Jammer Chow, dat je niet nog even je ongelijk toegeeft na mijn laatste posting met wetten.. de instructeur was in mijn voorbeeld de bestuurder, en die heeft vrij zicht, dus FPV vliegen kan wel onder de huidige regelgeving.
Hoe dan ook, we zijn het dus op zichzelf wel eens over dat de huidige regelgeving voor eigenlijk alles behalve FPV en drones, prima werkt. Dit is ook al jarenlang aangetoond.
Nu komen er 2 nieuwe takken van sport bij, die duidelijk identificeerbaar zijn en ook nieuwe aspecten en problemen met zich meebrengen.
Waarom moet dan nu de hele wet voor iedereen ineens op de schop?!
Ze kunnen toch gewoon de bestaande wetten handhaven, die functioneren prima, en dan specifiek voor FPV en Drones toevoegingen maken?
Waarom moet nu ineens het vlieggebied van IEDEREEN ter discussie staan, terwijl het alleen het FPV vliegen en de Drones zijn die problemen veroorzaken?
Lijkt mij toch eenvoudig om in de wet een regeltje of 3-4 toe te voegen welke e.e.a. afdekken. Het is heel eenvoudig.
Regel 1: autonoom vliegende toestellen vallen niet onder de regeling modelvliegen.
Regel 2: FPV of vluchten met camera's mogen niet hoger dan 100m.
Dan is het probleem gelijk opgelost, zonder de rest van de wet aan te hoeven passen. Goedkoop, goed en snel klaar.
Waarom max 100m voor FPV? het is een beetje hakken met de botte bijl. Maar mensen, bedenk je hoe goed de techniek is tegenwoordig.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6624603/1e0e7b54/zoomen_als_een_motherfucker.html
Die camera kan ook op een FPV toestel. Hang dat op 300m een kilometer van een woonwijk af (zoals bv. mijn eigen vliegclub) en je kijkt nog steeds recht alle slaapkamers in.
@HeliKoper: hij zegt: de
verkopende partijen. Dus niet de vliegers zelf. Veel van de huidige dronevliegers zijn kinderen die geen weet van wet of modelvliegen hebben, maar gewoon lol hebben met hun bij bart smit gekochte drone. Die ga je niet bereiken inderdaad. Maar de Bart Smit wel.
Ze gaan toch ook niet ineens de maximumsnelheid voor auto's aanpassen, als er morgen een nieuw type scooter op de markt komt die gevaarlijk is.