waarom zo warm bij het terug keren in de dampkring?

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Bertus, 27 jul 2005.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Niek, vanuit dat gezichtspunt heb jij natuurlijk gelijk.
     
  2. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Het is trouwens massa*zwaartekracht*hoogte ;)
    Potentieele energie, in dit geval hoogte energie. Die verlies je door hoogte te verliezen, die hoogte kun je verticaal verliezen zoals door Niek geoppert word, maar ook zoals ze het nu doen, zoals Hans zegt dus. Er zit alleen een verschil in die twee, hoewel ze alletwee evenveel hoogte energie verliezen, zit er een groot verschil in de wrijving. Als je rustig verticaal een paar kilometertjes zou kunnen zakken, zou je inderdaat geen hitteschild nodig hebben gehad want dan is er vrijwel geen wrijving door zijn relatief lage snelheid. Ga je echter met een rotgang door die atmosfeer heen raggen, dan is je wrijving heel erg groot, die energie moet de shuttle kwijt dus wordt hij warm. Het verlies van potentiele energie resulteerd niet in warmte dat resulteerd in snelheid, de warmte komt door de wrijving en die word meer naarmate je sneller gaat.

    Groeten Maarten.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het zal je toch wel duidelijk zijn dat dit mij duidelijk is. Ik probeer via een simplificatie het makkelijker te maken, namelijk je stopt er iets in en dat komt er weer uit.

    Kijk zelf nog even je 'geopperd, resulteert, wordt, inderdaad' etc. na :wink:
     
  4. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Ik weet het , dat is een ramp bij mij. Daar ben ik dan ook dislecties voor.

    Die verbetering van mij naar jou toe was ook niet lullig bedoeld, maar meer voor de correctheid van de informatie.

    En nu maar hopen dat ik correctheid goed heb geschreven :lol: .

    Groeten Maarten.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    :lol:
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Omdat er geen onderstel en bandje het houdt bij een landing met een snelheid van 100.000 kilometer per uur.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroomlijn is niet belangrijk voor efficiƫntie want de shuttle wordt niet aangedreven bij terugkeer naar moeder aarde. Wel bij gewone vliegtuigen, daar wil je per liter brandstof zo ver mogelijk komen. De shuttle moet nu eenmaal energie kwijtraken, bewegingsenergie (snelheid) en potentiƫle energie (hoogte).
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    de orbiter is een lifting body ontwerp.
    dit houd in dat door de vorm van de orbiter het toestel zijn lift krijgt.
    de volgende orbiter word nog veel meer op die manier gebouwd.
    want ze weten nu ook veel meer hoe het exact werkt.
    die zal dus ook gestroomlijnder zijn en op hoogst waarschijnlijk alleen eigen kracht de ruimte in gaan dus niets geen solid rocket boosters meer en geen groote brandstof tanks maar gewoon een ruimte schip.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    :oops:
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    glader betekend in dit geval zeer wijnig want het gaat er om dat die in de ruimte zijn weg kan vinden.
    als ze naar de aarde terug komen is het net als een moddervis uit het water. het gaat allemaal net.
    maar in de ruimte en tijdens het terug komen is dit het meest voordelig
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zo is.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bij dit soort simpele vraagstukken niet.
    Bij andere, zoals waarom trekt die aarde de shuttle aan, zal de mensheid voorlopig zich neer moeten leggen bij het gegeven.
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bertus
    ik heb een heel goed adres waar je heel veel meer kunt te weten komen namelijk het esa bezoekers centrum in noordwijk.
    ook wel bekent onder de naam space expo.
    en het mooie is ze praten er duidelijk verstaanbaar algemeen beschaaft nederlands
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    :oops:
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    en :p
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou bertus.
    ik denk dat jij je helemaal niet moet schamen.
    het zijn vaak de mensen die geen donder geven om wat er nu allemaal achter het vliegen en zo zit die zich moeten schamen. want het is tenslote wel handig om het te weten.
    ik zelf wil ook altijd al eens naar het bezoekers centrum toe gewoon om die nieuwsgierige en leergierige kop van mij te laten genieten.
    eerder zat ik altijd bij me pa op het werk in de boeken. dat is het deltion in zwolle man wat hadden die allemaal leuke boeken over vliegtuigen en zo.
    maar nu is het verhuis en kom ik ook niet meer zo makkelijk daar bij :cry: :cry: vond het nooit leuk want daar ging weer een leuke wachttijds besteeding :mad:
    ik denk dat als ik me rijbewijs heb ik er ook gewoon eens heen ga
    een nichtje van me heeft er gewerkt dus daar door weet ik dat ze daar nederlands kunen praten.
    ook dat ze graag mensen heben die zich intreseren in de ruimtevaart en dus vragen stellen er over en je dus echt niet zat worden
     
  17. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    @Bertus.
    De banen van de shuttle zijn tevoren nauwkeurig berekend, omdat hij ook op de vooraf bepaalde plaats moet kunnen landen. Het binnen dringen van de dampkring moet ook onder een zeer nauwkeurige hoek gebeuren, te klein betekent dat de shuttle weer terug de ruimte in stuitert, te steil betekent te grote afremming ineens zodat deze in stukken breekt. Vergelijk het met een vlakke steen die op het water gegooid wordt, kleine hoek en hij zal een aantal malen over het oppervlak stuiteren, een juiste hoek zal hem in een keer door het oppervlak heen brengen. Om op een verkeerde plaats na afketsen op de dampkring de atmosfeer in te komen, wordt een heel moeilijk verhaal omdat het dan niet meer mogelijk is de juiste hoek te bepalen doordat de koers drastisch is gewijzigd. Zou het dan uiteindelijk toch mogelijk zijn om de juiste hoek te vinden, dan is het niet meer mogelijk om op de vastgestelde plaats te landen en zal deze op een willekeurige plaats te pletter slaan.

    Groetjes Hans.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Bertus,

    Jij hoeft je helemaal nergens voor te schamen.

    Ik heb in de luchtvaart van mijn vroegere chef ooit eens het volgende geleerd:

    Diegene die een vraag stelt is maar even dom,
    Diegene die geen vraag stelt blijft voor altijd dom.

    Dat hou ik nu ook altijd mezelf voor als ik ergens wat meer van af wil weten.

    Grt,
    Berto.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet dom maar onwetend :)
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    en :p
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015

Deel Deze Pagina