Wasabi 900 bouwen

Hallo David,

Lagerschilden zitten aan weerszijden van je motor en houden de lagers op hun plaats.

Ook zitten er vier gaten met schroefdraad M3 in, waarmee je de motor aan de motorhouder vastschroeft.

Het binnenwerk van de motor wordt niet gekoeld, de rotor dus, de buitenkant waar de wikkelingen tegenaan zitten word door de koelmantel gekoeld, maar de rotor kan z'n warmte niet kwijt.

Door een aantal gaten in de lagerschilden te boren kan dat wel.
Eventueel een mini fan ervoor, die de warme lucht eruit blaast helpt enorm.

Je moet de gaten wel overnemen in de motorsteun, anders dekt die de ontluchtingsgaten af...

Voor de goede orde; ik neem de motor uit elkaar en boor dán de gaten in de lagerschilden, boren aan een geassembleerde motor is vragen om kapotgeboorde wikkelingen en aluminium spanen tussen de rotor en de wikkelingen...

Groeten, Jan.

dus ik moet een gloednieuwe motor van 70 dollar uit elkaar gaan halen en er gaten in boren?
is dit echt nodig ik vind het een beetje zonde als ik eerijk ben.

Hallo David,

Je móet natuurlijk niks, maar ook een 'motor van 70 dollar' zal door oververhitting z'n magneten demagnetiseren.

Als de set-up dusdanig gekozen wordt, dat er niks overmatig warm wordt, kun je de motor dicht laten.
Raceboot vaarders kennende, gaat het dan weer niet hard genoeg, komt er een grotere prop of een ander cellenaantal aan te pas en krijgt de motor het benauwd.

Als je na een vaart van zes minuten overwegend vol gas je vingers brandt aan de astap aan de achterzijde van de motor, kun je er vergif op innemen, dat de magneten langzaam hun kracht gaan verliezen, vaart na vaart na vaart..., tot 'ie op een gegeven moment niks meer doet.

Dit kan héél snel gaan; ik heb in drie vaarten een motor dusdanig heet gestookt, dat de derde vaart met een piepende motor eindigde en de rook eraf kwam, toen de kap open ging; rotor compleet gedemagnetiseerd (en de lagers drooggelopen, vet eruit geslingerd).

Daar de motor toch open was, heb ik gelijk koelgaten in de lagerschilden geboord, nieuwe lagers en een andere rotor gemonteerd, met dezelfde belasting werkt de motor nog steeds.

Het maakt dus wel degelijk verschil, of de rotor z'n warmte kwijt kan of niet.

Groeten, Jan.

nu moet ik mijn feigao open maken, er schijnt maar 1 manier te zijn om dat te doen.
alleen lijkt het mij erg slecht voor de lagers:
[URL="
- Open a Feigao[/URL]

kan dit zo of moet het toch anders?
ja dit is een hele goede manier.
hij laat het achter huis schrikken door de hammer met het houtje.
hierdoor slaat de lijm los die er tussen zit.
en nu hij toch open is kun je ook gelijk je lager vervangen.
en dan kun je hem met een heeeeeeeel klein beetje loctite 648 hem weer terug lijmen.

gr Sander.

Laatst bewerkt door een moderator:
dat ik dan bij de lagers kan begrijp ik, maar dat is dus ook net even mijn probleem. deze motor heeft nog 0,0 minuten gelopen, hij is echt gloednieuw. en ik ben bang dat ik dus gelijk de lagers kapot sla en dan kan ik nieuwe lagers gaan kopen. :(

maar toch bedankt voor de reactie!
groeten David

ik denk dat ik een probleempje heb:
ik heb nu in de motorsteun 2 gaten geboord voor de koeling van de rotor.
maar nu heb ik geen ruimte meer om de motorsteun van waterkoeling te voorzien.
is dit een groot probleem en moet ik dus een nieuwe steun maken, of kan het wel met alleen waterkoeling voor de motor zelf?

groeten David

kan je een foto plaatsen
want denkbeeldig iets voorstellen is mij nog niet gelukt ;)

oke, sorry, even niet aan een foto gedacht.
hieronder is de 1e foto, dat is de motorsteun, in mijn post had ik gezegd dat ik de koelgaten al geboord had, dat zei ik om een idee van mijn probleem uit te leggen. op de 2e foto kun je zien waar de koelgaten dus moeten komen, nadat ik die gaten geboord heb, is er dus gewoon geen ruimte om er een 4mm buisje in te zetten voor de waterkoeling.
full

full

wie weet/heeft de oplossing?
groeten David

Laatst bewerkt door een moderator:
dat weet ik ;)
die van mij is ook 5x5 cm en 5mm dik.

weet niet hoe je hem vast maak.
of daar al gaten voor zitten.

en waar kom je vandaan..
mischien dat ik je kan helpen.

hij zit vast aan de zijkanten met 2 m3 boutjes per zijkant. maar ik woon in Wanneperveen (vlak bij Giethoorn)
maar ik zal eens een poging wagen als het niet lukt maar ik wel een nieuwe.

groeten David

[edit]
inmiddels heb ik het al opgelost, ik heb gewoon een nieuwe gemaakt die breder en hoger is.
nu is er meeeer dan genoeg ruimte.

Laatst bewerkt:
Beste leon,

ik heb een vraagje zou u een paar foto's van de bouw tekening willen sturen ik wil ook graag een boot maken maar ik ben met een eigen ontwerp begonnen maar dat wil niet in niet recht een de spanten komen niet recht er in te zitten.
als u dat zou willen doen.
dit is mijn email adres: mariusvanderheide1996@hotmail.com.

groetjes marius

Wanneer komt de maiden Leon? Voor je het weet is de plas dichtgevroren hoor ;-) Je Wasabi is erg mooi geworden!

Hallo Marius,

In de tweede post van dit topic staat een link naar de tekening, waarschijnlijk kun je met google de andere beide formaten ook nog wel vinden.

Groeten, Jan.

Wanneer komt de maiden Leon? Voor je het weet is de plas dichtgevroren hoor ;-) Je Wasabi is erg mooi geworden!

Ik hoop binnenkort Dirk Jan,
maar ik loop wat met lichaamlijke klachten en ik heb het ook nog eens druk.

maar voor dat er ijs ligt zeker ;)

Gr, Leon.

Laatst bewerkt:
He Leon, ik hoop dat je je snel weer beter voelt! En niet alleen omdat ik benieuwd ben hoe die vaart natuurlijk :)

Wat voor lipo's ga je gebruiken?

Back