Waneer houd het op.... Het vervolg!!!

Dat is het voor mij ook al een hele tijd, het liefst helemaal zelfbouw maar dan max 3 meter. Die zijn er niet veel en ik kon het niet nu langer meer tegenhouden!

Een Habicht, altijd leuk om te zien! Zelf heb ik hier een freessetje daarvan, ondanks de goedkopere ARF toch besloten deze zelf te gaan bouwen. Ik zal wel duurder uit zijn, maar het bouwen ervaar ik als erg leuk... Wel weet ik dat de mijne zeker onder de 3 kg gaat uitkomen, en zelfs dan vliegt ie nog goed. Zoveel keuze, het word bijna ondraaglijk...

Nou ja, dat is relatief maar er is wel heel vele keuze. soms te veel... Waarbij ik mij wel eens afvraag of dat je soms een goede keuze kan maken. Hier is wel eens een vraag voorbijgekomen met hoeveel toestellen je meer keer vliegt dan 5x per jaar. En dan word de spoeling toch wel er dun. Als ik ga kijken wat er in mijn hangar staat dan zijn er maar weinig modellen die vaak gevlogen worden.

Op de een of andere manier baal ik daar wel van, want eigenlijk is het gewoon zonde... Zo heb ik hier een Alsema Sagitta, een plaatje van een kist maar word te weinig gevlogen. Zo ook mijn beide Grunau baby's en mijn ASW 27B. De laatste gaat altijd mee naar de helling, maar de overige 3 modellen komen gewoon te weinig in de lucht. Ze kunnen enkel en alleen gesleept worden, en ik verrek het om er een torrtje in te zetten.

Begin dit jaar ben ik lid van een nieuwe club. Een erg gezellige club, waar ik het goed naar m'n zin heb. Leuke enthousiaste mensen, waarvan de meeste zweef georiënteerd zijn. 1 probleem, ze gaan bijna allen met een motor omhoog... Terwijl slepen toch wel mijn voorkeur/passie is. Ze hebben slepers genoeg, maar op de een of andere manier komt het er niet van, en krijg ik het hele sleepgebeuren niet ''los van de grond''...

Ik weet dat er zwevers genoeg zijn, en zelfs mijn sleper kan de meeste zwevers daar wel omhoog krijgen. Maar als ik met mijn sleper kom en het ''touwtje laat zien, is niemand thuis... Huckepak, daar zijn ze wel weg van, maar dat wil ik weer niet. Ik denk dat ik maar zelf eens wat vrienden uit moet gaan nodigen om ze bij ons eens over de streep te trekken.

Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat 2 van mijn zwevers de lucht te weinig zien. En ja daar krijg ik een ongemakelijk gevoel bij. En nee ik doe ze niet weg! Maar waarom, dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen... En daarom heb ik besloten 1 van de drie mee te nemen naar Oostenrijk. Vorig jaar had ik de Alsema Sagitta ook al mee, en door de slechte weeromstandigheden niet gevlogen. Dit jaar gaat ie toch weer mee, daar deze toch geschikt is voor de helling. De een zal zeggen ''zonde'', maar ik vind het meer zonde als ie hier op zolder ligt.

Het houd ook echt nooit op.

Als grote Fan van Multiplex schuimpjes en Vladimir's "wonderwerken" heb ik er sinds gisteren weer 2 leuke kistjes bij.
Voor tussendoor een nieuwe Multiplex Twinstar II bouwdoos met brushless aandrijving, servo's, lipo en alles erop en eraan.

Een goede 2e hands Sprite Hot Electro van Vladimir is er ook nog bij gekomen.
De 2e hands Sprite is super gebouwd met 4 x MKS DS6100 in de vleugels en 2 x MKS DS65K in de staart en een polytec motor met 4:4.1 vertraging in de neus en ziet eruit als nieuw.
Mede vanwege de servo's en de goede motor heb ik de sprite gekocht.
Ok, en natuurlijk omdat het weer een "echte" Vladimir is ;)

Gisteren gelijk de Sprite gevlogen.
Dat is weer een heel leuk thermiek kistje en met 1140 gram ook best wel licht.

Tevens ook nog een mailtje van Daniel Lesky gekregen, dat de termijn eind Oktober 2013 goed zit voor de Pace FXE.
De vraag is alleen of ik het nog echt wel wil, maar dat is weer een ander verhaal.

Groetjes,

Jordy

Dat habicht-setje heb ik wel een keertje vragen over hoor, Douglas. Als ik mij niet vergis is het er eentje voor een kleiner dan 3 meter versie en het lijkt mij een mooie kist om te bouwen.(niet om over te nemen hoor.......maar meer over wat je allemaal al hebt en wat er nog bij komt e.d.)
Zelfbouw heeft ook echt mijn voorkeur maar ik heb gewoon nog geen plek voor zulke projecten.

Het is en one-off frees setje van 2.5 meter. De files heb ik gekregen bij hoge uitzondering. Het was natuurlijk wel heel aantrekkelijk om een ARF versie te kopen zoals jij nu hebt, Maar ook hier ben ik een liefhebber van zelfbouw. Ik heb alleen de ribben, daarmee kan ik wel en hele Habicht maken. De rest moet ik zelf aanleveren, maar dat mag geen probleem zijn.
Hij zal wel duurder gaan worden dan een ARF, maar de bouw/funfactor vind ik zeker zo belangrijk. (de kleine Grunau Baby was toch wel de aanzet)

Ik weet inmiddels wel hoe deze vliegt, en hij gaat als de brandweer. Met 2,5 kg geen slechte vliegeigenschappen. (en dat terwijl de HK 2.6m bijna 4 kg weegt... Veel lichter is ie niet te maken) Het profiel zou wat anders zijn, waarbij ik het advies kreeg om bij de beplanking niet dikker te gaan dan 1,5mm.

Tja, en ik heb nog zoveel projecten... :rolleyes: En ik wil ze toch echt wel allemaal afbouwen. Misschien dat er in de toekomst het e.e.a in de verkoop gaat... Maar ja, wat gaat er dan uit he, dat is het moelijkste!

De zelfbouw Habicht, zoals deze vliegt...

@jordy.
Bij jou houd het ook niet op...

Tevens ook nog een mailtje van Daniel Lesky gekregen, dat de termijn eind Oktober 2013 goed zit voor de Pace FXE.
De vraag is alleen of ik het nog echt wel wil, maar dat is weer een ander verhaal.

Dat lijkt mij nou niet eenvoudig, omgaan met die twijfel...

Laatst bewerkt door een moderator:
Een ons aller bekende collega vlieger heeft de hk versie en was er flink positief over (je moet hem natuurlijk wel in de juiste context bekijken) maar als de omstandigheden in oostenrijk straks toevallig zo zijn dat houw heerlijke sagitta kan vliegen denk ik dat deze er leuk achteraan kan (ik heb overigens niet de 260 versie maar de 240 van Planet hobby, is allemaal net even anders en heeft een opgegeven gewicht van bijna 1 kilo minder dan de 260.....geen idee of dat in werkelijkheid ook zo is maar dat zien we dan wel. Hij heeft iig en flinke lap vleugel dus hij mag wel wat grammen hebben om vooruit te komen.

Ik heb de thuisgebleven dochters in iedergeval de opdracht gegeven om de deurbel heel goed in de gaten te houden want ik wil niet dat de postbode voor een gesloten deur staat!
Heel stom maar voor dit soort dingen voel ik mij weer dat kleine jongetje dat op zijn sinterklaascadeautjes moet wachten!

maar als de omstandigheden in oostenrijk straks toevallig zo zijn dat jouw heerlijke sagitta kan vliegen denk ik dat deze er leuk achteraan kan

De Sagitta gaat zeker vliegen! Althans, dat is de bedoeling, zodra het weer goed is gaat ie van de berg af... Ik ben benieuwd hoe jouw Habicht vliegt, na het zien van het filmpje komt dat wel goed.. De Salto gaat ook van de berg af en als deze goed aanvoelt dan word het een gevalletje ''fly it like you stole it''...

Dat lijkt mij nou niet eenvoudig, omgaan met die twijfel...

Ja, ik heb echt zo langzaam maar zeker m'n twijfel bij de Pace FXE.
Niet aan de Pace FXE, maar aan mijn vliegkunsten.
De Pace wil heel erg snel gevlogen worden en ik ben juist steeds meer naar de langzamere kant gegaan bij het vliegen.
Maar wat nog "zwaarder" weegt, is dat ik me steeds meer voor een mooie grote Scale kist aan het interesseren ben.

De Duo Discus van Paritech in 1:3,75 is gewoon een heeeeeele mooi zwever, en met een klapptriebwerk van Schambeck (ATF19) ook nog een zelfstarter, wat voor mij belangrijk is.
Wel is de Duo Discus 1 meter kleiner, maar dat is voor mij wel ok.
Ik hoef niet de grootste kist te vliegen.

Qua prijs liggen de beide kisten niet ver van mekaar dus dat zit wel goed.
Ik zou natuurlijk ook een pace en een Paritech zwever kunnen kopen, maar dat is dan echt niet meer normaal en zo veel geld kan en wil ik niet uitgeven.
Ik kan dus maar 1 kist kopen en mijn voorkeur gaat toch echt steeds meer richting een Duo Discus.

Ik geef ook toe dat ik te impulsief was bij de Pace FXE bestelling.
In de 1,5 jaren na de bestelling ben ik langzaam maar zeker in een andere richting gegaan als wat ik bij de bestelling nog voor ogen had.
Nog heb ik een paar maanden om te overleggen.
Lesky wil eind Augustus weten wat ik wil hebben.
Misschien dan toch maar liever een Pace VX2 met 3,8 meter.
Time will tell....

Groetjes,

Jordy

Ik geef ook toe dat ik te impulsief was bij de Pace FXE bestelling.

Daarvoor heeft Daniel Lesky een oplossing gevonden in zijn levertijd.

Op zijn site zie ik niet wat de spanwijdte van de VX2 is. Er staat wel dat de vleugel compatibel is met de oude VX die 2.5 meter is.
Bedoel jij een ander model met 3.8 m?

Rick

Ik heb hier inderdaad wat verwisseld, Rick.
Het is niet de Pace VX(2).
Ik bedoel de Pace VX 3,8

Zie hier in mijn Pace FXE draadje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/2602008-post73.html
Of hier op het RC-Network.de Forum: PACE VX 3,8 von Daniel Lesky

De Pace FX kan ook niet meer worden besteld.
Dit staat er sinds Oktober 2012 op z'n Homepage:

"Update 09.10.2012:

Mein bis vor kurzem meistgebautes Modell, der Pace F4 und mein größtes Modell, der Pace FX, sind ab sofort nicht mehr bestellbar. Die Formen sind bis mindestens Mai/Juni 2015 mit Serienbau belegt, danach werden sie für die Ersatzteilversorgung geschont."

Naja, zoals ik al heb gezegd, ben ik echt aan het twijfelen.
Dat is niet goed.
Bij zo'n kist moet ik er gewoon 100% achter staan of het gewoon niet doen.
Ik kan er nog wel een "paar" nachtjes over slapen ;)

Groetjes,

Jordy

@Jordy,

Ik heb bewondering voor jou openheid wat de twijfel betreft. Het is dan ook niet zomaar iets waar je over twijfelt, ik denk dat het voor jou als ook voor anderen (en zeker ook voor mij) goed leermoment is. Zo denk je dat je een goed keuze gemaakt hebt, en op een ander moment is er de twijfel.

Het laat ook zien hoe breed alleen al het modelzweefvliegen is. Er gaan heel wat jaartje overheen voordat je hierin een goede keuze kan maken, althans dat is mijn ervaring. Bij mij is het in een hele kort tijd ook hard gegaan, en ja ook hier heeft het veel geld gekost. Ik heb mij wel kunnen weerhouden om extreme uitstapjes te gaan maken. Meestal als er een ''opwelling'' kwam, liet ik er bewust een 2 maanden overheen gaan. Meestal ebde dat ''gevoel'' wel weg, maar als daarna dat gevoel nog aanwezig was dan pas ging ik er serieus over na denken.

Met als resultaat dat ik nu een hangar vol met diverse zwevers en enkel motortoestellen heb waar ik een goed gevoel aan overgehouden heb. Het gaat in iedergeval niet tenkoste van mijn plezier in het bouwen en vliegen. Ik denk dat we dat goed in de gaten moeten houden, voordat het een ''probleem'' word.

Dat is ook een van de redenen van de titel van dit topic, ''waneer houd het op''. We kunnen hier allemaal het antwoord op vinden, maar de grens ligt voor iedereen anders.

Het houd nog steeds niet op, ook ik ben weer gevallen voor een nieuwe zwever.

Dit maal een Aeronaut SHK van 4 meter, ze worden langzaam aan groter.
(misschien ook eens wat weg doen, want mijn trapkast staat aardig vol)

Eerst nog het e.e.a. aanpassen (oa. de accu) en dan kan er binnenkort gevlogen worden.

Alles de eerste keer, zo ook mijn eerste echte serieuse crash...

Ook dat moet eens de eerste keer zijn, en tot afgelopen maandag ging dat toch redelijk goed. Tot 3 vluchten later. Mijn eerste grote teleurstelling in de vliegerij, en ik was er behoorlijk ziek van. Zelfs op de club was er een ongeloof, ik hoorde de vraag nog achter mij... ''Heeft ie m nou gecrasht''?

Tja, daar sta je dan met een zender in je hand te kijken naar wat rond dwarrelend stukjes balsa wat ooit een vleugel was. Een beetje ongeloof, daarna de teleurstelling. ''Die vliegt echt niet meer'' schoot er door 'mn hoofd. En dan ga je aan de wandel richting weiland om te kijken of er nog het een en ander heel is. Een teleurstelling werd toch nog een kleine verassing toen ik zag dat alles nog heel was, behalve de linker vleugel.

Maar die linker vleugel was dan ook echt helemaal naar z'n grootje. Zowat tot pulp, want ik kon uit de resten balsa stukjes die ik van het weiland plukte nou niet een rib herconstrueren. Eenmaal de stukken bij elkaar geraapt maar eens de balans opgemaakt welke factoren er nou mee gespeelt hebben waarom het nou mis ging.

En dat bleken er toch wel stiekem een hoop te zijn. Het optelsommetje-van zullen we maar zeggen. Met 3 nachtdiensten achter de rug, de wind verkeerd op het veld en willen landen met wat mensen op het veld is zowat de goden verzoeken. Overigens neem ik de mensen niets kwalijk die op het veld stonden. Ik had mijn aanvliegroute wat zorgvuldiger moeten nemen, iets wat ik niet gedaan heb. Ruimte was er genoeg, daar lag het niet aan. Het toestel waarmee ik vloog kende ik nog maar 3 vluchten, dat zal zeker ook een bijdrage hebben aan de crash. Maar de nachtdiensten zijn toch wel de doorslaggevende factor geweest. Ik dacht dat ik fris was, maar ik was het niet. In iedergeval niet fris genoeg om met een relatief nieuw toestel te gaan vliegen.

Op het moment dat je daar staat te balen kan je 2 dingen doen. Doorgaan met balen en de spullen weer inladen en naar huis gaan, of er nog een leuke dag van maken. Ik heb voor het laaste gekozen, mijn Toledo in elkaar geschroefd en even mijn frustraties van mij af gevlogen. Ik ken dit toestel van haver tot gort en wist zeker dat dit geen probeem zou geven. Daarmee heb ik dus even knetter hard mee gevlogen...

Maar dan, de spullen inpakken en richting huis. Waarbij het balen alsnog naar boven kwam. Leuk was het niet, want nu heb ik een toestel minder om me te vliegen terwijl het erg goed vloog. Die zelfde avond maar eens de andere hele helft maar gedemonteerd ter lering en vermaak. En dan kom je er toch wel achter waarom de linker vleugel pulp is geworden. Deze ARF was nou niet echt helemaal goed in elkaar gelijmt, om nog maar te zwijgen over de houtkeuze.

Even heb ik overwogen om een nieuwe vleugel te kopen, maar met een goede tekening kan ik net zo goed een nieuwe bouwen.... En dat is precies wat ik ga doen... Weer een klusje erbij... Nee, het zo houd het zeker nooit op... ;-)

(voor de zwevers onder ons, het was geen zwever die stuk is gegaan...)

Zuur Douglas! maar ook erg bekend!
Ik heb een hele tijd geledenm mijn eerste zelfbouw (robbe HotShot) op die manier tot snot gevlogen na een lange nacht varen. Maar het was droog en de wind stond goed dus het lukt wel. Ik kende dat kistje wel goed maar ja....te laag, orientatie kwijt linksaf sturen terwijl ik rechts moest en op een meter boven de grond zat hij tot voorbij de hoofdliggers in een stalen hekwerk.

Shit happens.....maar het blijft zuur!

Justus

ach ,er is ook een poitief moment .nu is er ruimte voor verbetering in het geen je had . je kunt de vleugel meer schaal maken (rolroeren daar waar ze horen en niet zoals bij een combat modelletje)remkleppen toevoegen . washout inbouwen .
Als je alles negatief bekijkt kun je net zo goed niet gaan vliegen ,maar gelukkig is dougie geen zuurpruim .

Jeetje vervelnd om je kist zo te verliezen Douglas, maar goed om te lezen dat je er een eigen draai aan geeft.

(tot zondag!)

Hahahaha, nee hier geen zuurpruim. Overigens ligt de tekening al kaar... En idd er komen kleppen in... Altijd positief bekijken en er lering uit trekken.

en je kan je hout zelf zorgvuldig uitkiezen :)

en je kan je hout zelf zorgvuldig uitkiezen :)

Een van de reden om zelf te bouwen. De vorige vleugels hadden liggers van hard balsa. :bye: Dat gaan we dus anders doen.. overigens een erg slechte kwalteit hout en zeker niet zuiver gebouwd. Nu vuren liggers, ter hoogte van het landingsgestel plywood en de rest word balsa...

En dat gaat echt wel vliegen hoor...

Back