waarom bigscale???

waarom kiezen mensen voor bigscale?

veel mensen roepen om het afstellen. is dit alles ? ik denk het niet....


dus vertel. waarom nu juist bigscale???:p
 
ik denk dat veel mensen het 'lompe' and de auto's wel aanspreekt. nitro auto's reageren overal super fel op, bigscales hebben een meer realistisch rijbeeld (teminste, de onroads :D ) dat vind ik er erg mooi aan.
 
1 van de grootste voordelen in mijn ogen is de bodemspeling....

Zeker met de off-roads is er echt bijna overal wel te rijden , dat is met een 1/10 of 1/8 vaak anders ;)

Afstellen wordt ook als makkelijker gezien omdat je dat in feite maar 1 keer hoeft te doen en vervolgens zelden of nooit meer..

Iets wat bij een nitro wel elke keer moet ... Mij maakt het niet uit , ook de big-scale wordt regelmatig bijgesteld hier ;)
 
bij mij was het virus begonnen door een HPI baja te zien rijden...

daarna een wedstrijd gaan kijken met bigscale waar de hormans en de cleon(proto's) het veld heerste en kort daarna was ik de eigenaar van een HPI baja;)

die baja reed alsof het een echte auto was, je zag de ophanging echt werken tov het chassis niet zoals een nitro auto die overal overheen stuitert.

na die baja is het snel gegaan, eerst FG ST + FG MT, dan een HT2...

de HT2 is ongelooflijk qua rijeigenschappen en is voor mij 'het van het'.

voornamelijk waren het dus de volgende punten die me aanspraken :
-het geluid
-start gemak
-afstelgemak
-sleutelgemak
-kick omdat dat ding zo groot en lomp is


nu moet ik wel toegeven dat ik een beetje terug aan het schroeven ben en stilletjes toch liever met de 1/8 terug ga spelen(zie mijn brushless conversie plannen) omdat het minder zwaar sleuren is en de onderdelen tot 10 X goedkoper kunnen zijn soms.(nadeeltje van de horman, is best prijzig als je je alu aan gort rijd)
 
gaat het op ten duur niet vervelen?

je kan bijvoorbeeld niet echt jumpen.....

Niet echt jumpen :?: Wat bedoel je met echt jumpen :?:

Mijn marder is meer als 2 meter hoog gegaan en geland zonder schade...

Veel hoger is met geen enkele auto verstandig of het moet echt een nette jump wezen met op en vooral afrit ...

Net als met elke auto moet je ff de tijd nemen om het onder de knie te krijgen en niet meteen die 2 meter hoog willen springen ;)
 
1 van de grootste voordelen in mijn ogen is de bodemspeling....

Zeker met de off-roads is er echt bijna overal wel te rijden , dat is met een 1/10 of 1/8 vaak anders ;)

Afstellen wordt ook als makkelijker gezien omdat je dat in feite maar 1 keer hoeft te doen en vervolgens zelden of nooit meer..

Iets wat bij een nitro wel elke keer moet ... Mij maakt het niet uit , ook de big-scale wordt regelmatig bijgesteld hier ;)

Ik kan je niet geheel gelijk geven.
Ik rijdt al 4 jaar Nitro 1:8 en mijn truggy rijdt waar een Baja vast komt te zitten. Goede schokbrekers(met progressieve veren) doen het werk hetzelfde als die op een bigscalezitten.

En wat betreft het afstellen, ik heb mijn Inferno al in geen maanden hoeven bijstellen, en nee dat is niet omdat er niet mee gereden wordt(voor de slimme opmerkingen:) )

Greetz
Jim
 
Ik kan je niet geheel gelijk geven.
Ik rijdt al 4 jaar Nitro 1:8 en mijn truggy rijdt waar een Baja vast komt te zitten. Goede schokbrekers(met progressieve veren) doen het werk hetzelfde als die op een bigscalezitten.

En wat betreft het afstellen, ik heb mijn Inferno al in geen maanden hoeven bijstellen, en nee dat is niet omdat er niet mee gereden wordt(voor de slimme opmerkingen:) )

Greetz
Jim

Dan stel je waarschijnlijk niet zulke hoge eisen als het gaat om afstelling/performance ;)

Als je (nagenoeg) het maximum uit een motortje wil halen zal je altijd af moeten stellen , vaak zelfs meerdere keren op 1 dag. Nitro motoren zijn nou eenmaal gevoelig voor weersveranderingen

Zeker als je rijd tijdens wedstrijden , dan is het vaak nog ff snel bijstellen onder het pitten/tanken..

Dat je met een truggy verder kan komen als een baja snap ik ook wel , 4wd vs 2wd dan is de winnaar van te voren bekend ;)

Als je ff puur naar bodemspeling kijkt kom je met een big-scale gewoon net ff wat verder.
 
grote jongens, grote auto's ;) .
afstellen, kunnen we lang over praten, maar is met een bigscale een stuk minder.
het is wat robuster, ok alles kan kapot maar met z'n groot ding kan je toch wat meer hebben dan met een 1:10 nitro.
je kan er zelf makkelijker dingen voor maken.
geluid klinkt meer als een auto ipv een mug.
4wd F1, kom op zeg.....ff serieus.
euro 95/98 v-power enz. is beter verkrijgbaar op zondag dan nitro.
mijn mening dat het gebruik/onderhoud goedkoper is, aangezien o.a. b.v. de lagers meer in de reguliere handel verkrijgbaar zijn. (bv bij de baas voor niks)
(tunnings)onderdelen zijn heelgoed (goedkoop) 2e hands verkrijgbaar (mp).
banden gaan wat langer mee (niet altijd).

maar hier zullen de nitro boys het wel niet mee eens zijn.
voor mij iig geen nitro meer.
 
Omdat ik het gepriegel aan de nitrootjes beu was...

Had een mugen mx3??? ofzo... héél mooi héél snel, maar heel fragiel...
De grootte van een bigscale doet je ook verstandiger rijden vind ik persoonlijk...
 
Dan stel je waarschijnlijk niet zulke hoge eisen als het gaat om afstelling/performance ;)

Als je (nagenoeg) het maximum uit een motortje wil halen zal je altijd af moeten stellen , vaak zelfs meerdere keren op 1 dag. Nitro motoren zijn nou eenmaal gevoelig voor weersveranderingen

Zeker als je rijd tijdens wedstrijden , dan is het vaak nog ff snel bijstellen onder het pitten/tanken..

Dat je met een truggy verder kan komen als een baja snap ik ook wel , 4wd vs 2wd dan is de winnaar van te voren bekend ;)

Als je ff puur naar bodemspeling kijkt kom je met een big-scale gewoon net ff wat verder.


Ik stel niet zoveel eisen aan het motortje omdat ik geen wedstrijden rijdt inderdaad maar ik heb denk ik mazzel wat dat betreft want hij is altijd goed afgesteld ongeacht de temperautuur of vochtigheidsgraad.
De motor komt goed op toeren en wordt nooit warmer dan 130 graden .
Misschien is het mazzel maar het kan ook stom geluk zijn, ik heb denk ik een nitromotor die denkt dat hij een bigscale motor is :):):):):)

En wat je als laatste zegt is een beetje tegenstrijdig he, "Dat je met een truggy verder kan komen als een baja snap ik ook wel , 4wd vs 2wd dan is de winnaar van te voren bekend ;)

en dan beweren : "Als je ff puur naar bodemspeling kijkt kom je met een big-scale gewoon net ff wat verder

Dus met een truggy kom je verder maar met een bigscale kom je verder.??

Greetz
Jim
 
waarom kiezen mensen voor bigscale?

veel mensen roepen om het afstellen. is dit alles ? ik denk het niet....


dus vertel. waarom nu juist bigscale???:p

Volgens mij zit er bij jou in de buurt een circuit waar ook met bigscale's wordt gereden?
Ga maar eens kijken ;).
Maar zeg nou eerlijk, mooi toch zo'n wagen met 23/26cc :cool:.

PB160466.jpg
 
bedoel je evmc ?

ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel kom. maar zijn ze daar het hele jaar door te vinden? zal ik zondag eens gaan kijken..

groetjes:p
 
Tja... over het afstellen is veel geschreven maar tijdens de wedstrijden wordt er ook veel aan een bigscale geschroefd om het optimale eruit te halen. Het afstellen van een nitro motor vereist meer aandacht maar stelt echt niet veel meer voor als je eenmaal weet hoe je de indicatoren moet omzetten naar het afstellen.

Verders mis ik de actie met bicscale, in verhouding met een nitro is een bigscale maar een lompe bak waar maar weinig meet te doen is. Kijkend naar de onroad modellen is het wel zo dat de techniek van een bigscale dicht bij het echte werk zit.

En omdat filmpjes meer zeggen dan text.....
http://www.kyosho.de/download.php?dir=video&file=inferno.wmv (met name de 2e helft)
 
Tja het gepriel met nitro ben ik ook aardig beu. Gewoon jerrycan van de pomp..beetje olie, trekken en lopen.

Serieus geluid in plaats van gejank en het gevoel dat ik echt kan raggen.

Gewoon met grof gereedschap de boel fixen en er zelf wat onderdelen voor fabriceren. Beetje mijn brommertijd met terugwerkende kracht. :cool:

Tja bigscale heeft het gewoon meer voor mij maar het blijft persoonlijk.
 
Verders mis ik de actie met bicscale, in verhouding met een nitro is een bigscale maar een lompe bak waar maar weinig meet te doen is.

dat zie ik toch anders..... ik zie niet wat je met een nitro wel kan en met een big-scale niet zou kunnen. de actie is in mijn ogen hetzelfde alleen op een andere schaal...
 
En dat van die bodemspeling,ik denk da ie bedoeld dat je grotere heuvels kan nemen,ik kan met de mn zomaar een stoeprand oprijden.En dat zie ik een 1:10 toch nog niet zo snel doen.En natuurlijk doe ik het ook gewoon voor de benzine en de makkelijkheid van het sleutelen.
 
Nitro en bigscales is als appels met peren vergelijken. Met een nitro kun je meer dan met een bigscale. Vooral omdat het gewicht vele malen minder is scheelt dat een hoop qua extreme stunts. De dingen die ik met mijn Savage doe, kan ik ook met de Baja doen maar er hangt dan wel een kostenplaatje aan. :?

Wat mij het meeste trok aan bigscale was juist het lompe met een dikke motor. Het feit dat je 12kg even wegblaast is wat anders dan 3kg weggillen. Dat geeft een kick, maar die is er na anderhalf jaar wel vanaf. De Savage blijft als ragbakje en de Baja gaat weg.

En het geleuter over vering die op kleine auto's niet werkt of het gemak van afstellen... Ach, mijn vering is optimaal ingesteld voor het terrein waar ik rij. Zowel de Savage als de Baja. En het afstellen van een nitro is kinderlijk eenvoudig en eenmaal knap afgesteld heb je er niets meer of minder werk aan t.o.v. een bigscale. In de vrieskou moet je je bigscale ook iets bijstellen. :roll:
 
Back
Top