Maar is dat haalbaar? Ook voor BartSmidt speelgoed he!
Dat heeft dus geen zin. Speelgoed moet je buiten de regelgeving laten. Op dit moment is strict genomen het gooien van papieren vliegtuigjes illegaal, omdat dat vrije vlucht modelluchtvaartuigen zijn, en het gebruik daarvan binnen 150m van bebouwing is een overtreding van de wet.
Da's toch bullshit?
Maak daar dan een aparte categorie van. Hebben ze recentelijk ook met speelgoedwapens gedaan (klappertjespistolen enzo). Voorheen, als ze er realistisch uit zagen, dan vielen ze onder de wet wapens & munitie en was het bezit ervan strafbaar. In juni (of juli? uit m'n hoofd) is er echter door een Europese rechter besloten dat als het als speelgoed verkocht is het niet onder de wetgeving valt.
Zouden ze hier ook moeten doen, want speelgoed van de bart smit kun je niet reguleren.
Hobbyisten daarintegen, die kun je wél reguleren. Daarom zouden ze een paar fatsoenlijke regels moeten bedenken. Mensen die zich niet aan de regels houden heb je altijd (Rotterdam/Utrecht, waren allebei phantom vliegers geloof ik), en die mogen ze wat mij betreft op de bon slingeren.
Een brevet is naar mijn mening niet nodig, maargoed, dat hebben ze voor de commerciele gebruikers ook gedaan. En hier is het misschien in sommige gevallen niet slecht.
Pas de wet aan, sta het fpv vliegen toe (schrap de LOS-regel), stel een maximale afstand van een kilometer in o.i.d. en laat de andere wetten staan.
Laat de KNVvL bevretten afgeven die elke hobbyist kan halen waarmee hij/zij dan ook wat verder weg mag vliegen of boven bebouwing en dergelijke. Dan kan de idioot met een phantom nog steeds in een verlaten weiland vliegen, dan kan de hobbyist zonder papiertje vrolijk doorvliegen zoals nu (iedereen houdt zich toch aan de regels??? :roll

en als je (legaal) wat meer wilt doen dan haal je zo'n brevet.
De handhaving daarvan is simpel, als je boven bebouwing vliegt en geen brevet hebt ga je op de bon.
De handhaving is nu ook simpel: als je fpv vliegt en de LOS regel verbreekt ga je op de bon (hoewel dat schijnbaar niet schijnt te gebeuren).
Maargoed, that being said, al dit was niet nodig geweest als we geen idioten hadden gehad in de hobby die met phantoms boven Utrecht gaan vliegen. Ik ben nog steeds van mening dat we geen brevetten nodig hebben, maar naar mijn mening moet het best heel goed te doen zijn. D'r moeten alleen een paar fatsoenlijke regels komen.
Nogmaals, het kan prima zonder brevet, als er maar regels komen. Wat mij betreft komt er geen certificaat en slingeren ze die phantom cowboys gewoon op de bon.
Helaas doen ze dat niet en gaat iedereen z'n gang maar.
Hoe kan er dan nog van mij verwacht worden dat ik me wel aan zinloze regeltjes ga houden? :roll: