Waker 1:200

Welke maat van schroef heb je nodig? Hoeveel bladen, en welke as diameter? Links of rechts, kan verwarrend zijn: links draait vast bij het vooruitvaren. Mijn lokale modelbouwboer heeft alle messing schroeven in voorraad, misschien is het eenvoudig als ik hem opstuur.

Laatst bewerkt:
Decals

Hallo Robin,

Even een vraag over de prachtige decals die je hebt gemaakt.
Je zegt dat ze zijn geprint op een laserprinter, maar op welk materiaal heb je ze afgedrukt ??
Ik neem aan dat dit transparant materiaal is en ook nog kleverige eigenschappen heeft.

Ik vind het in ieder geval een goed idee om ze zelf te maken. Je kunt alles kopen, maar zelf maken is veel leuker, O´ nie dan ?

Ik zou (tot nu toe) voor plakletters gegaan zijn,maar die krijg je soms weer moeilijk netjes uitgelijnd.

Adriaan

Zinnia,
Links draait vast bij het vooruitvaren?

Dus ik moet 2 rechtsdraaiende schroeven hebben?
Om de schroefwerking tegen te gaan moet ik toch 2 tegengesteld draaiende schroeven hebben?

De info zal ik via pb doorgeven, zou geweldig zijn als u ze zou kunnen regelen voor mij.:-)

Gr robin

Adriaan,
Plakletters hebben ook wel wat, vooral het relief wat erin zit.

Ik heb voor de decals blanco decalvellen gekocht, dit is precies hetzelfde als de velletjes die bij plastic bouwdozen zit. Dit is bij de meeste modelbouwwinkels gewoon te verkrijgen (+benodigde uitleg en blanke lak).

Gr robin

Dat is wel een aardige oplossing met die decals zo.
Ik zal het in iedergeval zeker onthouden voor mijn eigen scheepje.
Al die hele kleine lettertjes (2 a 3 mm hoog) kun je niet plotteren, maar als je op deze manier decals kunt maken, dan moet het wel lukken.
Bedankt voor de tip!

Greetings,
Luit

Robin, sorry ik dacht dat de Waker maar 1 schroef had. Ja, bij 2 schroeven heb je een linkse en een rechtse nodig. Je hebt een PB.

Geen ruis Robin, alleen typ ik niet zo snel, en de Propshop had een nieuw adres.
Hier nog een link, maar die hebben alleen M3, en prijzen, ik die dacht dat de Propshop al duur was.
http://www.steba.org/index.html Ga naar "produkte" en dan nr 18, de prijslijst is apart.

Door de hulp van zinnia (erg bedankt) heb ik dan toch schroeven weten te vinden.

Hier het resultaat:

img0587jx4.jpg

In de verpakking

img0589to9.jpg

Onder de waker.

img0590rm7.jpg

Onder de waker, met schroeftunnels.

Binnenkort eerst even de motoren goed samen laten lopen (de een linksom en de ander rechtsom).

En morgen op school als het mogenlijk is de schroeven nog een halve mm aftoppen. Ze draaien wel maar ze lopen net een klein beetje aan.

Binnenkort weer een update, met de onderdelen op de plaats.

Gr robin

Zie dat blinken !! Bedankt voor de eervolle vermelding.
Vergeet de schroeven niet te borgen, Loctite is nogal duur, Bison Moervast zijn bescheidener tubetjes.

Laatst bewerkt:
Ik ben jaren geleden, ondanks een contramoertje, toch eens een schroef verloren van m'n Zwarte Zee. Sindsdien borg ik altijd met Loctite.

Het zekere voor het onzekere. ;)

Droop

Ik gebruikte vroeger secondenlijm. Totdat er op het Zilvermeer in Mol een minuscuul kiezeltje tussen schroef en straalbuis kwam, en de schroef eraf draaide. Doet vreemd om een motor te horen reageren op de sticks, maar de boot niet. Gelukkig was het in voetdiep water (anders was er geen kiezel tussen gekomen) en na een half uur speuren, met opgerolde broekspijpen, had ik men schroefje terug. Sindsdien toch maar Locktite, of dat nu absoluut zeker is, zal de toekomst uitwijzen.
Wel vlug werken, anders haal je het einde van de schroefdraad niet.

Goed nieuws, ze heeft water onder haar romp gehad.
De waker heeft haar eerste rondjes gemaakt in de badkuip.

De resultaten zijn me redelijk goed bevallen, er zit niet heel veel kracht achter(maar veel kan je niet verwachten van servo motortjes). Ze heeft wel een goed gangetje.

Ik zal kijken of morgen foto's kan maken (of een filmpje).

Gr robin

Ziet er mooi uit!
Ik ben met de schroefassen aan het plaatsen.
Ik denk dat ik eerst de standaard schroeven gebruik, deze passen precies bij me...
;)

Het is nu toch wel aftellen geblazen, heb er wel 2 gevoelens bij: :) maar toch ook wel een beetje :(.

Genoeg emotioneel gedoe ;), tijd voor een update:

Dit weekend heb ik het achterdek dichtgelijmd en de verschansing geplaatst, beide met stabillit express. Oh bijna vergeten, ik heb ook nog een stukje lood geplaatst onder het achterdek.

Toen maar eens naar de bogen op het achterdek gekeken, revell had de bogen naar mijn gevoel veel te hoog gemaakt. De bogen waren niet mooi in een lijn met het schip:
SmitHouston133.jpg

Sorry droop even je foto lenen(hoop dat er geen copyright opzit:rolleyes:)
Na wat buigen in warm water zijn ze ongeveer een halve millimeter lager komen te liggen, dit verschil zie je duidelijk. Bij de echte zijn het ook maar hele ''vlakke'' bogen.

img0603ye5.jpg

Op deze foto is ook te zien dat er nog een soort bescherm deel boven de lieren zit:
maindeck2029lm2.jpg

Hier heb ik ook een beginnetje aangemaakt:
img0599as1.jpg

Als laatste had ik problemen met het gewicht, ik moest een accu zien te vinden die ongeveer 40 woog. Vanmiddag bij de modelbouwwinkel geweest en 4 AAA cellen gekocht, gesoldeerd en krimpkousje eromheen. En klaar was de accu van 43 gram. Er moet zelfs nog een beetje lood bij.
img0602jp1.jpg

Nog wat ''zwem'' fotos:
img0591eb6.jpg

img0597ju2.jpg

img0601ub1.jpg

Verder is ook op de fotos te zien dat ik nog wat roest heb ''gemaakt'', ik ben hier nog niet tevreden mee maar wordt aan gewerkt.

Gr robin

p.s. binnenkort (als het water wat minder ruw is) even wat fotos schieten met alles erop en eraan.

Dit is mooi gedetailleerd, knap werk.
Hoeveel weegt hij uiteindelijk? Theoretisch zou het +/- 225gram zijn.
Ik heb nog een Smit London liggen, maar ik ben niet zo'n goeie schilder.

Back