Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mijn lipo's worden niet warm tijdens het laden. Alleen tijdens het ontladen, maar dat doe ik niet met mn lader..
Denk dat het best mee zal vallen met de warmte. Ik gebruik zo'n kistje (nog) niet, maar volgens mij kunnen ze alleen aan de bovenkant open, met een "vast" scharnier aan 1 kant.
Je zult er je kabels ook in moeten laten lopen met laden, dus helemaal luchtdicht is het niet, en als een lipo gaat zal het een mooie rookgenerator worden. Maar vlammen zullen er denk ik niet uit komen..
Voor het laden heb je natuurlijk gelijk. Voor het bewaren zou het prima moeten kunnen.Volledig luchtdicht kan het nooit worden aangezien je kabels naar buiten moeten kunnen.![]()
Een paar regels die ik bij lipo's handhaaf:
1 laden alleen onder toezicht en met balancer
2 opslag op 80% en in een 7,62mm (linked) munitiekistje met gesloten deksel
3 Bij gebruik: altijd een lipo-alarm in het model
Als je moet blussen ben je simpelweg te laat. Vandaar het laden onder toezicht.
De truc met bloempot en zak zand erop is al een aantal jaren oud, voldoet uitstekend, maar ik hou een lipo onder lading liever in de gaten.
Blussen? Niet met poeder. Zoals Ernst al aangaf: bluspoeder is zout, de moord voor elektronica. Ja, de brand is geblust, maar een aantal dagen/weken/maanden daarna gaat al je apparatuur storen door corrosie.
CO2 is prima, mits de ruimte niet afgesloten is. Je spuit CO2 de ruimte in, waardoor de zuurstof wordt verdreven. Gevolg: je gaat vrij snel liggen.
Het beste is nog steeds een bak zand er overheen kiepen. Maar dat heb je op een appartement waarschijnlijk niet binnen 2 seconden voorhanden...
En als er echt paniek is? Lipo met een tang of schep in een bak water. Jammer voor de milieuvervuiling, maar wat 't zwaarst is, moet het zwaarst wegen: de brand moet uit.
En als er echt paniek is? Lipo met een tang of schep in een bak water. Jammer voor de milieuvervuiling, maar wat 't zwaarst is, moet het zwaarst wegen: de brand moet uit.
GEEN WATER!!!
Water en Lithium horen niet bij elkaar en kan tot nog meer vuurwerk leiden!
Een bak met zand waaronder je de zaak "begraaft" is het beste. Dus een bak met zand waar je de LiPo in kwestie in legt en dan een emmertje zand er overheen gooien. Zo gerust een paar uur 8O laten liggen voor je de zaak weer uitgraaft. Als je pech hebt kan het weer ontbranden als er weer zuurstof bij komt dus BLIJF VOORZICHTIG!
Sommige van die kisten zijn luchtdicht (hebben een stevige rubberen rand onder het deksel). Dan kun je gewoon het deksel sluiten, en de boel naar buiten brengen in geval van een brand.
Ik ben ook maar gelijk opzoek gegaan naar zon kistje. Laad nu de lipo,s nog zonder enige bescherming.
Ja, vooral doen, de druk loopt op en die kist knalt uit elkaar. Alle munitiebunkers zijn dusdanig gebouwd dat het dak eraf kan mocht er iets mis gaan en dan is de druk weg.
Aan de andere kant...
Brandt een lipo wel in een luchtdichte omgeving?
Want als er geen zuurstof aanwezig is...