Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hangt ook af van je tuigage. Maar waar ik vaak vaar zit je deels tussen de huizen, dus dat verzwakt de wind nog wel eens. Alleen als het zuidwestenwind is, komt hij vrij onbelemmerd over het water, en dan kan het tijdens vlagen wel eens teveel zijn. Een tijdje terug, toen waaide het harder, en werd de neus, ondanks extra gewicht achterin, gewoon schuin het water in gedrukt, onder een hoek van bijna 45 graden...


    Vandaag leek de wind ideaal, althans aan de ritselende bladeren te merken, van de boom bij ons huis. Dus een poging gewaagd, maar bij het water was het toch weer wat minder. Af en toe stak de wind wel even een beetje op, en dat leverde deze beelden op:

    MMzeilen3(2).mpg downloaden

    Op het einde van het filmpje kun je zien hoe de boot vast komt te zitten in wat wier. De kanten zijn laatst gemaaid, en nu ligt er blijkbaar hier en daar wat spul in het midden van het water, want ik ben in totaal 3 keer vast komen te zitten. Wel elke keer op eigen kracht weer los weten te komen, maar leuk was anders.

    Wel ging filmen en tegelijk zeilen beter dan eerdere keren, en het feit dat de servo's nu weer stabiel blijven met de nieuwe accu, helpt daar ook bij. Op andere filmpjes kun je soms de giek zien bibberen, omdat de zeilservo aan het klapperen was, wegens de onderspanning van de accu...
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2011
  2. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    vandaag even wezen proef varen met het binnenvaart schip cabewi.
    moet zeggen het ging van een lijen dakje.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Te zien aan de bladeren in het water is dat een vrij compact scheepje, klopt dat? Ik vind het wel een beetje eng gezicht het water zo dicht bij het dek, zeker met een luik open... :schrik:
     
  4. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    indoorvlieger

    wat is eng he een echt schip ligt soms ook zo diep. maar hij lag inderdaad tediep. bij veel gas kwam er water over de boeg. nu heb ik alles wat meer. op water lin liggen zo dat ik wat door kan varen:D



    gr willem oja schip is 80cm bij 12cm
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt, bij een echte spoelt het water soms door de gangboorden, als het schip echt vol zit. Maar het water is natuurlijk niet op schaal.

    Die boot is wel langer dan ik, op basis van de foto, had ingeschat. Ik dacht eerder aan een cm of 40.


    Ondanks de wat frisse wind toch gevaren, zelfs 2 keer. Eerder vandaag met de Moewe, ik zag rond lunchtijd een klein watertje bij Maarssenbroek, met een vlondertje erbij. Te klein voor grotere boten, maar de Moewe was er als een vis in het water. Het lag alleen wat beschut, dus door de golfjes klieven zoals op vakantie of bij de stapstenen in Amersfoort, was er niet bij. Maar voor even tussendoor toch wel leuk.

    En omdat ik later die dag nog voor het donker thuis was, en er nog steeds wind stond, nog even de Micro Magic van zijn standaard "geplukt". Wind was te vergelijken met een paar weken terug, en toen lag de MM vaak plat. Maar ik was toen ook tegelijk aan het filmen, en waarschijnlijk daardoor vaak net te laat met een reactie op een windvlaag. Nu geen camera mee, dus alle aandacht voor de besturing. Eerst zat er maar weinig gang in, ondanks de redelijk stevige wind. Maar dat kwam omdat ik de zeilen te los liet staan, met de ervaring van de vorige keer in het achterhoofd. Zodra ik ze wat aanhaalde kwam de MM weer tot leven en maakte goed vaart. En als er dan zo nu en dan een vlaag over het water kwam aanzeilen (zie je ook beter aankomen als je niet tegelijk een camera in je hand hebt) dan had ik tijd genoeg voor "evasive action" door de zeilen wel wat te vieren, en eventueel een andere koers te gaan varen. En toen ging het lekker, af en toe erg snel, wind mee, of half aan de wind, met de boot bijna in plané. Viel me, gezien de normale tuigage, zeker niet tegen, dat ik de zeilen zo kort kon houden.

    1 keer moest ik gedwongen naar de kant, omdat de fokkeschoot achter een schroefje van de giek van het grootzeil was blijven hangen, aan de tegenovergestelde kant als waar het touwtje om de mast zat. waarschijnlijk net daarvoor met losse zeilen recht tegen de wind in gelegen, waardoor de fokkeschoot naar achteren werd geblazen, normaal gesproken gebeurt dit niet. Verder geen probleem, touwtje weer vrij gemaakt, en ik kon weer verder over het water "racen". Toen de schemering daarna vlot op kwam zetten, was het moeilijk om te stoppen, het varen ging zo lekker. Dan kwam ik aanvaren om aan te leggen, en kwam er weer net iets meer wind, waar ik nog even van wilde profiteren. Maar in het donker zeilen is niet handig, je ziet niet meer zo goed wat de zeilen doen, dus na een paar "doorstarts" toch maar naar de kant gevaren, en weer terug naar huis, voordat het echt niet meer ging.

    Aan de ene kant jammer dat ik geen beeldmateriaal hiervan heb, maar aan de andere kant had ik in deze omstandigheden waarschijnlijk, met slechts 1 hand voor de zender, niet zo lekker kunnen varen.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2011
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Het wordt tijd voor navigatieverlichting op je MM ;)

    ps. Waar in maarssenbroek? Aan de andere kant van de snelweg heb je tegenwoordig de Haarrijnplas.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    En dan ledstrips op het zeil zeker? ;)

    Voor varen in het donker heb ik de Paul Denker. Daar heb ik de verlichting weer aangesloten, en vooral de schijnwerper lijkt net halogeen, dus met het zicht zit het dan wel goed.


    In de buurt van de computerweg, industrieterrein. Daar loopt een sloot, die uitkomt in een vijvertje. Voor een gemiddelde boot waarschijnlijk te klein, maar voor de Moewe precies goed.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Er was vandaag wederom een goede zeilwind, dus ik kon het niet laten om de Micro Magic na werktijd van de standaard te pakken. Nu wel de camera meegenomen, en een paar filmpjes geschoten. Door de opkomende schemering had de camera soms wat moeite om scherp te stellen, maar met wat trimmen bleef er dit stukje video over:


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag geen filmpjes geschoten, maar ik heb nog wel even gevaren met de MM. De wind was wel wat minder stabiel dan gisteren, ik heb zelfs een minuut zo goed als stil gelegen, toen de wind ineens even weg was. Maar daarna kwam hij weer wat opzetten, en na een paar rakken gevaren te hebben, toch maar naar de kant gestuurd, voor het geval de wind weer weg mocht vallen. Ga ik straks maar even de video's van gisteren bekijken, toen was het varen een stuk spannender.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Is iedereen druk aan het bouwen? Dat er zo weinig gevaren wordt? Straks roesten al die motoren nog vast hoor... ;)


    Vandaag een ADV dag, dus even de handen vrij om ontvanger en accu's in te bouwen in de door mede-forummer "focused" verbouwde "Dickie" sleper. Snelheidsregelaar, vaaraccu en ontvangeraccu vastgezet met schuim en een drupje lijm hier en daar, en toen was de ontvanger aan de beurt. Eerst geprobeerd met mijn Starion zender, alles werkte, maar gas reageerde omgekeerd en de straalbuis was zelfs met trim vol naar rechts niet neutraal te krijgen. Nu wordt deze zender ook gebruikt voor mijn Paul Denker en Vegesack, en servo-ompolen betekent zender open maken, stekker omdraaien, en zender weer dicht. Om dat steeds te moeten doen als ik van boot wissel, zag ik niet zitten. En om de straalbuis in het midden te krijgen zou ik dan het dek moeten verwijderen, om de servo anders af te stellen. Dus dan maar even het AM setje geleend uit de "Prinsessenboot" van dochterlief. En ja hoor, daarbij stond de straalbuis wel netjes in het midden.

    Boot in de auto, en het water op. Hij bleek netjes recht te liggen, een goede snelheid te halen, en daarbij ook nog eens lekker stil te zijn. Motor werd niet warm, geen water binnen. Kortom, een geslaagde proefvaart. Foto's en filmpje volgen nog.


    Edit: zoals beloofd, bewegend beeld: Sleper.mpg downloaden

    Edit II: En stilstaand beeld:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2011
  11. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee maat de Bankies zijn nat geweest, alleen geen foto's
    wel bezig om de WZ af te maken.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Goed dat te horen. Heb je al een bouwdraadje voor die WZ? Ik kon zo snel niets vinden.
     
  13. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    nee ben ook niet zo'n fotograaf.
    zie maar het draadje van de Poolzee.
    als ik al af en toe tijd over heb ben ik blij dat ik wat kan prullen.
    wel zal de dame net als de rest van de vloot, regelmatig te zien op treffers en in het zuiderpark, Rotterdam.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag heeft onze dochter voor de eerste keer met de "Prinzessenboot" gevaren. Viel me niet tegen, ze was minder wild met de sticks dan ik voor vreesde, met alleen maar ervaring met een goedkope RC auto die geen proportionele besturing heeft.
     
  15. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    net terug van schemer varen

    [​IMG]

    de Steenbank ook maar snel aan navlampen helpen.

    [​IMG]

    was in ieder geval genieten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    nog een paar
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Jammer dat camera's vaak zoveel moeite met weinig licht hebben, maar toch mooie plaatjes. Dekverlichting doet het ook altijd goed om een model wat meer op te fleuren.

    Ik wil proberen om morgen ook te gaan schemervaren met de Paul Denker. Dochtertje is dan een nachtje logeren bij oma, en mijn wederhelft heeft een etentje met een paar collega's, dus ik heb er eindelijk tijd voor. Ik hoop op een beetje mist erbij, voor wat meer sfeer.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Met de sleper, maar die bleek toch wat te lekken via de schroefas. Dat zou nu over moeten zijn, maar geen tijd meer om dat nog te testen.

    Want... ik zou met de Paul Denker gaan "schemervaren". De camera had moeite met het donker, maar ik heb toch een paar redelijke plaatjes kunnen schieten:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Laatste 2 foto's zijn met flits. Misschien volgt er nog een filmpje, als daar nog wat op te zien is...
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    sorry, verkeerde draad.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2011
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Apart ding. Alleen geen modelboot, of wel? Had ik niet expliciet in mijn openingspost gezet, maar dat had ik wel in gedachten toen ik dit topic heb gestart. ;)


    Edit: hier het filmpje van varen met de verlichting: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UNKYK4QMLENA.mpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2011

Deel Deze Pagina