WACO SRE 1/6

Middenstuk onderste vleugel

Om het midden van de onderste vleugel dicht te kunnen maken moest eerst het ACL lampje in de vleugel, anders zou ik daar niet meer bij kunnen.

De full-scale (sorry met mijn lijntjes erop voor de schaalberekeningen):

lightpositionfront.jpg

Je ziet dar er een soort ring om, of boven, het lampje zit. Die moest er natuurlijk eerst komen:

20120605220610.jpg

20120605221340.jpg

20120606204720.jpg

Ik wilde dit stuk van de vleugel bekleed hebben voor ik het lampje vastmaakte, want dat leek mij nogal lastig om daarna mooi te doen. Dit was mijn eerste ervaring met Oratex, wat een lekker spul om mee te werken zeg:

20120606212822.jpg

20120606215427.jpg

Daarna het lampje er dus in:
20120606215953.jpg

20120606220251.jpg

Ik wil geen gedoe met twee kabeltjes die je moet koppelen, dus wilde ik een stopcontactje maken zodat je de vleugel vast hebt in één hand en één kabeltje met de ander bij het monteren:

20120607202221.jpg

20120607204136.jpg

En daarna de boel maar dichtgegooid:

20120607214606.jpg

20120608210215.jpg

Het stekkertje in de romp maar gesoldeerd en de elektronica gelijk getest (het flitsen zie je natuurlijk niet op de foto maar dat doet hij lekker wel :) ):

20120608203623.jpg

20120608210812.jpg

Nu wilde ik dus verder alleen mijn Model Lite filler is opgedroogd :(

Bedankt Henri en Ton.
Dit vond ik wel een leuk werkje, dat is waar. Ik vind het het leukst om progressie te maken, het gevoel hebben dat ik iets bereikt heb en dichter bij het eindresultaat kom.
En de detail, nou ja, dat vind ik gewoon nodig ;-)

Even een update.

Het laatste dat moet gebeuren aan de onderste vleugel voor die bespannen kan worden is het maken van de bevestigingspunten voor de flying wires. Die komen natuurlijk tussen de bovenste en de onderste vleugels in, dus het leek mij het beste als ik beide vleugels in de correcte positie op de romp had zitten. Daarvoor heb ik de N-struts nodig, dus wil ik nu eerst maken.

Daarom ben ik verder gegaan met het maken van de bevestigings beugels voor de struts, voor de bovenste vleugels. Die zijn inmiddels af en in de linkervleugel ook bevestigd.
Voor de linkerkant kan ik nu dus ook de N-strut maken. Of misschien maak ik eerst de rechter beugels vast.

N-struts

De linker N-strut is zowat af. Het heeft even wat tijd gekost, omdat het een nauwkeurig klusje was, de strut bepaalt namelijk de V-stelling van de bovenste vleugels. Om metingen te doen moest ik de hele WACO opstellen in de woonkamer (boven onvoldoende ruimte). Uiteindelijk is het goed gelukt en ik ber er heel tevreden mee. Het profiel moet er nog in geschuurd worden en er moet nog een soort oogje aan gemaakt worden, waarmee de WACO met touw aan de grond gehouden werd. Maar nu deze strut af is kan ik verder kijken naar het maken van de flying-wires.

20120901145249.jpg

Hoi Kim,

Stukje bij beetje kom je toch steeds verder. Goed om eerst de vleugels uit te lijnen want vanaf de tekening de N-struts maken is geen optie. Komen er straks kabels of metaalprofielen voor de flying- en landing-wires? In het laatste geval kan ik je de rvs strips, die in de ruitenwissers van autobussen zijn te vinden, aanraden.
Veel succes verder met de voortgang en tot zondag.

Bert

Hoi Kim mooi project!
Hoe heb je de struts gemaakt? Zijn er aluminium lipjes gelijmd in de latjes, of zijn de houten latjes op aluminium strip gelijmd? Het laatste denk ik vanwege de lijmklemmen.
Ik moet voor mij kleine Waco nieuwe struts gaan maken vandaar.

Michiel

@Bert: Klopt, maar af en toe voelt het wel echt traag. Ik dacht aan profielen maar was er nog niet helemaal uit. Ik dacht eigenlijk aan koolstofbuisjes, of één, of misschien wel twee tegen elkaar aangelijmd met zilverkleurig folie eromheen. Daarna kwam ik erachter dat Mick Reeves ook iets in de verkoop heeft. In ben nu wel zover dat er een besluit moet komen. Wil het idee van jou ook nog eens bekijken en overwegen.
Tot zondag inderdaad!

@Michiel: Bedankt. Ik heb een latje met daarop een metalen strip, die verzonken is. Daarop weer een latje met metalen strip erin. Zo komt er in ieder uiteinde twee stripjes metaal, met 1mm ruimte ertussen, een soort vork dus. Uit de vleugel steken er dan van die metalen strips uit, die tussen die vorken komen en bevestigd worden met een boutje.
Als je het niet snapt kan ik beeldmateriaal toevoegen.

Ik wil weten wat de afmetingen zijn van de flying en landing wires van de 1:1.
Ik heb een mailtje gestuurd, maar wacht op antwoord.
Ik weet niet wat de huidige staat is van het toestel (zie hieronder)...

Report Status : Probable Cause
Injury Severity : Non-Fatal
Event Date : 02/26/2011
Make : WACO
Model : SRE
Registration Number : NC58785
Accident Number : CEN11CA206

According to the pilots written statement, he departed his private airstrip, Sydal Acres (58LA), Lake Jackson, Louisiana, and was en route to Concordia Parish Airport (0R4), Vadalia, Louisiana, to purchase fuel. En route, he was advised that the wind at 0R4 was from the south at 7 knots. He said the touchdown was normal but during the rollout, the airplane began "skipping sideways" until the landing gear "folded under." The airplane went off the side of the runway and nosed over. The airport manager who witnessed the accident, said in his written statement that he saw the airplane on final approach for runway 14. The airplane slipped to the right to compensate for the wind which was blowing from about 165 degrees at approximately 10 knots with some gusts. As the airplane transitioned to a wings-level, wheel-type touchdown, the right wing came up and it began veering to the right, scraping the bottom left wing on the pavement and scuffing the left tire. The left gear collapsed and the airplane skidded down the runway, then veered off the right side into the grass and nosed over. The propeller left a single cut mark on the edge of the runway and made several cut marks in the ground approximately 1 foot apart. The dragging wheel dug into the ground and the airplane overturned on its back. According to the FAA inspectors statement, the pilot told him that the Hardy-Anders Field/Natchez-Adams County Airport (KHEZ) Automatic Weather Observing System (AWOS) reported the wind to be from the east at 8 knots, gusting to 14 knots. On touchdown, the wind "felt much stronger...gusting in excess of 20 knots." The inspector confirmed that the wind was 210 degrees at 8 knots, gusting to 14 knots.

Ai! Da's naar. :(

... en dan zullen er vast wel emoties zijn en wellicht geen zin om jouw vraag te beantwoorden.

Kan je de doorsnede van de wires niet schatten? ... komt niet zo precies, toch?

Komt wel goed hoor. Ik heb een mailtje gestuurd naar de eigenaar van NC1252W (één van de drie SRE's die nog vliegen, mits bovenstaande nog vliegt) en die zijn bereid de wires op te meten voor mij, die reageerde trouwens zeer positief :)
Er wordt trouwens aan de restauratie van een vierde toestel gewerkt :D

Bedankt Han. Recht-toe-recht-aan zou makkelijker zijn geweest. Ik denk dat ik van dit soort zal kopen, daarvan het kogeltje gebruik en dan een plaatje met een gaatje erin gebruik in de vleugel. Ik wacht nog even op Ton, die heeft misschien zelfs iets voor me!

Ondertussen heb ik de afmeting uit Amerika:
flyingwire.jpg

Op 1/6e van dit heb ik nu, op schaal, kabel besteld (en ook al binnen) bij Mick Reeves.
(Over de bevestiging van dit ging bovenstaande)

Dat zou misschien ook wel werken, alleen zal het elastiekje ook wel een keer vervangen moeten worden en daar kan ik dan weer lastig bij.

Back