Omdat het erg belangrijk is, toch een update.
En ondanks de zeer negatieve KNVvL gevoelens die ik hier en daar lees in dit draadje (vrijwel allemaal emotionele reacties vanuit oud zeer) en volledig uit de lucht gegrepen beschuldigingen en aantijgingen, gebaseerd op niks of mis-informatie (lekker motiverend als je als vrijwilliger je vrije tijd er in stopt) het volgende:
Gisteren hebben we een belangrijke vergadering bijgewoond bij de overheid over de nieuwe voorgestelde regelingen van 1 oktober. Veel belanghebbenden waren aanwezig, zoals DARPAS, LVNL (verkeersleiding NL), trauma vliegers, Verkeersvliegers.
Jawel, de hele middag hebben we (samen met de Limb Federatie) de belangen van de WILDvlieger behartigd. (want uiteraard was daar niemand van aanwezig, komt als je je niet verenigt).
Een van de voorstellen was een hoogte limiet van 50m, en maar hooguit 100m van de bestuurde af! Volkomen bizar, daar kun je geen vaste-vleugel model mee vliegen, of we moeten allemaal weer lijnbesturing gaan doen!
De voorstellen zijn werkelijk desastreus voor het niet-in-clubverband-op-een-aangewezen-terrrein vliegen als dit niet tegengehouden wordt! We hebben dat zeer duidelijk gecommuniceerd dat dit tot zeer grote protesten gaat leiden. Dat dit voor ons als modelvliegers geheel NIET acceptabel is.
Men is "even" vergeten dat "wild" vliegen niet alleen het drone werk is vanuit de bebouwde kom, maar dat er veel terreintjes zijn waar zonder al te grote problemen "wild" gevlogen wordt. Al vele jaren lang, láng voordat er drones waren.
Het feit dat men vaak tot deze manier van vliegen gedwongen wordt, is dat dezelfde overheid (met name de lokale) het nagenoeg onmogelijk maakt, nog een terrein te verkrijgen. Dus in plaats van 40km te moeten rijden, dan maar lekker bij een boer aan de gang buiten de bebouwde kom.
Wat kun je zelf er aan doen? Vul de internet consultatie in en geef aan dat je het er niet mee eens bent (hoorde daar dat gisteren er flink wat bij waren gekomen maar de teller staat nog onder de 100, dat moeten er veel meer worden!)
Maar je kunt er zeker van zijn dat we ons de komende weken maximaal gaan inzetten voor de goede zaak van álle modelvliegers. Dat hebben we altijd al gedaan, stomweg omdat niemand anders de moeite heeft genomen. We waarschuwen keer op keer dat je als individu niet gehoord wordt, je MOET je verenigen. Dus heb je verwijten, begin bij jezelf.
Ja, ook het FPV vliegen gaan we in de loop van het jaar aanpakken om dat goed geregeld te krijgen. Als jullie nou maar geen BLOS vluchten gaan maken met die dingen (Beyond Line Of Sight=buiten zicht= long range) dan komt het goed. Want de BLOS vluchten gaat zelfs voor de professionele bedrijven een hele grote klus worden daar toestemming voor te krijgen. Dat zie ik voor een hobbyist nog niet eens aan mijn tijdshorizon verschijnen.
Ik hou jullie op de hoogte, al ga ik niet in op gescheld en beledigingen, ik probeer namelijk ook nog wat aan mijn hobby te doen. Ik ben dus geen stoffige bestuurder, maar gewoon modelvlieger in hart en nieren, net zoals jullie zijn.