WACO SRE 1/6

Hoi Jan
Bedankt voor je compliment!
Nee, ik denk niet dat ik daar spijt van krijg.
Voorheen heb ik het stabilo altijd eerst bespannen, maar dat gaat wat lastiger met deze constructie. Ik heb wel andere projecten gezien waarbij het stabilo en kielvlak vast zaten op de romp bij de bespanningfase. Ik geloof wel dat het gaat lukken.

En begint het er al op te lijken?

waco002gx0.jpg

Ik ben eens gaan kijken naar de bevestiging van de onderste vleugels.
Op de tekening gebruiken ze twee blokjes, één aan iedere rompzijkant geplakt.
Is het verstandig om hier een doorlopend plankje van te maken, of is dat zonde van het gewicht? (In mijn Mid-Star van SIG is het ook met twee blokjes gedaan en die leeft nog... maar ja, die kist is niet met deze te vergelijken lijkt me...)

Zijaanzicht:
waco010ai1.jpg

En van boven:
waco013zv1.jpg

Mijn romp:
wacojm3.jpg

Zo heb je erg veel vermogen en snelheid nodig om los te komen ;-)

Maar ziet er goed uit :yes:

Ik zou voor het doorlopende plankje gaan, verdeelt de krachten toch wat beter lijkt mij.

Weer even verder gekeken naar de bevestiging van die vleugels.
Het plankje wordt opgebouwd uit één van 6mm dikte en één van 3mm.
Hier zie je dat die van 6mm er droog in zit.

waco014ys4.jpg

Nou leek het mij een goed idee om gewicht besparende gaten te maken in het plankje van 3mm. En dan twee blokjes te maken van die van 6mm, ipv die door te laten lopen. Tenzij iemand mij een goede reden kan geven om dat niet te doen...

40 gram en wat zou je gewichtsbesparing zijn met die 2 blokjes n velichtingsgaten??? 15 gram minder???

Persoonlijk zou ik op deze kist niet op elke gram gaan letten, geloof niet echt dat dat in de weg gaat zitten.

Ik zelf zou gaan voor de stevige komplete variant (maar ja wie ben ik :roll: ).

Die twee plankjes samen wegen 40 gram, maar van die 6 mm maak je toch blokjes? Dat blokjes ipv plankje is je voornaamste gewichtsbesparing.

Plaatje van 3 zonder gaten met twee blokjes van 6.

Laatst bewerkt:
O jee Henri, dan moet ik deze gaten weer vullen!
Nou ja, ik denk dat het zo wel sterk genoeg is - in ieder geval sterker dan op de tekening. En dat was misschien al goed genoeg...

waco015bz0.jpg

Berto, je hebt gelijk, het wordt geen zweefvliegtuig ofzo... Maar je ik moet er toch wel een beetje op letten, toch?

Tja, ach, wat zou het totaal gewicht zijn geweest als je hetzelfde had gedaan maar zonder de verlichtingsgaten? 25 gram? op die 8 gram zou ik niet kijken maar goed dat sommigen het wel doen ;-)

Maar het ziet er goed en voldoende stevig uit zo :yes:

Nee, je hoeft die gaten niet weer te vullen. ;) Ik had mijn post ook ge-edit ... eerst gaten geadviseerd, maar toen dacht ik, ach in die 3 mm.

kvlasblom;) Ik vraag me af hoe lang ik er nog over ga doen zei:
Als je houtbouw klaarbent ben je op de helft.
Dus dat wordt wel volgend jaar.

Gaat mooi worden die zeehond.
Nu nog wat snorharen.

Groeten Han.

Haha, snorharen!
Hier kom ik vrees ik nooit meer vanaf...

Op de helft pas?! Aiaiai...
Ik was wel al van volgend jaar uitgegaan hoor.
Maar ja ik vind het bouwen toch leuk dus dat geeft niet.
Maar ik verheug me er wel op dat ie af is.

Het is tijd om serieus na te gaan denken over de constructie van de bovenste vleugels. Daarbij heb ik de volgende punten in mijn hoofd:

1. Zo min mogelijk afwijken van de bouwtekening (Is wel zo makkelijk)
2. De scharnierlijnen moeten schaal zijn (in hoeverre dat te doen is zonder het te moeilijk te maken)
3. Servo's worden in de vleugels ingebouwd en moeten onzichtbaar zijn
4. Verlichting moet ingebouwd worden.

Hier een foto van de bouwtekening:

waco016li7.jpg

Het eerste wat ik moet doen is bepalen hoe de scharnierlijnen moeten worden en hoe ik die ga maken, en hoe ik de rolroeren en flaps ga aansluiten op de servo's.

De scharnierlijn zal consequenties hebben op de vorm van de ribben. Die moet dus bepaald worden voor ik verder kan.

Hier een aantal foto's (ook speciaal voor mij gemaakt :) ):

img7092rj6.jpg

img7601rh8.jpg

img7602fx6.jpg

img7603dj5.jpg

img7604ip0.jpg

img7036xi1.jpg

img7034ia7.jpg

img7033hi2.jpg

img7035pd3.jpg

img7086ye9.jpg

img7087xg9.jpg

img7599te0.jpg

img7600sq6.jpg

Zo te zien is de achterlijst bij de echte gewoon recht, plat en verticaal.
Ik weet niet of het op deze maniet te maken is op mijn model. Het zou wel heel leuk zijn om dat na te kunnen bouwen.

Misschien moet ik de flaps en rolroeren net als mijn hoogteroeren maken, met Robart penscharnieren. Maar dan alleen zo'n overlappende rand aan de bovenkant...

Enige suggesties?

Back