Wasabi 900 bouwen

de rood/zwarte draden zijn wel 4mm²
die naar de motor zijn 3.5mm² maar deze worden rond de 4 cm lang
dus ik denk niet dat ik daar veel op verlies
zeg je 4mm² dan doe ik het ;)

is idd veel werk. maar is wel leuk ook.
zal niet snel meer tegen iemand zeggen maak er effies waterkoeling op.

volgende keer zal ik het zelf wel weer doen :)

koelblokje was puur voor de foto's

Gr, Leon.
 
Hallo Leon,

Aha, dus je hebt het láten doen?

Als je de uren zou moet betalen wordt het alsnog een prijzige regelaar dan...

Als de kabels naar de motor kort blijven, zou ik de 3,5 mm² mooi laten zitten.

Groeten, Jan.
 
Nee Jan ik heb het wel degelijk gedaan..

alleen riep ik makelijk Joh doe het zelf even.. maar dat is er dus niet meer bij.
hier moet je echt even voor gaan zitten zeg maar.

ben nou een DIY aan het maken met foto's
misschien dat iemand het als voorbeeld kan gebruiken.

vind het geweldig knoeien met soldeer en koper :)

gr, Leon..

Ps, dit is puur door jou zo gekomen hoor...
mijn dank is groot. (wat ik zie kan ik wel maken maar ben hellaas niet zo creatief meer)
 
Laatst bewerkt:
Hallo David,

Persoonlijk zou ik niet zo'n SAW set-up kiezen, maar voor een 540 11XL 1,516 RPM / Volt gaan, dan kun je een forse prop draaien en schiet het qua accelereren ook nog eens op.
Misschiel zelfs een 12XL.

Steven geeft op de OSE site bij de motor een lijstje met het toerentalbereik voor de diverse toepassingen.

Ik koop vaker spullen bij Force control, gaat altijd goed (qua verzending), de regelaar zou ik altijd even uit de krimpkous halen om te controleren of de fets daadwerkelijk kontakt hebben met het koellichaam, anders heb je bitter weinig aan een waterkoeling...

De regelaars, die ik bij deze shop gekocht heb verschillen in niets van andere aanbieders, dus ik heb ook bij alle regelaars de fets vlak moeten schuren om het koellichaam z'n werk te kunnen laten doen.

Groeten, Jan.
 
oke, dan word het dus de 12T motor,
die regelaar, 150A is dus genoeg, maar nadat ik de krimpkous eraf heb gehaald en e.v.t de fets vlak heb gemaakt, waar haal ik dan zo'n groot stuk nieuw krimpkous?

groeten,
David
 
Leon heeft een 200A regelaar, ik wilde ook zo een kopen maar ik heb er nog even mee gewacht. nu kwam ik deze tegen en dacht ik, dat scheelt mij ook weer werk met de waterkoeling zelf maken.
en 150A is genoeg voor de motor die ik wil.
vandaar...

groeten David
 
ik ben even op zoek naar een lipo accu op ebay.
de meeste zijn:

- 22.2V
- 6s
- 20c
- 5200 Mah

allemaal prima, maar die 20c is een burst waarde, de normale waarde is slechts 15c.
hoe bereken ik hoeveel C mijn accu minimaal moet zijn?
 
oke, dan word het dus de 12T motor,
die regelaar, 150A is dus genoeg, maar nadat ik de krimpkous eraf heb gehaald en e.v.t de fets vlak heb gemaakt, waar haal ik dan zo'n groot stuk nieuw krimpkous?
groeten,
David

Bij de elektronika winkel op de hoek; ik weet niet waar je woont, maar voor mij is 'om de hoek' 10 km verderop, Woon je in de buurt van Boxmeer, dan zit er een winkel in Beugen, om maar eens iets te noemen.

Op eBay zijn wel 25-30C Lipo's te vinden (vooral op eBay.de), je moet er alleen even wat tijd in steken.
Bijvoorbeeld:
http://cgi.ebay.de/22-2v-5000mAh-30...atterie-AKKU-WF-/140424349711?pt=RC_Modellbau

De 15C lipo's kun je niet gebruiken, een 12XL maakt er binnen een paar vaarten (als je dat haalt) gehakt van...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Oke, duidelijk.


de romp is eindelijk klaar voor de glasvezel:
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even een update:

ik heb inmiddels de wasabi in de glasvezel en vanmiddag kreeg ik in de brievenbus:
full

1x drive dog
1x 42mm propeller
1x koppelstuk voor flexas
1x krimpkous

en de Feigao 540 10XL,
sorry jan, ik ben weer eigenwijs geweest en toch een 10 turns gekocht:)
nu ga ik een motorsteun maken, dan de binnenkant van de boot in de epoxy zetten en dan de bovenkant erop maken.


groeten,
David
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry Jan, ik ben weer eigenwijs geweest en toch een 10 turns gekocht:)
groeten, David

Hallo David,

Da's niet erg hoor, iedereen mag z'n eigen set-up bepalen.

Ik zou de as wel flink hoog in de spiegel zetten, omdat je anders waarschijnlijk last van een hete motor (waterkoeling én de lagerschilden van koelgaten voorzien!) krijgt met een 42K (maar da's maar eventjes, want bij 40.000 toeren hoef je de prop maar eventjes uit het water te hebben en de bladen liggen er af op het moment dat de prop het water weer raakt.

Ik heb zo'n zelfde misaanpassing in een 65 cm romp gehad; met een (maar) 34.000 onbelast aan de prop ben ik een middag bezig geweest de ene prop na de andere aan gort te varen, een 40,5K was al veel te groot, de boot werd door het schroefmoment op de rechterzijde gedrukt en voer zichzelf om bij vol gas.

Steeds kleinere props, tot ik uiteindelijk met een 33K eindelijk rechtuit en rechtop kon varen, het duurde ontzettend lang voor de boot eindelijk in plané kwam, maar dan ging het ook hard.
Tot je na een bocht je eigen hekgolf tegenkwam, de boot een sprongetje maakte en er gelijk geen bladen meer op de prop zaten...

Een gecupte 33 mm stalen prop heeft het het langst volgehouden.

De motor werd onbehoorlijk heet en de lipo's kregen dusdanig op hun donder dat die maar één seizoen meegegaan zijn, dat seizoen heb ik in de wedstrijden ook geen deuk in een pakje boter kunnen varen...

Je bent dus niet de eerste, die veel toeren aan de prop met een hoge eindsnelheid verwart.

Ik vaar nu een Arowana met een 1880KV motor en een 45K prop op 4S, de eindsnelheid is even hoog, maar de acceleratie is bruut en dat heb je nodig voor de wedstrijden.

Groeten, Jan.
 
hallo allemaal, ik ben net terug van een weekendje Formule1 in Spa, België. dus vandaar de iets latere reactie....

eeh sorry, ''lagerschilden?''
en ik had nog 1 vraag: ik heb een roer met een waterkoeling erop, alleen
de binnenmaat van die uitgang is slechts 3mm.
kan ik met die 3mm buis, de motor, de motorsteun en de regelaar koelen?
ik dacht namelijk zelf dat het water al veel te warm zou zijn, tegen de tijd dat het de regelaar bereikt heeft.
dus, moet ik een extra waterinlaat maken?
en over die props:
ik had echt geen idee dat die rommel zo snel kapot ging.

groeten David
 
Hallo David,

Die 'rommel' is gewoon bruikbaar en betaalbaar tot iets van 30.000 toeren, daarboven wordt het kritisch.

Met een inlaat van 3 mm zul je, als alles goed is opgebouwd, voldoende koeling voor (eerst de) regelaar en (als tweede de motorsteun en) motor hebben; de regelaar zal het water maar minimaal opwarmen, de motor zal er ook prima koel mee worden gehouden.

Met 'als alles goed is opgebouwd' bedoel ik dingen als géén lange slangen in de boot, dat heeft veel weerstand waardoor de doorstroomsnelheid tot nul terug kan lopen (probleem, dus), gebruik voor grote lengtes in de boot aluminium buis, dat is glad van binnen en heeft veel minder weerstand, alleen siliconenslang bij de aansluitingen naar regelaar en motor.

Zorg dat de uitgang van het koelwater op de motor aan de bovenzijde zit, op het hoogste punt, zodat er geen lucht in de koelmantel blijft zitten, lucht koelt aanzienlijk slechter dan water.

Groeten, Jan.
 
Back
Top