Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Moet de stinger nu juist niet iets lager geplaatst worden.Hallo Roy,
Een bijkomend voordeel van het uitvullen van de runpad, is het feit, dat de stinger nu hoger in de spiegel komt te zitten, niet veel, maar toch.
Dit zal er (ook) voor zorgen dat de boot stabieler gaat varen, in hoeverre het wippen straks gereduceerd zal zijn, is natuurlijk afwachten...
Groeten, Jan.
Dat is goed, waarschijnlijk zou dit nog wel méér mogen zijn, helemaal als je groter gaat proppen (= méér propwalk)Ook lag de aandrijflijn en motor 5 mm naar rechts. Dit om propwalk tegen te gaan.
De boot helt varend(!) naar rechts als gevolg van de draairichting van de schroef, in rust moet de boot linkslastig zijn, dus scheef in het water liggen. Om het koppel van de aandrijving te compenseren leg je de lipo's links van de hartlijn.Hierdoor helde de boot te veel naar rechts waardoor deze ging schommelen.
Daar begrijp ik niks van, had je geen lipo's om te verplaatsen? Extra gewicht kost snelheid en vaartijd.Om dit tegen te gaan moest ik contra gewicht plakken.
Hierdoor introduceer je propwalk waar je, behalve door tegen te sturen (tot de boot zichzelf omver vaart als de snelheid oploopt) niks tegen kunt doen...Dit kon mijn autistische hoofd niet aan dus heb ik de motor weer in het midden geplaatst.
Dat is goed, waarschijnlijk zou dit nog wel méér mogen zijn, helemaal als je groter gaat proppen (= méér propwalk)
De boot helt varend(!) naar rechts als gevolg van de draairichting van de schroef, in rust moet de boot linkslastig zijn, dus scheef in het water liggen. Om het koppel van de aandrijving te compenseren leg je de lipo's links van de hartlijn.
Daar begrijp ik niks van, had je geen lipo's om te verplaatsen? Extra gewicht kost snelheid en vaartijd.
Hierdoor introduceer je propwalk waar je, behalve door tegen te sturen (tot de boot zichzelf omver vaart als de snelheid oploopt) niks tegen kunt doen...
Groeten, Jan.
Leuk wat, propwalk!Gisteren tijdens het varen ontdekt wat het grootste probleem is. Tijdens het varen vol gas moet ik maximaal tegensturen. Volledige roer uitslag naar links.
Geen idee of het helpt maar zo leren we wel een romp afstellen.Leuk wat, propwalk!
En dan ga je nog niet eens hard genoeg om het volgende te zien gebeuren:
Een roerblad, naar links gedraaid, werkt als een hefboom, als de snelheid oploopt, wordt de boot rechtsachter omhoog geduwd, terwijl de neus linksvoor naar beneden wordt gedrukt. De romp kan dit een poosje aan, tot het punt dat de snelheid hoog genoeg geworden is en de linkerkant onder water verdwijnt en de boot een spectaculaire buiteling maakt waarbij vaak de lipo's los komen uit de houder en het roerbeslag afbreekt onder de krachten die er vrijkomen als je met 80 km/h+ het water weer raakt...
Ik zou de aandrijving minstens 10 mm naar rechts verplaatsen, liefst nog iets meer, 12-13 mm want het is een grote romp.
Groeten, Jan.
Hallo Roy,Grote romp kleine spiegel. Test gevaren ging echt zoveel beter. Hoefde bijna niet tegen te sturen. Aandrijving 8 mm opzij gezet.
Hallo Roy,
Dat is jammer: 'Hoefde bijna niet tegen te sturen."
Waarom niet een paar millimeter meer offset? Als het tegenzit breekt je dit straks op als het écht hard gaat...
Wat betreft die sprayrail/strake langs de rand van de bodem, zit dat niet in het originele ontwerp?
Carbohans heeft wel een punt, die zit op bijna al mijn rompen.
Echter, als de balans van de boot niet goed is, krijg je ook dat zaagtand gedrag in de bochten.
Het doortrekken van twee strakes tot aan de spiegel genereert lift en zal de kont er uit willen tillen op lage snelheid (als je hard genoeg vaart worden ze bijna niet nat), het zou me verbazen als dat geen spinouts tot gevolg heeft omdat de neus naar beneden wordt gedrukt.
We zullen het horen...
Groeten, Jan.