Wasabi 900 bouwen

Hallo Leon,

Je hebt geen risico genomen zie ik, hoe ver staat het roer van de as?
Bij onze Arowana's van 80 cm en maximaal een Ø 45 mm prop is het 45 mm.

Heb je de schroefaskoker (én eventueel de motorsteun, hoewel dat bij een flexas niet persé hoeft) wel 4-5 mm uit het midden van de romp geplaatst?

Als je dat niet doet, krijg je geheid last van propwalk en moet je continue naar links tegensturen om rechtuit te kunnen varen.
Hoge snelheden kun je dan wel vergeten, omdat het roerblad de (rechterzijde van de) boot uit het water zal hevelen als een hoogteroer...

Om de as aan de motoras te koppelen heb je een knelkoppeling nodig, met de diameter van de motoras in het vaste deel en die van de flexas in het klemdeel.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ik heb je bericht even in stukken geknip ;)

Hallo Leon,

Je hebt geen risico genomen zie ik, hoe ver staat het roer van de as?
Bij onze Arowana's van 80 cm en maximaal een Ø 45 mm prop is het 45 mm.

ik heb 65mm ruimte.
dacht gelezen te hebben zo veel mogelijk naar links, in dit topic.
dus dat is niet goed :(

Heb je de schroefaskoker (én eventueel de motorsteun, hoewel dat bij een flexas niet persé hoeft) wel 4-5 mm uit het midden van de romp geplaatst?

ik heb hem wel uit het midden geplaatst ongeveer 3.5 mm
motorsteun is volgens mij in het midder maar die moet ik toch nog aan passen

Als je dat niet doet, krijg je geheid last van propwalk en moet je continue naar links tegensturen om rechtuit te kunnen varen.
Hoge snelheden kun je dan wel vergeten, omdat het roerblad de (rechterzijde van de) boot uit het water zal hevelen als een hoogteroer...

dan hoop ik dat het goed zit ;)
en anders de zaag erin.

Om de as aan de motoras te koppelen heb je een knelkoppeling nodig, met de diameter van de motoras in het vaste deel en die van de flexas in het klemdeel.

Groeten, Jan.

top dan zoek ik er zo een op.
als het motortje er dan is kan ik gaan passen en meten.

Bedankt voor je antworden.

Groet Leon.

En Jan heb ik het een beetje goed gedaan ?? (lees bericht hierboven ;))

ps,

ik ben weer aan de twijvel geslagen.
of die scorpion 3026

maar de FEIGAO 580 7L 1,894 RPM
is niet heel veel duurder

maar wat voor esc moet ik hebben voor bijde motoren ??

Laatst bewerkt:
ik heb 65mm ruimte.
dacht gelezen te hebben zo veel mogelijk naar links, in dit topic.
dus dat is niet goed :(

Hallo Leon,

Zoveel mogelijk naar links? Voor het roer?
Je bedoelt rechts neem ik aan?
Zo ver als het nu naar buiten staat geeft problemen met linkerbochten (gewoon rechtsom varen) en met het rechtuit varen (da's wel een punt...)

ik heb hem wel uit het midden geplaatst ongeveer 3.5 mm
motorsteun is volgens mij in het midden maar die moet ik toch nog aanpassen
Naar mijn ervaring is dat aan de krappe kant, liever 4-5 mm anders is het effect bij zo'n grote romp te verwaarlozen.

dan hoop ik dat het goed zit ;)
en anders de zaag erin.

Ik zou het roer gewoon wat dichterbij de middellijn zetten, niks zaag...

Wat is er mis met de 1600KV Scorpion op 6S?
Da's iets van 32000 toeren onder last, da's heel mooi!

Groeten, Jan.

Hallo Leon,

Als regelaar kan ik deze aanbevelen:
Modellbau-Regler.de Shop - AS26-150BL-EvoII

Weliswaar momenteel uitverkocht, maar de volgende serie komt er aan, dus je kunt er eentje in bestelling zetten als je dat wilt, je boot is ook nog niet klaar, toch?

Er zijn natuurlijk méér regelaars, die deze motor op 6S aankunnen, maar daarmee heb ik géén ervaring.
Zelf vaar ik op maximaal 4S op regelaars uit China (die ik zelf aanpas en van waterkoeling voorzie) en is een compleet vaarklare boot van mij maar nét iets duurder dan deze regelaar...

Groeten, Jan.

Hallo Leon,

Zoveel mogelijk naar links? Voor het roer?
Je bedoelt rechts neem ik aan?
Zo ver als het nu naar buiten staat geeft problemen met linkerbochten (gewoon rechtsom varen) en met het rechtuit varen (da's wel een punt...)

Ja ik bedoel dus rechts

Naar mijn ervaring is dat aan de krappe kant, liever 4-5 mm anders is het effect bij zo'n grote romp te verwaarlozen.

dan verzetten we die ook wel een stukje
(naar rechts toch ?)
ps. de romp grote valt toch mee 82 cm is hij geworden

Ik zou het roer gewoon wat dichterbij de middellijn zetten, niks zaag...

de zaag erin zetten, zou ik niet zomaar doen hoor.
maar ik zal het roer dichterbij zetten.
alleen weet ik niet wat voor prop er op gaat komen.
van welke maat zal ik uit gaan

Wat is er mis met de 1600KV Scorpion op 6S?
Da's iets van 32000 toeren onder last, da's heel mooi!

Groeten, Jan.

er is niets mis mee, maar ik ging het topic door lezen
en toen zag ik die motor er ook weer tussen staan
en door het zoeken op internet zag ik de prijzen weer staan en voila de twijvel ;)

die esc die je laat zien heb ik al eerder de tip van je gehad.
maar vind hem wel een beetje aan de prijs.

gaan we maar eens goed over nadenken.

Groet, Leon.

Hallo Leon,

Waarschijnlijk zul je een 70A motor ook wel met een 150A Chinese regelaar, door jezelf van waterkoeling voorzien, kunnen regelen, maar dan heb je niet de toeters en bellen van de Modellbauregler regelaar.

Groeten, Jan.

is dit een beetje redelijk merk ?
al is het maar een 120amp maar is het merk wel wat ?

Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC
With an ultra fast CPU and USA power FETs, the Marine brushless esc is a high performance ESC capable of standard and competition use.

Programmable settings;
Reverse
Low Voltage (none/2.8v/3v/3.2v/3.4v)
Brake: (none/soft/hard)
Timing (0.00/3.75/7.50/11.25/15.00/18.75/22.50/26.25)

Constant Current: 120A
Burst Current: 240A
Resistance: .0007ohm
Battery: 2-6S Lipoly
BEC: 3A/6v
Motor Type: Sensorless Brushless
Size: 94 x 33 x 18mm
Weight: 91g

Hallo Leon,

Die regelaar staat redelijk goed bekend:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC

Als ik 'm zou aanschaffen (doe 'k niet, te duur) ging de krimpkous er wél af om te controleren of alle fets daadwerkelijk contact hebben met het koellichaam.

Momenteel vaar ik met deze, die ik zelf van waterkoeling heb voorzien (weet ik gelijk zeker, dat niet minder dan de helft van de fets tegen het koellichaam aan zitten, maar allemaal!)
In diezelfde serie is een ook nog een 150 en 200A versie:
Leadershobby.com - Radio Control Hobby Parts Online Retailer and RC Parts distributor
Iets van €22 inclusief verzending via eBay.

Ze hebben ook een watergekoelde serie:
Leadershobby.com - Radio Control Hobby Parts Online Retailer and RC Parts distributor

Voor alle Chinese regelaars geld, dat ik de krimpkous er af haal en controleer of alle fets fysiek contact hebben met het koellichaam, het gemiddelde ligt bij alle regelaars in deze prijsklasse onder de 30%..., ya gets what ya pays for...

Na het vlak schuren van de fets en het aanbrengen van een waterkoeling met gebruikmaking van warmtegeleidende pasta, werken ze allemaal als een tierelier, ze mogen alleen niet nat worden (poef, einde verhaal).
Custombuild ESC cooler - RC Groups

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Die regelaar staat redelijk goed bekend:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC

Als ik 'm zou aanschaffen (doe 'k niet, te duur) ging de krimpkous er wél af om te controleren of alle fets daadwerkelijk contact hebben met het koellichaam.
Ik wil toch ff melden dat je bij de vermelde Turnigy zeker het geleidende isolatie rubber NIET tussen het koellichaam en de koelplaatjes over de fets moet verwijderen!!
Je hebt dan een klinkklare kortsluiting tussen de fasen!!
Het koellichaam zit niet rechtstreeks op de fets maar via een messing koelstrip die over de fets is gesoldeerd, en deze heeft verbinding met de uitgaande draaden.
Waarom? geen idee, maar zeker de warmte geleidende isolator NIET verwijderen.

Ik heb trouwens problemen met deze {Seaking) regelaar en ga in de toekomst voor de Hifei 120A oftwel de Turnigy Aquastar, deze heeft een koelplaat tussen de 2 FET lagen en zwaardere (4stuks) elco's en zou dus betrouwbaarder moeten zijn.

@Jan, Zijn die regelaars die jij gebruikt een beetje betrouwbaar op 100A+? De draden zijn zo dun.....dit geld trouwens ook voor de Seaking regelaars.

Marcel

@Jan, Zijn die regelaars die jij gebruikt een beetje betrouwbaar op 100A+? De draden zijn zo dun.....dit geld trouwens ook voor de Seaking regelaars.
Marcel

Hallo Marcel,

Mijn boten trekken maximaal 60-70 A op 4S, daar kunnen deze regelaars, eens van waterkoeling voorzien, prima tegen.
Mijn 'bezwaar' tegen de zwaardere regelaars in deze serie is de opbouw in twee of méér lagen, die zich maar moeilijk laat waterkoelen, je moet de vermogensprintjes van elkaar loshalen, koelplaat met waterkanalen aan de buitenzijde er tussen plaatsen en de regelaar weer monteren, da's véél werk.
Daarna zou ik er rustig 100A mee durven verwerken.

De draden zijn inderdaad aan de dunne kant, maar als ik de regelaar tóch open heb, soldeer ik er gelijk 2,5 of 4 mm² kabels aan, dan is dat ook weer opgelost.

@Michiel, die regelaars komen uit dezelfde fabriek als de mijne.

Groeten, Jan.

Is wel een beetje offtopic maar toch wel interesante regelaars.
De watergekoelde versie 150A is niet veel duurder dan de heli regelaars, ik zou die gewoon nemen dan.
Zijn er ook foto's van de open printen? Dit ivm met de opbouw.

De 120A Seaking geeft bij mij vreemde problemen met een beveiliging, geen idee welke.
Support is volledig afwezig wat ik dus wel vervelend vind.

Hifei Swordfish serie, heeft ook mooie regelaars met koeling tussen de 2 printlagen en firmware upgradebaar, zelfs met loggers ingebouwd voor de zware modellen.
Zijn iets duurder dan Seaking....Maar die zouden mijn volgende optie zijn.

Marcel

Zijn er ook foto's van de open printen? Dit i.v.m. met de opbouw..
Marcel

Hier een Mystery 100A, de doffe plekken zijn de plaatsen waar de fets het koellichaam raken:
full

Deze foto is drie jaar later gemaakt van een 80 en een 100A regelaar:
full

Weinig vooruitgang op het gebied van fets, die het koellichaam raken.

En de stuurprinten:
full

Werkelijk veel verschil...

Hier het boorpatroon van mijn koelingen:
full

Vóór en na:
full

En de 100 en 80A regelaars:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja...contact is idd niet best...
Maar deze footo's zijn zo'n beetje wereldberoemd vermoed ik, zelfs op Google kom je jou ombouw topic op veel Fora tegen :D
Ik doelde iegenlijk op foto's van de 150A versie, als die 2 laags is, ben ik benieuwd hoe ze dat opgelost hebben.
Etti blijft natuurlijk ook een optie, maar die zijn vrij duur en geen programmeer apparaat, wat ik toch wel handig vind.....ja ik weet het, het kan ook met de toontjes...

Marcel

Hallo Marcel,

Daar ik dat soort vermogens (nog) niet nodig heb, heb ik deze regelaars niet in mijn bezit. (Nou ja, éénje dan.)

Wél heb ik ooit een 100A Mystery, die tweelaags was uitgevoerd, uit elkaar gehaald en een messing koelplaat met de pijpjes buiten de print tussen de beide vermogens delen gezet en de boel vervolgens weer gemonteerd, met nieuwe pennen voor de verbindingen tussen de printen.

Het is veel werk maar de regelaar bleef altijd koel, tot 'ie een keer nat werd, poef...

Ik vermoed, dat de 150A exemplaren op dezelfde manier gekoeld worden.

Je zou natuurlijk eentje kunnen bestellen, dan weten wij het straks ook...

Ik ga nog wel een 200A Mystery van waterkoeling voorzien, maar daarvoor moet ik even rustig de tijd nemen, daar deze uit drie vermogensdelen bestaat, daar moet dus weer een 'cunning plan' voor bedacht worden.

Groeten, Jan.

ik heb die esc besteld.
nou maar wachten.

maar tijdens mijn zoektocht kwam ik dit tegen

HYPERION HS-3026-1600KV
Magnet Count : 6
Stator Poles : 9
Weight : 196g
Shaft Diameter : 5mm
Max Cont. Current : 70A
Max Cont. Watts : 1470W
Max Peak Current : 94A
Max Cont. Watts : 1980W
Rpm/V : 1600KV

Recommendations :
Upgrade motor for Trex 500 6S on 13T. Improved performance, but stock Align ESC can be used. Also a
good upgrade for Mikado Logo 400 on 6S with 15T or 16T pinion. Also often used in EDF/Pylon airplanes.

The new Hyperion Hs motor series cost more than the "budget" brands, but provide much more value in the short run - and over the years. Hyperion Hs motors are made in cooperation with partner Scorpion, and include only high-rpm Japanese bearings of top quality and lifespan.

klopt dat dik gedrukte ?

Back