Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

OK - de huidige wetgeving is interpreteerbaar omdat ten tijde van uitbrengen de huidige FPV-mogelijkheden er nog niet waren. Maar hoe moet die wetgeving er dan nu WEL uitzien?

FPV(-racen) met gewicht tot 25 kg op een afgezet terrein of bij een clubterrein toestaan en FPV in de vrije ruimte niet? (met een uitzondering tot 500(?) gram all-up)

Is dat wat?

Het "probleem" hier is dat oude regels uit een tijd dat FPV-vliegen niet bestond worden toegepast op de huidige stand van de techniek. Hier is bedoeld het geven van instructie. Het modelvliegtuig was een normaal vliegtuig dat zowel door de leerling als door de instructeur visueel werd bestuurd.

Als je dat gaat toepassen op FPV-vliegen met een instructeur dan komen de problemen vanzelf. Daarom is het goed dat wetgeving regelmatig wordt opgefrist om bij de tijd te blijven.

Omdat het erg belangrijk is, toch een update.

En ondanks de zeer negatieve KNVvL gevoelens die ik hier en daar lees in dit draadje (vrijwel allemaal emotionele reacties vanuit oud zeer) en volledig uit de lucht gegrepen beschuldigingen en aantijgingen, gebaseerd op niks of mis-informatie (lekker motiverend als je als vrijwilliger je vrije tijd er in stopt) het volgende:

Gisteren hebben we een belangrijke vergadering bijgewoond bij de overheid over de nieuwe voorgestelde regelingen van 1 oktober. Veel belanghebbenden waren aanwezig, zoals DARPAS, LVNL (verkeersleiding NL), trauma vliegers, Verkeersvliegers.
Jawel, de hele middag hebben we (samen met de Limb Federatie) de belangen van de WILDvlieger behartigd. (want uiteraard was daar niemand van aanwezig, komt als je je niet verenigt).
Een van de voorstellen was een hoogte limiet van 50m, en maar hooguit 100m van de bestuurde af! Volkomen bizar, daar kun je geen vaste-vleugel model mee vliegen, of we moeten allemaal weer lijnbesturing gaan doen!

De voorstellen zijn werkelijk desastreus voor het niet-in-clubverband-op-een-aangewezen-terrrein vliegen als dit niet tegengehouden wordt! We hebben dat zeer duidelijk gecommuniceerd dat dit tot zeer grote protesten gaat leiden. Dat dit voor ons als modelvliegers geheel NIET acceptabel is.
Men is "even" vergeten dat "wild" vliegen niet alleen het drone werk is vanuit de bebouwde kom, maar dat er veel terreintjes zijn waar zonder al te grote problemen "wild" gevlogen wordt. Al vele jaren lang, láng voordat er drones waren.
Het feit dat men vaak tot deze manier van vliegen gedwongen wordt, is dat dezelfde overheid (met name de lokale) het nagenoeg onmogelijk maakt, nog een terrein te verkrijgen. Dus in plaats van 40km te moeten rijden, dan maar lekker bij een boer aan de gang buiten de bebouwde kom.

Wat kun je zelf er aan doen? Vul de internet consultatie in en geef aan dat je het er niet mee eens bent (hoorde daar dat gisteren er flink wat bij waren gekomen maar de teller staat nog onder de 100, dat moeten er veel meer worden!)

Maar je kunt er zeker van zijn dat we ons de komende weken maximaal gaan inzetten voor de goede zaak van álle modelvliegers. Dat hebben we altijd al gedaan, stomweg omdat niemand anders de moeite heeft genomen. We waarschuwen keer op keer dat je als individu niet gehoord wordt, je MOET je verenigen. Dus heb je verwijten, begin bij jezelf.

Ja, ook het FPV vliegen gaan we in de loop van het jaar aanpakken om dat goed geregeld te krijgen. Als jullie nou maar geen BLOS vluchten gaan maken met die dingen (Beyond Line Of Sight=buiten zicht= long range) dan komt het goed. Want de BLOS vluchten gaat zelfs voor de professionele bedrijven een hele grote klus worden daar toestemming voor te krijgen. Dat zie ik voor een hobbyist nog niet eens aan mijn tijdshorizon verschijnen.

Ik hou jullie op de hoogte, al ga ik niet in op gescheld en beledigingen, ik probeer namelijk ook nog wat aan mijn hobby te doen. Ik ben dus geen stoffige bestuurder, maar gewoon modelvlieger in hart en nieren, net zoals jullie zijn.

De voorstellen zijn werkelijk desastreus voor het niet-in-clubverband-op-een-aangewezen-terrrein vliegen als dit niet tegengehouden wordt! We hebben dat zeer duidelijk gecommuniceerd dat dit tot zeer grote protesten gaat leiden. Dat dit voor ons als modelvliegers geheel NIET acceptabel is.
Men is "even" vergeten dat "wild" vliegen niet alleen het drone werk is vanuit de bebouwde kom, maar dat er veel terreintjes zijn waar zonder al te grote problemen "wild" gevlogen wordt. Al vele jaren lang, láng voordat er drones waren.
Het feit dat men vaak tot deze manier van vliegen gedwongen wordt, is dat dezelfde overheid (met name de lokale) het nagenoeg onmogelijk maakt, nog een terrein te verkrijgen. Dus in plaats van 40km te moeten rijden, dan maar lekker bij een boer aan de gang buiten de bebouwde kom.

Dit was dus mijn punt ;) Mijn dank dat dit is aangekaart. Ik heb de internet consultatie gisteren al ingevuld.

ja, maar met de nieuwe wetgeving kan de gemiddelde handhaver er gewoon makkelijker iets tegen doen.
100 meter is niet veel. 50 meter hoog ook niet.
in de standaard regels stond ook iets over toestemming van de eigenaar van de grond waar je boven vliegt. ook die regel is eigenlijk best goed te handhaven..
alleen lastig te controleren als de betreffende boer er even niet is om het te beamen.

Men wil gewoon van al die vliegende camera's op de meest bijzondere locaties af.
op zich niet raar, komt toch best regelmatig nog berichten voorbij van mensen die hun toestel boven een woonwijk "ff" kwijtgeraakt zijn.
zie ook een protest een tijdje terug, waar men vrolijk met een multi even wat radioactief zand langs kwam brengen.
Of een trauma heli die bijna een multi uit de lucht vliegt..

Het zal logischer zijn als men klassen gaat maken, wildvliegen met camera, wildvliegen zonder camera.
Nu schaart men alles onder 1 groep. En dat geeft problemen voor de "normale" wildvlieger (daarmee bedoel ik dus zonder camera of fpv..)

Ik las net iets over een internet consultatie?
staat die op de site van de KNVVL?

We simmen uren per week om veilig te rammen met onze 5kg wegende investering.

Laatst bewerkt door een moderator:
@KNVvL

Jawel, de hele middag hebben we (samen met de Limb Federatie) de belangen van de WILDvlieger behartigd. (want uiteraard was daar niemand van aanwezig, komt als je je niet verenigt).

Ik hou jullie op de hoogte, al ga ik niet in op gescheld en beledigingen, ik probeer namelijk ook nog wat aan mijn hobby te doen. Ik ben dus geen stoffige bestuurder, maar gewoon modelvlieger in hart en nieren, net zoals jullie zijn.

Dank je. Zo kan het dus ook. Je reactie wordt door mij in ieder geval gewaardeerd.

Vraag: wat hebben jullie dan nu als hoogte en afstand voorgesteld?

nog even niks, we zijn alles aan het laten bezinken. We gaan zsm verder met kleinere werkgroepen, want dit was een te grote groep om constructief mee te werken, maar wel goed om te weten hoe de vlag er bij hangt bij andere belanghebbenden.
We moeten als modelvliegers goed realiseren dat we geen alleenrecht op de lucht hebben, ook al zie je niet zo vaak mandragend verkeer boven je veld. Het is net als verkeersregels, in Amsterdam kan een regel begrijpelijker zijn als NO Groningen maar wetten worden nu eenmaal voor geheel NL gemaakt...

Maar geloof me, het is nu nr 1 op onze prio lijst... (en die is overigens best lang....)

Knvvl ik snap best dat jullie belangen hebben en leden waar jullie om geven. Ik zou ook best lid willen zijn als ik dezelfde hobby had. Echter gaat het hier om locaties waar je mag vliegen. Ik wil kunnen vliegen op een mooie plek op een mooie dag om wat natuur of evenement vast te leggen.
Dat is waarom ik en velen niet lid zijn.
Als het aan mij lag zou ik het zelf verplichten een cursus te doen, of lid te zijn van een vereniging die veiligheids eisen stelt. Om zo al de "idioten" weg te houden uit de lucht.

Mooi dat jullie toch ook om de "wildvliegers" geven.

Een eigen groep maken van wildvliegers tja....altijd vliegen we waar we willen en op het juiste tijdstip dus ik zie het nut er niet van. Jullie hebben daar volgens mij locaties voor.

Wat was dan laatst die discussie dat je je lidmaatschap verloor als je niet bij een club zou zijn aangesloten? En geeft individueel lidmaatschap dan wel recht om aan wedstrijden deel te nemen bijvoorbeeld? Ik vind op de website verder niet veel.

Laatst bewerkt:
Als je geen lidmaatschapsgeld meer betaalt, óf via een clubidmaatschap(van een KNVvL club, óf als individueel lid, dan verlies je de rechten die aan het brevet ontleend kunnen worden, totdat je weer opnieuw aansluit. Oa vanwege de verzekering. Svp daar nu geen discussie over starten, daar is al vaker over geschreven. Het is een beleid.

Ja, we zijn aan het bekijken of we die drone vliegers niet kunnen "bedienen" met een of andere service. Maar zie al die gebruikers maar es te bereiken....

Dat is er al :D : KNVvL-lid Modelvliegsport individueel
Als je geen lidmaatschapsgeld meer betaalt, óf via een clubidmaatschap(van een KNVvL club, óf als individueel lid, dan verlies je de rechten die aan het brevet ontleend kunnen worden, totdat je weer opnieuw aansluit. Oa vanwege de verzekering. Svp daar nu geen discussie over starten, daar is al vaker over geschreven. Het is een beleid.

Ja, we zijn aan het bekijken of we die drone vliegers niet kunnen "bedienen" met een of andere service. Maar zie al die gebruikers maar es te bereiken....
dat is niet moeilijk...nieuwe service aankondigen..beetje plaatsen ov verschillende forums, facebook...media volgt..en klaar.
Ik zou best een vereniging willen maken of bij aansluiten maar wat is dan het nut? Het enigste wat ik me voorstel is dat ze eisen stellen aan het lid worden, en vervolgens dat de overheid het verder gaat verbieden maar voor die verniging het makkelijk maakt. Dan heb je veiligheid, verzekering en goed acceptabele regels. Maar wat hebben wij nu aan de knvvl? Of aan wat anders? Wij hebben geen nut eraan lid te zijn...wij willen onze hobby kunnen doen wat niet alleen het vliegen is maar het vliegen op veel locaties.

Daar is best wel iets constructiefs voor te bedenken.
De grootste groep dronevliegers kopen de machines. De verkopende partijen zijn goed te vinden en te bereiken. Aangezien de KNVvL zich ook hardmaakt voor de nieuwe groep drone/wild vliegers zou je daarvoor, net als individueel lidmaatschap mogelijk is, een drone lidmaatschap voor recreant vliegers kunnen maken.
Dit kan verspreid worden door de verkopende partijen, die, net als de recreant drone vliegers, ook baat hebben bij dit initiatief.
Hoe meer vrijheid voor de vliegers, hoe meer en makkelijker verkoop, zo eenvoudig is dat.

Back