Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Hallo Sam en Thom,

Dit is weer zo'n uitspraak die slaat als een tang op een varken...

De Wasabi is een ongestepte romp, en die romp heeft een minimale ashoek nodig, wil je 'm op het water kunnen houden, je kunt dus prima met een starre as uit de voeten.

Hallo jan,

Ik snap wat je bedoelt maar met een 60cm is die wasabi niet heel klein of groot en ik vroeg me af wat dat met het zwaarte punt zou doen. ik zou liever met de accu gaan schuiven en een korte flexas en stinger gebruiken. en ik zei je beseft je wel dat... niet dat het een foute of een slechte oplossing was ;) persoonlijk vind ik flexassen iets vergevendgezinder met motorplaatsing. ook dat je de met een stinger de motor vlak kan plaatsenen dus ht zwaarte punt zo laag mogelijk kan houden. maar dat is mijn mening en ik ben niet super ervaren ofzo. in elk geval fijn dat andere mensen meelezen en denken. zo leer ik ook nog wat. mijn mening blijft wel dat een stinger i.c.m. een flexas beter maar vooral makkelijker te stellen is. zkr als je zoals sam een eigenbouw maakt.

gr Archer.

en sam koelmantel:P die zag ik niet in je laatste lijstje ;) haha

http://www.tfl-hobby.de/product_info.php?info=p354_cnc-turn-fins-fuer-powerboote--67-mm-x-25-mm.html dat was het linkje voor de turnfin nog eventjes ;) hij zou in een envelop kunnen. dus verzenden is ook geen geld ja een postzegel :P mja

wil dus wel een nieuwe zender apart voor m'n speedboten waar ik meteen een paar extra ontvangers bij kan bestellen wat bij de oude zender dus niet kan ;).

zelfs bij Sam slaat de crisis toe. hahaha neeu valt wel mee ;)

Als je een Hobby King zender neemt die met Fly Sky protocol werkt, zoals de GT-2, dan kun je 3 kanaals ontvangers gebruiken van 6 dollar per stuk of zo. Doe ik met mijn modellen ook, lekker in elk model een eigen ontvanger, niet steeds die servostekkertjes wisselen, etc.

Of de hobbyking HK310 met FHSS protocol, never nooit storing gehad op het water tot nu toe ...ook goedkoop, en goedkope ontvangers, hetzelfde met de GT-2 zenderset :wink:
Maar neem geen Spektrum DSM of DSM2 , die hebben te veel last van de spray en reikwijdte (eigen ervaring)

@Archer: thanks voor de link! en tsonge weer vergeten de koelmantel er op te zetten! EDIT: koelmantel staat er op! ;)
@indoorvlieger en Rob, het gaat idd de GT-2 worden

is ook zo haha ;) ik moet echt beter gaan lezen jan/pompebled had het er ook al over :p mja zit lekker in de verfdampen nu dan vergeet je nog wel eens wat!

Als je nog altijd een mono1 setup wil gebruiken zou ik dezelfde motor nemen maar met 3000kv en als lipo een 4000-4500mAh bv. de a-spec 4.5 3S.
mvg,
Ivo

wacht eens even, de 2200kv op 3s zit ik op 24000 toeren onbelast. dat is wel wat laag toch? ook voor een pleziersbootje. denk dat ik dan maar meteen de 3000KV moet nemen toch?

op 3s is dat wel een goeie keus je moet ( en dat heb ik hier van het forum) rond de 30k toeren zitten of dat belast of onbelast is durf ik niet te zeggen. ik zit met 1800kv leopard op 5s op 33.300 onbelast belast is x 0.9 of 0.8 dat weet ik even niet 123. maar zoiets kan je wel aanhouden.

Gr Thom Aka Archer

ja zoiets had ik ook gelezen. ik zit met die 3000kv op 26,6K toeren belast. ik weet niet wat ongeveer standaard is belast, maar weet wel dat je onbelast op zo'n 30.000 toeren moet zitten.

dan moet je daarvoor gaan. weet nie of de mono1 waar je ooit in wil gaan racen restricties heeft met betrekking tot lipo 3 of 4s of motoren in kv's?

Gr

Motorkeuze is vrij maar je mag alleen varen met 2S en 3S met een maximaal gewicht van 300gram van de accupack, dus dan moet ik met 3S voor de 3000 Kv gaan.

op 3s is dat wel een goeie keus je moet ( en dat heb ik hier van het forum) rond de 30k toeren zitten of dat belast of onbelast is durf ik niet te zeggen. ik zit met 1800kv leopard op 5s op 33.300 onbelast belast is x 0.9 of 0.8 dat weet ik even niet 123. maar zoiets kan je wel aanhouden.

Gr Thom Aka Archer
...
Even wat over het prop verhaal; de hoge pitch props worden vooral bij benzine boten gebruikt, vanwege het lagere toerental bij die boten. Ik denk dat als je een 1.7- 2.0 pitch prop onder je Hydro monteert, je extreem hoge stromen gaat trekken.

Probeer eerst eens een 1.4 pitch prop. Later eventueel dezelfde grootte met 1.6 pitch.

Het belaste toerental is ongeveer het onbelaste toerental x 0,8 (de factor 0,9 die ik las is te optimistisch)

Een schatting van je te behalen snelheid:

Motor waarde kV x propgrootte in mm x pitchwaarde x 0,8 x het lipo voltage x 60 en die uitkomst delen door 1.000.000 en die uitkomst weer vermenigvuldigen met de romp efficiëntie, waarvoor je de waarde 0,8 kan nemen.

Back