Grappig... Of eigenlijk helemaal niet grappig: we zijn weer terug bij af.
Een aantal jaren geleden werd er in het FPV-deel een filmpje gepost van iemand die met zijn multikopter in de bebouwde kom aan het vliegen was. Lage hoogte, zeg maar zo'n 1 tot 2 meter boven de grond. Niet in een parkje, nee gewoon op de openbare weg, tussen de voetgangers, fietsers, auto's enz.
Ik heb daar vrij ongezouten mijn mening over geventileerd, begon mijn post met: "Hoe stom kun je zijn..." en kreeg vervolgens vrijwel de gehele FPV-community over me heen. Nee, dat was niet gevaarlijk, ik zag spoken, ik had er geen verstand van en ik moest vooral maar eens in " de grote stad" gaan kijken wat daar allemaal gebeurde, want daar was ik blijkbaar nog nooit geweest.
En wat gebeurt er nu? Een duidelijke toename van (recreatief) gebruik van multikopters (voor 90% niks mis mee!!) en een klein percentage "cowboys" die het voor de verantwoordelijke vlieger verzieken.
En een percentage van de commerciele vliegers (ik schrijf bewust niet "professionele vliegers" ) die, omwille van " het mooie plaatje" (= geld) ook risico's neemt die onverantwoord zijn en alle regels qua privacy-wetgeving aan hun laars lappen en het gezonde verstand voor het gemak in de slaapstand zetten.
Ik heb het destijds aan zien komen. En ik zie nog wat aankomen: we kunnen op deze manier wachten op een ongeval. Vroeg of laat komt dat een keer. En dan? Dan zal de RC-vlieghobby een aantal forse klappen krijgen. "Gewone" RC-vliegtuigen, helikopters, multikopters, het zal allemaal over een kam geschoren. Voor het gewone publiek zijn het allemaal "drones" .Je kunt erop wachten dat de Regeling Modelvliegen dan zwaar aangescherpt gaat worden. In ieder geval zie ik dan gebeuren dat RC-vliegen qua locatie beperkt wordt. Tot wat? Misschien wel tot het luchtruim in de onmiddellijke nabijheid van een (geregistreerde) RC-vliegclub.
De opinie van " het grote publiek" begint zich tegen "drones" te keren, juist in het kader van privacy en juist door acties van bijv. lieden die hun foto's in de Televaag laten zetten.
Tevens: op het moment dat Defensie een UAV inzet (en dat gebeurd vaker dan jullie denken!!) wordt het stuk luchtruim waar die UAV zich bevind, afgezet voor overig luchtverkeer. Ook al gaat het " maar" om een simpele Raven van 2,1 kilo. Dat doet men niet voor Jan-met-de-korte-achternaam.
Kortom: jarenlang hebben een aantal lieden hard geroepen dat het allemaal wel meevalt, de gevaren niet zo groot zijn, men weet wat men doet enz enz enz... Uiteindelijk zorgen diezelfde lieden ervoor dat de RC-hobby van andere vliegers in een uiterst kwaad daglicht komt te staan en wellicht beperkt gaat worden. Prima werk...