Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Waarom niet? Hogere spanning betekent lagere stromen bij gelijkblijvend vermogen (dus je moet je motor daar ook op kiezen). Gevolg: Je kabels hoeven niet zo achterlijk dik en de regelaar kan ook wat meer bescheiden blijven.

Ik zou het overwegen om een outrunner te nemen, je bespaart er gewicht mee & tot nu toe ben ik wel tevreden van de outrunner die ik reeds gehad heb.
Ik heb deze in mijn funjet ultra: Turnigy 3648 Brushless Motor 1450kv
Kost 2 keer niets & hij levert echt goed werk, ik trek er pieken van 120 Amps uit op 6s en hij blijft werken. Heb er een reserve liggen maar nog niet nodig gehad, aanrader dus!

Als esc zou ik de T180 nemen, ik weet het, het is overkill maar hij kost je 24 euro meer dan eeen T120. Als je later dus nog eens een grotere boot bouwt heb je dus al een geschikte esc. Je moet het zelf maar rustig doordenken :p

EDIT: wat de vorige post betreft: Amps x volts = Watts om het uit te leggen. Ofwel, om het zelfde vermogen te hebben op 3s als op 6s moet je op 3s 2x zoveel amps trekken. Op 6s blijven je amps dus lager voor eenzelfde hoeveelheid vermogen (Watt). Beter voor je elektronica & dergelijke.

Gr,

Roy

In de eerste post schrijft Sam dat hij een boot wil bouwen die compatibel is aan de mono1 klasse.
De 60 cm lang en 60-70km/h past hier ook allemaal bij als de rompvorm klopt en de boot niet te zwaar wordt.
Dan is de keuze van de motor (2860) ook perfect, alleen wordt het dan 3000-3300 kv op 3S of 4500-4700 kv op 2S.
De T180 zou ik niet in een mono1 zetten, te groot en te zwaar. Daar is de T120 die je gekozen had beter geschikt.
Gr,
Ivo

ja misschien niet echt duidelijk genoeg neergezet, ik wil eventueel mee kunnen doen aan de mono 1 klasse :) ik ga er dan ook een nooduit op maken. ik zat zelf ook wel te kijken of het met 2200kv 3S (de max i de mono 1 serie) ging lukken. dan zou ik op zo'n 24K toeren uit komen.. is dat niet wat weinig?

Daar heb ik over gelezen, excuses :p Dat van de T180 heb ik je maar gezegd omdat ik eerst ook een T120 had voor mijn magin one & vervolgens ook een T180 heb moeten aanschaffen voor een grotere boot, 2 x kosten dus.. Maar als je er inderdaad wedstrijden wil meedoen kan je beter voor een deftige wedstrijd setup gaan & de boot zo licht mogelijk houden.

Naar mijn opinie zou ik geen 28mm motor gebruiken en ook geen 2s lipo, je kan beter 3s nemen in combinatie met iets van een 3000-3300kv zoals ivo zei. De T120 is een goede esc. Met 24.000 toeren zul je er niet komen hoor.. Je moet toch mikken op minstens 28.000 toeren om het leuk te houden.

Deze heb ik 2 weken geleden toegekregen: XK3665-B-3190KV Brushless Inrunner
Vul je email vanonder bij HK maar in want in 48 uur waren de 23 motoren in stock terug uitverkocht..

EDIT: Zoiets in gedachte? [media=youtube]SLHcTpfAHEs[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Een 28 mm motor is perfect voor mono1. Op het Wereldkampioenschap vorige maand had bijna iedereen een 28mm motor in zijn mono1.
Het nadeel van een dikkere motor is dat het moeilijker wordt om de as vlakker te krijgen en dat het gewicht hoger komt. Beiden slecht voor de stabiliteit.
Er zijn genoeg 28mm motoren die zonder problemen het vermogen van een mono1 aankunnen dus waarom groter?
Mvg,
Ivo

Daarom die mad thrust die had ongeveer evenveel vermogen enz. Als de meeste 36mm motoren maar dan lichter en kleiner.

Heren, het plan van het zelf ontwerpen van de romp is toch nét wat te ambitieus.. dus ben over gegaan op de Wasabi 600, maar dan met wat aanpassingen aan het bovenwaterschip. zo wil ik bijv. de kap wat hoger maken anders vind ik het een beetje te plat worden. verder zijn de spec.s allemaal ongeveer het zelfde dus kan ik in de zelfde richting blijven zoeken kwa aandrijving? ik zal de beginpost en de titel ook wel ff aanpassen.

gr. Sam

jep dat is de wasabi 900 verschaald naar 600 ;) wat zijn eigenlijk de gemiddelde snelheden bij een mono1 wedstrijd? (niet dat iedereen er vandoor schiet en ik ga achterlopen :P

Wat zijn eigenlijk de gemiddelde snelheden bij een mono1 wedstrijd? (niet dat iedereen er vandoor schiet en ik ga achterlopen :P
Hallo Sam,

Bij je eerste wedstrijden is dat je minste zorg, je vaart om een ovaal van 75 x 15 m en je moet eerst maar eens zien dat je rond de boeien komt zonder er al teveel te missen of de andere boten in de weg te varen...

Als dat een beetje begint te komen, kun je druk maken over hoe hard je vaart.

Rechte lijn snelheden van de huidige mono 1 set-ups zit tussen de 50 en 70 km/h.
De rompen kunnen wel veel harder, maar je hebt te maken met de beperking van de reglementen, die een maximaal gewicht van de lipo voorschrijft.
Daarnaast wil je geen set-up die drie minuten loeihard gaat en de resterende vier minuten van de race stilligt, omdat je accu's leeg zijn...

Groeten, Jan.

aah snelheid is dus nog niet m'n grootste zorg maar bedankt voor het antwoord. ik zal eerst nog wel een jaartje rondvaren, oefenen en m'n boot goed leren kennen en afstellen tot ik echt met een wedstrijd ga/wil meedoen :). ik wil natuurlijk niet meteen in de eerst match een crash tegen een andere boot o.i.d. maken door onervarenheid en over de grenzen v.d. boot te gaan.

Gr. Sam

Laatst bewerkt:
aangezien ik eerst een hele speedboot wilde ontwerpen had ik maar alvast een topic aangemaakt voor vragen bij het ontwerpen, maar nu hoef ik niet zo veel meer te ontwerpen waardoor het komende 2-3 maanden stil blijft kwa updates.

Wel heb ik hier een kleine foto update:
Ik heb de kap dus wat verhoogd anders word het mij allemaal wat te plat ;)
ypdi.jpg

Gr. Sam

je wil er ooit mee gaan racen in de mono1 klasse begreep ik dus?

persoonlijk hou ik van wat groters werkt makkelijk en is qua hout en glasvezel kosten niet Heel veel duurder. vanwaar je keuze voor een 600mm en niet de 900?

Gr Thom Aka Archer

Ja ooit zou ik het leuk vinden als ik ook mee kan doen met de mono1 klasse. ik heb een aantal redenen voor 60 cm in plaats van 90 cm.
-de 60 cm kan nog van balsahout gemaakt worden wat lichter is (en dus sneller) en natuurlijk een weefsel er overheen.
-bij dit formaat zijn de motor en esc zo 20 euro per stuk goedkoper. (ik heb een beperkt budged)
-de mono 1 wordt volgensmij met 60-70 cm boten gevaren.

Gr. Sam

okejj, zolang je er maar overnagedacht hebt ;)

ben niet thuis in het racen dus vandaar de vraag, en Té licht is ook niet goed moeilijk te balanceren (niet mijn opinie of mening maar dat is wat ik gelezen heb;) )

in elk geval ik admireer je ambitie om in eerste instantie een helemaal zelfbouw te doen, en dan is deze wasabi 600 ook een mooi ontwerp.

wat je ook kan doen is natuurlijk de romp/onderwaterschip overnemen en de hele bovenkap zelf maken en ontwerpen ipv alleen op te hogen ;) misschien een idee? of ben je wel tevreden met de looks en is het enige wat je niet bevalt de platheid van het bovenschip?

gr Thom Aka Archer

ja ik ben er wel aardig tevreden mee, eigenlijk zat de kap me alleen nog dwars ;). dit wordt trouwens niet mijn eerste zelfbouw speedboot zie ook Wiesel
en ook voor mij is het racen nieuw al is dat iets voor de langere termijn.

Gr. Sam

ik had het weiseltje gezien ja ;) leuk bootje. persoonlijk vind ik hem nogal klein en wind en golf gevoelig maar dat komt door de grootte ervan, leuke snelheid toch voor zon klein en licht bootje! petje af

waar licht houten eigenlijk haha, als je wasabi af is moeten we eens afspreken kom ik wel langs met me hydro (als hij af is dan wel te verstaan) ;)

Gr Thom

houten licht ;) in Utrecht... dat is best een eindje weg van Leeuwarden! ik vind het leuk om in de toekomst eens af te spreken, maar om nou zo'n 1,5 uur te gaan rijden voor een half uurtje varen? :)

Back