Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Hoe dunner hout hoe duurder he ;) en waarom is balsa moeilijk af te werken?

Balsa is poreus, om het glad en waterbestendig te krijgen zal er heel wat werk nodig zijn. Of natuurlijk een paar laagjes epoxy met glasmat, dan is er geen probleem. Hetgeen eigenlijk sowieso nodig is omdat 2mm balsa naar mijn gevoel niet sterk genoeg is voor een mono1.

Mvg,
Ivo

even voor de duidelijkheid, er komt ook nog een laagje weefsel overheen en een aantal laagjes epoxy. balsahout is overigens prima af te werken kijk maar naar m'n wiesel ;)

conrad heeft ook mooi 3mm berken triplex super sterk en niet super zwaar. 250mm bij 500mm en komt per 2 platen. kan je een hele hoop spanten uithalen. en als je de spiegel met alu verstevigd zal extra dikte niet nodig zijn lijkt mij.
of bij gamma 3mm triplex heb je een plaat van 120 bij 60 kan je alles uit 1 plaat halen. ik heb die voor mij hydro zelfs voor de huid gebruikt. (maar ik hoefde neit op gewicht te letten)
conrad heeft wel meer hout. en ook carbon platen en profielen noem het maar op.
Hout, platen & profielen - in de Conrad Online Shop voordelig kopen

zit misschien ook wel wat tussen.

Gr Thom Aka Archer

nou, de spanten ga ik zoiezo van 5mm balsa maken, dit omdat je het makkelijk met een hobbymes kan snijden. zonder een automatische figuurzaag gaat het niet lukken om de spanten dan netjes uit te zagen. alleen balsahout lijkt mij niet echt sterk genoeg om het roer en de turnfin op te monteren, daarom van 3mm triplex. (1 spant moet wel lukken met de handfiguurzaag) dan doe ik de bodem van 0,8mm berken triplex en de bovenkant van 2mm balsahout. en dan alles in het weefsel.

tjaaa zo'n ding maakt best wel een herrie ;) als ik nou op m'n kamertje in een rijtjeshuis met zo'n ding aan de gang ga, worden de buren er niet zo blij van haha

Dat valt best wel mee met een hobbyfiguurzaagje...

Hier draait ook geregeld een kolomboor of een dremel in een standaard om te frezen of iets dergelijks.

Zolang je het niet na 10 uur s'avonds doet hebben de buren sowieso weinig te klagen ;-)

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

en zo'n figuurzaagje maakt niet veel herrie hoor ;) is geen cirkelzaag of decoupeerzaag ofzo haha ;) en een handfiguurzaagje werkt ook prima zo heb ik alles uitgezaagt en mooi afvlakken met een goeie 80korrel op een houder of klein blokje hout. kan je alles mooi recht krijgen. gewoon secuur te werk gaan ;)

Gr

zjt nu ook te denken welke lijm ik wil gaan gebruiken. vind de uhu alleslijm wel wat, of 5 min epoxy. De D3 houlijm van bizon begin ik niet meer aan. bij mn wiesel is dat een soorrvan kit geworden. wat denken jullie?

Gr. sam

zit nu ook te kijken naar het materiaal voor de strakes, gewoon balsa? lijkt me wel het beste want het is lekker makkelijk te bewerken, dan epoxy er overheen en dan zal het wel goed zijn toch?

Dat is echt te zacht. Eén keer over een obstakel varen en er zit een deuk in, of nog erger, er is een hap uit.

Neem vurenhout. Makkelijk te bewerken en een stuk sterker.

Voor de beplating zou ik geen balsa nemen. Voor die kleine investering meer heb je een paar plaatjes berkentriplex. Een plaatje van 50x25cmx0,8mm of 1,0mm dik kost rond de 7,50. Die kleine investering is het waard gezien de sterkte en duurzaamheid. Vooral ook als je eventueel wedstrijden wilt varen.

bodem word in ieder geval 0,8 berken triplex en het dek waarschijnlijk 2mm balsa en als ik nog 0,8 triplex over heb, zo veel mogelijk daarvan. dus als strakes vurenhout, en dan een driehoek profiel? of een latje van 5mm bij 7mm o.i.d. en dan in vorm schuren?

Back