Wasabi e900 setup

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 19 mei 2016.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Begin is gemaakt. Schuren tot aan het kale hout. Strookje hout lijmen en in model schuren.

    Gelijk alle oneffenheden wegplamuren.

    Zouden jullie het opnieuw geplamuurde gedeelte opnieuw voorzien van glasweefsel of is dit niet nodig? 20190706_185727.jpeg
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Een licht stukje glasweefsel op het kale hout en de overgang naar het al geverfde deel (goed opruwen) kan geen kwaad, het verdwijnt onder de epoxy en voorkomt dat er water in kan trekken, het zit per slot van rekening op de plaats die geraakt wordt als je ergens overheen mocht tetteren.

    Als het hout hard genoeg is, zou alleen epoxy genoeg kunnen zijn, maar heb je de naad niet afgedekt.

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Een bijkomend voordeel van het uitvullen van de runpad, is het feit, dat de stinger nu hoger in de spiegel komt te zitten, niet veel, maar toch.
    Dit zal er (ook) voor zorgen dat de boot stabieler gaat varen, in hoeverre het wippen straks gereduceerd zal zijn, is natuurlijk afwachten...

    Groeten, Jan.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Moet de stinger nu juist niet iets lager geplaatst worden.
    Er is namelijk best wel een stukje bij gekomen.
    Ik zal als ik thuis ben even een foto plaatsen.

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  5. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    54
    Locatie:
    bakkeveen
    Nee niet lager plaatsten. Kan wezen dat je een beetje grotere prop moet draaien maar als het goed is wordt hij nu een stuk stabieler.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    +1!

    Jan.
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Omdat ik er vorig jaar even klaar mee was. Ben ik nu met frisse zin weer begonnen.
    De oneffenheden in de romp zijn weggewerkt de runpad is weg en de romp heeft nu een v.
    Om het geheel goed te kunnen schuren heb ik de flexas verwijderd.
    Ik zou deze nu graag terug plaatsen.

    Hoeveel mm naar rechts en hoeveel vanaf de bodem zouden jullie deze plaatsen?

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  8. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Vandaag de motorsteun naar voren geplaatst. Dit omdat het gewicht te ver naar achteren lag en de lipo's helemaal achterin moesten liggen.

    Ook lag de aandrijflijn en motor 5 mm naar rechts. Dit om propwalk tegen te gaan.
    Hierdoor helde de boot te veel naar rechts waardoor deze ging schommelen.
    Om dit tegen te gaan moest ik contra gewicht plakken.

    Dit kon mijn autistische hoofd niet aan dus heb ik de motor weer in het midden geplaatst.

    Door het verwijderen van de aandrijflijn is de binnenkant niet meer zo netjes maar dat lossen we wel weer op. Image.jpeg

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Dat is goed, waarschijnlijk zou dit nog wel méér mogen zijn, helemaal als je groter gaat proppen (= méér propwalk)
    De boot helt varend(!) naar rechts als gevolg van de draairichting van de schroef, in rust moet de boot linkslastig zijn, dus scheef in het water liggen. Om het koppel van de aandrijving te compenseren leg je de lipo's links van de hartlijn.
    Daar begrijp ik niks van, had je geen lipo's om te verplaatsen? Extra gewicht kost snelheid en vaartijd.
    Hierdoor introduceer je propwalk waar je, behalve door tegen te sturen (tot de boot zichzelf omver vaart als de snelheid oploopt) niks tegen kunt doen...

    Groeten, Jan.
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Hoi Jan.

    Ik heb geen ruimte in de romp om de lipo's links te plaatsen. De wasabi lijkt groot. Maar heeft niet al te veel spelling voor de componenten.
    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    haje74 vindt dit leuk.
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi Roy,

    Wat Jan denk ik bedoelt is de lipo’s allemaal een klein beetje naar links te verschuiven. Dus niet alle lipo’s links van de motor, maar allemaal een tikkie naar links (5mm-1cm?) vanaf de positie die ze nu hebben. Daarmee kun je het zwaartepunt van de romp zo beïnvloeden dat de romp, wanneer hij stil in het water ligt, schuin gaat liggen. En als je dan gas geeft zal de voorwaartse snelheid en het moment van de motor de romp vlak trekken. Hierbij helpt ook om de aandrijving uit het midden te plaatsen; dat geeft extra ruimte om een beetje te schuiven met die lipo’s stel ik mij zo voor.
     
  12. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Vorige zomer op advies de runpad omgetoverd naar v.
    Nu alles in de grondverf.
    Nu de boot ook maar voorzien van een ander kleurtje zwart was lastig te zien op het water.
    Mijn fast4ward rigger ook gelijk maar in de grondverf gezet. 20210605_131418.jpeg 20210605_131422.jpeg
     
    Carbohans en HeliKoper vinden dit leuk.
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Besloten om de romp eerst maar eens goed te testen voordat ik deze in de lak zet.
    Top snelheid 68.7 denk dat er in de setup wel meer zit weet alleen niet of de Wasabi het aankan kwa ontwerp.
    Kan er ook niet echt veel over terug vinden.
    Wel een aantal flips en tollen gemaakt.
    Denk dat hij zelfs een keer om zijn as heen rolde.

    Bij te snel gas los dook de boot het water in en sloeg hij over de kop.

    Misschien de lipo's verder naar achter.

    Temp waren rond de 40 graden met een geslepen x447 prop.
    Zal de volgende run de gopro mee brengen.
    Tevens maakt hij zeer ruime bochten.
    Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren of gewoon veel meer gas geven?
    20210610_202008.jpeg Image%20(1).jpeg Image%20(2).jpeg
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Een boot van dit formaat (en potentiële snelheid) wil 'gevaren worden'.
    Dat wil zeggen dat je rekening houdt met, en nadenkt over de snelheid en massa, vóór je dingen doet als op snelheid het gas dicht gooien en je dan erover verbazen dat er rare dingen gebeuren.
    Bochten naar links zijn altijd ruimer dan naar rechts, vanwege het wiel effect van de schroef, daarom wordt er in wedstrijden met boten met oppervlakteaandrijving ook altijd rechtsom gevaren.

    Als ik met m'n Arowana in de gracht vaar moet ik even van het gas om binnen de breedte van de gracht gemakkelijk te kunnen keren, daartoe heb ik naar rechts méér roeruitslag dan naar links, de stenen kademuren zijn onverbiddelijk.
    Op ruim water probeer ik wel eens vol gas bochten met maximale roeruitslag, de boot doet z'n best, maar de massa en het feit dat er maar weinig romp in het water is, maken ook die bochten nog best wel ruim. Iets van het gas, zodat er meer romp in het water is, maar de boot nog steeds planeert, laten de (rechter) bocht veel krapper uitvallen.

    Het is een kwestie van correct zwaartepunt, afstemming en veel varen.

    Naar aanleiding van je foto van de indeling van de boot; dit is nog vis, nog vlees.
    Ik had de motor óf verder naar voren geplaatst, zodat beide lipo's zo laag mogelijk in de romp op de hartlijn liggen, of verder naar achteren, met de lipo's er voor, om dezelfde reden, het zwaartepunt zo laag mogelijk in de boot.

    Zoals het nu is, ligt je zwaartepunt hoger dan noodzakelijk, wat voor problemen met het vaargedrag kan leiden.
    Ook staat je roer behoorlijk ver uit de hartlijn, dat kan dichter bij de schroef, maar dan moet je de roeruitslag naar links beperken, zodat, als het roerblad opklapt omdat je ergens overheen bent getetterd, je bij het naar links sturen (heeft weinig zin als het roerblad opgeklapt is, je kunt alleen maar rechtsaf...) niet je prop en roer beschadigt.

    Groeten, Jan.
     
    HeliKoper, Tamiya1970 en Tug.NL vinden dit leuk.
  15. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Gisteren tijdens het varen ontdekt wat het grootste probleem is. Tijdens het varen vol gas moet ik maximaal tegensturen. Volledige roer uitslag naar links.
    Als de boot dan vaart verminderd en ik niet op tijd terug heb gestuurd slaat de boot vol linksaf. Met alle gevolgen van dien.
    Al varende wordt men wijzer. Ik ga nu de aandrijflijn naar rechts verplaatsen.
    Met als bijkomende voordeel dichter naar het roer en verminderen propwalk. (Hoop Ik)
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Leuk wat, propwalk!
    En dan ga je nog niet eens hard genoeg om het volgende te zien gebeuren:

    Een roerblad, naar links gedraaid, werkt als een hefboom, als de snelheid oploopt, wordt de boot rechtsachter omhoog geduwd, terwijl de neus linksvoor naar beneden wordt gedrukt. De romp kan dit een poosje aan, tot het punt dat de snelheid hoog genoeg geworden is en de linkerkant onder water verdwijnt en de boot een spectaculaire buiteling maakt waarbij vaak de lipo's los komen uit de houder en het roerbeslag afbreekt onder de krachten die er vrijkomen als je met 80 km/h+ het water weer raakt...

    Ik zou de aandrijving minstens 10 mm naar rechts verplaatsen, liefst nog iets meer, 12-13 mm want het is een grote romp.

    Groeten, Jan.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Grote romp kleine spiegel. Test gevaren ging echt zoveel beter. Hoefde bijna niet tegen te sturen. Aandrijving 8 mm opzij gezet.
    Nu het volgende probleem tackelen. Als ik een bocht maak begint de boot te (hupsen) door de bocht. Grip geen grip lijkt het op.
    Gekeken naar andere snelle boten daar liepen de strakes door tot de spiegel.
    Waarschijnlijk helpt dat wel in de bocht. Dus deze ook gelijk aangepakt.
    Geen idee of het helpt maar zo leren we wel een romp afstellen. Image%20(3).jpeg
     
  18. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Roy fijn dat ie het steeds beter gaat doen. De reden dat je in een bocht geen grip kan behouden ligt denk ik aan het feit dat je geen vlak stukje aan de onder/zijkant hebt, bij de meeste boten loopt zo’n spray rail ( zo heet dat geloof ik) door tot de voorkant van de boot. Als je dat er op kan maken gaat ie echt makkelijker door een bocht (carven)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.576
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Dat is jammer: 'Hoefde bijna niet tegen te sturen."
    Waarom niet een paar millimeter meer offset? Als het tegenzit breekt je dit straks op als het écht hard gaat...

    Wat betreft die sprayrail/strake langs de rand van de bodem, zit dat niet in het originele ontwerp?
    Carbohans heeft wel een punt, die zit op bijna al mijn rompen.
    Echter, als de balans van de boot niet goed is, krijg je ook dat zaagtand gedrag in de bochten.

    Het doortrekken van twee strakes tot aan de spiegel genereert lift en zal de kont er uit willen tillen op lage snelheid (als je hard genoeg vaart worden ze bijna niet nat), het zou me verbazen als dat geen spinouts tot gevolg heeft omdat de neus naar beneden wordt gedrukt.

    We zullen het horen...

    Groeten, Jan.
     
  20. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Almere
    Ik ga het gewoon proberen. Daarna ga ik de sprayrails monteren. Anders weet ik niet meer wat werkt of niet.

    Wat betreft de verplaatsing van de aandrijflijn. Als dit niet bevalt schuif ik hem nog een paar millimeter op.

    Daarbij komt ook als ik hem verder opschuif komt de stinger ook steeds hoger te staan.
    Tenzij jullie denken dat dit geen kwaad kan.
     

Deel Deze Pagina