sorry Jan, ik ben weer eigenwijs geweest en toch een 10 turns gekocht

groeten, David
Hallo David,
Da's niet erg hoor, iedereen mag z'n eigen set-up bepalen.
Ik zou de as wel flink hoog in de spiegel zetten, omdat je anders waarschijnlijk last van een hete motor (waterkoeling én de lagerschilden van koelgaten voorzien!) krijgt met een 42K (maar da's maar eventjes, want bij 40.000 toeren hoef je de prop maar eventjes uit het water te hebben en de bladen liggen er af op het moment dat de prop het water weer raakt.
Ik heb zo'n zelfde misaanpassing in een 65 cm romp gehad; met een (maar) 34.000 onbelast aan de prop ben ik een middag bezig geweest de ene prop na de andere aan gort te varen, een 40,5K was al veel te groot, de boot werd door het schroefmoment op de rechterzijde gedrukt en voer zichzelf om bij vol gas.
Steeds kleinere props, tot ik uiteindelijk met een 33K eindelijk rechtuit en rechtop kon varen, het duurde ontzettend lang voor de boot eindelijk in plané kwam, maar dan ging het ook hard.
Tot je na een bocht je eigen hekgolf tegenkwam, de boot een sprongetje maakte en er gelijk geen bladen meer op de prop zaten...
Een gecupte 33 mm stalen prop heeft het het langst volgehouden.
De motor werd onbehoorlijk heet en de lipo's kregen dusdanig op hun donder dat die maar één seizoen meegegaan zijn, dat seizoen heb ik in de wedstrijden ook geen deuk in een pakje boter kunnen varen...
Je bent dus niet de eerste, die veel toeren aan de prop met een hoge eindsnelheid verwart.
Ik vaar nu een Arowana met een 1880KV motor en een 45K prop op 4S, de eindsnelheid is even hoog, maar de acceleratie is bruut en dat heb je nodig voor de wedstrijden.
Groeten, Jan.