WACO SRE 1/6

Bedankt, Bart, Jitze en natuurlijk ook Margreet.

Ja, er komt vast wel weer een andere keer, Jitze. Ik had het ook niet goed afgesproken van te voren, en dacht gewoon te kijken wie er waren. Ton was er ook niet, ik had het leuk gevonden hem ook weer te zien.

Martin was er wel trouwens, het was wel leuk om hem weer te zien.
Maar goed, er komt heus nog wel een keer. Ik heb in Rotterdam twee broers, dus mischien een keer in combinatie met een bezoekje aan hen.

O, nog een overhoe et reageert: dat kmt doordat hetop dezelfde manier werkt. De deur moet hard genoeg dicht om de veer tegen te gaan.

Nu maar eens kijken wat ik nu kan gaan doen.

Suggesties?

Terwijl ik verder werk aan de bekleding van de binnenkant van de deur, denk ik alvast een beetje na over wat andere zaken.

Aan de voorkant van de romp moeten een aantal platen. Die zijn duidelijk te zien in deze foto's:

img7041zoomedin.jpg

img7048.jpg

img4181.jpg

Mijn idee is dan ook om de romp met Oratex te bespannen, maar om die platen ook na te maken, alleen de vraag is waarvan. Ik zou ze misschien uit een dunne plastic kunnen snijden, of misschien kunnen maken van glasvezel... Met glasvezel werken heb ik geen ervaring en weet dus niet zo goed welk materiaal ik het beste kan gebruiken voor deze toepassing.

Rondom het raam van de deur moet het plaatmateriaal gewoon plat zijn, maar tussen de deur en het voorste raam zit er een interessante vorm in. Bij het voorste raam loopt de rompzijkant plat verticaal omhoog (na een bochtje onderaan het raam), maar bij de deur loopt deze schuin omhoog. De plaat tussen die twee locaties gat dus ook over van een rechte, platte vorm naar de schuine (zie foto hierboven).

De andere optie is om het reliëfverschil op mijn model te negeren en gewoon alle vormen op de zijkant van de romp met balsa erin te werken, en het gehele bespannen met de Oratex...

Suggesties om dit mooi te maken?

Wat voor informatie heb je van het origineel, misschien kan ik of iemand anders je dan verder helpen.
De platen waarover je het hebt, van welk materiaal zijn die in het echt?
Je hebt het verder over oratex wat impliceert dat het origineel met linnen bespannen is, maar op de foto's zie ik dat niet.

Plaatwerk

Bedankt voor de reactie.
Ja, het zijn metalen platen op de echte, en de rest is doek geverfd met 'dope', wat het doek ook strak trekt. Dit weet ik van iemand in Amerika. Hier enkele stukjes uit mijn documentatie die deze informatie ook ondersteunen. Je kunt op sommige foto's trouwens ook door het gespannen doek vormen zien van het hout eronder, bijvoorbeeld net achter de deur. Daar heb ik dan ook mooi gebruik van gemaakt; het stukje balsa rondom mijn deurtje heb ik dezelfde breedte gegeven als bij de echte. (Daar heb ik geen foto van geplaatst hier, dat heb ik pas gemaakt).

platen.jpg

platen2.jpg

In dat geval zou ik de platen van lithoplaat maken. Dus eerst de romp bespannen met oratex, dan de alu platen erop lijmen en vervolgens de boel spuiten.

OK, dankje. Denk je dat lithoplaat ook de nodige vorm gegeven kan worden voor dat plaatje tussen het voorste raam en de deur? Ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Waar haal ik het?

Hah! Dat gaat super, Henri! Dankjewel!
Ik ga zo naar de HEMA om het proefstukje op te halen.
(Moet ik wel eerst 2 omleidingen met een totaallengte van 2,6km volgen om onze wijk uit te kunnen)................................Grrrrrrr!!!!

Kim,
Voor litho moet je bij een drukker zijn.
Vaak hebben ze wel een aantal verkeerd belichte exemplaren liggen, die je kan krijgen/kopen.
'Mijn' drukker heeft ze in twee diktes.

Ik zou gewoon van alle diktes een plaatje proberen te krijgen en kijken welke dikte het beste te gebruiken is.

Waar woon jij dan? 8O

;)

Een andere naam is dacht ik offset-plaat.
Één kant heeft een lichtgevoelige laag die in de belichter "fotografsch geetst" wordt.
Daarna gaat de plaat in de drukpers.

Offsetplaat

Nee, de drukkerij hier gebruikt het niet en hij heeft nooit gehoord van lithoplaat dunner dan 1,5mm...
Dan is het een rare drukker :-)
Ik heb 30 jaar in de grafische industrie gewerkt, inderdaad o.a. als offsetdrukker, en ik weet dat er offsetplaten zijn van 0,3mm 0,4 mm, tot plm 1 mm a 1,2 mm. De echt dikkere platen zijn dan vaak niet van aluminium (en dus loodzwaar) Vaak worden op een drukkerij alleen platen van een bepaald type en dikte gebruikt, b.v. 0,4 mm.
De term Lithoplaat wordt op een drukkerij overigens nauwelijks gebruikt. Hou het maar op Offsetplaat. :-)

Aan één kant van de plaat staat het drukbeeld. Deze kant is ook geanodiseerd. Het drukbeeld is er eenvoudig af te schuren en in mijn tijd loste het drukbeeld op in aceton :-)

Als je oude offsetplaten gaat gebruiken dan zijn die ook altijd wel vervuild met drukinkt, met name aan de randen. Eenmaal gedroogd is dat er ook lastig af te krijgen maar vaak heb je maar een klein stukje nodig en dat is er altijd wel af te halen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info!
Ik denk dat ik beter naar Oss kan gaan om daar te zoeken - of toch maar Cola blikjes gaan gebruiken (de eerste heb ik dan al van Henri gekregen :) )

Haha, ik ben er stiekum toch wel mee bezig, al gaat het traag. :)
Ik heb net weer een nieuwe (tijdelijke) baan, dus dat kost ook weer wat energie maar is erg leuk.

Maar ik heb nu het houten plankje voor het dashboard klaar, en een stuk beter dan de eerdere 2 pogingen. Daar komt nu een foto bovenop, maar die blijkt nu net toch weer een aanpassing nodig te hebben. Moet ik Henri even heel lief aankijken... ;-)
Daarna even op de HEMA wachten en dan kan ik weer verder.

Maar ik wil hem volgend jaar wel vliegend hebben, eigenlijk...

Back