Warte auf Lipo . . .

Nee, dat zijn EC5 connectors en die passen niet. Het moet er precies hetzelfde uit zien. Misschien handig om bij de accu zelf te kijken voor welk connectortype het is.

Volgens mij zijn het gewoon 4mm goudstekkers/bullets die in de behuizing zitten.
Alleen heb ik altijd het vrouwtje op plus zitten met zulke stekkers, net als Turnigy in dit geval, in verband met kortsluiting?

Ik zal eens bij Okaphone langsgaan . . .

Die heeft ze (male-male en female-female) misschien gewoon liggen.

Anders maar via HK . . .

Of kent iemand een zaak in Nederland die ze heeft?

Ik heb ze nog niet gevonden.

jan.

Alleen male-male en female-female adapters (zoals rechtsonder, op de voorgrond) heb ik nodig!
45384.jpg

jan

Die kun je ook zelf maken als je stekkertjes en busjes hebt en wat krimpkous. Als ze passen in de HXT pluggen aan de accu, maar dat zal je al wel geprobeerd hebben neem ik aan.

Die zou ik inderdaad gewoon zelf maken van wat stekkkers en krimpkous.
Maar als de accu de enigste is met zo'n stekker, waarom veranderd u dan niet de stekkers op de accu naar het systeem wat u al gebruikt als ik vragen mag?
Dat bespaard weer extra verbindingen, en het is makkelijker lijkt mij?

Maar als de accu de enigste is met zo'n stekker, waarom veranderd u dan niet de stekkers op de accu naar het systeem wat u al gebruikt als ik vragen mag?

Uiteraard.

Alleen, ik hou niet van solderen, dus als ik nou die specifieke stekkers makkelijk kan krijgen . . .

Maar die zelf gaan maken . . . :hammer:

Dan kan ik er natuurlijk beter een mannetje en een vrouwtje in de gewenste configuratie aanzetten.

jan.

Wát 'n verhaal! :confused:
Omdat ik (blijkbaar) een paar keer op die pagina op de site van HobbyKing geweest ben, krijg ik nu een speciaal aanbod: € 38! :)
toch nog ff hierop reageren: als je een account aanmaakt bij de HK dan krijg je óók diezelfde prijs.
Dat kun je zien als je de getoonde prijzen vergelijkt, als je nog niet ingelogd bent met je account en nadat je wel ingelogd bent. Ná het inloggen zij de prijzen lager.

Ik haak in de discussie met een soortgelijk stekker-probleem. Ik heb drie vragen: is een verloop van 4mm goudstekker (HXT 4mm) naar XT60 stekker ergens te koop. De HXT zit aan mijn Turnigy 4.0, de XT60 op mijn nieuwe Avios Zazzy. Dan is mijn probleem opgelost.

Als het niet te koop is moet ik zelf het verloop gaan solderen (dat is blijkbaar een vaardigheid die bij rc vliegen hoort) en is mijn tweede vraag: zijn er verschillende HXT 4mm stekkers? ik kocht nl. op TopRC een male en female HXT 4mm (14AWG) om aan een losse XT60 te solderen, om het verloop te krijgen. Nu blijkt dat geen van beide HXTs passen op de HXT die aan de Turnigy zit, zie foto. Zie ik iets over het hoofd?
HXT4mm_2.jpg

Derde vraag: is er een reden waarom er zoveel connectors zijn en de informatie daarover ontbreekt bij de specificatie van accus en vliegtuigen? Dat maakt het (bijna) onmogelijk om de accu met de juiste connector bij een nieuwe kist te kopen.

Er is een HXT 3,5mm en een HXT 4mm stekker

4mm verloop
https://hobbyking.com/en_us/hxt-4mm-to-xt-60-battery-adapter-2pcs-bag.html
https://hobbyking.com/en_us/xt-60-to-hxt-4mm-battery-adapter-lead-2pc.html

3,5mm verloop
https://hobbyking.com/en_us/xt60-to...compatible-with-walkera-qr-x350-2pcs-bag.html
https://hobbyking.com/en_us/hxt3-5mm-to-xt60-battery-adapter-2pcs-bag.html

De reden voor verschillende soorten pluggen is dat voor grotere amperages je grotere pluggen nodig hebt. XT60 gaat bijvoorbeeld tot 60 ampere en XT90 tot 90 ampere. Verder nog een commerciële reden. Een stekker kun je patent op aanvragen, dus als er aan jouw ESC mijn gepatenteerde stekker zit, dan hoop ik dat je mijn accu's gaat kopen en niet die van de buurman, om daar vervolgens een ander plugje aan te solderen.

... is een verloop van 4mm goudstekker (HXT 4mm) naar XT60 stekker ergens te koop. ...
Geen antwoord, maar ik zou verloop alleen gebruiken tijdens laden. Niet in een toestel, extra spanningsverliezen en extra points-of-failure.

... Als het niet te koop is moet ik zelf het verloop gaan solderen ...
Minstens een 60watt soldeerbout, of meer.
Geen soldeerpistool: klein puntje, niet genoeg energie opslag, koelt meteen af bij contact.

Meer connectorsoldeertips en video's verzameld in:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Connector soldering videos
www.innov8tivedesigns.com
→ resources
→ video classroom
→ soldering videos

... connectors zijn en de informatie daarover ontbreekt bij de specificatie van accus en vliegtuigen? Dat maakt het (bijna) onmogelijk om de accu met de juiste connector bij een nieuwe kist te kopen.
Gebruik één hoog- en één laag-stroom type voor je vloot, accu-spanning is niet relevant, e.e.a. ook afhankelijk van wat je collega's gebruiken.

Connector tests, plus pictures
translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
Older version of that page, contains some other connectors
translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
Excellent site, do have a look at the controller, motor, charger, power supply, battery etc. tests.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties. Met solderen als beste optie en onmisbare vaardigheid ;) de juiste soldeerbout aangeschaft. Er zitten nu (redelijk netjes) XT60 connectors aan mijn beide Turnigy's 4.0.

Back