Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Ik vind het wel jammer dat alle type drones onder de zelfde noemer vallen.
Persoonlijk vind ik het een groot verschil tussen autonome drones of multirotors die in het zicht van de piloot bestuurd word.

De drones van defentie worden vanaf een basis bestuurd en leggen vele kilometers af op grote hogte. Nu worden deze drones vergeleken met onze multirotors die maar op een 10 tallen meters hoog vliegen in het zicht van ee piloot en evt extra copiloot

Van mij mag daar best onderscheid in gemaakt worden

Vind het vooral jammer dat ik de laatste weken een soort van heksenjacht zie, op verschillende media. En inderdaad, geen onderscheid tusssen militair/commercieel/hobbyist.

ik denk dat het volgende gaat gebeuren :

Vroegah kon je ook alleen maar op een club vliegen en moesten de zenders gekeurd zijn door de PTT.

nu mag je buiten de bebouwde kom in principe vliegen

ik denk dat door de hedendaagse problemen het volgende gaat gebeuren.

1. alles moet CE gecertificeerd zijn , maar dat doen we al allemaal ;-)
2 . alleen nog maar vliegen op een door de gemeente aangewezen model vliegveld
3 . alleen buiten de bebouwde kom.

CE...dat zijn toch die stickers die makkelijk uit te printen zijn ;)

Ik vind de buiten bebouwde kom idee geweldig, alleen vraag me af wie bij gemeente daarvoor verantwoordlijk voor moeten zijn.

Dat laatste geeft ook geen garantie. Je zal dan een systeem moeten gaan bedenken waarbij je de instructeurs eerst opleid en examineerd, dan pas kun je die instructeurs nieuwe mensen laten trainen waarna ze een gecertificeerde toest af moeten leggen voordat ze hun modelvliegbrevet krijgen, of hun "drone" vliegbrevet. (chips, dat klinkt als iets wat lijkt op waar de werkgroep instructie en veiligheid van de KNVvL mee bezig was voordat die stilletjes werd opgedoekt door iemand)

Trouwens voor het vliegen met profesionele drones is er al een regeling met brevetering.............. een oud leerling van mij in het modelvliegen heeft dat vorige week behaald en mag nu bijna overal ter wereld met die drones vliegen, en ja ook boven publiek en zo.

je mag NOOIT over publiek vliegen
lees maar eens goed de regels die ILENT heeft opgezet.

NU.nl zei:
Overheid moet duidelijkheid geven over drones'
De data en locaties van drone-vluchten moeten duidelijker en van tevoren bekend worden gemaakt. Dat vindt Rob van Nieuwland, voorzitter van drone-branchevereniging DARPAS.
"Zodra je dat doet, haal je gelijk de angel uit de privacydiscussie. Veel mensen vragen zich nu af waarom die onbemande vliegtuigjes boven onze hoofden rondzoemen", vindt van Nieuwland.
Drones zijn onbemande vliegtuigjes die op afstand worden bestuurd of van tevoren geprogrammeerd worden. Ze worden onder meer door het Amerikaanse leger met wapens uitgerust en in Afghanistan ingezet. In Nederland worden enkel camera's en meetapparatuur aan de drones bevestigd.

"Je moet van tevoren kunnen zien waar een drone rondvliegt en wat ze daar gaan doen."
Drones worden sinds 2009 met toestemming van het ministerie van Defensie ingezet voor onder meer oefeningen, dijkbewaking en inbraakpreventie. Uit onderzoek van NU.nl blijkt dat drones sinds augustus 2009 op minstens 551 dagen zijn ingezet.

Elke twee dagen

In 2012 werd in Nederland elke twee dagen een deel van het luchtruim afgezet om met een onbemand vliegtuigje te vliegen. Zo'n gedeeltelijke afzetting van het luchtruim wordt in de Staatscourant bekendgemaakt.

In 2011 werd 89 procent van de vluchten van tevoren aangekondigd. Vorig jaar was dat slechts de helft. Voorlopig staat de teller in 2013 op 24 procent.

Volgens de DARPAS-voorzitter kan meer transparantie over deze vluchten een preventief effect hebben. "Geen inbreker die er 's nachts op uit gaat als hij van tevoren weet dat hij in de gaten wordt gehouden. Maar dan moet je wel transparant zijn over de inzet van drones."
Da's natuurlijk het toppunt van naiviteit. "Vannacht vliegen de drones, dus blijf ik lekker binnen" zal de inbreker denken. Maar de volgende nacht geen "drone-aankondiging" dus gaat hij lekker op boevenpad.

nu.nl zei:
Bedrijven
"De drone-vluchten van de overheid zijn echter wel het topje van de ijsberg. Naast particulieren die een vliegtuigje aanschaffen, komen er ook steeds meer bedrijven bij die opnames maken. Daar moeten duidelijke afspraken over komen."
DARPAS heeft momenteel ruim 30 leden, zowel fabrikanten van drones als bedrijven die luchtopnames maken. In Nederland zijn zo'n 115 bedrijven die zich hiermee bezig houden.
"Die bedrijven maken luchtfoto's, video's van evenementen, houden vogelreservaten in de gaten of sporen drenkelingen op."
Volgens Van Nieuwland zijn momenteel meerdere partijen in gesprek om een website te ontwikkelen waarop de vluchtgegevens van bedrijven worden aangekondigd.

Bewaren

"Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen over de informatie die wordt verzameld. Hoe veilig is dat opgeslagen en hoe lang blijft dat bewaard?"

Eerder deze maand stelden Gerard Schouw en Magda Berndsen van D66 Kamervragen aan minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie over de transparantie van drone-vluchten. Het antwoord daarop wordt in april verwacht.
"Het enige dat wij er nu over kunnen zeggen, is dat de drones door de politie worden ingezet voor observatie. Deze beelden worden niet bewaard", aldus een woordvoerder van Opstelten.

Even ter info: de UAV's van Defensie worden in Nederland voornamelijk ingezet voor militaire steun in het kader van de Politiewet.
Het bekijken van dijklichamen om te zien of deze nog voldoen aan de norm, het opsporen van vermiste personen, het toezicht op plekken waar geklooi word verwacht zoals met de jaarwisseling, opsporen van hennepplantages, enz enz enz. Soms aangekondigd (als het kan) soms ook niet om het opsporingsproces niet te verzieken. Dit openbaar maken is onzin.

Kan er bij de militaire UAV's niets fout gaan? O, zeer zeker wel. Maar die dingen worden goed onderhouden, personeel is goed opgeleid en een missie wordt vooraf goed doorgesproken. En toch kan er wel eens eentje uit de lucht vallen. Net als een militaire F16, een civiele Pipercup of wat voor luchtvaartuig dan ook. Maar je kunt, door het strak toepassen van procedures de kans dat er iets fout gaat beperken.

Eeeh... Wij hebben geen militaire UAV's van het kader Predator.

Deze komen meer in de buurt van de huidige defensie UAV's :

110209at_raven_launch_800.JPG

Laatst bewerkt:
Kan er bij de militaire UAV's niets fout gaan? O, zeer zeker wel. Maar die dingen worden goed onderhouden, personeel is goed opgeleid en een missie wordt vooraf goed doorgesproken. En toch kan er wel eens eentje uit de lucht vallen. Net als een militaire F16, een civiele Pipercup of wat voor luchtvaartuig dan ook. Maar je kunt, door het strak toepassen van procedures de kans dat er iets fout gaat beperken.

Kijk maar naar die twee politie heli's in Duitsland onlangs. Denk wel dat die gasten goed opgeleid zijn.
Er kan idd altijd wat fout gaan. Maar dat kan met alles in je leven.
Je kan wel het risico zo klein mogelijk maken maar dat is absoluut geen garantie

Je kan het gevaar natuurlijk ook opzoeken

Laatst bewerkt door een moderator:
Al die regels die ik voorbij zie komen zijn IMO allemaal flauwe kul en zullen in de praktijk wal nog kant gaan raken.

Wat ik om me heen zie is dat er telkens meer zogenaamde piloten bij komen die totaal geen affiniteit hebben met het model vliegen maar het enkel zien als een toevoeging om ook opnames vanuit de lucht te kunnen maken, en hier wringt juist de schoen die je met geen wet af kan dwingen!!

Stel zo'n video piloot (dus geen modelvlieg piloot) koopt een volledig gecertificeerde RTF multirotor en zorgt er ook voor dat hij alle papieren haalt incl. verzekeringen en deze gaat vervolgens lekker aan het werk.
Prima zou je een eerste instantie zeggen, ik denk zelf juist van niet puur omdat zo'n piloot geen affiniteit heeft met het hoe en waarom verhaal vwb de gebruikte electronica regelaars propellers motoren en al het andere wat er maar bij komt kijken, een van origine modelvlieger zal door zijn ervaring en brede interesse die nu eenmaal bij onze hobby hoort kleine signalen voorgaand aan de meeste problemen herkennen, hij zal ook beter kunnen inschatten wat wel en wat niet kan, neem bv een IMU die nog half aan zijn tape hangt, of een motor die hoorbaar aan nieuwe lagers toe is, de kans is heel reëel dat de video piloot dit niet direct als gevaar herkent en gewoon gaat vliegen, en zo kan ik legio voorbeelden geven.

Btw,we hebben nu al een prima systeem via de club's en de KNVL namelijk het modelvlieg brevet.

Bij ons op de club wordt daar erg serieus mee omgegaan en je kan pas voor je brevet op als je een verantwoordelijk gedrag toont en uiteraard een heli onder controle hebt.

Stel je koppeld een wet aan het brevet dmv een punten afschrap systeem vergelijkbaar met het rijbewijs, afhankelijk van de overtreding ben je het brevet meteen of in stappen weer kwijt.

Zonder brevet geen vergunning of verzekering mogelijk waardoor je je dan ook niet meer professioneel kan laten inhuren.

Roel, ik kon zogauw geen Nederlands raven filmpje vinden, ook niet uit Afghanistan.

Was niet de bedoeling om het in het belachelijke te trekken.

Ash.

Naast de regelgeving vallen mij nog enkele dingen op.

Verschillende van de bedrijven die deze machine's produceren, onderhouden of verkopen kraken de machiens van de concurrenten af.
Tot nu toe heb ik nog nergens vergelijkende testen gezien van deze machines.

Ik daag bij deze de verschillende firma's uit om een vliegklare machien ter beschikking te stellen voor een onafhankelijke test welke hier en in de Modelbouw aktueel gepubliceerd wordt. Tot nu toe ben ik nog steeds onafhankelijk en autheur bij de MBA. De machines kan ik komen ophalen mits de afstand te doen is. Ik verwacht de machines vliegklaar en deze komen na de test weer retour. Ik heb ervaring met quads en kleine heli's tot de 450 size en natuurlijk alles met vaste en bewegende vleugels (ornithopters)............
Wie oh wie van de producenten en leveranciers durft het aan........................

Ik denk niet dat ook maar een van die bedrijven daarin meegaat, Theo.
MbA is een blad voor de hobbyist, niet voor bedrijven die zich professioneel (nou ja, wat heet "professioneel":confused:) met de bouw van deze dingen bezighouden. Bedrijfsgeheimen en zo...

tja, Roel, we zullen zien.

Sinds ik zelf een klein bedrijfje (dierenzorg) begonnen ben gaat het mij een stuk beter. Ik kraak mijn directe conculega's niet af. Ik heb hun nodig en hun hebben mij nodig................... we verwijzen de klanten onderling door. Als ik mijn conculega afkraak om wat dan ook leg ik het op de langere termijn af en verlies ik mijn klanten.

Maar daarnaast, ik heb enkele "opdrachten" van een bevriende firma staan.
Ik heb tot nu toe nog geen enkele quad of multicopter gevonden die deze opdracht aan kan. Dus misschien toch een mooie gelegenheid voor die producenten/leveranciers om te laten zien wat ze kunnen. Wij hobbyïsten zijn misschien wel de lastigste klanten......... zeker als het proffesioneel moet worden.
Een quad bouwen om voor makelaars foto en films te maken van hun objecten is geen probleem (heb ik al), maar er is meer dan alleen maar dat.

Mijn zakelijke eisen voor een multikopter zijn: in een gesloten ruimte vliegen zonder GPS mogelijkheid en dan toch zelfstandig terug naar de startplaats....... Dus route onthouden en achteruit terug vliegen. omdraaien is niet mogelijk in veel gevallen vanwege de beperkte ruimte.

Back