Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Snap je het niet of wil je het niet snappen Sander???
    Hier is dus een ander draadje voor!
    Ga daar lekker je gal spuwen over wat jij er van vindt.
     
  2. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ik snap 't prima, maar dit verdient aandacht, in ieder topic, hier kan niet voldoende op gehamerd worden.

    Straks vliegen er dus gecertificeerde piloten rond met hun dikke multicopters die niet manueel hun model kunnen besturen. Da's niet alleen zorgelijk, da's vragen om ongelukken.

    Even een gokje; het feit dat jij hier niet instemmend op reageert geeft aan dat jij ook niet manueel kunt vliegen?

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen.
     
  3. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Het blijft of topic.
    Ik kan het ondertussen overigens ook.

    Post het in het juiste draadje en ik zal motiveren waarom ik mij aansluit bij de huidige wet- & regelgeving en daarmee van mening ben dat manueel vliegen niet noodzakelijk is om risico's te kunnen beperken.
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Heb je daar meer info over?
    Ik ben zelf zweefvliegpiloot geweest bij DAC en weet oa. dat luchtfotografie niet zomaar kan in België.

    Nu ben ik sinds kort bezig met RC-heli vliegen (zonder camera) en dit buiten clubverband. Voorlopig vlieg ik enkel thuis (heb een eigen weide van ruwweg 50 are aan mijn tuin) dus wildvlieger. Uiteraard wil ik in orde zijn.

    De info die ik gekregen heb:

    - tot 500g wordt aanzien als speelgoed ("geen" regels, mee in je familiale verzekering,....). Voor alles er boven is onderstaande belangrijk. Onder de 500g is eigenlijk enkel volgende regel belangrijk, al zal iemand met speelgoed daar niet aan denken.
    - als wildvlieger enkel met 2,4GHz zenders vliegen! Zo heb je geen kans op storingen en stoor je niemand anders.
    - er zijn 2 grote factoren: de nodige milieuvergunning die er mee samen hangt en de verzekering (verder meer hierover)
    - buiten een clubterrein vliegen kan enkel met elektromotoren
    - enkel op/boven een terrein vliegen met toestemming van de eigenaar (da's logisch denk ik, zelfs voor speelgoed)
    - er mag niet gevlogen worden in natuurgebied, waardevol landschappelijk gebied, beschermd/waardevol agrarisch gebied,... (zie het gewestplan hiervoor)
    - boven 500g moet je volgens de wet een milieuvergunning klasse 3 hebben. Da's de laagste klasse en houdt enkel een melding in. Da's niet meer dan een papier invullen op ge gemeente en je bent in orde. Kan je dadelijk gaan vliegen.
    - met een klasse 3 mag je met maximaal 3 toestellen op die locatie vliegen en dit tussen 06.00u en 22.00u (klasse 2 is bv. van 07.00 tot 19.00u geloof ik)
    - als je een gezinspolis hebt ( de "familiale verzekering" dus) vraag je best na of je 1) verzekerd bent voor RC modelbouwtuigen en 2) of die verzekering ook geldt als je vliegt buiten clubverband / clubterrein. In de meeste gezinspolissen is modelvliegen wel mee verzekerd maar blijkbaar staat er vaak bij dat dit enkel in clubverband geldt.
    Bij mijn verzekering (KBC) is modelvliegen verzekerd. Geen restricties voor gewicht, snelheid,... van het toestel. Als't maar niet bemand is.

    Die milieuvergunning is zo'n ding waar ik precies liever geen slapende honden wil wakker maken. Ge moet ze op de gemeente eens zien ogen trekken als je voor modelbouwvliegen een milieuvergunning komt aanvragen. Kans is groot dat ze dit zelfs gaan proberen weigeren omdat ze de inpact niet kunnen inschatten. En je kan eigenlijk alleen maar een milieuvergunning aanvragen als je steeds op dezelfde plaats vliegt op eigen terrein of met volledige toestemming en medewerking van de eigenaar.
     
  5. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Heb je mijn link van enkele pagina's terug gelezen over de nieuwe regelementering in BE?

    Maar er zijn volgens mij twee zaken in BE, het vliegen an sich en de privacycommissie die over het maken van opnames gaat waarop personen, eigendommen e.d. staan.

    Ik vind nergens iets terug voor toestellen onder de 1 Kg. Mijn Naze32 quad op een Rachel carbon frame is lichter dan dat, dus zou ik niet onderworpen zijn aan enige regelement.
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hij heeft al eerder aangegeven dat hij inderdaad niet manueel kan vliegen.


     
  7. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik neem aan dat je over het verleden spreekt nu?
    Het is juist dat ook ik het heb moeten leren. Ik ga er van uit dat dat voor iedereen geldt. Ondertussen lukt dat veilig genoeg om in geval van uitval van Atti de kist correct en beheerst aan de grond te krijgen.

    Geniet het mijn voorkeur?
    Nee.

    Waarom niet?
    Ik heb er nog te weinig ervaring mee om het vertrouwd te laten voelen.

    Blijft dat zo?
    Nee. Ik oefen het proces een aantal maal per week.

    Nogmaals,
    dit draadje gaat over de regelgeving. Niet of wij het er mee eens zijn.
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Slapende honden Nevermore :) Slapende honden...
    De nieuwe cirkulaire van de DLG is uit en staat enkele posts terug gelinkt (zie post van ivolo)
    Blijkbaar is het gewicht waaronder iets als speelgoed beschouwd wordt opgetrokken naar 1kg. Dus als je een electro 450 size heli hebt (typisch iets van 750g AUW) dan ben je volgens mij niet aan de cirkulaire onderworpen en zou ik gewoon zien dat je verzekerd bent (via familiale of anders). Die blade heli of MJX uit je onderschrift lijken mij alvast lichter dan 1kg en als dusdanig niet aan de cirkulaire onderhevig.
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb het over deze (28 aug) post van je waar je voor mij iig duidelijk genoeg bent vwb het kunnen vliegen.
    [post631]

    Maar van harte gefeliciteerd als je het nu volledig onder de knie hebt en je manueel je copter uit elke situatie kan redden, echt petje af!!

    Nu maar hopen dat iedereen jouw voorbeeld gaat volgen en niet passief blijft hangen aan de eis zoals hij nu (nog) geldt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  10. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik ben het met sander en holco eens dat het heel raar is dat manual/atti vliegen niet specifiek word getest. hebt dit tijdens cursus ook gevraagd, maar daar werd inderdaad verteld dat het neit specifiek word getoetst, tenzij je het in je manual hebt staan. het is dan helaas ook geen vereiste.

    je kan dus bijvoorbeeld in je manual zeggen enkel gps te vliegen. dat is toegestaan, mits je dan maar correcte failsaves hebt, zoals in geval van gps failure wellicht autolanding zonder gps.

    bij mij komt manual er in in ieder geval in te staan, is mijn inziens een erg belangrijke failsave.
     
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij staat daar duidelijk dat ik dat ondertussen beheers maar dat het moeilijker is dan verwacht:
    Daarnaast geef ik al lange tijd aan dat het feit dat ik mij laat certificeren conform de huidige wet- & regelgeving niet zegt dat ik het eens ben met deze regelgeving.

    Begrijpend lezen lijkt voor veel leden een lastig iets.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  12. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Laten we het er op houden dat ik het maar al te goed begrijp ;)
     
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    darpas is wat mij betreft ook een roze krokodil. kwam ook tijdens cursus naar voren. er zijn dingen waar juist darpas zich enorm voor zou moeten inzetten en spijkers met koppen moeten slaan om dingen gedaan te krijgen en te laten weten dat ze er zijn. maar tot nog toe heb ik nog niet echt iets zinnigs van darpas zien komen.

    juist nu we ze nodig hebben gebeurd er niks/ tot weinig...
     
  14. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik je post zo lees dan betwijfel ik dat. Of je wil er een voordeel aan hebben middels suggestieve reacties anderen in discrediet te brengen?

    Vreemd dit.
    Wij hebben eerder veel betere inhoudelijke communicatie gevoerd. Begrijp niet waarom men zich zo tegen partijen keert die proberen te voldoen aan de wet- & regelgeving.

    Ik ervaar je als een kenniscentrum 'Holco'. Een kenniscentrum met veel ervaring waar partijen als wij (ons bedrijf) veel van kunnen leren. Ik zou het graag weer zo zien dat dat kan ;)
     
  15. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bedankt voor deze reactie vinny, eindelijk een niet afgewogen uitlating :)

     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dat is ook de reden dat wij geen lid zijn van darpas holco;) op het moment dat zij voor ons daadwerkelijk wat toevoegen, word ik direct lid;)
     
  17. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België

    Bedankt!

    Was niet op de hoogte van die 1kg-regel.
    Ik ben vooral beginnen zoeken naar de reglementering en zeker ook verzekering nadat ik gelezen had dat de grens op 500g lag. Die MJX weegt al 650g...
    Volgende op het verlanglijstje is een 450 size.

    Ik zoek dadelijk die post op en lees de circulaire. Maar die 1kg regel is al erg positief.
     
  18. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    Kun je laten zien ook dat je het beheerst ?
    Videotje eventueel........
    zoals het bekende spreekwoord "pics or it didnt happen"
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    De tijd dat ik mij mee laat slepen in dit soort gedrag van 'bewijzen' is voor mij een lange tijd terug al gepasseerd. Na het overlijden van mijn zoontje liggen mijn prio's anders en al helemaal niet bij dit soort gedrag/verzoeken.

    Dat jij e.e.a. in twijfel trekt ligt echt bij jou.
    Ik communiceer hier al vanaf dag 1 zeer open maar bovenal eerlijk. Ik heb (bijzonder)domme dingen gedaan en zelfs hier gepost. Gevlogen in onze woonwijk, gevlogen achter in mijn tuin (terwijl er kleine kinderen in de buurt waren) etc...

    Als je de moeite wil nemen zou ik al mijn posts maar eens lezen, al mijn filmpjes eens bekijken en dan... pas dan en alleen dan... dan ben je in staat er iets van te kunnen vinden! Laat je vooral verbazen door de enorm grote stappen die door mij gemaakt zijn binnen het fenomeen 'bewustwording'. Laat je tevens verbazen door het feit hoe snel iemand iets kan leren en beheersen!

    Ik vlieg sinds kort ook manueel.
    Gaat dat al perfect?
    Nee.
    Is het beheersbaar en inzetbaar in geval van nood?
    Ja....

    Dat eindeloze gelul hier van een aantal mensen die zich boven ieder ander stellen in de vorm van 'ik vlieg al langer dan jij' of 'kijk eens wat ik wel kan en jij niet' dat begint mij behoorlijk te irriteren.
    Ik ben hier om kennis te delen op het vlak waarbinnen ik actief ben en steeds weer zijn er van die lui zoals jij die dat willens en wetens naar beneden halen.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Hoezo kerel, begon je me te missen? Missen is emotie, die kun je uitschakelen.

    Ik zal het heel eenvoudig voor je samenvatten, dan hoeven we daar niet nog pagina's lang over te discussiëren:

    "Hielen likken" en "duidelijke communicatie" is heel iets anders dan mensen schofferen. Jij/jullie willen iets gedaan krijgen. Iemand anders (IL&T) heeft daarvoor de tools. Als je dan je zin niet krijgt, werkt het averechts om dan in mails en in brieven stampij te gaan maken hoe incompetent "de ambtenarij" is. Het feit dat mensen (waaronder jij) hier heel veel tijd in gestoken hebben is eigenbelang en in sommige opzichten zelfs zakelijk belang. Geen sterk argument.

    En dat de huidige wet- en regelgeving overtrokken is: (ik hoop dat er nog ruimte is boven je bed): op een aantal punten slaat men door, een aantal andere punten laat men liggen. Het is aan jullie om IL&T daarvan te overtuigen. Veel succes.
     

Deel Deze Pagina