...De vorige vleugels hadden liggers van hard balsa....
Humor, dat zijn geen liggers, dat zijn bij-elkaar-houd-houtjes!
Groet,
Jacob Bos
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
...De vorige vleugels hadden liggers van hard balsa....
Ik heb een model gehad: Koffiemolen. 2m50 span. Schuim vleugels ZONDER ligger. Tussen schuim en 1,5mm balsa beplanking zat 160 grams glas. Bij de wortel (1e 25-30cm) 2 lagen. Vleugelverbinder: 2 stuks 9x3mm koolstof buis (3 in elkaar gelijmd). Dat doorstond alles in de lucht.mijn me109 heeft geeneens een hoofdligger ..........
en tot een 1m span durf ik rustig ook enkel een houten hoofdligger te gebruiken .vleugels dienen dan wel volledig ingedekt te zijn met 1,5mm balsa .
Ik wil maar zeggen: zo snel heb je geen ligger nodig.
Dirk.
Zo, het word eens tijd voor een verhaaltje, ditmaal zelfs voor mij een verassing. Tijdens mijn 4 weken durende camper-vakantie in de USA (ik prijs mij gelukkig) werd ik verast door een werkelijk schitterend uitzicht!
De reis verliep tussen Yellowstone Park en Devils Tower, een kleine 10 uur drive, wat uiteindelijk iets langer ging worden. Het ''iets'' langer was al bij het begin van vertrek, waar wij werden getracteerd op een ware Bison-trek-migratie tocht in het park, waar wij uiteindelijk een kleine 50 minuten verspeeld hebben.
Dan maar ff een tandje erbij zetten en wat uurtjes doorbuffelen om wat tijd goed te maken. Rond de klok van 15:30 had ik behoefte aan een kleine pauze, en besloten we te stoppen nabij het Big Horn massief, de eerste parkeerplaats die wij toen tegen kwamen. Die parkeerplaats had een verbluffend uitzicht, met het plaatsje Dayton in het zicht.
Mijn vrouw zag iets voorbij vliegen, en het was geen vogel... Tjee, staan we op zowat de andere kant van de wereld, komen we op een lokale rc-vliegstek terecht! Nou, dan gaan we maar gelijk een praatje maken. Er waren 3 mannen aan het vliegen, gebruikmakend van de thermiek, heel veel wind stond er niet. Er was een kleine Parkzone zwevertje, 1 Radian Pro en een kloon die ik geen naam kon geven. Ik raakte aan de praat, waarbij 1 persoon vermelde dat het voor hem de eerste keer was dat ie gebruikt maakte van thermiek. Hij draaide steeds linkerbochtjes, waarbij ik kon zien dat ie net telkens naast de bel zat.
Beleefd vroeg ik of ik een tip mocht geven, en dat was geen probleem. Ik stelde voor dat hij op mijn comando een rechter bocht zou maken, en zo geschiede. Als een streep ging ie omhoog, Zijn Radian Pro werd snel een stukje kleiner. Nadat het voor de mannen duidelijk werd dat ook ik met grotere schaaltoestellen vloog en wat ervaring had in de Oostenrijkse bergen was de sneeuw zo gesmolten.
Samen met mijn vrouw (die het e.e.a bevestigde wat vliegen betreft) hadden we echt een leuk gesprek. Steve (die naast mij stond) vroeg ik een stukje wilde sturen... Eh,..... Nou.... Dat sla ik niet af! Per toeval vloog ook hij mode 2, en voordat ik ja kon zeggen had ik zijn zender in mijn handen... En terwijl ik aan het vliegen was discuseerden de andere vliegers met mijn vrouw wat de kosten in euro's zouden gaan worden als ik de Radian Pro tot de eeuwige schuimvelden zou vliegen hahahahaha...
Steve had er alle vertrouwen in, die stond er ontspannen bij te kijken hoe ik de bellen gebruikte. Tijdens mijn 25 minuten durende vlucht werd er heel wat afgelachen, gegrapt en zelfs mijn vrouw babbelde aardig mee. (let wel, in een andere taal)
Ze heeft dit moment op de gevoelige plaat gezet, wat ik graag met jullie wil delen. Het werd die dag een 12 uur durende reis, maar die 25 minuten hebben die dag mijn batterij zowat volledig opgeladen.
![]()
Geweldig plaatje, prachtig verhaal!
Zonder de toelichting bij de foto zou je denken dat jullie al jaren vliegvrienden waren. Mooi om te zien dat Steve jou zonder bedenking zijn spullen in handen geeft. Dat geeft vertrouwen in de mensheid.
Max
Ik heb dit draadje ( :shock: ) net ontdekt, heb pas de eerste pagina's gelezen, en vind het nou al leuk! :grin: