waarom zo warm bij het terug keren in de dampkring?

En nog even over de temperatuur het is er dus steenkoud?
Dat komt omdat wij binnen een dampkring leven.
En er vallen hier geen stenen door die zelfde dampkring.
Vliegt de shutlle dan nooit tegen die stenen of gruis op?

Hier wil ik nog wel even wat over kwijt. Er vliegt vrijwel nooit iets tegen de shutlle aan. Dit komt door zijn 'metheoriet beveiliging' genaamd NORAD (http://www.norad.mil). Dit is een Amerikaanse 'geheime' dienst die vierentwintig uur zeven dagen in de week de lucht en ruimte van heel de wereld in de gaten houden. Onderandere de banen van satelieten en allerlij in kaart gebracht ruimtegruis dat ooit eens in de ruimte gekomen is. Die beschermen de shuttle op deze manier: Om de shuttle word een virtuele balk aangebracht van ongeveer 2km groot. Vervolgens wordt de postitie van de shuttle vergeleken met al het gruis wat alleen al misschien de komende uren in de buurt van de shuttle kan komen. Hebben ze een brokstuk gevonden dat met een rotgang op de shuttle afkomt dan gaat het alarm en word de baan van de shuttle aangepast zodat er geen gevaar meer dreigt. Op die manier kunnen ze 3 tot 4 uur van tevoren weten wanneer er een brokstuk dreigt de shuttle te raken.

Hopenlijk was dit duidelijk genoeg
groeten Maarten.
 
bertus ik het spijt me maar ik ga je wereld weer iets ingewikelder maken.

maarten
wat jij zegt geld alleen voor stukken steen zo groot als een tennis bal.
als het een groote heeft van een golf bal word het al een heel heel heel stuk moeilijker om het te zien voor norad wat toevalig lang niet zo geheim is als hoe de seals werken. want iedereen weet wat norad is en wat ze doen. dat kun je van de seals niet zegen.
een golf bal grote metioor is wel minder gevaarlijk dan een tennis bal.
maar die grote op hooge snelheid vernield de orbiter in een keer.
ze zijn er dus altijd bang voor vooral met de eva's
want daar is een balletje van 5 mm doorsnee als genoeg
 
Om af te remmen gaat de shuttle, nog altijd met de buik vooruit, zig-zaggen. Er komt ongelooflijk veel bij kijken, dat is vandaag nog maar eens duidelijk geworden. Indruk maakte op mij dat, door de landing in Californië, het nog nacht was. Ik wist niet dat ze in het donker durfden landen.
 
dat klopt bertus ze gaan sneller dan een kogel alleen al omdat de orbiter al sneler gaat dan het geluid en dus ook sneller dan een kogel
 
Dat het radio contakt weg valt, komt niet door de warmte maar heeft er wel zijdelings mee te maken. Ioniserende lucht heeft een electro magnetisch veld waar de radiogolven niet doorheen kunnen. Dit verschijnsel was bij de eerste vluchten van de Apollo nog niet bekend en heeft toen wel voor wat paniek gezorgd.

Groetjes Hans.
 
Niet helemaal Hans, een plasma (geïoniseerde lucht) is een geleider waar elektromagnetische straling niet door heen komt (kooi van Faraday)
 
Let wel Bertus op die afdaling vanaf ongeveer 350 kilometer hoogte moeten ze een snelheid van ongeveer 27.000 kilometer per uur afbouwen naar een snelheid waarmee ze die vliegende baksteen netjes kunnen landen. Een gedeelte word gedaan door onder een bepaalde hoek de dampkring binnen te komen. Die hoek is dus 2ledig, snelheid afbouwen en veilig de dampkring binnenkomen. Zodra ze dan op een hoogte komen dat de normale roeren weer werken maken ze een soort slalomvlucht om de verder snelheid af te bouwen. Vandaag gebeurde het inzetten van de daling ter hoogte van Madagaskar en ging via een vlucht onder Australie door weer naar het noordelijk halfrond. Ergens in het midden van de stille oceaan kwamen ze op een hoogte (40 Kilometer) waarop de roeren weer werkten en men op een normale manier verder kon vliegen/dalen. Toen ze nog ongeveer 10 mijl van de baan af waren was de snelheid nog ruim 1,5 maal de snelheid van het geluid.
 
bertus die space shuttle heeft ongeveer een glijhoek van 6:1 en wordt niet voor niets de vliegende baksteen genoemd. Jou zwever daarentegen heeft denk ik en glijhoek van van 1:60.
 
Ik vind die tegeltjes maar een duur systeem. Dan doen de russen het naar mijn iedee handiger. Die "plakken" ipv tegeltjes een soort kurk op de buitenkant. Die kurk verbrand bij het terugkeren in de dampkring en neemt zo de warmte op, zonder het onderliggende metaal/composiet te verwarmen.
:teacher:

Dit is niet waar, de tegeltjes van de Buran zijn bijna hetzelfde als die van de shuttle. Een soort schuim dat van glasachtig materiaal is gemaakt.
bron: http://www.hightechscience.org/space_shuttle_thermal_tile.htm

groeten maarten.
 
Mijn vorgie posting is dus niet overgekomen?
Raketwetenschap = natuurkunde = niet moeilijk.

Bertus, de snelheid om net paar honderd meter hoog buiten de dampkring in een baan te kunen BLIJVEN..
is hoog, enkele duizenden km p/u.

Daarna remmen ze iets af, (komen dus iets lager)en komen een hoop lucht tegen,
maar nog steeds met een paar duizend km u..
Die weinige lucht wordt dus heet, en is te ijl om op te kunnen vliegen.


Als ze te vlak op de atmosfeer aanvliegen, stuiteren ze zelfs weer terug de ruimte in.
Ze moeten dus door het bovenste luchtlaagje heen dreunen.. en dan hebben ze een hoop snelheid = waaarm.


Als het nou mogelijk was om gewoon even stil te hangen, en rustig een paar kilomtertjes verticaal te zakken, hadden ze geen hitteschild nodig.
 
Bertus zei:
Dat ze er niet veel langer over doen om de snelheid te minderen.
Bertus, het is niet alleen een zaak van snelheid minderen. Er is ook een verschrikkelijke hoeveelheid potentiele engergie (massa * hoogte) in feite door de raket in de shuttle gestopt. Die energie moet weer afgebouwd worden en dat kan alleen via de wrijving.
 
Back
Top