ron van sommeren
Forum veteraan
Voor het geval 50watt geen typevaudt is, dat vermogen is niet nodig.Ik heb ook nog een grote liggen 50W 100ohm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor het geval 50watt geen typevaudt is, dat vermogen is niet nodig.Ik heb ook nog een grote liggen 50W 100ohm.
Hallo Roy,Maken jullie gebruik van een flexas saver?
Of brengt dit alleen maar onbalans op de as?
Hoi Jan,Hallo Roy,
Je hebt al een lichte hoek naar beneden, toch loopt de boot extreem los, getuige de flip aan het eind van het eerste filmpje met de 42 mm prop, tenzij je daar over een tak o.i.d. heen boenderde...
Het tweede filmpje met de grotere prop is het motor toerental hoorbaar lager, houdt, na het leegvaren van een lipo (vaartijd iets van vijf-zes minuten vol gas) de temperaturen in de gaten want de motor (& regelaar & lipo) moeten harder werken.
Ook nu loopt de boot me eigenlijk te los, een ruime rechter(!) bocht met vol gas zal waarschijnlijk niet goed gaan, als je het aandurft op dat vaarwater, dan zou ik dat eens proberen, eens kijken wat er gebeurt.
Het langzamer varen aan het eind van de video is waarschijnlijk een slippende koppeling, óf rotzooi dat aan het roerblad blijft hangen, want het toerental van de motor kakt niet echt in.
Ik zou de boot eerst om de lengte as in evenwicht brengen, desnoods met wat lood en dan weer eens varen.
Ter vergelijking een oud filmpje van mijn Arowana, niet direct vergelijkbaar, want ik start op vlak water, maar na een paar baantjes beginnen de hekgolven terug te kaatsen van de kademuren en wordt het bijna 'race water', met chine walk als gevolg.
Mijn gebrek aan concentratie, door de camera op m'n pet, zorgt voor een overcorrectie naar links, met een flip als gevolg.
Waar het me om gaat, is dat de Arowana veel meer 'planted' vaart (zoals de Amerikanen het zo mooi zeggen), zonder verkeerde stuur input van mij, blijft de boot gewoon overeind.
Iets anders; op de foto's van de stinger zie ik ook de hoek van de spiegel naar de zijkant, die is behoorlijk afgerond. Als de hoek tussen de spiegel en de bodem ook 'zo' rond is heb je in potentie het begin van een boot die rechtuitvarend geleidelijk aan begint te wippen, een beweging, die steeds erger kan worden.
De hoek tussen spiegel en bodem moet zo scherp zijn, dat de waterstroom afbreekt en niet omhoog kan kruipen, er weer afvalt, omhoog kruipt, er af valt, enfin, je snapt de strekking.
Hoe ver zit de voorzijde van de prop van de spiegel af?
Op de foto's lijkt de afstand kleiner dan de 10-13% van de romplengte die ik als vuistregel aan houdt.
Zit de prop inderdaad relatief dicht op de spiegel dan verklaart dat ook het hogere toerental met de 42 mm prop omdat de prop deels in de 'kuil' die vlak achter de spiegel ontstaat als je snelheid maakt, draait en dus minder bladoppervlak in het water heeft. Met een grotere prop reik je dieper en is dat effect minder.
Het levert wel een minder effectieve aandrijving met dito vaarbeeld op.
Groeten, Jan.
Hallo Roy,Ik de lipo's 1 cm naar voren gelegd om te kijken wat dit doet voor het wippen.
Net gecontroleerd en gelijk een behoorlijke bouwfout ontdekt[emoji24]Hallo Roy,
Er zit vooruitgang in het vaarbeeld!
Als de prop het roer zou raken, dan moet je die sporen zien, zo hard is aluminium niet.
Ik hoop dat de roeruitslag op de foto's door het met de hand draaien van het roer is gedaan, want zoveel uitslag naar links is ongebruikelijk voor een één assige boot, die bedoeld is om rechter bochten te varen.
Zoveel uitslag naar links bij vol gas, levert een zeer onrustig varende boot op, mogelijk een flip.
Bij mijn Arowana (wedstrijd set-up) heb ik iets van 30° roeruitslag naar rechts (voldoende om een radius van 10 meter gemakkelijk te kunnen varen) en naar links maar een 10°, die gebruik ik alleen voor correcties op de rechte stukken, linker bochten op volle snelheid moet =en zeer ruim zijn, anders vaar ik de boot op z'n dak, wat je in een wedstrijd kostbare tijd kost.
Heb je de ronding van spiegel-bodem nog bekeken? Op de foto's lijkt die lang niet scherp genoeg, met een wippende boot als gevolg.
Als de lipo's meer naar voren en/of de hoek van de stinger vergroten niet helpt, dan moet je die hoek scherp afwerken.
Groeten, Jan.
Ik schrijf hem ook niet meteen af.op het vaargedrag hebben, maak dan eens een vulstukje voor de runpad, zodat de romp een 'normale' V-vorm krijgt, je hebt dan iets méér romp in het water en je elimineert (deels) de extra lift die een runpad genereert.
Zo kan je ook gelijk de bodem recht maken , ik zou het proberen in de boterij is het volhouden de aanhouder wint Roy.
Goede tip trouwens Jan !!! die ik ook gelijk maar uit ga proberen bij mijn Mhz nostep 2 deze is ook wat onrustig en drift me teveel.
Gr G