Wasabi 900 bouwen

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Nou dan kopen we die toch ;)
werken die servo ook op die ouwe meuk van mij (multiplex/Quartonic 7 kanaals)
even een ander stekkertje erop en klaar ?

voor Piet kopen we een nieuwe set op 40mhz die kosten ook niet zo veel meer.

Groet Leon.

Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Wat heet ouwe meuk?

Ik vaar zelf met twee 40 MHz FM Graupner zenders 'op leeftijd'; een MC-10 en een MC-12, op een enkele onwillige schakelaar na (net gerepareerd door Corrien) werken ze prima.

Groeten, Jan.

Jan,

als het goed werkt waarom nieuw.
zo denk ik er over hoor.

servos zijn besteld.

esc is in nederland, dus nog even geduldt.
en dan nog van waterkoeling voorzien ?!?!?! ...

waterkoeling voor de scorpion is ook klaar.
alleen nog even een manier vinden om het in de boot vast tekrijgen
maar komt wel goed.

spuiter is 6 weken op vakantie :(

ah nog genoeg te doen

Groet, Leon.

zo krimpkous eraf gehaald, en het wordt een leuke klus.
foto's zeggen meer als worden.

IMG-3079.jpg

IMG-3080.jpg

IMG-3081.jpg

IMG-3086.jpg

IMG-3088.jpg

gelukkig soldeer ik al jaren, en heb een goed weller soldeer station.
als ik me weer wat beter voel ga ik er aan werken.

Hallo Leon,

Geweldig wat, die 'accurate' assemblage in China...

Als je daar daadwerkelijk 100+A doorheen had gejast had je gelijk geweten welke Fets het eerst de geest zouden hebben gegeven.

Tip: knip de verbindingen tussen de drie printjes gewoon door en neem voor het in elkaar zetten nieuwe pennetjes, die kosten geen drol en bespaart je een boel 'bak- en braadwerk'...

De 100A regelaar, die ik voorzien heb van een dubbele koelplaat (jij hebt er dus drie nodig), heb ik met het losstoken bekant vernield, zoveel hitte moest ik er in stoken...

Eerst de dunne pennen doorknippen en dan de dikke verbindingen lossolderen, dat werkte bij mij het beste.

Ik heb ook nog zo'n 200A regelaar liggen, die wacht nog op dezelfde operatie, ik kijk eerst wel even mee hoe het jou vergaat.

Groeten, Jan.

Hallo Jan.

Ja geweldig he.
er zitten er zat bij die niets raken.
het koelblok had contact met anderhalve fet.
dus hadden ze die er net zo goed van af kunnen laten.

ik heb ook nog desoldeer litze. daar desoldeer ik altijd prints mee.
maar anders even die pinnen door knippen.

maar zal ik alle drie de prints van waterkoeling voorzien ?

Groet, Leon.

Hallo Leon,

Dat doe ik altijd wel, de warmte van elke print moet anders dóór de volgende (twee) voordat het koellichaam z'n werk kan doen.

Als je de plaatjes ziet van de 'echte' regelaars, dan is elke vermogensprint voorzien van een eigen koeling.

Koel je alleen de buitenste print dan zou ik er niet meer dan 100A doorheen durven te sturen, zelfs al heb je alle fets vlak geschuurd, zodat de geleiding optimaal is; ik zie het warmstoken van de tussenliggende printen (tijdens de vaart) niet zo zitten...

Groeten, Jan.

Oke Jan.

dan ga ik even op jacht naar wat koper om daar het een en ander van te gaan maken.

Aluminium werkt wat minder naar mijn idee.

ah komt goed :)

Ik heb een ideetje om die ecs tussen alle printen
een koellichaam te maken op deze manier.

plaatje koper 0.8mm dik
daar een 4mm buisje in een bocht erop solderen
opvullen met 4mm buisjes die rechtop staan
en dit alles op elkaar bakken

een heel simpel paint werkje.

koeling.jpg

zou dit kunnen

al wordt de esc wel een stuk dikker

Hallo Leon,

Ik heb het zó gedaan:
- Een messing plaatje, breed genoeg voor de vermogensprint en twee koelpijpjes:
full

De stuurprint aan één kant, met de fets tegen het messing plaatje:
full

De tweede er bovenop (geisoleerd aan de onderzijde d.m.v. zelfklevende polyester folie):
full

Toen eerst de belangrijkste verbindingen tussen de printen gesoldeerd zodat er niks ten opzichte van elkaar verschuift en vervolgens de topplaat erop gesoldeerd:
full

Hiervoor moest ik met de heater behoorlijk wat wamte toevoeren om met mijn 150W bout het soldeer te kunnen laten vloeien.

Vervolgens alle verbindingspennetjes erin gesoldeerd, de bekabeling eraan en gelijk een aantal elko's toegevoegd:
full

Voor een 200A drielaags versie komt er dus nóg een plaatje met koelpijpjes tussenin.

Alle fets-boards uiteraard voorzien van een laagje warmtegeleidende pasta alvorens de zaak dicht te solderen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Oke ik was bang voor te weinig koeling.
maar dit is minder werk.
en waarom moeilijk doen als het makelijk kan. ;)

Bedankt weer voor de tips.
alleen hoe dik is de messing plaat.
en welke maat is die vierkante pijp.

want dit is zeer goed tedoen.

Groet, Leon.

Hallo Leon,

Het messing is 0,8mm dik (1/16") en de vierkante buis is 4 x 4 mm (5/32 square brass.

Beide komen uit de K&S stand van de modelbouw/hobbyshop.

In de vierkante buis heb ik ronde pijpjes gesoldeerd, anders krijg je geheid lekkage naar de siliconenslang.

De elko's komen bij Farnell vandaan,daar heb ik een 'zakje vol' in één keer aangeschaft, het zijn Low-Z elko's van 35V, 330uF.

Groeten, Jan.

goededag leon.

wat is eigenlijk de max speed die je uit deze boot kan halen?
ik moet eerlijk zeggen, als ik daar wat geld en tijd in ga steken. mag die best een leuke snelheid halen.:D
gr roy

Hallo Roy,

Dat hangt van een aantal factoren af, maar als je maximaal motoriseert en de boel goed lopend krijgt, moet 80-90 km/h kunnen, waarschijnlijk nog wel ietsje meer onder optimale omstandigheden.

Groeten, Jan.

Hey Leon,

Dus hij is binnen! jammer dat het de 150A versie niet is, was ik heel nieuwsgierig naar ;)
Zoals Jan de koelplaten doet is idd voldoende en al vele malen beter als het was.
En ik zou net als hij de extra Elco's erop zetten, dat vind de ESC alleen maar lekker.
Conrad is ook niet echt duur met zijn Elco's, de Panasonic FC zijn daar goedkoper als bij RS bijv. Farnell bestellen is wat lastig soms...

Marcel

Hey Leon,

Dus hij is binnen! jammer dat het de 150A versie niet is, was ik heel nieuwsgierig naar ;)
Zoals Jan de koelplaten doet is idd voldoende en al vele malen beter als het was.
En ik zou net als hij de extra Elco's erop zetten, dat vind de ESC alleen maar lekker.
Conrad is ook niet echt duur met zijn Elco's, de Panasonic FC zijn daar goedkoper als bij RS bijv. Farnell bestellen is wat lastig soms...

Marcel

ja jammer maar dat ding was 28.- :rolling:geen drol dus :) (32incl vz)
want de 150 was niet goed zei die verkoper (iets met software)
dus daaron de 200a.
die koeling ga ik ook zo doen.
het idee wat ik had is erg moeilijk, al denk ik dat de koeling beter is.
maar als Jan oplossing goed genoeg is waarom dan klooien.

er zitten nou 5 Elco's op, dus daar moet ik er een paar bij doen ?
bij farnell bestellen we vaak op mijn werk dus zou ik het gelijk mee kunnen
laten sturen, dat komt wel goed ;)
thnx voor het mee denken.

Kijk eens bij
Dick Best Electronicaonderdelen online (Powered by CubeCart)
Goedkoop met onderdelen snelle levering en achteraf betalen.

Gr manuel

Manuel bedankt voor de site.
altijd makelijk

Gr, Leon

zo weer een stukkie verder met de Wasabi.
sprayrail en de stakes zitten erop, moet alleen nog een beetje schuren later foto's.

maar ik lees veel over turnfins heb ik deze ook nodig ?
en welke maat heb ik dan nodig.

Groet Leon.

Back