WACO SRE 1/6

Kim,Misschien een vervelende vraag maar wel een heel belangrijke :

Hoe goed klopt je model met 3 zijden aanzicht want daar zitten de punten,
als dat niet klopt maakt die motor en al het andere niets meer uit en is het sportschaal.

Ton

Hoi Ton, volgens mij zit dat wel goed. De bouwtekening die ik heb is erop gemaakt en heb ik gecontroleerd. De deur klopte niet (die is net anders op de specifieke SRE die ik maak) dus die heb ik moeten aanpassen. De foto's heb ik prioriteit één gegeven, daarna de 3-view van WACO.

Motorkap

De koper die ik gevonden had heeft zich helaas teruggetrokken, dus het kan zijn dat er geen Laser komt en dat ik geen andere keus heb dan de Saito te gebruiken. De advertenties staan nog dus ik wacht het nog eventjes af. De Laser prijzen gaan per februari wel omhoog helaas. Maar goed we zullen zien en ondertussen is er genoeg werk te doen.

Ik heb in de afgelopen week de mal voor de motorkap gemaakt, die is nu vanavond zo goed als af, ik moet alleen een paar plekjes vullen voor de schoonheid. De techniek (met glasmat) is voor mij helemaal nieuw, dus ook wel een beetje spannend, ik ben heel benieuwd. Ik hoop ergens in de komende week een poging te doen. Ik ben van plan om gelijk twee motorkappen te maken, als ik toch al bezig ben. Dan heb ik een reserve, en als ik de Saito moet gebruiken, komt er in de toekomst misschien alsnog een Laser, dus dan is het wel zo fijn er al een motorkap, zonder gaatjes erin, klaar te hebben liggen.

img381u.jpg

Motorkap

Ja met de hand gemaakt, maar dan wel met een schuurgereedschapje, naar een idee van Ton, afgekeken van zijn draadje :)

Motorkap mal

Foto's ter verduidelijking van productie mal:

waco1o.jpg

waco2.jpg

waco7.jpg

waco9.jpg

waco17.jpg

img369u.jpg

waco23.jpg

img374j.jpg

Met dank aan:

Jan Hermkens, bedenker ballon methode
Ton van Munsteren, idee schuur-tooltje
Evert Tjepkema, leen elektrische figuurzaag

:)

Morgen hoop ik een grote ballon te halen, dan kunnen we weer verder.

Leuk om te weten dat ik toch nog nuttig ben geweest , ziet er trouwens wel erg goed uit.

Waarom heb je de schijven niet wat kleiner gemaakt en beplankt met litho plaat had direct mooi geweest als oppervlak.

Ton

Vind ik ook Kim, nu ben je al zo ver, gelijk maar door met plaat plakken en dan een negatief maken in twee helften.
Er is genoeg kennis in voorhanden om dat te doen.
- plamuren
- spuiten
- waxen, waxen, waxen, waxen
Dan half in een plaat laten zaken en gelcoat en soppen.
Want weet je zeker dat je deze met de ballonmethode wel van de mal afkrijgt?
Dat kan wel eens tegenvallen...
In tween helften is dat veel eenvoudiger natuurlijk.
Super mooi hoor! Gewoon doorgaan!

Bedankt voor de uitleg Kim

Waarom heb je de schijven niet wat kleiner gemaakt en beplankt met litho plaat had direct mooi geweest als oppervlak.

Ton

Ik ben een beginner dus misschien een stomme vraag; litho paat is toch extreem dun.
Dan merk je dat dikteverschil toch niet?

Nog een vraag;
Waar kan je lithoplaat krijgen??

Laatst bewerkt:
Ja, dat is heel dun, maar ik kan je er weinig over vertellen want ik heb het nog nooit gebruikt, hoewel ik er wel naar gezocht heb. Ik kon het nergens vinden. Mij is gezegd om bij een drukker te vragen, maar het is mij toen niet gelukt. Er is hier vast wel iemand die er meer over kan en wil vertellen.

Tsja, ik denk dat ik deze ballonmethode maar heel eigenwijs ga proberen. Hij is nu echt te zwaar en ingevuld om te gebruiken. Van die andere methode (Rob) weet ik echt ook niks. Waarom is dat beter? Ik denk dat ik die glasmat laag er wel af moet kunnen krijgen.
We zullen het zien!

Vordering

Met de motorkap moet ik dus even wachten aangezien die polyester hars echt heel erg stinkt. Dat moet dan maar buiten in de tuin als de temperatuur boven de 10 graden is.

Vandaag naar de sportdag van de KNvVL geweest. Dat motiveert heel erg om hard te gaan bouwen!

De staafjes voor het raam zijn gemaakt en bekleed met stof en de stof achter het instrumentenpaneel zit er nu ook in. Ik heb van 0.5mm dikke polystyrene sheet een experiment uitgevoerd, wat uiteindelijk in één keer goed gelukt is, tot mijn grote verbazing kun je dat spul met een verfbrander en een strijkbout perfect vormen. Eerder had ik dat spul al een beetje vervormd om onderdeeltjes te maken voor het instrumentenpaneel, maar nu moest ik in meerdere dimensies verbuigen. Dat wordt nu dus de metalen laag die over het windscherm zit.

De cockpit nu: (sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's)
img436hr.jpg

Het gelukte experiment:
img428mz.jpg

img430o.jpg

img426ot.jpg

img432.jpg

Helaas zit de echte vast met klinknagels; ik had de mijne graag vastgeschroefd met mijn minischroefjes van Mick Reeves, dan was hij nog demonteerbaar geworden. Het lijkt er op dat dat niet kan, tenzij iemand daar nog een suggestie voor heeft.

Dit is de 1:1 weer:
windscherm.jpg

in meerdere dimensies verbuigen.

windscherm.jpg

Weet je zeker dat het windshield over twee richtingen gebogen is? Als ik die foto zo zie, lijkt het mij dat het alleen overdwars gebogen is. Ik denk ook dat het front een driehoek is zodat de zijkanten vlak gebogen kunnen i.p.v. bol. Ik zie nergens een bol vlak, behalve de bovenzijde van de driehoek op de vleugelvoorrand, waar het ook kan omdat het daar vrij is van de zijkanten.

Het lijkt me dat ze bij de 1:1 het in meerdere dimensies verbuigen ook liever vermeden.

Bedankt voor je telefoontje Henri; komt goed dus.
De afgelopen paar dagen heb ik me beziggehouden met de handels voor de ramen; die zijn af en zijn geïnstalleerd. Ik hoop vanavond het plafond te stofferen, dan kan ik het windscherm afmaken.

Ik wilde ook nog even vermelden dat Sebastian, mijn jongste zoon van 13 maanden, de hele dag door enthousiast "waco, kaco!" roept en ernaar wijst. Hij wil er de hele tijd naar kijken. Hij wordt er helemaal blij van. Hoe lang zou dat zo blijven? :)

Alle stoffering van de voorkant van de cockpit is nu af.
Locaties van de accu en de ontvanger zijn nu voorbereid.

Ik ben nu begonnen aan de vloer, die maak ik op zo'n manier dat hij er in/uit kan zodat ik er voor kan kiezen om stoelen etc. later toe te voegen en de SRE verder af te maken.

Verder nog een interessante foto tegen gekomen: Han, wat staat er achter deze SRE volgens jou? Is dat wat ik denk dat het is??

1000545600x450.jpg

stukje verder

Er is weer wat aan de WACO gebeurd.

De bevestigingspunten voor de struts op de vleugels die aangegeven worden op de bouwtekening waarop mijn constructie gebaseerd is zijn niet schaal. Ten eerste zitten ze op de verkeerde plek en ten tweede worden de struts met een verticale bout vastgezet. Aangezien F4C nu toch mijn doel is geworden voldoet die oplossing dus niet.

Hier is te zien (potlood kruis) waar de juiste locatie is van de strut:

img0694dr.jpg

Ik heb contact gehad met Henri, die mij aan een mooie oplossing geholpen heeft. Aan de liggers zitten nu metalen plaatjes vastgeschroefd die de struts op de juiste plek ontvangen.

img538m.jpg

img544d.jpg

Die zitten nu dus alle vier in de onderste vleugel.

Daarna heb ik, samen met Henri en Bert Hazeborg, nagedacht over de flying wires. Dat komt ook goed, maar voor ik die erin wil zetten wil ik de vleugel precies op de romp kunnen zetten, zodat alles in de goede hoek zit. Daarom ben ik verder gegaan met het middenstuk van de vleugel.

Back