WACO SRE 1/6

Kan je het niet precies zo maken als de echte? Gewoon scharnieren zelf maken van 2mm of 3mm berken triplex? Als pen een stang van 1mm of 1.5mm verenstaal door de rolroer / flap, net als Han heeft gedaan met zijn Beach?

Groeten,
Bart

Ik wil het wel proberen hoor Bart.
Dan kan ik de achterlijst gewoon plat maken, met van die uitstekende scharnier punten.
Ik heb nu ook nog Tuflon in huis, misschien kan ik dat daar beter voor gebruiken? Dan slijten de gaten voor de stangen niet. Kan ik Tuflon gewoon met Epoxy vastlijmen?

Het lijkt mij dat je inderdaad beter Tuflon gebruikt. En dat je het met epoxy kan lijmen (want het is epoxy, toch?), maar dat je het deel wat je verlijmt even schuurt voor de hechting. Gladde oppervlakken altijd even schuren voor lijmen.

Tufnol
stelletje grapjassen,
de naam is Tufnol :D

katoenweefsel met phenol-formaldehyde hars, prima zelflagerende eigenschappen perfect te lijmen met epoxy,
ideaal om scharnieren en roerhoorntjes van te maken: goede keuze!

Frank

Zo, mijn boodschappenlijstje voor de vleugels is gemaakt.
Kan ik dinsdag bestellen.

Verder een proefstukje gemaakt met bijts op balsa voor het interieur van de cabine:

waco019vk4.jpg

Je ziet het op de foto niet zo heel goed, maar het glanst echt.
Daar ben ik wel tevreden over. Dan kan ik nu het houtwerk in de cabine op schaal maken en een kleurtje geven. O nee, eigenlijk moet de deur eerst uitgesneden worden.
Daar heb ik over zitten twijfelen, maar ik denk dat ik dat toch maar wel ga doen.
Weer iets nieuws voor mij.
Tja, dat krijg je met je eerste schaalkist natuurlijk.

Beits
grapjas,
de naam is Beits ;)

Het gebeitste balsa ziet er mooi uit, maar is het niet een beetje te rood? ... of is dat de foto?

Tsja, Frank, ik zal beter op mijn spelling letten speciaal voor jou dan... :)

Ik heb net met Quartel gesproken, ik kan alleen aan die tank komen in 400cc formaat, dus die is nu onderweg.

Tankje

Vandaag is het tankje voor de Waco gekomen.
Een heel oud doosje, nog met een guldenprijsstickertje erop :)

Hij is in Japan gemaakt, en dat is ook te zien aan de instructies :(
Of is er hier iemand die dit kan lezen?

Henri.... tips hierover...??? :confused:

Als jij er toch al ervaring mee hebt lijkt het me vewrstandig om het aan jou te vragen voor ik ga raden aan de hand van de plaatjes en de paar plaatjes op de buitenkant van het doosje waar wel een paar woorden in het Engels vertaald zijn...

waco021nf9.jpg

waco023nq1.jpg

Het lijkt best wel mee te vallen hoor, kijkend naar de tekeningen. Maar HEnri, mocht je nog tips hebben hoor ik het graag.

Ik heb al gereplied op je mail, maar voor de compleetheid hier nog maar een keer voor eventuele andere belangstellenden ...

Er zit een nippel in een hoekje van de tank ... daar komt de slang van de uitlaat op.

In de rubber stop zitten drie gaten waar drie buisjes doorheen gaan, die binnen in de zak uitkomen.

1) buisje kort met stuk slang dat eindigt in het midden van de tank, voor de carburator. Dit stukje slang heeft aan het eind ook nog een gaatje overdwars.
2) buisje kort met kort stukje slang, voor het vullen.
3) buisje met bocht omhoog waarop stukje slang dat bovenin de tankzak eindigt, voor de ontluchting. Dit stukje slang is schuin afgesneden (of dat moet je even doen).

Er moet op ieder buisje een stuk slang zitten omdat het anders de zak kan perforeren.

Er zit een klein gebogen metalen stripje bij, dat moet onder de schroef van de klem over de rubber stop. Daar glijdt de klem overheen bij het aandraaien.

Ik raad je aan een duidelijke schets te maken van welke buis welke functie heeft en dit goed op te bergen. Je zal dit nodig hebben als je eens slangen moet vervangen. Je kan door de zak niet zien welke buis wat is. Don't ask me how I know. ;-)

Ik heb een jerrycan met twee nippels in de dop. In de jerrycan hangt aan een van de twee nippels een slang met vilt-clunk. Bovenop die nippel gaat uiteraard de slang + brandstofpomp + nog een stukje slang ... de heen-slang. Op de andere nippel alleen een slang ... de terug-slang. Beide een meter lang.
Op m'n kist zitten twee nippels boven elkaar. De bovenste gaat naar de ontluchtingsbuis van de tank en daar sluit ik de terug-slang op aan. De onderste nippel gaat naar de vulbuis van de tank en daar sluit ik de heen-slang op aan.
De heen- en terug-slang zijn een kringloop. Als je nu pompt en je tank is vol, dan gaat het overschot je jerrycan in.
De heen- en terug-slang sluit ik af door ze samen op een stukje buis te schuiven (ook weer kringloop). Dat stukje buis heeft een 90 graden hoek, zodat ik de slangen er makkelijk af kan trekken.

Tankje

Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van het tankje.
Dat verschilt eigenlijk niet veel van zo'n Du-Bro tankje die ik gewend ben.
Gelijk maar eens gekeken hoe die in de romp gaat passen natuurlijk, en het is maar goed dat het niet die van 500cc is, want die zou net iets langer geweest zijn en volgens mij gaat het nog maar net lukken met deze van 400cc.

waco024of1.jpg

waco026qt3.jpg

waco027yl3.jpg

Het tankje zal hoe dan ook door die schuine wanden heen moeten gaan.
Misschien dat ik de aluminium buisjes aan de buitenkant van het tankje ook wat iets richting de voorkant van de romp buig zodat de slangen niet zo'n krampe bocht hoeven te maken.

Het gebied buiten de schuine rompzijkanten zal ook helemaal brandstofbestendig gemaakt moeten worden nu...

Ik vind dit tankje trouwens wel een heel mooi systeem.

Wees voorzichtig met het buigen van die buisjes, dat ze niet knikken. Misschien een nylon stangetje erin ofzo tijdens het buigen?

Het valt me op dat jouw tank met zak, toch een clunk heeft. Die van mij niet en volgens mij kan die van jou er ook af, hoor. Dat slangetje moet in het midden van de tank komen en je moet aan het eind een gaatje overdwars maken, dat het niet afgesloten kan worden.

Zonder clunk lijkt me echt beter, omdat je je tank overdwars plaatst, waar het tenslotte om ging.

Laatst bewerkt:
Bedank voor de tip voor het buigen van de buisjes; ik ben me daar bewust van. Ik zal oppassen!

Zodra ik tevreden ben over het plaatsen van de tank zal ik de boel weer verstevigen, want ik heb het een en ander weg moeten snijden.

Tja, ik snap ook niet waar die klunk op zou slaan... Misschien alleen om er inderdaad voor te zorgen dat er een goede opening blijft? Maar ja, bij jou werkt het ook zonder klunk...

waco029mt1.jpg

waco030eg0.jpg

Ik moet ook zorgen dat er geen bouten van de motorsteun tegen de tank aan kunnen komen. Boven de tank is eigenlijk nog een mooie ruimte voor een accu. Het lijkt me alleen wel handig om er later nog bij te kunnen, daar moet nog iets op verzonnen worden.

Mijn tank gaat leeg tot de laatste druppel (weet ik uit ervaring), omdat de zak vacuum naar het midden toe gedrukt wordt. Die clunk is echt overbodig, tegen het principe in zelfs.

Ok, Henri, maak je geen zorgen, de klunk gaat eraf ;)
Wat voor gaatje heb je nou gemaakt in je slang?

Henri had een aantal interessante berekeningen gemaakt in zijn bouwverslag voor zijn Avia B.H.1.
Die kan ik niet allemaal maken omdat ik het gewicht van de full-scale Waco SRE niet weet, maar een paar wel. Mijn conclusies:

Stall speed:
(As a rule of thumb the stall speed in mph is approximately equal to four times the square root of the wing loading in ounces per square foot)
28.6 km/h, uitgaand van een modelgewicht van 4,3 Kg

Maximaal gewicht van mijn model, voor mijn Saito 100:
(Never exceed 12 pounds of model weight for every cubic inch (ci) of engine displacement.)
5.645 Kg

Bedankt voor deze, Henri!

Back