gaat binnen x aantal cc's
Had ook gebeurt als je diezelfde motor op een andere manier had opgevoerd.
niet de schuld van de nitro, meer van het baasje wat de keuze maakt
je kan bijvoorbeeld ook de tankdruk eraf halen
in feite is dat ook een type turbo, als je dan iets wilt hebben om mee te vergelijken.
meer power, dus ook meer slijtage.
maar ja, we willen wel wat vermogen uit die motor natuurlijk
warme landen, veel nitro geeft veel verbruik, dus veel brandstof wat onverrichter zake de motor verlaat.
dus ook een stabiele factor in de koeling van de motor, maakt waarschijnlijk voor hun gebruik de temperatuur gemiddeld beter.
ook minder moeilijk met afstellen..