Waker 1:200

Robin,

ik heb mijn R'dam nog even bekeken.
Er zitten de originele schroeven straalbuizen en roeren onder.
Let op dat je in de toekomst nog bij de aansluiting van je roeren kunt komen.
Ik heb het hele achterdek er op vast gelijmd, nadat ik de aansluiting naar de roeren had gemaakt.
Je snapt 'm natuurlijk al: dat is in de loop van de tijd los gelaten en ik kan d'r nu dus niet meer bij :(

Als aandrijving had ik een motortje met daaraan een tandwiel kastje met 2 uitgangen.

Beter kun je waarschijnlijk 2 servo's gebruiken om het scheepje aan te drijven.

Wim

Vandaag weer het een en ander gedaan:

Doorgang gemaakt naar het helidek.
1001515fx2.jpg

Het ''forecastledeck'' geschilderd.
1001516ys2.jpg

En de opbouw doorgetrokken, en het helidek gemaakt.
1001517vx7.jpg

Het voorlopige totaalplaatje:
1001514et8.jpg

Nu ben ik nog heel erg op zoek naar een manier om aan zeer kleine schroefassen te komen(maximaal 4 mm).

@wimg: waarom is het beter om de roeren door 2 servo's aan te drijven?

Gr robin

aha op die manier, ik ben daar nog niet bekend mee.
Wordt dan het servomotortje uit de servo gehaald om de boel aan te drijven?

Ik had zelf gedacht aan 2 motortjes uit 2 electrische tandenborstels, die werken op 1,2 volt elk.

Gro robin

Euh, nee, de potmeter in de servo moet los gekopeld worden van de vertraging.
Het begrenzings nokje wat meestal op de uitgaande as van de servo zit moet je dan verwijderen, en dan heb je een aandrijving inclusief snelheidsregelaar.

Het antwoord is inderdaad hier boven al aangegeven.
Een omgebouwde servo geeft een snelheids regelaar EN een motor.
De combinatie die ik er in had (dus 1 motortje met vertraging en uitgang op 2 assen is veel zwaarder en niet te regelen.
Met 2 apart te regelen motoren kun je zelfs overwegen het roer vast te zetten en te sturen op de motoren.

Wim

Bedankt voor de tip over het gebruik van servo motoren, ik ga dit zeker gebruiken.
Dit heeft me erg verder geholpen met de aandrijving (en het laag houden van kosten).

Dat brengt het geheel tot dit plaatje:
naamloosia9.jpg

Dan blijven er nog 2 vragen over voordat ik egt kan gaan beginnen met bouwen van de aandrijving etc. :

1. Zijn onderstaande schroeven te gebruiken en zorgen ze wel voor genoeg voorstuwing?
1001519ia8.jpg

2. Hoe kom ik aan schroefassen met een buitendiameter van 4 mm max. (liefst 1 mm kleiner)

Gr robin

robin rozendaal zei:
Dat brengt het geheel tot dit plaatje:
naamloosia9.jpg
t'is maar een detail, maar de beide regelaar zou ik niet op één kanaal zetten, maar beide op een eigen kanaal.

robin rozendaal zei:
Zijn onderstaande schroeven te gebruiken en zorgen ze wel voor genoeg voorstuwing?
Ziet er niet echt jofel uit, maar wat is de diameter?

robin rozendaal zei:
Hoe kom ik aan schroefassen met een buitendiameter van 4 mm max. (liefst 1 mm kleiner)
Een 2mm zilverstalen as nemen, twee messing busjes inwendig 2mm uitwendig 3mm.
Deze twee busjes verlijm je aan beide uiteinden van een 4mm uitwendig messing buis (deze is 3mm inw)

@ Adam
De diameter van de schroef is: 18 mm

Waarom kunnen de 2 regelaars niet op elkaar aangesloten worden? Ze moeten toch voor gelijke aansturing hetzelfde signaal krijgen?
En omdat ik slechts beschikking heb over een 2 kanaals zender wordt dat toch lastig als ze beide een eigen kanaal nodig hebben?

Gr robin

De Propshop verkoop messing schroeven in 15 mm en 19mm.
Zeker weten dat deze het beter doen dan de plastic schroeven.

Ik wist niet dat je maar een twee kanaals zender ter beschikking had.
Met onafhankelijk gestuurde motoren is er beter te manoeuvreren, vandaar mijn suggestie om ze beide apart aan te sturen.

Goede suggestie hoor Adam, maar omdat ik er toch niet veel bijzonders mee wilde doen vind ik bijvoorbeeld om eigen as draaien niet zo belangrijk.
Als ik het bootje mooi en goed varend krijg ben ik al meer dan tevreden :D .

En propshop ga ik maar eens bekijken, bedankt.

Gr robin

Met mijn Rotterdammetje heb ik destijds de "originele" schroeven gebruikt.
Dat was echter een bouwpakket van Heller. Die schroeven leken me er iets beter uit te zien dan de schroeven van jou.
Maar, je kunt het natuurlijk altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Wim

Weer redelijk wat werk verricht aan de smit houston, die nu toch echt wel heel erg op de waker begint te lijken :D .

Het helidek is gemonteerd en geschilderd.
De trappen voor de toegang naar het helidek zijn gemaakt.
Dekhuis zit volledig in elkaar.
En natuurlijk.... het interieur op de brug.

Hieronder de fotos:
1001526ag4.jpg

1001523fk9.jpg

1001525la0.jpg

1001530ou2.jpg

De staanders voor de reddingsvlotten lager gemaakt, voor deze schaal waren ze veel te hoog:

1001531pf4.jpg

En waren problemen met het dekhuis, de muren liepen niet ver genoeg door voor goede sluiting.
1001527ew3.jpg

Dit is opgelost door bij het achterste raam in plaats van 1/10 mm doorzichtig plastic te gebruiken, 1mm dik plastic te gebruiken hier zie je nu verder niets meer van.

Dit was het voor nu, binnenkort weer een update want de bouw gaat erg hard.

Gr robin

Nog even een korte update:

Na enig zoeken naar kleine assen, ben ik uitgekomen op de kleinste maat assen die graupner verkoopt.
Ik was er niet zo van overtuigd dat ik de assen zelf zou gaan maken, dat was waarschijnlijk uitgelopen op een tijdrovende mislukking :wink: .

De mast en de schoorstenen van de waker zitten erop, de mast moest wat aangepast worden.
Ohja nog iets: ik weet dat de waker tegenwoordig niet meer onder smitwijs vaart maar onder switzer, alleen de stickers van smitwijs zaten erbij dus dat was wel zo makkelijk.

De mast van de houston en de waker verschillen nogal van elkaar, en dan met name de apparatuur die erop aangebracht is.

Verder is het meeste hekwerk geplaatst en de romp boven de waterlijn is wit gespoten.

De fotos:
1001547qm3.jpg

1001548ww4.jpg

1001550rc5.jpg

1001551jy7.jpg

Zodra er weer vooruitgang is zal er weer ee update komen, waarschijnlijk voorlopig niet want het de grote dingen zijn wel een beetje afgewerkt.
Nu zal de techniek van binnen meer aandacht gaan krijgen (hoop ik).

Gr robin

Eindelijk kan er begonnen worden aan de aandrijving, assen zijn binnen.
Het zijn 2 mm assen in 4 mm schroefas koker van graupner.

Zal aangedreven worden door door 2 servo motoren, met (hopelijk) 19 mm vierblads messing schroeven.

De schroeven moeten waarschijnlijk wel afgetopt worden naar 18 mm, vraagje: Is dat wel mogelijk?

En dan alleen nog een oplossing vinden voor het minimale gebruik van ruimte voor de roer aansturing.

Maar meer daarover in een latere post.

Gr robin

Het is weer tijd voor een update, er is weer heel wat vooruitgang.

De roeren zijn aangepast en geplaatst: de plastic verbindingen van de roeren zijn erafgesneden en er is een as geplaatst van staal(2mm).
De assen lopen door een messing roerkoning(3mm).

De aandrijfassen zijn geplaatst, en de motorsteunen zijn gemaakt.
Vervolgens is het hele onderschip mooi ''dull red'' gespoten.

Het achterdek begint nu ook vorm te krijgen, er is wel het een en ander aan extra details aangebracht (brandslagkast, leidingen, luiken). Er zullen ook nog wat dingen bijkomen omdat ik het detail niet heel fantastisch vind zo standaard uit de doos. Natuurlijk zal ik ook een poging gaan doen om de ''oliezuiger'' na te maken een te plaatsen.

De fotos houden jullie voorlopig van mij tegoed, imageshack doet weer eens vervelend. :?

gr robin

@ Rinie
Ik gebruikte het foto gedeelte ook vrij vaak alleen merkte ik op dat imageshack wat sneller was, dus ben dat standaard gaan gebruiken.

Hier alsnog de fotos:
1001552uq2.jpg

1001553gh4.jpg

1001555qi7.jpg

1001556uc6.jpg

1001557pk9.jpg

1001558xe5.jpg

1001559cg0.jpg

Ik hoop dat jullie vinden dat het al wat wordt, ik in ieder geval wel :D .
Gr robin

Robin: lees het laatste nummer van Modelbouw Aktueel eens; daar staan een aantal goeie tips in van Jos Toonen (Toneburst hier op het forum) over de Smit Rotterdam...

Back