waarom zo warm bij het terug keren in de dampkring?

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 27 jul 2005.

  1. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Hier wil ik nog wel even wat over kwijt. Er vliegt vrijwel nooit iets tegen de shutlle aan. Dit komt door zijn 'metheoriet beveiliging' genaamd NORAD (http://www.norad.mil). Dit is een Amerikaanse 'geheime' dienst die vierentwintig uur zeven dagen in de week de lucht en ruimte van heel de wereld in de gaten houden. Onderandere de banen van satelieten en allerlij in kaart gebracht ruimtegruis dat ooit eens in de ruimte gekomen is. Die beschermen de shuttle op deze manier: Om de shuttle word een virtuele balk aangebracht van ongeveer 2km groot. Vervolgens wordt de postitie van de shuttle vergeleken met al het gruis wat alleen al misschien de komende uren in de buurt van de shuttle kan komen. Hebben ze een brokstuk gevonden dat met een rotgang op de shuttle afkomt dan gaat het alarm en word de baan van de shuttle aangepast zodat er geen gevaar meer dreigt. Op die manier kunnen ze 3 tot 4 uur van tevoren weten wanneer er een brokstuk dreigt de shuttle te raken.

    Hopenlijk was dit duidelijk genoeg
    groeten Maarten.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    ken?
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Omdat zijn snelheid afneemt, zakt de shuttle en daarmee komt hij dus in het dichtere deel van de dampkring.
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bertus ik het spijt me maar ik ga je wereld weer iets ingewikelder maken.

    maarten
    wat jij zegt geld alleen voor stukken steen zo groot als een tennis bal.
    als het een groote heeft van een golf bal word het al een heel heel heel stuk moeilijker om het te zien voor norad wat toevalig lang niet zo geheim is als hoe de seals werken. want iedereen weet wat norad is en wat ze doen. dat kun je van de seals niet zegen.
    een golf bal grote metioor is wel minder gevaarlijk dan een tennis bal.
    maar die grote op hooge snelheid vernield de orbiter in een keer.
    ze zijn er dus altijd bang voor vooral met de eva's
    want daar is een balletje van 5 mm doorsnee als genoeg
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    racht.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Om af te remmen gaat de shuttle, nog altijd met de buik vooruit, zig-zaggen. Er komt ongelooflijk veel bij kijken, dat is vandaag nog maar eens duidelijk geworden. Indruk maakte op mij dat, door de landing in Californië, het nog nacht was. Ik wist niet dat ze in het donker durfden landen.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    en kogel 8O
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    dat klopt bertus ze gaan sneller dan een kogel alleen al omdat de orbiter al sneler gaat dan het geluid en dus ook sneller dan een kogel
     
  9. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat het radio contakt weg valt, komt niet door de warmte maar heeft er wel zijdelings mee te maken. Ioniserende lucht heeft een electro magnetisch veld waar de radiogolven niet doorheen kunnen. Dit verschijnsel was bij de eerste vluchten van de Apollo nog niet bekend en heeft toen wel voor wat paniek gezorgd.

    Groetjes Hans.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet helemaal Hans, een plasma (geïoniseerde lucht) is een geleider waar elektromagnetische straling niet door heen komt (kooi van Faraday)
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ze hebben snelheid genoeg om toch nog draagkracht te hebben.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    banen?
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bertus
    het is allemaal raket wetenschap.
    dus het is moelijk om te begrijpen
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Let wel Bertus op die afdaling vanaf ongeveer 350 kilometer hoogte moeten ze een snelheid van ongeveer 27.000 kilometer per uur afbouwen naar een snelheid waarmee ze die vliegende baksteen netjes kunnen landen. Een gedeelte word gedaan door onder een bepaalde hoek de dampkring binnen te komen. Die hoek is dus 2ledig, snelheid afbouwen en veilig de dampkring binnenkomen. Zodra ze dan op een hoogte komen dat de normale roeren weer werken maken ze een soort slalomvlucht om de verder snelheid af te bouwen. Vandaag gebeurde het inzetten van de daling ter hoogte van Madagaskar en ging via een vlucht onder Australie door weer naar het noordelijk halfrond. Ergens in het midden van de stille oceaan kwamen ze op een hoogte (40 Kilometer) waarop de roeren weer werkten en men op een normale manier verder kon vliegen/dalen. Toen ze nog ongeveer 10 mijl van de baan af waren was de snelheid nog ruim 1,5 maal de snelheid van het geluid.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.834
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zo :wink:
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    bertus die space shuttle heeft ongeveer een glijhoek van 6:1 en wordt niet voor niets de vliegende baksteen genoemd. Jou zwever daarentegen heeft denk ik en glijhoek van van 1:60.
     
  17. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    :teacher:

    Dit is niet waar, de tegeltjes van de Buran zijn bijna hetzelfde als die van de shuttle. Een soort schuim dat van glasachtig materiaal is gemaakt.
    bron: http://www.hightechscience.org/space_shuttle_thermal_tile.htm

    groeten maarten.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Mijn vorgie posting is dus niet overgekomen?
    Raketwetenschap = natuurkunde = niet moeilijk.

    Bertus, de snelheid om net paar honderd meter hoog buiten de dampkring in een baan te kunen BLIJVEN..
    is hoog, enkele duizenden km p/u.

    Daarna remmen ze iets af, (komen dus iets lager)en komen een hoop lucht tegen,
    maar nog steeds met een paar duizend km u..
    Die weinige lucht wordt dus heet, en is te ijl om op te kunnen vliegen.


    Als ze te vlak op de atmosfeer aanvliegen, stuiteren ze zelfs weer terug de ruimte in.
    Ze moeten dus door het bovenste luchtlaagje heen dreunen.. en dan hebben ze een hoop snelheid = waaarm.


    Als het nou mogelijk was om gewoon even stil te hangen, en rustig een paar kilomtertjes verticaal te zakken, hadden ze geen hitteschild nodig.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bertus, het is niet alleen een zaak van snelheid minderen. Er is ook een verschrikkelijke hoeveelheid potentiele engergie (massa * hoogte) in feite door de raket in de shuttle gestopt. Die energie moet weer afgebouwd worden en dat kan alleen via de wrijving.
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Alle potentiele energie moet nog steeds gedissipeerd worden.
     

Deel Deze Pagina