Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Hallo iedereen,

er gaat van de winter weer een nieuwe speedboot gebouwd worden. Ik heb heel lang zitten zoeken naar bouwtekeningen van een mooie speedboot die rond de 60 á 70 km/u zal gaan. mijn oog is gevallen op de Wasabi 600 maar dan met wat bovenwaterse aanpassingen, zoals de kap die ietsje hoger word(anders is het zo'n plat ding met haast geen cockpit). Hij wordt dus ook 60 cm ;). ik wil hem zó bouwen dat hij ook met de mono1 klasse kan meedoen. verder komt er ook een kantelkamer in.
Het zal nog wel duren tot het begin van de bouw(zal wel kerstvakantie worden), maar ik ga nu al de nodige informatie winnen en een set-up gaan kiezen.

Gr. Sam

PS. voor de mensen die niet vanaf 't begin hebben gevolgd, eerst wilde ik zelf een hele boot gaan ontwerpen maar dat is toch wat te groots gedacht.

Laatst bewerkt:
ik zou als ik jou was een bestaand ontwerp naar smaak aanpassen. de bodem gebruiken want die is beproefd en getest. en dan het bovenwaterschip naar smaak vormgeven. ;)

maar dat is nogal een project zeg. ik ben benieuwd wat het gaat worden! ik wens je succes en ik ga je zkr volgen

ik heb al eens een "speedbootje" gebouwd, die uiteindelijk niet snel ging door de slechte en oude brushed aandrijving en allerlij pruts dingetjes zoals een roertje van balsahout.. het kwam ook door een te grote V in de romp. Maar dat is nu anders! ik heb nu dus de Wiesel gebouwd en heb daar ERG veel van geleerd! verder heb ik zowat elk bouwverslag van een speedboot doorgelezen. ik zal ook erg vaak vragen of er aanmerkingen zijn op mijn tekeningen zijn, en ga het dan aanpassen. ik ga ook niet beginnen met de bouw tot ik er écht 100% tevreden mee ben. hier een eerste ideetje van die spiegel:
itp0.jpg

De breedte is 22 cm en de hoogte 6 cm. (kijk naar de buitenste blauwe lijnen)
En Jah, het is idd nogal een project! maar ik heb er vertrouwen in!

Gr. Sam

Index of /boottekeningen

ga daar maar eens kijken bij de mono's misschien kan je daar wat leuke ideeën weghalen

hoe groot en lang wil je hem maken. als je de 70 wil halen zou ik niks te kleins doen.
al nagedacht over wat voor setup je zou willen aangezien dat ook grotendeels de snelheid gaat bepalen. ik bewonder je wel zon project beginnen zkr op jou leeftijd netjes!

wel een beetje een idee welke richting je op wil? in de zin van een riva of een echte cigarette boot of een offshore monsster?

de mono 09 en de 11 zijn wel mooie snellerompen.

Laatst bewerkt:
ja heb daar echt alles doorgezocht maar niks wat ik precies wil. de vind ik te weinig bouwen en de wasabi zitten een aantal dingen wat ik anders wil. ik blijf nog bij het zelf ontwerpen :D. ik zie nu alleen wel dat 22 cm in de breedte wat te breed is, dus dat gaat 18 cm worden en hij gaat 60 cm worden met een snelheid van 50/60 km/u. iets te ambitieus gedacht.

Gr. Sam

nja precies.
wat ik bedoelde is neit dat je zoiets ging bouwen hoor ;) maar als lijdraad neemt in hoe de verhoudingen zijn breedte lengte hoek van de romp etc.
je kan ze altijd aanpassen natuurlijk naar eigen smaak ;)
ben benieuwd man!

ja inderdaad dat is wat ik doe. ik ga de verhoudingen aanhouden ja! maar dan net ff een stuk anders :)

Niet mis vind ik zelf ook :p veel succes ermee, als ik het goed voor heb zijn er toch boten in houtbouw met een serieuze lengte? Wasabi 900 kan je bouwen.

nee ik wil er dus een boot van 60 cm maken. :) ik ga het gewoon proberen! als het niet lukt met de tekening, ga ik over op een ander (bestaand) ontwerp, maar ik heb het idee dat het wel gaat lukken. ik heb al helemaal bedacht hoe :D

ondertussen (helaas) na school weer verder gegaan. de spiegel met een meetlatje er naast:
toyt.jpg

rtap.jpg

welke vorm de boot krijgt van bovenaf gezien. de lijntjes zijn de plaatsen waar de breedte spanten komen( de voorste lijntjes zijn wat weggevallen ik maak zo nog wel een goeie foto). als ik alle breedte spanten klaar heb (in papier) komen de spanten in de lengte pas.
h9md.jpg
zoals je ziet wil ik bij de bouw ook meteen een kantelkamer maken. weet iemand een formule voor hoe graat de kantelkamer moet worden? of kan ik dat beter maken als de boot al in mekaar zit?

Gr. Sam

Hallo Sam,

Hoe groot de kantelkamer moet worden hangt af van hoeveel opdrijvend vermogen je er mee moet vernietigen wil de boot terug kantelen en dat hangt weer af van de gekozen rompvorm, het gewicht van de boot en de gekozen componenten en hun plaats in de boot.

Je kunt er een slag naar slaan op basis van soortgelijke rompen, maar dan loop je het risico dat er een boel lood aan de linker buitenzijde bij moet,om de kantelkamer te laten werken, dat gewicht zit op een ongunstige plaats met betrekking tot het vaargedrag.

Persoonlijk zou ik eerst de romp klaar willen hebben, de motor, as lipo en regelaar er provisorisch met tape in plakken en dan zien hoeveel gewicht er op de op de kop liggende boot geplaatst moet worden om de boel te laten kantelen.

Dat gewicht, plus 10% voor de zekerheid, is het volume van de kantelkamer.

Vervolgens moet de indeling ook nog kloppen om de zaak te laten werken (lipo rechtop tegen de vloedkamerwand, regelaar links, om zoveel mogelijk gewicht aan de vloedkamerzijde in de boot te hebben, om maar eens wat te noemen).

Groeten, Jan.

ziet er al netjes uit :)
voor kantelkamers zijn op het forum geloof ik al wel vragen gesteld en antwoorden gegeven (pin me er niet op vast) maar volgens mij wel.
al een idee wat voor setup je zou willen gaan gebruiken? 2s 3s? of wat laat je budget toe is ook handig natuurlijk ;)
en ga je ook een proefbouw maken uit karton of stevig papier om te kijken hoe de vorm word?

gr Thom Aka Archer

@jan dan bouw ik de kantelkamer na de voltooing v.d. bouw er in bedankt voor de info!

1.of wat laat je budget toe is ook handig natuurlijk ;)
2.en ga je ook een proefbouw maken uit karton of stevig papier om te kijken hoe de vorm word?
1. budged gaat ongeveer 300 euries worden :) met sinterklaas erbij en een verjaardag die rond de winter gaat komen moet dat wel lukken
2. ik ga als ik eenmaal alle spanten klaar heb (in normaal papier) de boot ook van steviger karton maken voor de rompvorm.

@Roy ik had eerlijk gezecht nog geen idee welke set-up er in gaat komen! maar bedankt voor jou mening ik zal wel al alvast naar wat opties zoeken (al duurt het nog wel een tijdje tot ik er geld aan ga uitgeven).

Gr. Sam

het onderzoeken welke setup is het belangrijkst ;) zoals mijn vader zou zeggen je kan je euro's maar 1 keer uitgeven haha ( eerlijk gezegd is het uitzoeken van welke setup het gaat worden ook het aller leukst met alle opties en mogelijkheden)

gr Thom Aka Archer

ik denk dat je beter een 36mm motor kunt kiezen met meer polen...
hoe meer polen hoe meer "trekkracht" je hebt.
meer-polige motoren worden daarintegen ook minder warm.

ook lijkt mij dat deze motor een hele korte as heeft waardoor als je een 3mm motorspant zal maken de platte kant op de as er bijna niet meer uit komt.

misschien dat de echte experts hier meer over kunnen zeggen.

die motor had ik ook al voorbij zien komen, maar ik dacht omdat de mad thrust meer watt kan leveren dus dat ie meer kracht kon leveren.. of is watt niet een eenheid om aan te geven hoeveel torsie een motor geeft?.... en ik ga zekerr niet met 6S varen.. ;)

Back